handdator

Visa fullständig version : Innebandy - kondition?


lyserg
2009-11-27, 18:48
Hur pass bra är innebandy i konditionssyfte? Innebandy i högt tempo alltså...
Jag tänker mig att det är ett bra intervallpass?

Räcker det med några timmar innebandy i veckan för att få upp en grym kondition?

Andra för och nackdelar med innebandy?

aGrahn
2009-11-27, 19:28
Hur menar du med grym? Du kommer att ha bra kondition för innebandy! Du kommer inte ha speciellt grym kondition för att springa lite längre.

Spiffy
2009-11-27, 19:59
Andra för och nackdelar med innebandy?

Nackdelar, inte helt ovanligt att skada sig.

Fördelar, jäkligt skoj.

lyserg
2009-11-27, 20:02
Hehe.. ja... jag menar väl allmänt bra kondition liksom...
Kanske inte maraton-löpar-kondition... Men en bra grundkondition om man inte kör någon vanlig standardlöpning i veckan utan bara innebandy...

lyserg
2009-11-27, 20:03
Nackdelar, inte helt ovanligt att skada sig.

Fördelar, jäkligt skoj.

Håller med!
Brukar bli stel i ryggen efter ett hårt pass... brukar dock vara bättre till dagen efter...

Freeddee
2009-11-27, 20:07
Nog får man en hyffsad kondition alltid!
Som du säger så är det ju jäkligt intensivt, iaf om man spelar med korta byten o.s.v.
Är kanske inte dumt att köra ett löparpass någon gång ibland med ifall du vill få lite mer "uthållighetskondition".

Men vill du bara få en en duglig kondition så funkar det kondition, bara du tycker det är kul så.

Pjotor
2009-11-27, 20:09
Tränar du långlöpning har du ganska mycket nytta av det i intervallintensiva sporter. Det omvända gäller inte i lika hög grad.

isato
2009-11-27, 20:12
Klart innebandy ger vad som i alla fall i mina ögon ses som bra kondition! Eller klart är det ju inte. Passet blir ju vad man gör det till.

Eddie Vedder
2009-11-27, 20:16
På frågan om innebandy KAN ge riktigt bra kondition så anser jag svarat vara tveklöst ja. Det kan vara riktigt explosivt och tufft.

Så det kan definitivt överföras till riktigt tuff konditionsträning. Jag som enbart löper långsamt men längre distanser skulle DÖ av en innebandymatch!

Jag letade men kunde tyvärr inte finna tråden men hursomhelst undersökte man ett gäng medelålders män som antingen fick distansträna eller spela fotboll och de fotbollspelande gubbar fick bättre resultat.

Dels en följd av att det antagligen var roligare och att man kämpade för sina lagkamrater men även intervalleffekten. Och det är ju enkelt att överföra till innebandy.

aGrahn
2009-11-27, 20:31
Jag spelar både innebandy och fotboll. I slutet av fotbolls säsongen brukar jag tycka att jag har jätte bra kondition. och det har jag, för fotboll. Innebandyn är mycke mer explosiv och så. Jag höll på att dö i början av denna innebandy säsong, så har det varit varje år. Och tvärtom, i slutet av innebandy säsongen kan jag springa hur mycket som helst på innebandyplanen men sen när fotbollen börjar blir det jobbigt kan jag säga!

capron
2009-11-27, 22:46
Beror nog mycket på dig och laget. Spelar själv en timme i veckan och det är riktigt kul kondition får man. Men skulle inte säga att den är grym.

Martin Löwgren
2009-11-28, 10:57
Absolut.

Jag tränade innebandy på elitnivå mellan att jag var 13-17år gammal och hade en väldigt bra kondition.

Försäsongen bestod att stenhård intervalllöpning blandat med backträning och medeldistans och under inomhussäsongen nöttes detta i form av mycket löprelaterade spelövningar så konditionsmässigt är det en bra sport.

Styrketräningsmässigt har den mycket kvar tills den går att jämföra med en hockeyspelares fysik t ex.

Guddi
2009-11-28, 17:42
Jag letade men kunde tyvärr inte finna tråden men hursomhelst undersökte man ett gäng medelålders män som antingen fick distansträna eller spela fotboll och de fotbollspelande gubbar fick bättre resultat.
Lite hårt att kalla dem för medelålders män kanske :)

Br J Sports Med. 2009 Nov;43(11):825-31. Epub 2008 Dec 19.
Recreational soccer is an effective health-promoting activity for untrained men.
Krustrup P, Nielsen JJ, Krustrup BR, Christensen JF, Pedersen H, Randers MB, Aagaard P, Petersen AM, Nybo L, Bangsbo J.
To examine the effects of regular participation in recreational soccer on health profile, 36 healthy untrained Danish men aged 20-43 years were randomised into a soccer group (SO; n = 13), a running group (RU; n = 12) and a control group (CO; n = 11). Training was performed for 1 h two or three times per week for 12 weeks; at an average heart rate of 82% (SEM 2%) and 82% (1%) of HR(max) for SO and RU, respectively. During the 12 week period, maximal oxygen uptake increased (p<0.05) by 13% (3%) and 8% (3%) in SO and RU, respectively. In SO, systolic and diastolic blood pressure were reduced (p<0.05) from 130 (2) to 122 (2) mm Hg and from 77 (2) to 72 (2) mm Hg, respectively, after 12 weeks, with similar decreases observed for RU. After the 12 weeks of training, fat mass was 3.0% (2.7 (0.6) kg) and 1.8% (1.8 (0.4) kg) lower (p<0.05) for SO and RU, respectively. Only SO had an increase in lean body mass (1.7 (0.4) kg, p<0.05), an increase in lower extremity bone mass (41 (8) g, p<0.05), a decrease in LDL-cholesterol (2.7 (0.2) to 2.3 (0.2) mmol/l; p<0.05) and an increase (p<0.05) in fat oxidation during running at 9.5 km/h. The number of capillaries per muscle fibre was 23% (4%) and 16% (7%) higher (p<0.05) in SO and RU, respectively, after 12 weeks. No changes in any of the measured variables were observed for CO. In conclusion, participation in regular recreational soccer training, organised as small-sided drills, has significant beneficial effects on health profile and physical capacity for untrained men, and in some aspects it is superior to frequent moderate-intensity running