handdator

Visa fullständig version : Träning för att stärka revbenen / musklerna


Dav0d
2009-11-28, 12:38
En fråga om magträning och musklerna kring revbenen. Jag behöver stärka mina revben efter de nu spruckit 3 gånger bara detta år. Vad jag vet stärks benen ifall musklerna kring dem växer, de måste klara av att hantera de starkare fibrerna och det större trycket. Vilka övningar kan ni rekommendera som är bra för att stärka revbenen för att klara mer stryk?

Super tacksam för goda svar eftersom detta problem har fått detta träningsår att bli totalt skit.

Mvh

z_bumbi
2009-11-28, 12:41
Ta hellre reda på varför du skadar revbenen. Normal styrketräning bör sätta revbenen under sådan belastning att man får ut det mesta av den typen av träning.

dream_theater_
2009-11-28, 12:56
Bänkpress med STUDS?:)

killenigrillen
2009-11-28, 13:05
Gissar att du skadat dig när du kör bjj?

Dav0d
2009-11-28, 14:03
MMA och BJJ har skadat mina revben ja. Jag vet att slå på dem är bra, men jag tänkte ifall det finns några vridövnigar för magen som människor vet om som verkligen stärker alla små muskler kring revbena.

killenigrillen
2009-11-28, 14:17
Jag tror det blir svårt att förhindra sånna skador genom träning.
Har varit med om sånna skador när folk blir "stackade" osv på träning, är man inte försiktig så händer det sånt helt enkelt.
Du får säker bra förslag av dina tränare om du frågar dom om magträning.

Dav0d
2009-11-28, 14:50
SKadan har orsakats av enormt tryck de senaste 2 gångerna. Det känns som att det ska gå att motverka genom vissa övningar där jag kan belasta revbenen mycket. Nåja, ifall någon har tips annars så går det ju inte :)

killenigrillen
2009-11-28, 16:26
En polare tävlade(bjj) han blev stackad riktigt hårt men vek inte ner sig utan "höll emot" så att säga. Resultat, två revben spruckna, han vann dock matchen :)
Min poäng är att den snubben har bålstyrka som en björn så det kan hända vem som helst.

young_george
2009-11-28, 16:30
En polare tävlade(bjj) han blev stackad riktigt hårt men vek inte ner sig utan "höll emot" så att säga. Resultat, två revben spruckna, han vann dock matchen :)
Min poäng är att den snubben har bålstyrka som en björn så det kan hända vem som helst.

Klart det kan hända vem som helst. Precis som en duktig marklyftare med grym teknik kan skada ryggen.

Men det betyder inte att det är samma risk för alla att det ska ske, samt att man inget kan göra något för att minimera risken.

Doctor Snuggles
2009-11-28, 16:55
Finns ju gamla strongman övningar där man tränar expandering av bröstkorgen för att knäcka kedjor. Kanske vore ngt.

Pjotor
2009-11-28, 17:11
Utanför tävling ska du lära dig att klappa av i tid. Annars får du skylla dig själv. Jag har skadat mig två gånger av den anledningen. Jag tänker inte låta det bli en tredje.

Med det sagt: bålstabilitetsövningar, crunches med/utan vridning, marklyft, allt du kan komma på. Många repetitioner.

exor
2009-11-28, 17:57
Utanför tävling ska du lära dig att klappa av i tid. Annars får du skylla dig själv. Jag har skadat mig två gånger av den anledningen. Jag tänker inte låta det bli en tredje.

Med det sagt: bålstabilitetsövningar, crunches med/utan vridning, marklyft, allt du kan komma på. Många repetitioner.

Håller verkligen med. På träning är det bara klappa, man känner rätt fort om något sitter.

Doctor Snuggles
2009-11-28, 18:41
Utanför tävling ska du lära dig att klappa av i tid. Annars får du skylla dig själv. Jag har skadat mig två gånger av den anledningen. Jag tänker inte låta det bli en tredje.

Med det sagt: bålstabilitetsövningar, crunches med/utan vridning, marklyft, allt du kan komma på. Många repetitioner.

Många repetitioner? Det är tunga lyft (eller ännu bättre; tunga statiska/eccentriska) med få repetitioner som stärker både muskler, ligament och skelettet bäst.

Pjotor
2009-11-28, 21:06
Tränar man MMA eller BJJ så behövs många repetitioner. "Akut" styrka räcker inte långt. Viss tung träning för ligamentstärkning är dock ett bra komplement.