handdator

Visa fullständig version : Uppgång snarare än nedgång?


panarea
2009-11-27, 18:47
Hej,

detta är märkligt! Trots att jag tränar 3-4 pass i veckan, ömsom styrka ömsom kondition (ofta intervallträning i det fallet) - har jag gått upp istället för att ha gått ned som jag förväntade mig.

Dragit in på kalorier och kolhydrater, äter mkt "bättre". Svårt att tänka mig att det är möjligt att bygga muskler på 2 månader av denna träningsform? Kan man bygga & gå upp så snabbt?

Fisshy
2009-11-27, 18:50
Har man inte styrketränat specielt innan, Så brukar dom första 3 månaderna ge ganska snabba resultat.

panarea
2009-11-27, 19:58
Vilket kan innebära att jag, trots en logisk viktnedgång, kan gå upp? Jag kan absolut se att jag blivit bredare över axlarna, fått mer konturer vid sidan av magmuskulaturen, men från att ha legat på 84-86 kg (lite flytande från vecka till vecka) har gått upp till 90 kg?

Jag har inte blivit mkt smalare, men absolut inte större kring midjan. Men jag vill dels bygga muskler men framförallt tappa en del fett!

Jag är även införstådd med att man bränner mer om man har mkt muskler... Så det är väl en tidsfråga också, men jag förstår inte just viktuppgången som jag anser vara rätt kraftig 4-6 kg beroende på det riktiga utgångsläget.

Fisshy
2009-11-27, 20:11
Muskler väger 3ggr så mycket som fett, Om du har lagt på dig mer muskler än 3ggr så mycket förlorat fett, så ökar du i vikt.

Fisshy
2009-11-27, 20:17
Om jag inte heller minns fel, så är det bättre att köra Lågintervall träning i fettförbrännings syftet än konditionsträning.

panarea
2009-11-27, 21:04
Ok, så ist för 3 km snabb löpning och 3 km snabb rodd så kanske 1 mil jogg på kondispassen?

Som jag uppfattat det kör jag rätt "tung" styrketräning, 3x10 reps på såpass tunga vikter att jag klarar av att genomföra momenten "rätt". Borde jag köra lättare t.ex. 4x15? eller kvittar detta? Vill framförallt på överkroppen får mer "stora" muskler än senig karaktär..

Fisshy
2009-11-27, 21:14
All form av styrketräning bygger muskler, finns vissa saker som spelar in på styrka, volym och uthållighet, t.ex 1-6 reps= styrka, 6-12 = volym 12-20 uthållighet. Variera skulle jag gjort om jag var du.

Men är du nybörjare så är det bara att köra på tills du känner att du kommit till den fasen att det inte ger så mycket längre, och då skulle jag börjat variera i veckoperioder.

När det kommer till fettförbränningen ska man ligga runt 50-70% av sitt Vo2 Max om jag inte minns fel, villket bör motsvara om du har en max puls på 200 säger vi, så bör du ligga runt 120-140 i puls. Om det är joggning eller raskprommenad för dig kan jag inte svara på.

Fredrik_S
2009-11-27, 21:28
Om jag inte heller minns fel, så är det bättre att köra Lågintervall träning i fettförbrännings syftet än konditionsträning.


När det kommer till fettförbränningen ska man ligga runt 50-70% av sitt Vo2 Max om jag inte minns fel, villket bör motsvara om du har en max puls på 200 säger vi, så bör du ligga runt 120-140 i puls. Om det är joggning eller raskprommenad för dig kan jag inte svara på.

Du minns fel eller så har du misstolkat det du läst.

Ingen form av träning ökar eller minskar dygnets totala fettförbräning, det enda som avgör är skillnaden mellan intagna kalorier och förbrukade kalorier.

Jogging bränner mer kalorier per timme än rask prommenad. Full sprint bränner mer per timme än jogging.
Det finns inget bör eller måste vad gäller intervaller och pulsnivåer.

Kischen
2009-11-27, 21:41
Om jag inte heller minns fel, så är det bättre att köra Lågintervall träning i fettförbrännings syftet än konditionsträning.

Sjukt trött på att många tror att man på något magiskt sätt bränner mer om man går lite långsamt, tittar på fåglarna och njuter av solen istället för att dra upp tempot.

Makes no sense *gah!*

Hm såg nu att det ser ut som jag hackar på dig, men jag menar allmänt :)

panarea
2009-11-27, 22:15
Så jag bör helt enkelt köra på tills jag känner mig nöjd med muskelbyggnaden och sedan slimma? Det känns eventuellt lite dumt, eftersom jag antar att en slimperiod också tär på muskulaturen?

Tack för era inlägg!

Fisshy
2009-11-27, 23:27
Du minns fel eller så har du misstolkat det du läst.

Ingen form av träning ökar eller minskar dygnets totala fettförbräning, det enda som avgör är skillnaden mellan intagna kalorier och förbrukade kalorier.

Jogging bränner mer kalorier per timme än rask prommenad. Full sprint bränner mer per timme än jogging.
Det finns inget bör eller måste vad gäller intervaller och pulsnivåer.

Skrev aldrig att det ökade dygnets fettförbränning. Styrketräning ökar ju "förbränningen" under vila.

Hade för mig att det är större chans att lite mer energin tas från fett under en rask promenad än under ett löpningspass? Jag vet vilket som bränner mest kalorier, Men det finns ju olika energi källor i kroppen.

Rätta mig gärna om jag har fel så lär jag mig något nytt =)

edit: Är det inte bättre att gå en raskprommenad med bra tempo i 50min än bara klara av att jogga 20min?

Fisshy
2009-11-27, 23:28
ops blev fel

Gabriel174
2009-11-28, 01:00
Du minns fel eller så har du misstolkat det du läst.

Ingen form av träning ökar eller minskar dygnets totala fettförbräning, det enda som avgör är skillnaden mellan intagna kalorier och förbrukade kalorier.

Jogging bränner mer kalorier per timme än rask prommenad. Full sprint bränner mer per timme än jogging.
Det finns inget bör eller måste vad gäller intervaller och pulsnivåer.

Jaså, då lärde man sig något nytt. Vet inte varför, men jag har haft för mig att man bränner mest fett vid raskt tempo.

Snobbe
2009-11-28, 01:15
Skrev aldrig att det ökade dygnets fettförbränning. Styrketräning ökar ju "förbränningen" under vila.

Hade för mig att det är större chans att lite mer energin tas från fett under en rask promenad än under ett löpningspass? Jag vet vilket som bränner mest kalorier, Men det finns ju olika energi källor i kroppen.

Rätta mig gärna om jag har fel så lär jag mig något nytt =)

edit: Är det inte bättre att gå en raskprommenad med bra tempo i 50min än bara klara av att jogga 20min?


Jag vet inte exakt vilket av dom som bränner mest har det inte uträknat men du bränner inte mer bara för du går. Samt att om du bränner fler kalorier än du äter på en dag så tar den både från muskler och fett. Vilket den tar mest av o så är rätt många faktorer som tas in om jag lärt mig rätt. Tex hur mycket protein du käkar och styrketräning osv.

mattilainen
2009-11-28, 03:02
Muskler väger 3ggr så mycket som fett, Om du har lagt på dig mer muskler än 3ggr så mycket förlorat fett, så ökar du i vikt.

"Underwater weighing assumes that every cubic centimeter of lean tissue weighs 1.1 gram and every cubic centimeter of fat weighs 0.9 grams. This method also assumes that your body in 73.2% water."

mattilainen
2009-11-28, 03:06
Skrev aldrig att det ökade dygnets fettförbränning. Styrketräning ökar ju "förbränningen" under vila.

Hade för mig att det är större chans att lite mer energin tas från fett under en rask promenad än under ett löpningspass? Jag vet vilket som bränner mest kalorier, Men det finns ju olika energi källor i kroppen.

Rätta mig gärna om jag har fel så lär jag mig något nytt =)

edit: Är det inte bättre att gå en raskprommenad med bra tempo i 50min än bara klara av att jogga 20min?

Du ökar inte förbränningen i vila tack vare någon form av träning. Slut punkt.

Bara för du gör av med mer fett under en aktivitet blir det inte så att du kommer gå ner mer i vikt då kroppen anpassar sig. Gör du av med mer fett under en aktivitet använder den sig av mer kolhydrater under en annan, vilket blir det samma utöver en längre tidsperiod. Det är att göra av med mer energi än vad man stoppar i sig. Vadå olika energier? Din fråga angående bättre om man går än joggar, så är det så att det du kan göra i så hög intensitet så länge som möjligt är det du tjänar mest kalorier på. Om du bara klarar av att jogga 20 minuter så gör det, sen kan du gå, gå orkar du alltid!

Eddie Vedder
2009-11-28, 07:33
edit: Är det inte bättre att gå en raskprommenad med bra tempo i 50min än bara klara av att jogga 20min?

Beror helt på distans.

Om man kommer lika långt eller längre med löpningen så förbrukas mer energi.

Fisshy
2009-11-28, 11:58
Okej tack, Bra att få det uppklarat, man blir förvirrad av allt som sägs.
Förlåt om jag var missledande pananera, alltid lär man sig något nytt =)

Fredrik_S
2009-11-28, 15:44
Så jag bör helt enkelt köra på tills jag känner mig nöjd med muskelbyggnaden och sedan slimma? Det känns eventuellt lite dumt, eftersom jag antar att en slimperiod också tär på muskulaturen?

Tack för era inlägg!

Jag tillhör de som anser att bulk och efterföljande deff är sämre än att bara försöka hålla sig kring energibalans i kosten och fokusera på träningsframgångar. Musklerna växer så länge du gör framsteg i gymet vare sig vågen säger det eller inte, och risken är att man helt enkelt lägger på sig för mycket fett som sedan blir problem resten av livet.
Har du en gång bulkat och blivit för tjock så kommer den fettuppgången alltid ligga där i bakgrunden även om du lyckas deffa bort den, senare eventuella viktuppgångar kommer bestå av stor del fett i sådana fall.

Var inte otolig med vikten, jobba långsiktigt och bli inte tjock.

panarea
2009-11-29, 13:58
Tack alla!

Fredrik_S, visa ord - satsar på det!