handdator

Visa fullständig version : Så stora bröstmuskler som möjligt?


Gosti123
2009-11-28, 21:07
Hur skulle ert bröstpass se ut då, för att få stora tuttar? Skriv gärna set och reps!


Mvh.

Iron claw
2009-11-28, 21:16
Hur skulle ert bröstpass se ut då, för att få stora tuttar? Skriv gärna set och reps!


Mvh.

Vad är nyttan med stora tuttar (på killar)?

Danne2k
2009-11-28, 21:20
Vad är nyttan med stora tuttar (på killar)?

Nu var det kanske inte just "nytta" som var huvudsyftet med hans bröstmuskler...

Gosti123
2009-11-28, 21:21
Hur skulle ert bröstpass se ut? Skulle ni slakta bröst med många övningar och set?

G_lund
2009-11-28, 21:25
har du testat att söka?

Grazzafukkinrazzi
2009-11-28, 21:27
25reps x 2set av http://www.myfit.ca/exercisedatabase/images/upwardcablecrossovers.gif

brukar räcka för brösten, kanske även att jag slänger in 1 eller 2 set kungsfjäder ibland. *popcorn*

Martin Löwgren
2009-11-28, 21:39
Bänkpress
Bröstpress i maskin

Variera med olika rörelselängd och cirka 5-6set på varje.

Grazzafukkinrazzi
2009-11-28, 21:41
Bänkpress
Bröstpress i maskin

Variera med olika rörelselängd och cirka 5-6set på varje.

om jag ska vara seriös så skulle jag även vilja slå ett slag för hantelpressar. lutande som plana, av alla möjliga reps- och set-antal!

Fredrik_S
2009-11-28, 21:44
Jag skulle köra så här


Bänkpress
Uppvärmningsset 30-45 sekunders vila mellan varje set
set1 20 reps 50kg
set2 15 reps 70 kg
set3 10 reps 80 kg
set4 5 reps 90 kg
Arbets set 2-3 minuters vila mellan varje set
set 5 4 reps 100 kg
set 6 4 reps 100 kg
set 7 4 reps 100 kg
set 8 4 reps 100 kg

Avslutande övningar 1 minuts mellan varje set
Lutande hantelpress Eller lutande press i smith
3-4 set 12 reps
Flyes
3-4set 12 reps

Detta skulle jag göra två gånger i veckan och försöka öka vikterna varje varannan eller var tredje gång.

Martin Löwgren
2009-11-28, 21:45
om jag ska vara seriös så skulle jag även vilja slå ett slag för hantelpressar. lutande som plana, av alla möjliga reps- och set-antal!

Aktiveringen av bröstmuskeln styrs inte av om du använder stång eller hantel så är målet att bygga stora bröstmuskler krävs det som alltid annars mycket vikt och där vinner ofta stång eller maskin.

Hantlar har andra fördelar (propioception, stabilitet med mera) men är svårare att utföra under riktigt tung belastning.

Oavsett vad man väljer är god teknik och bra utförande ett måste för bra resultat och skadefrihet.

pragmatist
2009-11-29, 09:49
Aktiveringen av bröstmuskeln styrs inte av om du använder stång eller hantel så är målet att bygga stora bröstmuskler krävs det som alltid annars mycket vikt och där vinner ofta stång eller maskin.

Hantlar har andra fördelar (propioception, stabilitet med mera) men är svårare att utföra under riktigt tung belastning.

Oavsett vad man väljer är god teknik och bra utförande ett måste för bra resultat och skadefrihet.

Fast anledningen till att man använder mer vikt i bänkpress än hantelpress är ju att rörelselängden är kortare i bänkpress och man får mer hjälp av armar och axlar. Om man av naturen pressar mycket mer armarna kan det ju mycket väl hända att just bröstmuskulaturen arbetar mindre i bänkpress än hantelpress, även om viktbelastningen är högre.

dt06mj2
2009-11-29, 10:58
Fast anledningen till att man använder mer vikt i bänkpress än hantelpress är ju att rörelselängden är kortare i bänkpress och man får mer hjälp av armar och axlar. Om man av naturen pressar mycket mer armarna kan det ju mycket väl hända att just bröstmuskulaturen arbetar mindre i bänkpress än hantelpress, även om viktbelastningen är högre.

I bänkpress så kommer kraft som inte går rakt upp bidra till att lyfta stången en hel del, eftersom stången nästan är låst till att bara gå rakt upp pga att avståndet mellan händerna är låst. I hantelpress så kommer dock hantlarna "sticka iväg" om du trycker ojämnt.

Martin Löwgren
2009-11-29, 12:01
Fast anledningen till att man använder mer vikt i bänkpress än hantelpress är ju att rörelselängden är kortare i bänkpress och man får mer hjälp av armar och axlar. Om man av naturen pressar mycket mer armarna kan det ju mycket väl hända att just bröstmuskulaturen arbetar mindre i bänkpress än hantelpress, även om viktbelastningen är högre.

Rörelsen behöver inte vara kortare i bänkpress. Det finns olika tekniker. Lyfter du som en kroppsbyggare så är aktiveringen och hjälpen från assisterande muskler likvärdig med hantelpress. Förövrigt styrs inte muskelutveckling av hur stort ROM du tränar med. Mer ROM ger inte mer muskler utan andra fördelar.

Lyfter du däremot stången som en styrkelyftare köper jag ditt argument.

ceejay
2009-11-29, 13:59
bänk
hantelpress
flyes

;)

Bear Grylls
2009-11-29, 16:14
Vad är nyttan med stora tuttar (på killar)?

Det är snyggt ju! http://healthhabits.files.wordpress.com/2009/05/arnold-chest.jpg :hbang: