handdator

Visa fullständig version : bänkpress


Kattankan
2009-11-28, 13:58
Är det sant att bänkpress endast tar 20 % på brösten?:confused:

mattilainen
2009-11-28, 14:04
vem är det som satt den siffran?

Bänkpress är en basövning, så som marklyft, knäböj och liknande. Alltså tar den på mer än bara bröst. Det är fortfarande en asbra bröstövning och tvivlar starkt på 20% om hur man nu mäter det. Beror ju självklart på hur man gör.

hugok
2009-11-28, 18:31
Låter som en discomyt

130kg finsk sisu
2009-11-28, 18:40
Ingen discomyt tror jag.
Bänkpress är en basövning som aktiverar alla överkroppens muskler i någon grad. Bröstmusklerna,främre delta och triceps är de som aktiveras mest. Vill du sätta en procent sats så skulle jag sätta bröstmusklernas andel i bänkpress beroende på utförande mellan 20-60%.

Gosti123
2009-11-28, 19:08
Vilken övning tar bäst på bröst? Eller vilka övningar i kombination bygger bäst?

Typsnubbe
2009-11-28, 19:48
Finns nog inte så många bröst-isolerande övningar där ute, men flyes är nog den övning som är mest isolerande för bara bröst.
Såklart så är inte hantelpressar och bänkpress något man ska utesluta bara för det, de är fortfarande ett måste för bra bröstutveckling.

Typsnubbe
2009-11-28, 19:52
Släng in 3-4 bröstövningar som Bänkpress/ Hantelpress, en lutande av dessa och sen kan du välja mellan flyes i maskin/kabel/ med hantlar, pullovers..det finns massa att välja mellan. Det är bara att testa dig fram och hitta de övningar som du känner att tar mest för dig och fixa ihop ett kombination av dessa.

Ursäkta min dubbelpost :<

Psyla
2009-11-28, 20:07
Beror ju såklart på lyfttekniken.

Kattankan
2009-11-28, 22:09
Ingen discomyt tror jag.
Bänkpress är en basövning som aktiverar alla överkroppens muskler i någon grad. Bröstmusklerna,främre delta och triceps är de som aktiveras mest. Vill du sätta en procent sats så skulle jag sätta bröstmusklernas andel i bänkpress beroende på utförande mellan 20-60%.

okey, hur är det med hantelpress?

Fredrik_S
2009-11-28, 22:14
okey, hur är det med hantelpress?

Missuppfatta nu inte och tro att bänk är en dålig övning för att den tar 20-60%. Det är fortfarande den bästa massabyggaren för bröstmuskulaturen.

130kg finsk sisu
2009-11-29, 04:39
Bänkpress tränar bröstmusklerna mycket bra som min namn broder säger. Men att tro att bänkpress är en isolationsövning eller en övning för enbart bröstmusklerna är befängt. Oavsett utförande.
Ställer mej överlag mycket tveksam till att man strävar att "träffa" muskler oavsett vad man har för mål med träningen.

DiscoStorken
2009-11-29, 12:44
Ställer mej överlag mycket tveksam till att man strävar att "träffa" muskler oavsett vad man har för mål med träningen.

Vet inte om vi förstår varandra rätt nu men det låter helt befängt. Skulle man inte vilja träffa/aktivera muskelgrupper man vill öka i?

NiklasAlm
2009-11-29, 13:17
Vet inte om vi förstår varandra rätt nu men det låter helt befängt. Skulle man inte vilja träffa/aktivera muskelgrupper man vill öka i?Tror han menar att det inte är så svårt att prickskjuta dem som många tror, man behöver inte köra 5 övningar för biceps t.ex. för att prickskjuta från alla olika vinklar.

130kg finsk sisu
2009-11-29, 14:46
Menar att hur än du gör kommer du inte att kunna prickskjuta bröst i bänkpress eller framsida lår i knäböj eller korsrygg i mark. Andra muskler aktiveras hur än man gör, mer eller mindre.