handdator

Visa fullständig version : EZ vs. Rak


Spinkis
2009-11-27, 23:22
Jag har hört att EZ stång ska vara sämre vid biceps curl gentemot rak stång. Men jag har inte riktigt förstått varför eller om det ens stämmer. Så om det finns nån vänlig och framförallt kunnig själ på detta forum som kan reda ut det så vore jag tacksam.

Tack på förhand.

NiklasAlm
2009-11-27, 23:32
Det stämmer att rak stång aktiverar biceps mer fast det kommer antagligen inte vara avgörande för din bicepsträning. Vet att en del kör med ez stång trots detta för att dem får ont i handlederna av rak stång.

ceejay
2009-11-27, 23:34
Det stämmer att rak stång aktiverar biceps mer fast det kommer antagligen inte vara avgörande för din bicepsträning. Vet att en del kör med ez stång trots detta för att dem får ont i handlederna av rak stång.

De får ont i handlederna för att de är stela ;) Att köra med ez-stång hjälper inte direkt hehe

Fjäderfrans
2009-11-27, 23:44
De får ont i handlederna för att de är stela ;) Att köra med ez-stång hjälper inte direkt hehe

Vad gör det då?

Lifeless
2009-11-28, 00:01
Skillnaden för biceps utveckling är nog liten. Kör man med ez jämt blir det ungefär som att aldrig gå ända ner i bänkpress, dvs man blir stel som ett kassaskåp och då kan man få ont när man ger sig på rak stång igen. Lösningen är att köra nåt enstaka set med rak stång varje pass och då mest som en stretchövning med lätta vikter. Alternativt kan man stretcha genom att vrida handen som vid ez fast åt motsatt håll.
Excuse my french, men nu har jag försökt iaf :)

Morty
2009-11-28, 00:01
Stretch!

Gabriel174
2009-11-28, 00:06
Vi har ingen rak stång på gymmet, bara ez :(

Borde jag köra med en vanlig 20kg stång istället och lasta på vikter?

Malmberg
2009-11-28, 00:06
Vad gör det då?

Köra med rak stång fast det gör ont. Smärtan släpper efter en tid, och då har du "normala" underarmar igen :thumbup:

EDIT: "Lifeless" var snabbare, med bättre svar dessutom!

ceejay
2009-11-28, 00:08
Vi har ingen rak stång på gymmet, bara ez :(

Borde jag köra med en vanlig 20kg stång istället och lasta på vikter?

Jepp. Majoriteten kör med 20kg-stången. Inkl jag själv.

Malmberg
2009-11-28, 00:16
Jepp. Majoriteten kör med 20kg-stången. Inkl jag själv.

jag med, fungerar hur bra som helst.

Lifeless
2009-11-28, 00:17
Malmberg :thumbup:

OnT Kör uppvärmning med tom 20-stång och sen kan du mosa på med ez som vanligt om du tycker det känns bättre.

Lifeless
2009-11-28, 00:19
Kanske ska tillägga att jag kör till 99% med rak stång numera. Men mina armar är ju tentakler som vägrar växa så det är inte så noga :smash:

Gabriel174
2009-11-28, 00:58
Jepp. Majoriteten kör med 20kg-stången. Inkl jag själv.

Okej, tänkte bara eftersom att vi bara har 3st sånna på gymmet; en till bänken, en till lutande och en fri.

Ska dra till gymmet och köra rygg- och ben imorgon, så den är nog ledig :)
Tack för tipset.

Martin Löwgren
2009-11-28, 10:53
Jag har hört att EZ stång ska vara sämre vid biceps curl gentemot rak stång. Men jag har inte riktigt förstått varför eller om det ens stämmer. Så om det finns nån vänlig och framförallt kunnig själ på detta forum som kan reda ut det så vore jag tacksam.

Tack på förhand.

Ja enligt mig ska EZ endast vara ett komplement till rak stång. På rak arm kan jag inte finna någon fördel med att använda EZ före en rak stång men som variation kan det fylla sin funktion.

Morty
2009-11-28, 11:02
20-kilos rak stång är ju det ändå man använder genom hela passet, typ. Jag kör säkert 80% av mina övningar emd den. De andra är chins och dips och pushdowns, typ. EZ använder jag bara till triceps extensions eftersom den raka är så lång.

Anders The Peak
2009-11-28, 11:06
Ez-stängerna är ett otyg eftersom de har tagit över helt och hållet på de flesta gym. Fungerar bra till tricepsövningar men knappast som variation till bicepscurl. Biceps behöver sträckas ut och avslutas med en ordentlig supination i toppläget för att att arbeta korrekt. Därav brukar jag rekommendera att komplettera med inclined hammercurl och inclined hantelcurl normalt grepp med full supination i toppläget för att få balans i böjmusklerna i överarmen.

sweaberg
2009-11-28, 16:06
körde rak först, sen gick jag över till EZ pga smärta i handlederna, nu har jag slutat med den övningen totalt eftersom mina handleder verkligen inte gillar det=S

Anders The Peak
2009-11-28, 16:11
körde rak först, sen gick jag över till EZ pga smärta i handlederna, nu har jag slutat med den övningen totalt eftersom mina handleder verkligen inte gillar det=S
Biceps är en rätt liten muskel som gillar att arbeta men man behöver inte speciellt mycket vikt för att den ska svara bra. Det är bra och tänka på när man lastar på för mycket vikt så att man får ont i handleder och armbågsleden (golfarmbåge) och oftast får man skador i övre ursprunget i axeln som oftast gör att man blir invalidos även i axel och bröstövningar.

Mourten
2009-11-28, 17:23
Alltid EZ.
Har mkt valgus i armbågsleden, kan inte köra rakastänger.

Anders The Peak
2009-11-28, 18:13
Alltid EZ.
Har mkt valgus i armbågsleden, kan inte köra rakastänger.

Du kör som en kratta när det gäller biceps. Försök att arbeta med muskeln också då kan du säkert minska vikterna med 50% och få bättre utveckling och samtidigt få betydligt mindre besvär med armbågarna.

Mourten
2009-11-28, 22:58
Du kör som en kratta när det gäller biceps. Försök att arbeta med muskeln också då kan du säkert minska vikterna med 50% och få bättre utveckling och samtidigt få betydligt mindre besvär med armbågarna.

Du kan ha en poäng, mina biccar släpar.
Men jag KAN INTE köra rakstång, bara stången gör ont redan den om jag kör 2 händer, dock curlar jag lätt elakistången om jag bara håller med en hand.

Lifeless
2009-11-28, 23:17
Så ont fick jag också av rak stång förut. Du kan ta nån stång, sopkvast whatever och stretcha med hemma i soffan framför en film så ordnar det snart upp sig. Jag lämnar inga garantier, det var bara så jag löste mitt problem.

exor
2009-11-28, 23:23
Körde EZ förut men numera köra jag bara rak stång (10 kilo). Använder även wrist wraps för att slippa problem med handleder.

Lifeless
2009-11-28, 23:35
Mourten > Jag kom på nu att jag satt med en hammare i varje hand med händena vilande på låren.Den milda stretchen ska du väl klara av utan smärta. Några minuter i taget, sen tar man en näve chips så man inte blir katabol :hbang:

ThisIsTheOne
2009-11-29, 08:56
Kan inte köra rak stång, får så in i helvete ont. Kör jag stång kör jag EZ annars olika varianter på hantelcurl och det anser jag vara bra nog. Sen är det möjligt att det inte är det allra mest superoptimala, men vem orkar vara det 24/7.

Martin Löwgren
2009-11-29, 12:06
De som får ont av rak stång men inte av EZ torde lägga stor vikt på att stretcha/behandla framförallt m. pronator quadratus.

Det brukar lösa 70% av fallen.

Fredrik_S
2009-11-29, 12:10
Kan inte köra rak stång, får så in i helvete ont. Kör jag stång kör jag EZ annars olika varianter på hantelcurl och det anser jag vara bra nog. Sen är det möjligt att det inte är det allra mest superoptimala, men vem orkar vara det 24/7.

Nu handlar det inte om vad som är optimalt för att få biceps att växa, utan om att det är risk för att utveckla svåra och långvariga problem i armbågsled och underarm vid ständigt bruk av ez-bar och frånvaro av vanlig stång....

Kanske inte något man bara bör sopa under mattan bara för att man inte orkar bry sig.

ThisIsTheOne
2009-11-29, 12:37
De som får ont av rak stång men inte av EZ torde lägga stor vikt på att stretcha/behandla framförallt m. pronator quadratus.

Det brukar lösa 70% av fallen.

Aha, intressant. Har du något tips på var man kan läsa mer om det?

Nu handlar det inte om vad som är optimalt för att få biceps att växa, utan om att det är risk för att utveckla svåra och långvariga problem i armbågsled och underarm vid ständigt bruk av ez-bar och frånvaro av vanlig stång....

Kanske inte något man bara bör sopa under mattan bara för att man inte orkar bry sig.

Jag fick för mig att tråden ursprungligen handlade om just det, så jo?

Fredrik_S
2009-11-29, 16:10
Jag fick för mig att tråden ursprungligen handlade om just det, så jo?

Nej frågan handlade om vad som var bäst av ez eller rak. Alla svaren gick direkt in på att rak var bättre pga mindre skaderisk.
Svaren har varit, ingen skillnad vid muskeluppbyggnad. EZ sämre pga skaderisk hållning.
Din slutsats var att man inte orkade vara optimal dygnet runt och du syftade på muskelutvecklingen.

sweaberg
2009-11-29, 19:57
Biceps är en rätt liten muskel som gillar att arbeta men man behöver inte speciellt mycket vikt för att den ska svara bra. Det är bra och tänka på när man lastar på för mycket vikt så att man får ont i handleder och armbågsleden (golfarmbåge) och oftast får man skador i övre ursprunget i axeln som oftast gör att man blir invalidos även i axel och bröstövningar.


Mhm, gjorde misstaget att gå på för hårt direkt, spelat golf hela sommarn som tär en del på handlederna, nu kommer jag skita i stångcurl för biceps under några veckor för att inte belasta dom allt för mycket, även om jag fortfarande känner av i andra övningar. smärtan sitter mest på yttersidan alltså högersida på höger handled och tvärtom vid knölen. gör som ondast när jag håller handflatorna uppåt mot taket och lutar ner handen.

Action Fighter
2009-11-29, 20:56
Jag tillhör tyvärr gruppen som får ont i handlederna av rak stång och därför kör EZ. Fast ligger nog nånting i det som Lifeless säger att man borde stretcha upp handlederna för jag är ju riktigt stel där och vet själv att det är det som problemet beror på. Ska nog börja nu direkt faktiskt. :D

cronaldo
2009-11-29, 21:28
När vi ändå pratar biceps så slänger jag in en fråga.*jorgen*
Det är så att en biff på gymmet säger att man inte ska gå hela vägen ner när man kör bicep. Hans argument är att bicep jobbar bättre om man bara går ner 3/4 ungefär.

Detta är väl fel? Som med alla andra muskelgruppar så ska man väl alltid ha fullt ROM? Jag förstår att de kan funka då o då för att öka i stryka. Men han tycker att man alltid ska träna så.
Vad finns det för motargument för just detta?

Till topic, har alltid blandat. Men man kanske ska sluta med EZ-stången;)

Martin Löwgren
2009-11-29, 21:39
När vi ändå pratar biceps så slänger jag in en fråga.*jorgen*
Det är så att en biff på gymmet säger att man inte ska gå hela vägen ner när man kör bicep. Hans argument är att bicep jobbar bättre om man bara går ner 3/4 ungefär.

Detta är väl fel? Som med alla andra muskelgruppar så ska man väl alltid ha fullt ROM? Jag förstår att de kan funka då o då för att öka i stryka. Men han tycker att man alltid ska träna så.
Vad finns det för motargument för just detta?

Till topic, har alltid blandat. Men man kanske ska sluta med EZ-stången;)Alltid när du hör sånt här. Be dem förklara varför. Det brukar bli väldigt roligt att lyssna på :Virro

Och nej det är bättre att träna muskeln i dess full längd men precis som du säger variera med minskat ROM för t ex styrka.

cronaldo
2009-11-29, 22:21
Alltid när du hör sånt här. Be dem förklara varför. Det brukar bli väldigt roligt att lyssna på :Virro

Och nej det är bättre att träna muskeln i dess full längd men precis som du säger variera med minskat ROM för t ex styrka.

Tack! Jo ska göra det nästa gång. Jobbigt när man har kompisar som tror på exakt allt som kommer från den "lokala gymbiffen"*gah!*

Fjäderfrans
2009-11-29, 22:40
För mig är det tvärtom. Klarar inte alls av EZ-stången varken vid curlande eller för triceps extensioner.

Vad kan det bero på?

GurraGo
2009-11-29, 23:51
OM man nu ska gå över från EZ till rak; vad väger en EZ-stång?

mtlca
2009-11-29, 23:57
OM man nu ska gå över från EZ till rak; vad väger en EZ-stång?

Är nog rätt olika från stång till stång, men på mitt gym väger Ez-Stången 8,5 kg. (Gymleco)

mattilainen
2009-11-30, 00:01
OM man nu ska gå över från EZ till rak; vad väger en EZ-stång?

Vår ez stång väger 9 kg

Fredrik_S
2009-11-30, 00:42
OM man nu ska gå över från EZ till rak; vad väger en EZ-stång?

7 - 11kg Finns tyvärr ingen standardvikt

slic3
2009-11-30, 08:38
Måste sticka in en fråga när vi ändå är igång.

bröt armen får ett antal år sedan och kan efter det inte böja den för o köra rak stång. Om jag har båda armarna vid sidorna och vrider armarna för att få dem platta gentemot marken kommer min vänstra hand bara 45 grader (ist för 90 grader som höger). Hoppas ni förstår min grekiska...
Tror ni det går att stretcha bort den stelheten också?

MangeByggarn
2009-11-30, 09:56
Mina handleder knakar när jag roterar dem =| Är det vanligt eller..?

L Johnsson
2009-11-30, 10:15
Mina handleder knakar när jag roterar dem =| Är det vanligt eller..?

Det gör mina med!
Hurvida det är vanligt eller inte har jag dock ingen aning om...

Zera
2009-11-30, 11:28
Måste sticka in en fråga när vi ändå är igång.

bröt armen får ett antal år sedan och kan efter det inte böja den för o köra rak stång. Om jag har båda armarna vid sidorna och vrider armarna för att få dem platta gentemot marken kommer min vänstra hand bara 45 grader (ist för 90 grader som höger). Hoppas ni förstår min grekiska...
Tror ni det går att stretcha bort den stelheten också?

Bröt också armen för 5 år sedan. Kommer inte heller riktigt lika långt med den armen som den 'friska' armen, dock kommer jag längre än 45 grader. Man var ju rejält stel direkt efter, stretchade massor. Fast efter ca ett halvår efter skadan så tyckte jag inte att det hände så mycket mer tyvärr.

z_bumbi
2009-11-30, 11:44
Måste sticka in en fråga när vi ändå är igång.

bröt armen får ett antal år sedan och kan efter det inte böja den för o köra rak stång. Om jag har båda armarna vid sidorna och vrider armarna för att få dem platta gentemot marken kommer min vänstra hand bara 45 grader (ist för 90 grader som höger). Hoppas ni förstår min grekiska...
Tror ni det går att stretcha bort den stelheten också?

Det beror på.

Hade du inte kontakt med någon sjukgymnast i samband med skadan?

ARMSTARK
2009-11-30, 14:22
Jag tycker att EZ stången ger mycket skönare vinkel för armarna.

Martin Löwgren
2009-11-30, 14:36
Måste sticka in en fråga när vi ändå är igång.

bröt armen får ett antal år sedan och kan efter det inte böja den för o köra rak stång. Om jag har båda armarna vid sidorna och vrider armarna för att få dem platta gentemot marken kommer min vänstra hand bara 45 grader (ist för 90 grader som höger). Hoppas ni förstår min grekiska...
Tror ni det går att stretcha bort den stelheten också?
Nu har antagligen din distala radioulnar led stelnat så de kan bli svårt. Vad sa din Naprapat/Sjukgymnast under din rehab av frakturen?

slic3
2009-12-02, 04:34
Nu har antagligen din distala radioulnar led stelnat så de kan bli svårt. Vad sa din Naprapat/Sjukgymnast under din rehab av frakturen?

FIck ingen sådan. Min läkare sa bara att jag skulle varje morgon röra armen i den rotationen så skulle den försvinna.

Smart som jag var gjorde jag inte detta och har nu denna stelhet (7-8år efter)

slic3
2009-12-02, 04:34
Det beror på.

Hade du inte kontakt med någon sjukgymnast i samband med skadan?

Nä, bara min läkare som berättade att jag skulle rotera armen i den stela omfattningen varje morgon

Martin Löwgren
2009-12-02, 10:50
FIck ingen sådan. Min läkare sa bara att jag skulle varje morgon röra armen i den rotationen så skulle den försvinna.

Smart som jag var gjorde jag inte detta och har nu denna stelhet (7-8år efter)

Då är chanserna små att du ska få tillbaka normal rörlighet men börja ändå att rörelseträna dagligen.

Size
2009-12-02, 17:05
Gäller detta även för Liggande tricepspress, att det är effektivare att använda sig utav en rak stång istället för en Ez-stång?

ceejay
2009-12-02, 17:08
Gäller detta även för Liggande tricepspress, att det är effektivare att använda sig utav en rak stång istället för en Ez-stång?

greppet påverkar inte hur triceps arbetar så nej, det gäller inte. :)

Morty
2009-12-02, 19:38
Jag tycker att det är skönare med Ez-stången i tricepssträck. Skönare vinkel på underarmen gör att jag kan pumpa hårdare!

Rimmon
2009-12-02, 20:42
Är det någon annan som använt EZ stång vid Drag till hakan/Upright Row? Jag har en gammal handleds skada som gett mig problem med ett väldigt litet antal övningar, Upright Row och Chins med överhands grepp är dom enda två som ännu gör ont. EZ stången gör att jag kan ha en vinkel på handleden som inte gör ont och jag kan fullfölja hela rörelsen.