handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig!


Castro
2003-09-10, 16:59
Vet ni vad jag kan ha för åkomma då? Jag får en enorm huvudvärk, likt migrän såfort jag anstränger mig det minsta (men inte om jag går, cyklar eller springer utan just om jag liksom spänner till huvudet). Det inträffade för första gången i benpressen under ett benpass för knappt en vecka sedan och det har hållt i sig (den gången spydde jag även). Jag vägrar vila från träningen pga detta utan biter ihop och tar huvudvärken, men det är extremt störande och enerverande och om den pinsamma sanningen skall fram så kan jag knappt runka för då får jag också helt galet ont i huvudet... Och ja, jag erkänner att det där sista kan låta lite kul, men det är det fan inte.
Nå vad tror ni? Fick jag hjärnblödning i benpressen sist eller?

Men fan nu skulle man ju haft ett anonymt konto här på kolo också!

King Grub
2003-09-10, 17:03
Läkarbesök. Punkt. Du bör inte följa några forumråd när det gäller en sådan sak, oavsett hur kunniga personerna är. Uppsök läkare och gör det snarast. Så där skall det inte vara.

Ervin
2003-09-10, 17:04
nee speciellt inte när man runkar!!!

Officer
2003-09-10, 17:04
Läkarbesök, NU!

Visst, forumet är bra men inte SÅ bra så att du kan få hjälp med sådana besvär.
Läkare, bums!

jontte
2003-09-10, 17:09
Hade en kompis som råkade ut för samma sak. Bristning i ett blodkärl i huvudet. Vila vart det för honom.

/Jonas

Jon2
2003-09-10, 17:50
Låter inte bra det där. Vila vill man ju inte göra. :(

Bamse
2003-09-10, 17:56
Originally posted by Jon2
Vila vill man ju inte göra. :(

Vill man hellre dö då?

Jon2
2003-09-10, 18:34
Haha nä tänkte lägga till att man ska vara glad om det bara är att vila sig bra.

Ozz
2003-09-10, 19:49
Har hört talas om det där för några år sen, just att det där kunde hända i benpressmaskiner om man körde hårt och tog i för hårt.
Förmodligen är det just ett blodkärl.
Tips är att kolla upp det bums, även om det skulle gå över av att vila...

Fridolf
2003-09-10, 19:56
fy fan de måste va hårt o inte kunna dra en tarzan när man känner för det

spas
2003-09-10, 20:01
Jag hade gått till läkare efter ett par dagar bara. Jusnabbare du får rätt på det desto snabbare kommer du tillbaka.

King Grub
2003-09-10, 20:18
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan gå omkring med sådana symptom utan att söka hjälp. :smash:

Castro
2003-09-10, 20:46
Jag vet att det är dumt, men jag har faktiskt haft planer på att kolla upp det. Skrev väl egentligen inte den här tråden för att få hjälp utan mest bara för att...Nää jag vet faktiskt inte. Hur som helst så var titeln "Hjälp mig" inte så passande.
Men de glädjande nyheterna är att det idag under ryggpasset gick hur bra som helst. Hade inte ens någon förnimmelse till huvudvärk. Jag kan också berätta att jag har haft detta problem förut, för cirka 1 år sedan. Den gången sade läkarn åt mig att jag skulle börja träna. "Du har för högt blodtryck!, du behöver gå ner i vikt och börja motionera". Så gjorde jag också och då försvann det. Men frågan är vad han skulle råda mig till nu? När träningen är det jag lever för i princip...:confused:

Spud
2003-09-10, 20:51
castro: det är ju inte säkert att huvudvärken beror på samma sak som för ett år sedan. Till läkaren med dig.

KNAS
2003-09-10, 20:54
Jag hade en liknande åkomma för ett tag sedan. Så fort trycket ökade i huvudet så uppstod en stickande smärta där nacke möter skalle. Det kunde komma fram när man satt på dass, tränade eller det där sista som du nämnde. Vet ej vad det berodde på, men det hela gick över på lite över en vecka.

Hampe
2003-09-10, 20:59
Simon gå till läkaren så fort du kan!

Castro
2003-09-10, 21:03
Originally posted by KNAS
Jag hade en liknande åkomma för ett tag sedan. Så fort trycket ökade i huvudet så uppstod en stickande smärta där nacke möter skalle. Det kunde komma fram när man satt på dass, tränade eller det där sista som du nämnde. Vet ej vad det berodde på, men det hela gick över på lite över en vecka.

Jaa då har vi nog exakt samma åkomma. Det spränger i huvudet från nacken och uppåt och det är ingen vanlig huvudvärkssmärta vi snackar. Men det får bli att gå till vårdcentralen imorgon efter skolan då. Tack för ert pushande.

Laan
2003-09-10, 21:24
Jag hade ett träningsuppehåll på 3(!!!) månader runt jul pga exakt samma sak.. Gick till läkare, å det gick så långt att de magnetröntgade mig för att de trodde på tumör.. Scary shit!

Men jag kom å tänka på att det i början mest var i övningar därman på något sätt spände nacken statiskt.. började stretcha nacken flera ggr dagligen, det kändes redan efter några dagar att det blev bättre.

efter typ en veckas stretchande så kunde jag börja rehabträna, å sen blev det bara bättre å bättre.. har kännt ngn gång att det kommit smygande igen, men då är det stretchning som gäller !

gå till läkaren, men om de inte vet, så testa å stretcha nacke! rakt frammåt och snett frammåt båda hållen.

lycka till!

Jon2
2003-09-10, 21:34
Inte roligt att gå till läkaren. Hatar sånt där

Castro
2003-09-10, 21:36
Originally posted by Laan
Jag hade ett träningsuppehåll på 3(!!!) månader runt jul pga exakt samma sak.. Gick till läkare, å det gick så långt att de magnetröntgade mig för att de trodde på tumör.. Scary shit!

Men jag kom å tänka på att det i början mest var i övningar därman på något sätt spände nacken statiskt.. började stretcha nacken flera ggr dagligen, det kändes redan efter några dagar att det blev bättre.

efter typ en veckas stretchande så kunde jag börja rehabträna, å sen blev det bara bättre å bättre.. har kännt ngn gång att det kommit smygande igen, men då är det stretchning som gäller !

gå till läkaren, men om de inte vet, så testa å stretcha nacke! rakt frammåt och snett frammåt båda hållen.

lycka till!

Okej tack för råden!

Big_Vik
2003-09-10, 21:48
jag har också huvudvärk, dock inte på samma ställe. jag har börjat ta tag i sömnen och försöker dricka mer, inte lätt i skolan...
kom också för ungefär en vecka sen. den liksom kommer och går, har inte tänkt på hur den känns med det känns inte så farligt...

aron
2003-09-11, 16:23
Har haft samma problem, under ungefär en vecka. Skillnaden var att jag endast hade ont när jag inlett det första settet! Gör hur ont som helst. hoppas det blir bra simpa

tenchi
2003-09-11, 17:44
jag har haft samma sorts smärta. Känns som om Freddy Krueger griper tag om huvudet med sin knivhand och pressar in dem i skallen. :smash:

Beror på spänningar i nackrosetten. Detta hände mig efter att ha kört mycket chins (lutar huvudet bakåt "hakan över stången"). Det släppte efter vila och under tärninge är det ett måste att slappna av i nacken.

Ett besök hos massör gjorde det hela lite bättre. Men det bästa var vila från träningen.

Castro
2003-09-11, 20:48
Jag har börjat stretcha nackmusklerna nu och jag skall i gymmet börja öva på att inte spänna nacken vid pressövningar (det är bara vid dessa övningar som smärtan uppstår).

Pressarn
2003-09-11, 21:51
Jag får iaf sjuk huvudvärk av för lite sömn :rolleyes:
Ibland kan det vara något så enkelt som att vila/sova ut sig ordentligt.

tenchi
2003-09-11, 21:54
Originally posted by Pressarn
Jag får iaf sjuk huvudvärk av för lite sömn :rolleyes:
Ibland kan det vara något så enkelt som att vila/sova ut sig ordentligt.

det här är mer som en kniv i hjärnan.. inte vanlig huvudvärk. Visserligen har jag aldrig haft en kniv i hjärnan.... men. ;)

Pressarn
2003-09-11, 22:01
Originally posted by tenchi


det här är mer som en kniv i hjärnan.. inte vanlig huvudvärk. Visserligen har jag aldrig haft en kniv i hjärnan.... men. ;)
Antog att det inte va en "kniv" i hjärnan eftersom han ens gick till träningen och inte ringde 112.

Alex85
2003-09-11, 22:04
Originally posted by Jon2
Låter inte bra det där. Vila vill man ju inte göra. :(


klart man vill vila. jag är expert på att vila:D

tenchi
2003-09-11, 22:13
Originally posted by Pressarn

Antog att det inte va en "kniv" i hjärnan eftersom han ens gick till träningen och inte ringde 112.

jag var själv dum och gick till träningen... :smash: en veckas vila tillsammans med streching och lite massage gjorde det hela bättre.

Oskis
2003-09-11, 22:22
jag har haft liknande 2 gånger, så fort man tog i riktigt(ej löpning) så fick jag en grym huvudvärk, tog en vilovecka vid båda tillfällene så löste det sig.

Thomas
2003-09-12, 13:14
Jag har haft en hel del erfarenhet gällande migrän. Under högstadietiden så hade jag ibland så kraftiga migränanfall att jag inte kunde göra annat än att ligga ned och titta upp i taket i förhoppning om att tillslut somna. Flyttade jag blicken det minsta så gjorde det fruktansvärt ont. Första gången jag fick ett anfall så trodde jag att jag skulle dö. Det påverkade magen med och när man väl fick spy så började man må bättre, men det tog ibland över en dag innan det tillslut la sig. Symptomen för mig var ett återkommande flimer fröamfrö ögonen, vilket gjorde mig halvblind. Vissa saker försvann bara och när det väl hade brutit ut så kunde jag inte fokusera på saker utan att de försvann.

Jag gick till läkaren med det men de kunde då inte göra annat än att bekräfta att det just var migrän men att jag skulle få leva med det. Så jag besökte en kinozolog och har inte haft ett enda anfall sedan dess! Går hos henne 4-5ggr per år och det räcker för mig tydligen!

Säger inte att detta är något botemedel, men skulle det vara migrän som de inte kan bota så kan det ju vara ett tips värt att prova iallafall. Och även som en rekomenderation till alla andra som eventuellt lider av migränanfall.

För övrigt så har jag även upplevt efter knäböj förut hur huvudet höll på att sprängas. Var tvungen att lägga mig ned på en bänk och trycka händerna mot huvudet och ligga så tills det gick över. Kändes fan som om skallen skulle spricka... men det har bara inträffat 2ggr och numera kör jag ändå inte knäböj så det är inget man tänker på längre.

Castro
2003-09-12, 14:23
Det är bara det där sista jag känner igen mig i, men tack för tipsen och glädjande att du lyckats övervinna din migrän, men vad är egentligen en kinosolog?

Jag körde en del nackstretching igår kväll och det tycks redan ha gett resultat, jag kan både träna och synda nuförtiden iaf (åtminstone idag). :D

JAM
2003-09-15, 21:55
Vill bara stämma in kören... Känner igen allt så väl. Det började i benpressen då jag fick en grym värk i bakhuvudet, såg stjärnor (kan man iofs göra ibland annars också) och kunde inte fästa blicken. La mig ner i några minuter och då gick det över. Avbröt passet och provade igen dagen efter. Precis samma resultat. vilade en vecka, och vips var det borta. Kan säkert stämma att det handlar om mindre blodkärlsbristningar i huvudet... eller nåt. :confused:

Castro
2003-10-25, 22:49
För mig gick det också över på drygt en vecka utan att jag gjorde något speciellt. Jag fortsatte träna, men värken försvann ändå succesivt. Gjorde inga medvetna förändringar i nånting. Vad fan kan det ha varit?!

aron
2003-10-26, 11:07
Exakt samma sak för mig, jag bara körde på så försvann det.

mr_ping2
2003-10-26, 18:29
Om du preppar så är det det.... många anabola ger högt blodtryck.

Big_Vik
2003-10-26, 19:00
nu har min värk försvunnit iaf!

Billy
2004-03-07, 20:23
Har fått samma huvudvärk som tidigare beskrivits i denna tråden i samband med träning två gånger nu.... inte alls som vanlig huvudvärk utan i bakhuvudet istället. Kom första gången i torsdags på kickboxnignen när jag gjorde armhävningar, och idag på gymmet när jag körde pressövning för axlarna. Båda gångerna tog jag ut mig rejält, inte som för vissa som verkar kunna få det väldigt enkelt...

Castro
2004-10-05, 13:58
Nu har jag detta igen!!! :insane:

Och det är ju bara 20 dagars skillnad från förra året! Och året innan dess kom det ju också i slutet på sommaren/början på hösten! Kan detta vara något årstidsrelaterat börjar man ju undra...

Menigar
2004-10-05, 14:00
Nu har jag detta igen!!! :insane:

Och det är ju bara 20 dagars skillnad från förra året! Och året innan dess kom det ju också i slutet på sommaren/början på hösten! Kan detta vara något årstidsrelaterat börjar man ju undra...

Det är inga större träningsomläggningar eller koständringar du gör då? :rolleyes:

Klo
2004-10-05, 14:05
Lyfter du huvudet från ryggstödet när du kör? Om det är så testa att ha kvar bakhuvudet mot stödet funkade för mig.

Assazel
2004-10-05, 14:12
Det är höstklimatet!

Castro
2004-10-05, 14:21
Det är inga större träningsomläggningar eller koständringar du gör då? :rolleyes:

Visst tränare jag hårdare nu när jag äter mer, men några större koständringar är det inte förutom att jag höjt näringsintaget. Förra året gjorde jag iofs också detta, men då var det kraftigare omvälvning och året innan det fläskade jag ju bara på som vanligt. Men iofs kan det ju ha något med bulken och göra.

Castro
2004-10-05, 14:22
Lyfter du huvudet från ryggstödet när du kör? Om det är så testa att ha kvar bakhuvudet mot stödet funkade för mig.

Detta gäller inte bara vid benpressande. Märkte det första gången när jag körde breathing squats, efter 10 så smällde det bara till i huvudet. Men nu kan jag få det lite titt som tätt.

Klo
2004-10-05, 14:31
Har du vart på vårdcentralen än då? Annars är det bara å ta dig dit omedelbart :whipped:

ivandrago
2004-10-05, 15:34
Hade exakt samma grej i somras. Kom första gången vid en högreppare i knäböj, och kom sedan tillbaka varje pass vad jag än gjorde. Vilade en vecka och vips var det över..

Misstänker själv att det var högrepparna som gjorde det. Har iaf inte vågat köra högreps sedan dess. Ska testa snart igen och hoppas att det inte kommer tillbaka.

Mehdi
2004-10-05, 15:59
Vet en lyftare som körde högreps på böj, tror han var uppe vid 22 reps på 100kg i böjen, sen helt plötsligt hör jag hur något smäller (skivstången slår i golvet) och tät därpå någon som verkligen gallskriker. Anyways så fick han något extremt ont. Nästföljande träningsperiod hade han problem, mer eller mindre, precis som du, under vissa övningar. Problemet var, om jag inte missminner mig, muskler som hade dragit åt sig och krampat.
Jag är dock inte 100% säker. Vet inte om Ante24 här på forumet vet vem och/eller vad jag menar, men han har ett hum om kroppen iom att han är naprapat :cool:
Mitt råd till dig Castro är att du antingen kollar upp det hos en naprapat och/eller läkare. Om det är något simpelt så går det säkert att manipulera på något sätt och jag är övertygad om att naprapat kan göra det. Nu sördööö, återstår det för mig att önska dig lycka till.

Mvh M

Zlin
2004-10-05, 16:38
Jag vet att du redan läst i tråden, men kan vara värt att ta en andra titt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29392

För mig hjälpte det att vila, och inte spänna nacken under set.

Castro
2004-10-05, 19:48
Tack för svaren!

Zlin: Joo jag har läst den där tråden och jag tror faktiskt det har med nackrosetten (eller vad det nu heter) att göra. Försöker att slappna av i nacken, men det är djävligt svårt när man tar i för allt man är värd. Det skumma är att detta alltid brukar gå över efter en vecka och jag brukar aldrig behöva vila ut det, men under tiden man har problemet är det djävligt jobbigt.

MasterChief
2004-10-05, 19:56
Sett att det länkats till en annan tråd här men jag klistrar ändå in mitt inlägg från den tråden:

"The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.
"

Menigar
2004-10-05, 19:57
Visst tränare jag hårdare nu när jag äter mer, men några större koständringar är det inte förutom att jag höjt näringsintaget. Förra året gjorde jag iofs också detta, men då var det kraftigare omvälvning och året innan det fläskade jag ju bara på som vanligt. Men iofs kan det ju ha något med bulken och göra.

Det handlar nog om att du spänner nacken för att du gör en snabb omläggning och inte succesivt ändrar träningen?

Sen efter en eller två veckor "förstår" kroppen att du inte behöver spänna nacken, eftersom det varken gör till eller från.

Hmm, blev lite halvflummigt det där. Men du kanske lyckas förstå vad jag menar ändå? :rolleyes:

Zlin
2004-10-05, 20:03
Tack för svaren!

Zlin: Joo jag har läst den där tråden och jag tror faktiskt det har med nackrosetten (eller vad det nu heter) att göra. Försöker att slappna av i nacken, men det är djävligt svårt när man tar i för allt man är värd. Det skumma är att detta alltid brukar gå över efter en vecka och jag brukar aldrig behöva vila ut det, men under tiden man har problemet är det djävligt jobbigt.

Grejen är att om det fastställs att det faktiskt är det mastercheif ( :love: ) beskriver, kan det gå riktigt illa om du inte "vilar ut det".

MIGGE
2004-10-05, 20:09
Om du preppar så är det det.... många anabola ger högt blodtryck.

:S

Castro
2004-10-05, 20:12
:S

Du kan vara lugn Migge. :)

morbror_sven
2004-10-05, 20:14
dessa jävla skador

Castro
2004-10-05, 20:14
Sett att det länkats till en annan tråd här men jag klistrar ändå in mitt inlägg den tråden:

"The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.
"

Det där svaret var verkligen kanon! Allt stämmer in på mig! Kommer att träna på nu, men vara extra noga med att inte spänna mig i nacken.

mystic[-_-]
2004-10-05, 20:25
Kanske spräckte ett blodkärl? :) Läkarbesök är att rekommendera

Castro
2004-10-05, 20:28
']Kanske spräckte ett blodkärl? :) Läkarbesök är att rekommendera

Och när jag väl fått tid för ett läkarbesök har problemet släppt...

Royo
2004-10-05, 20:54
Intressant tråd... Fick just själv samma fel typ.

Jag fick grym huvudvärk på Söndagkväll(svårt att sova när inte Ipren hjälper) och sen satt den i konstant hela måndagen. Just över träningen igår så var det som försvunnen och kände inte av den. Körde bröst och tricps då så det verkade vara rätt så lugnt. Idag däremot har den legat och pyrt hela dagen, huvudvärken alltså och sen när jag körde ben idag så kom den fram, inte skönt...

Jag känner av den bara om jag sätter foten golvet lite hårt eller böjer fram huvudet typ.

Ska vila nu ett tag ser jag när jag läst denna tråd iaf, det verkar ju vara bäst.

Hehe, känns konstigt att göra sin första post i en huvudvärkstråd :rolleyes:

MasterChief
2004-10-05, 21:10
castro: Tack, men tänk på att alltid besöka läkare om tillståndet består. Huvudvärk KAN ha andra orsaker än den jag skrev om. Däremot är det nog den vanligaste formen av träningsinducerad huvudvärk.

ivandrago
2004-10-05, 21:18
jajuste, glömde nämna att jag hade konstanta spänningar kvar i nacken i flera veckor trots att huvudvärken försvann, tills jag fick en massage.

Old-T
2004-11-08, 08:59
Tack för svaren!

Zlin: Joo jag har läst den där tråden och jag tror faktiskt det har med nackrosetten (eller vad det nu heter) att göra. Försöker att slappna av i nacken, men det är djävligt svårt när man tar i för allt man är värd. Det skumma är att detta alltid brukar gå över efter en vecka och jag brukar aldrig behöva vila ut det, men under tiden man har problemet är det djävligt jobbigt.

Kanske lite sent att svara men.....

Jag hade exakt samma problem förra senhösten (samm problem inklusive ...... :em: ) och gick till läkare med sedvanligt svar "du bör nog inte göra så där om det gör ont" :rolleyes: .

Jag reagerade på att du sade att du fått det vid ungefär samma tid som förra året.
Jobbar du eller pluggar du?
Hur sitter du?

Mitt problem visade det senare nämligen vara att jag bytt arbetsställning ytterst lite vilket medförde att jag fick spänningar i nämnda nackrosett.

Jag gick ifrån att ha använt en trackball till datorn i en herrans massa år till att börja använda vanlig mus istället. Tydligen började jag spänna mig uppe i axlarna.

Om du inte får någon hjälp från läkaren, ta och masa dig iväg till en sån där som som hittar spänningar i rygg och nacke.
Inte så hemma på det här så jag vet inte om det är massör eller kiropraktor du ska gå till (eller något annat), men den jag menar brukar rätt kvickt kunna känna efter om du har spänningar på olika ställen.

Symptomen du har är samma som jag hade i alla fall :-(
Ont som attan som sprider sig från nacken och upp i huvudet, illamående och garanterat inget mera tränande mera den dagen. Oftast tog det över ett dygn innan huvudvärken var borta.