handdator

Visa fullständig version : Spelar sockret jag äter någon roll?


Jeppann
2009-11-28, 17:45
Många vältränade personer jag känner är det närmsta hälsofreaks när det gäller maten och äter inte minsta onyttiga produkt, allt ska vara sockerfritt, inga chips, kebab. Unnar sig inga speciella grejer helt enkelt som vanliga svensson.

Vad jag funderar över är; förstör det för träningen när jag stoppar i mig socker och äter mindre nyttigt om jag trots allt får i mig kalorierna och näringsämnena jag behöver? Jag lägger gärna på mig en del för att kunna bygga men oavsett så har jag aldrig gått upp i vikt trots att jag aldrig ätit överdrivet nyttigt och gärna unnar mig saker

Scratch89
2009-11-28, 17:47
Nej. Snarare tvärtom; socker är en bra källa för energi så du kan träna hårdare. Många sockerprodukter innehåller dock en stor mängd fruktos, så det är snarare den du ska akta dig för, men det är inget du direkt behöver orao dig över om du inte tokäter godis, för du tränar ju en del.

Om du nu vill gå upp i vikt och redan äter dig jättemätt på mat så ser jag ingen anledning till att du ska hindra dig själv från att äta godis och liknande.

Eddie Vedder
2009-11-28, 17:49
Nej inge fara.

Att du vill upp i vikt har i sig inget med saken att göra tycker jag. Att käka lite "skräp" då och då skall man kunna göra oavsett om man tycker om det. Låt det bara utgöra en minimal del av kostens helhet.

Jeppann
2009-11-28, 17:54
Okej gött att höra :)

Tack!