handdator

Visa fullständig version : Kan man börja se dåligt pga. deff?


Jonna
2009-11-27, 18:15
Kära allvetande kolo, nu har jag en lite märklig fråga här. Saken är den att jag har deffat ca 3 månader nu och har hela tiden mått prima, men de senaste veckorna har något väldigt märkligt hänt. Från att ha haft helt normal syn så har jag börjat se suddigt, till och med väldigt suddigt från och till. Det känns inte okej...

Frågan är då, kan det ha något med t.ex. lågt blodsocker att göra? Eller pga kcal-underskottet? Något annat?

Jag har lite svårt att tro att jag på så kort tid har fått så pass mkt försämrad syn?
Kanske borde jag gå till en optiker och kolla det, men deffen är snart slut så om det nu kanske är den som ställer till det så är det onödigt att slösa pengar på det, tänker snåla jag :em:

Fisshy
2009-11-27, 18:39
Fått i dig tillräckligt med vitaminer? Och allt annat som behövs dagligen?

Testa och käka lite blåbär annars och se om det hjälper!


Blåbär är ur näringssynpunkt ett livsmedel med mycket antioxidanter, bland annat 5 mg askorbinsyra per 100 g[2] och lutein, som är bra för synen. Blåbäret kan också stärka kroppspulsådern, behandla diarré och är på andra sätt bra för magen. Bäret är också bra för minnet och kan förhindra demenssjukdomar. En del anser också att blåbär kan förbättra mörkerseendet och reglera blodsockret hos dem med diabetes.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5b%C3%A4r

Tolkia
2009-11-27, 19:37
Det finns folk som upplever dimsyn när de är allmänt slitna; oftast brukar det vara p.g.a. brist på sömn, men kaloriunderskott adderar ju till slitenheten och gör rent allmänt att man "tål" mindre. Om kosten är den enda faktorn och inte en av många (t.ex. våldsam sömnbrist eller stress) är det definitivt ingen bra deff.

knubben
2009-11-27, 19:41
Hände mig exakt samma sak i våras! I slutet på deffen trodde jag först att min syn hade förstörts, försvann dock när jag började äta som vanligt igen!

Inget och vara orolig över :)

Jonna
2009-11-27, 19:51
Fått i dig tillräckligt med vitaminer? Och allt annat som behövs dagligen?

Testa och käka lite blåbär annars och se om det hjälper!



http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5b%C3%A4r

Jo jag får i mig det jag behöver. Så det har nog inte med vitaminbrist att göra, men tack iaf!

Det finns folk som upplever dimsyn när de är allmänt slitna; oftast brukar det vara p.g.a. brist på sömn, men kaloriunderskott adderar ju till slitenheten och gör rent allmänt att man "tål" mindre. Om kosten är den enda faktorn och inte en av många (t.ex. våldsam sömnbrist eller stress) är det definitivt ingen bra deff.

Där ser man, har aldrig hört om någon med dimsyn förr. Men du har förmodligen rätt i att det är flera faktorer som spelar in. Kosten är nog en faktor (underskottet då, inte näringssammansättningen), och eventuellt stress? Fast isf. inte stress som i att känna sig stressad/uppjagad, utan mer stress som i att känna att det händer mycket i livet som man inte riktigt har kontroll över...? Spelar kanske mindre roll vilken typ av stresspåslag det handlar om iofs.
Tack för givande svar.

Hände mig exakt samma sak i våras! I slutet på deffen trodde jag först att min syn hade förstörts, försvann dock när jag började äta som vanligt igen!

Inget och vara orolig över :)

Märkligt, men lite skönt att höra att jag inte är ensam om det iaf ;)

OneManArmy
2009-11-27, 20:45
Har upplevt yrsel och blodtrycksfall ett antar gånger under kalori underskott.. Men aldrig dålig syn.. Eller ja sämre syn, har redan dålig syn :P