handdator

Visa fullständig version : Uppsvullen


IggaN
2009-11-28, 16:36
Tjena,

För några år sen innan jag började träna var jag väldigt smal så jag började styrketräna och käka som en gris. Jag gick upp från 58kg när jag var 16 och nu är jag 19 år gammal med 80kg. Jag ändrade mina matvanor totalt, speciellt i början. Jag tvingade in mig havregryn med några dl rapsolja varje dag men idag älskar jag mat och har svårt för att äta mindre, men det är inte det som är problemet.

Utan jag ser uppsvullen ut hela tiden, speciellt kinderna som jag börjar bli irriterad på och det är inte bara jag som märker det utan alla bekanta jag inte sett på ett tag säger till mig fyfan vad du gått upp speciellt när de kollar mitt ansikte, haha.

Jag har läst runt lite och sett att det kan vara att jag äter mycket kolhydrater och sällan bränner kalorier vilket är helt sant. Jag är en riktig soffpotatis nu och varit det de senaste åren samtidigt som jag äter mycket mer. Innan när jag inte var uppsvullen för några år sen, tränade jag fotboll och åt mycket mindre. Jag har också läst att det kan ha med stress att göra också. När det gäller maten äter jag allt, äter mycket kolhydrater, chocklad, godis, fett och sällan grönsaker.

Men jag tyckre inte att jag borde vara så mycket uppsvullen vid kinderna för jag är inte tjock, visst har jag fett litegrann på kroppen men tycker absolut att ansiktet ser mer uppsvullet när man jämför med kroppen. Alla tips om hur jag kan ändra detta är välkommna! Alltså jag väger 80kg på 184cm så jag är inte tjock och jag är inte så sugen på att deffa pga min rätt låga eller normala vikt.

MrBurner
2009-11-28, 16:56
Direkt jag går upp lite i fettvikt så ser jag det i ansiktet och jag är absolut inte tjock på något sätt. Gå ner i vikt är väl det bästa då det kan bli svårt att punktförbränna i ansiktet (eller någonstans), om inte problemet är att du äter mycket salt eller så.

IggaN
2009-11-28, 17:14
Direkt jag går upp lite i fettvikt så ser jag det i ansiktet och jag är absolut inte tjock på något sätt. Gå ner i vikt är väl det bästa då det kan bli svårt att punktförbränna i ansiktet (eller någonstans), om inte problemet är att du äter mycket salt eller så.

Jag saltar nästan aldrig maten, men visst äter jag ofta skräpmat ute och jag vet att det innehåller mycket salt men jag hade inte förvånats om jag får in mig mindre salt än normal personen, så jag tror inte det är det.

Scratch89
2009-11-28, 17:45
Jag tror inte att det handlar om vad du äter eller hur, utan att din genetik helt enkelt vill lagra fett och vätska i ditt ansikte. Sen är det väl ingen raketforskning att folk tycker att du ser rundare ut om vägde 58 kg på 184 cm sist de såg dig.

puls
2009-11-28, 18:14
Mitt råd till dig, precis som du själv nämner: Dra ner på kolhydraterna och definitivt sockret, så kommer du att smalna av i ansiktet, plus utöva cardio. Sen är det också så, som ngn föregående talare säger att vissa tenderar att ha lite rundare kinder, rent genetiskt. Men som sagt , det finns en del du kan jobba med om du upplever det tråkigt att va "rund i ansiktet".

mikaelj
2009-11-28, 20:25
Äter du mycket salt, kanske?

Elfsberg
2009-11-28, 23:41
Ptja. Är du inte hård på dina 80 kg så är du ju faktiskt.. hör och häpna, jag tänker kalla det för TJOCK.

Cerberus
2009-11-28, 23:55
du har helt enkelt blivit lite smått överviktig helt enkelt låter det som. Antingen deff eller låta bli o gilla läget.

MrBurner
2009-11-29, 09:25
Lär nämna till trådskaparen att man faktiskt har riktigt mycket mer fett på kroppen än vad de flesta tror. Jag ligger på 75 kg med ~195 cm och jag är ganska hård vill jag påstå. Jag tyckte ej heller att jag hade mycket fett på kroppen då jag vägde 90 kg.

*Är ingen biff direkt men ingen kan då komma och säga att jag är sladdrig.

Ajin
2009-11-30, 11:30
Enligt din beskrivning tycker jag ditt tillstånd låter fullt normalt.

"Jag äter jättemycket och har blivit en soffpotatis" - Det låter lite som om att du skulle kunna vara lite uppsvullen? *rolleyes*

Apos78
2009-11-30, 14:56
Lär nämna till trådskaparen att man faktiskt har riktigt mycket mer fett på kroppen än vad de flesta tror. Jag ligger på 75 kg med ~195 cm och jag är ganska hård vill jag påstå. Jag tyckte ej heller att jag hade mycket fett på kroppen då jag vägde 90 kg.

+1 på den. Ligger på ca 92 kg till 189 cm och ser mig som i relativt god form. Dock är jag fullt medveten om att för att bli hård så skulle det krävas bra många kg nedåt. Inget personligt mål men nog finns det en del att skrapa av.