handdator

Visa fullständig version : Finns det några nackdelar med korta deff/bulkperioder?


mjeuuu
2009-11-27, 11:01
Jag är sugen på att börja köra något i stil med 2 veckor bulk, 1 vecka deff eller liknande. Dels för att hålla formen istället för att yoyo:a med vikten, men även för att inte behöva stå ut med väldigt långa deffperioder. Finns det några nackdelar med detta till skillnad från det lite mer vanliga - att perioderna är åtminstone några månader?

Hur mycket kan man teoretiskt korta ner det innan det blir direkt sämre?

RebelYell
2009-11-27, 11:08
Jag är sugen på att börja köra något i stil med 2 veckor bulk, 1 vecka deff eller liknande. Dels för att hålla formen istället för att yoyo:a med vikten, men även för att inte behöva stå ut med väldigt långa deffperioder. Finns det några nackdelar med detta till skillnad från det lite mer vanliga - att perioderna är åtminstone några månader?

Hur mycket kan man teoretiskt korta ner det innan det blir direkt sämre?

Ja, eller så försöker du bara ligga på balans. Det innebär väl sannolikt att du vissa veckor ligger lite över, vissa lite under. Då håller sig formen själv och du lär göra ökningar utan att var tredje vecka skall vara en trist deffvecka.

Morty
2009-11-27, 11:35
Det är en idé. ABCDE var en diet som hade detta som tanke, dock var det lite hormon-mumbojumbo bakom det också. Men poängen är ganska kraftigt överskott en kort period (2v) sedan deff med ganska kraftigt underskott i 1 vecka. Som du tänkt.

Möjligt bra. Jag gillar att äta lagom och kanske överäta lite efter träningen. Även Scratch89 tycks ha hittat till energibalansbygge. Grub har kört så länge.

Kontentan är att man håller sig hård men inte ökar så fort som man kan öka.

mikaelj
2009-11-27, 11:37
Det är inte mycket muskelprotein som kan lagras in per dag. Särskilt mycket överskott behövs inte. Viktigare är timing, tillräckliga mängder EAA från det protein du äter, samt inte minst, träna hårt.

Tre måltider/dag ger förresten större LBM-ökingar än sex måltider/dag: http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf

mjeuuu
2009-11-27, 11:48
Jo, energibalans är ju också en idé. Helt ärligt så har resonerat lite som er för just det, men aldrig ens tänkt tanken att faktiskt testa det. Det har varit bulk/deff sen jag kom igång med träningen för ett år sen. Skulle vara skönt att slippa det.

mikaelj, har du lust att förklara det sista du nämnde?

mikaelj
2009-11-27, 11:54
mikaelj, har du lust att förklara det sista du nämnde?

Läs studien jag länkade till.

Scratch89
2009-11-27, 12:44
Den studien visar att tre måltider om dagen ger större ökningar i muskelmassa än sex måltider om dagen. Inget som står skrivet i sten, dock.

Energibalans är faktiskt the shit. Visst, man ökar ju inte som om man hade grisätit +1500 kcal om dagen (been there, done that), men då slipper man också få ångest efter en månad när man har gått upp två byxstorlekar och ökat tio kilo i marken.

mikaelj
2009-11-27, 13:00
Energibalans är faktiskt the shit. Visst, man ökar ju inte som om man hade grisätit +1500 kcal om dagen (been there, done that), men då slipper man också få ångest efter en månad när man har gått upp två byxstorlekar och ökat tio kilo i marken.

Hemligheten är mysbyxor.

Fredrik_S
2009-11-27, 15:18
Alltså allt som genererar viktuppgång över tiden skulle kunna kallas bulk men mycket mer än 30-90 kcal per dag i snitt är nog bara ett sätta att bli tjockare på.
Att äta i energibalans för mig är att äta sig lagom mätt varje dag och då och då kika på vågen och kolla att det inte skenar iväg åt något håll (plus minus ett par kilo är ok).

I praktiken innebär energibalansätning för mig att man vissa dar kanske äter 1000 kcal mer än man gjorde av med och vissa dar 1000 kcal mindre, men att man i slutändan på året ändå har gått upp ett par kilo i muskelmassa pga den regelbundna och progressiva träningen. Energin till denna ökade muskelmassan har ju då kommit från ett energiöverskott detta år som kanske snittat på 30-60 kcal per dag.
Det är detta lilla snitt-energiöverskott som förklarar varför man kan bygga muskler när man ligger på något man kallar energibalans, trots att det egentligen är en bulk i teorin.

Mr.Sarkastisk
2009-11-27, 15:27
Det är inte mycket muskelprotein som kan lagras in per dag. Särskilt mycket överskott behövs inte. Viktigare är timing, tillräckliga mängder EAA från det protein du äter, samt inte minst, träna hårt.

Tre måltider/dag ger förresten större LBM-ökingar än sex måltider/dag: http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf

Kan du definiera en optimal timing?

mikaelj
2009-11-27, 15:29
Kan du definiera en optimal timing?

Studier tyder på att EAA i samband med träning samt mellan målen är fördelaktigt.

Rexxar
2009-11-27, 17:15
Kan du definiera en optimal timing?

Förutom kosttillskott, skulle jag säga att man försöker lägga en stor del av det dagliga dagsbehovet efter träningen. Om man tänker i banor som PF.

Mr.Sarkastisk
2009-11-27, 17:49
Studier tyder på att EAA i samband med träning samt mellan målen är fördelaktigt.

Mellan målen... När är det? Utveckla.

Rexxar
2009-11-27, 18:34
Mellan målen... När är det? Utveckla.

Du får som mest effekt av EAA när magen är tom. Slutsats? När du har x timmar kvar till nästa måltid, och att senast du åt din måltid var för x timmar sen.