handdator

Visa fullständig version : Blir ofta förkyld


Thomas
2003-09-10, 14:44
Vet inte om detta har tagits upp förut...har iallafall inte hittat någon tråd med något direkt svar på mina funderingar. Men hursomhelst så är det så här det ligger till:

Jag tränar 5ggr i veckan och passen går på kring 1½-2 timmar.

Har följande träningschema:

Dag 1. Bröst, biceps (eventuellt mage)
Dag 2. Framsida ben och vader
Dag 3. Rygg och hamstring
Dag 4. Bröst, underarmar och mage
Dag 5. Vila
Dag 6. Axlar, triceps och traps

Jag äter 4-5 stora mål mat per dag, vet inte min direkta kcal nivå men skulle jag gissa så borde det väl ligga på där kring 2500-3000. Tar Twinlabs Supermassfuel och L-glutamin som tillskott och går 45 min morgonpromenader varje morgon. (stiger upp där kring 6)

Och så till själva ämnet. Så fort jag började komma igång med träningen och kom in i rytmen (har haft lite stressigt med flytt och att gå från kvällsjobb till skola igen) så gick det en vecka eller så och så blev man direkt förkyld. Har varit så i en vecka nu och detta är inte första gången. Blir så satans frustruerad över det...:furious:

Någon som kan råda mig till något? Något som jag kanske uppenbart gör fel eller borde göra på annat vis? Jag tränar bröst två gånger i veckan eftersom jag ligger ganska långt efter just i bröstutveckligen. Har varit dålig på att verkligen träna bröstmuskelaturen istället för att bara "få upp vikten" så att säga.

Har även funderingar på att efter träningen ta en sväng förbi badhuset och simma och basta lite för att slappna av och mjuka upp kroppen lite. Hur låter det?

Officer
2003-09-10, 14:53
Kan inte förklara om det är någon direkt ankytning till förkylningen men jag tycker att du tränar alldeled för ofta.. Varför inte skära ner det till 4 gånger i veckan? Och att träna brösten 2 gånger i veckan kommer väl knappast hjälpa i vanliga fall, så länge du inte gjort allt du kan för att träna upp de en gång i veckan och därmed få maximal vila och tillväxt. Att träna en muskelgrupp mer än någon annan muskelgrupp skulle jag endast göra om det verkligen inte svarade på träningen jag utsätter muskeln för. Kör färre, men bättre?

Att basta låter väl helt okej. Inget farligt med det.

Assazel
2003-09-10, 14:53
jag har exakt samma problem. Jag tror att efter ett uppehåll och sen börja träna så tar man i och kroppen blir helt utmattad. Då är man väldigt känslig för bakterier/virus.

Till detta krävs ett hyfsat dåligt imunförsvar (tror jag, jag har iallfall) men efter du blivit förkyld så kan du träna som vanligt igen va? flera månader i sträck?
För mig är det så... Men ett tips kan vara att ta C-vitamin tabletter varje dag i vatten.

Sen hör det väl till att smala människor utan så mycket underhudsfett blir oftare sjuka...

Jag skulle själv vilja ha ett bättre svar faktiskt...

acke_t
2003-09-10, 15:18
skulle lagt in lite konditionsträning, det stärker immunförsvaret.

Grahn
2003-09-10, 15:24
Tjockisar blir mist lika ofta förkylda, snarare oftare iom att de har en sämre kosthållning.
Bra mat i stora mängder samt bra sömn är det enda som funkar, jag blev sjuk ofta som fan innan.

Tja...att bli eremit funkar det med, antagligen den bästa metoden.

Assazel
2003-09-10, 15:36
Originally posted by Grahn
Tjockisar blir mist lika ofta förkylda, snarare oftare iom att de har en sämre kosthållning.
Bra mat i stora mängder samt bra sömn är det enda som funkar, jag blev sjuk ofta som fan innan.

Tja...att bli eremit funkar det med, antagligen den bästa metoden.

är det bara en myt att folk med lite underhudsfett lättare drar på sig en förkylning då? DU vågar alltså ifrågsätta min 93-åriga farmor?

Ervin
2003-09-10, 15:42
Vi har samma tränings schema! :hbang:

Jag upplever samma sak så nu sitter jag o är lite små förkyld med inte så farligt... kanske har med det här att man tagit uppehåll att göra, för det gjorde jag typ...

Sex förstärker immunförsvaret!!! Bara så ni vet :mallan: :whipped:

ivandrago
2003-09-10, 15:55
1. ät en rå frukt eller grönsak till varje måltid
2. ta en multivitamintablett med mineraler om dagen

om inte detta hjälper så vila ett tag från träning och låt kroppen bygga upp immunförsvaret. Saker står inte rätt till om man går runt och är förkyld hela tiden.

z_bumbi
2003-09-10, 16:20
Originally posted by Thomas
Jag tränar 5ggr i veckan och passen går på kring 1½-2 timmar.

Har följande träningschema:

Dag 1. Bröst, biceps (eventuellt mage)
Dag 2. Framsida ben och vader
Dag 3. Rygg och hamstring
Dag 4. Bröst, underarmar och mage
Dag 5. Vila
Dag 6. Axlar, triceps och traps

Jag äter 4-5 stora mål mat per dag, vet inte min direkta kcal nivå men skulle jag gissa så borde det väl ligga på där kring 2500-3000. Tar Twinlabs Supermassfuel och L-glutamin som tillskott och går 45 min morgonpromenader varje morgon. (stiger upp där kring 6)

Vad vill du med träningen ?

Om du äter 4-5 stora mål mat om dan så blir det nog inte 2500-3000 kcal.

Vad brukar du äta ?

Vad väger du och hur länge har du tränat ?

Du tränar stryka extremt mycket, vad gäller antal pass, längd på passen och vad gäller bröst ganska ofta.

Hur mycket sover du varje dag ?

Vad jobbar eller pluggar du ?

King Grub
2003-09-10, 16:32
Som det har sagts tidigare: du tränar en våldsam massa på den lilla mängd mat du äter. 2500 kcal är ingenting för någon som tränar så pass mycket. Kanske är det så enkelt att din träningsmängd kräver en betydligt större mängd näring än vad du får i dig.

Något är fel i alla fall - man blir inte förkyld stup i kvarten om det inte är något som saknas.

Johan O
2003-09-10, 17:48
Prova att gå ut och spring en mil nästa gång du är RIKTIGT förkyld, gärna med hög feber också och gärna på vintern.
För fem år sedan gjorde jag just detta och fick som belöning en ihängande hosta som satt i nästan ett halvår efteråt. Men av nån konstig anledning har jag efter detta under fem års tid inte haft en endaste förkylning eller någon annan sjukdom.
Vet inte riktigt vad som hände, men mitt immunförsvar är inte av denna värld längre...:bpump:

Allan
2003-09-10, 18:06
Originally posted by Johan O
Prova att gå ut och spring en mil nästa gång du är RIKTIGT förkyld, gärna med hög feber också och gärna på vintern.
För fem år sedan gjorde jag just detta och fick som belöning en ihängande hosta som satt i nästan ett halvår efteråt. Men av nån konstig anledning har jag efter detta under fem års tid inte haft en endaste förkylning eller någon annan sjukdom.
Vet inte riktigt vad som hände, men mitt immunförsvar är inte av denna värld längre...:bpump:

Är du seriös? Jag bara känner hjärtmuskelinflammation och angina pectoris komma springande...Det går på tvärs mot precis allt vad doktorn föreskriver.

allan

King Grub
2003-09-10, 18:26
Originally posted by Johan O
Prova att gå ut och spring en mil nästa gång du är RIKTIGT förkyld, gärna med hög feber också och gärna på vintern.
För fem år sedan gjorde jag just detta och fick som belöning en ihängande hosta som satt i nästan ett halvår efteråt. Men av nån konstig anledning har jag efter detta under fem års tid inte haft en endaste förkylning eller någon annan sjukdom.
Vet inte riktigt vad som hände, men mitt immunförsvar är inte av denna värld längre...:bpump:

Sällsynt dumt råd, och nära nog en uppmaning till självmord.

Johan O
2003-09-10, 19:17
Originally posted by Allan


Är du seriös? Jag bara känner hjärtmuskelinflammation och angina pectoris komma springande...Det går på tvärs mot precis allt vad doktorn föreskriver.

allan

Jag vet jag vet, och jag vill inte uppvigla någon till att göra något dumt.:nono:
Men för sällsynta individer kanske det har en "tvärtom effekt"...:thumbup:

Fridolf
2003-09-10, 19:19
ja har har nån gång för länge sedan gjort samma sak som dej jhoan h. gick ut o sprang ca5 kilometer i feber de ende nyttiga ja fick ut av de va att ja va sjuk i en månad efter. va lärde ja mig av de jo att inte göra om det.

Allan
2003-09-10, 20:15
Originally posted by Johan O


Jag vet jag vet, och jag vill inte uppvigla någon till att göra något dumt.:nono:
Men för sällsynta individer kanske det har en "tvärtom effekt"...:thumbup:

Så sällsynta individer finns det inte. Tacka din lyckliga stjärna att du inte blev sjukhuspatient. Sånt där ska man inte leka med.


allan

MEGA_MAN
2003-09-10, 20:25
Glutamin ska stärka emunförsvaret!:thumbup:

no1fitness
2003-09-11, 02:50
För si sådär tre år sedan när jag blev riktigt medveten om träning och kost, har jag inte varit sjuk en enda gång ! Kommer inte ens ihåg när jag var förkyld senast. Hade en släng av magsjuka innan min AF-tävling pga att kroppen antagligen var lite övertränad och trött på min diet.
Träna lagom och ät gärna glutamin och vitaminer. Det har hjälpt mig i alla fall.

Undrar en sak : Stärks immunförsvaret om man inte varit sjuk på länge ? Så OM man skulle bli sjuk, så blir man mindre sjuk och blir frisk snabbare ?

MEGA_MAN
2003-09-11, 05:54
"Undrar en sak : Stärks immunförsvaret om man inte varit sjuk på länge ? Så OM man skulle bli sjuk, så blir man mindre sjuk och blir frisk snabbare ?"

Beror ju på, en vanlig förkylning som kroppen klarar av det stärker ju emunförsvaret.
Men om man är tvungen att äta pencelin så ska det försämra emunförsvaret har jag hört.

MEn under den tid då du inte varit sjuk, har din kropp säkerligen blivit utsatt av en mängd sjukdomar (förkylnigar) somm du inte blivit påverkad av bara för ditt starka emunförsvar tog hend om dem direkt, och blev samtidigt lite starkare.

Min teori

Assazel
2003-09-11, 07:21
Originally posted by MEGA_MAN
" bara för ditt starka emunförsvar tog hend om dem direkt, och blev samtidigt lite starkare.

Min teori

Blanda inte in EMU i denna tråden också... :D

Grahn
2003-09-11, 07:40
Trodde det var ngn form av kampsprort specialicerat på försvar mot överväxta fåglar jag. :D

Assazel
2003-09-11, 08:28
Originally posted by Grahn
Trodde det var ngn form av kampsprort specialicerat på försvar mot överväxta fåglar jag. :D

:laugh:

Thomas
2003-09-11, 08:56
Fan, he blev ett antal som svarade på mina funderingar måste jag säga...

Till>>> z_bumbi

Vad vill du med träningen ?

Tja, det är en bra fråga egentligen. Har som alltid tränat (sedan 7:an) och jag har väl som mål mest haft att jag vill bli större. Skulle gärna vilja tävla på något vis men eftersom jag inte har förutsättningarna för att bli strongman och aldrig skulle kunna tänka mig att raka mig överallt, samt steka mig i någon kärringgrill så hamnar man ändå tillbaka till att träna för att bli större helt enkelt.

Om du äter 4-5 stora mål mat om dan så blir det nog inte 2500-3000 kcal.’

Ja det är möjligt att det blir mer, jag vet faktiskt inte. :eating: Följer boken ”mat för idrott” och i början försökte jag mäta upp ungefär hur mycket jag åt på en dag. Portionerna där är ju inte i det minsta laget men ändå kom jag i min räkning inte upp till över 2000 kcal per dag. Kan mycket väl bero på min uträkning, men numera går jag hur som helst mest på känsla eftersom jag inte har någon våg.

Vad brukar du äta ?

Allt från banangröt till spagetti och köttfärssås. Nämen jag vet inte, vanlig och ovanlig mat?

Vad väger du och hur länge har du tränat ?

Jag väger runt 85-90kg och har tränat till och från sedan 13 års ålder (är nu 18)

Du tränar stryka extremt mycket, vad gäller antal pass, längd på passen och vad gäller bröst ganska ofta.

Det är möjligt. Har som designat träningen efter hur jag tycker det känns bäst för mig. Körde mest AST tidigare men det bet ju som inte något vidare mycket. Slösade mycket pengar på deras ”bästa” protein. Men ja man blir ju klokare med åren… Vad det gäller bröstträningen så har jag alltid varit lite dålig på just att få in träningen så att det känns att man verkligen tar i med brösten. Därför kör jag nu två ggr i veckan så jag kommer igång med kontakten och känner rent psykiskt att det börjar ta. Lär väl dra ner till ett pass senare förmodligen…beror på hur resultatet av träningen blir.

Hur mycket sover du varje dag ?

Försöker alltid få mig i säng kring 22:00/22:30 och stiger upp sedan klockan 06:00 vilket uppföljer med 45 min morgonpromenad där vid halv7.

Vad jobbar eller pluggar du ?

Jag bor i Skellefteå och går tredje året på industriprogrammet.

__________________________________________________ __
Men om jag lägger in ett konditionspass under någon dag kan det bidra till att stärka imunförsvaret?

AST-ss Micke
2003-09-11, 12:54
Har inga belägg på detta, men skulle inte för lite vätska kunna försämra imunförsvaret?

Är själv dålig på att få i mig tillräckligt med vatten. kaffe är jag därimot mycket bra på........

Assazel
2003-09-11, 13:05
Originally posted by ******* Micke
Har inga belägg på detta, men skulle inte för lite vätska kunna försämra imunförsvaret?

Är själv dålig på att få i mig tillräckligt med vatten. kaffe är jag därimot mycket bra på........

då får du ju även i dig bra med vatten... sist jag kolla bestod kaffe av mest vatten. :D

AST-ss Micke
2003-09-11, 13:08
:D Ja! Då var ju' det problemet löst:cheers: Öl och sprit är också rätt läskande:D

King Grub
2003-09-11, 13:12
Originally posted by Hominus_Nocturna


då får du ju även i dig bra med vatten... sist jag kolla bestod kaffe av mest vatten. :D

Kaffe är vätskedrivande. Varje kopp räknas som minus vad gäller vätsketillförsel.

Assazel
2003-09-11, 13:15
Originally posted by King Grub


Kaffe är vätskedrivande. Varje kopp räknas som minus vad gäller vätsketillförsel.

hur menar du?
Trollas vattnet bort?

Ozz
2003-09-11, 13:22
Njurarna tappar förmåga att återabsorbera vätskan därför att ADH (antidiueritiskt hormon) är hämmat.
Så vätskan som passerar njurarna åker ut i toan.

Nils
2003-09-11, 13:22
Originally posted by King Grub


Kaffe är vätskedrivande. Varje kopp räknas som minus vad gäller vätsketillförsel.
Första koppen räknas som ganska stort minus, sedan blir det mer och mer positivt och man kan klara sig med bara kaffe som vätskekälla.
Så det är inte sådär glasklart med plus och minus när det gäller kaffe.
Nils

AST-ss Micke
2003-09-11, 13:23
Originally posted by King Grub


Kaffe är vätskedrivande. Varje kopp räknas som minus vad gäller vätsketillförsel.

Grub nu tror jag att du är ute och cyklar! Visst kaffe är ingen bra källa att få i sig vätska ifrån, men man går inte minus...

Thomas
2003-09-11, 13:25
angående vatten så är det iallafall inget skäl till förkylningen eftersom jag dricker minst två liter vatten per dag. Har alltid en vattenflaska med mig överallt...

King Grub
2003-09-11, 13:33
Originally posted by ******* Micke


Grub nu tror jag att du är ute och cyklar! Visst kaffe är ingen bra källa att få i sig vätska ifrån, men man går inte minus...

"Dehydration is a common side effect of drinking too much caffeine. Although you may think you're getting plenty of liquids, caffeine works against the body in two ways: it has a dehydrating effect on the body's cells and increases the need to urinate. It's particularly important for active individuals who play sports to drink noncaffeinated beverages each day to avoid dehydration. Finally, large amounts of caffeine may cause the body to lose calcium and potassium, causing sore muscles and delayed recovery times after exercise.

Susan Konek, MA, RD, CSP
Clinical Nutrition Manager
Alfred I. duPont Hospital
Wilmington, DE"

Inte lär en friskt individ få vätskebrist av kaffedrickande, men att välja koffeinbaserade drycker istället för vatten är nog ingen god idé, som du sade. :)

Ozz
2003-09-11, 13:35
Originally posted by ******* Micke


Grub nu tror jag att du är ute och cyklar! Visst kaffe är ingen bra källa att få i sig vätska ifrån, men man går inte minus...

Erkänn att det där har du fått från Paulun! ;)
Han har många brister även han...

AST-ss Micke
2003-09-11, 13:47
Originally posted by Ozz


Erkänn att det där har du fått från Paulun! ;)
Han har många brister även han...

Ja faktiskt!:D
Har han fel i det?:nono:

Det jag vet är att, koffein driver ut vätska...
Men om jag tillför ett glas vatten som får i mig av kaffet, driver det lilla koffeinet i glaset ut mer???

Grahn
2003-09-11, 13:51
frågan är ju lite om det funkar att dricka ett glas vatten och sen är man safe, fylls det på ut där det ska vara så snabbt?
Förlorar man inga viktiga ämnen med den utdrivna vätskan, tex en fylla ger ju diverse brister.

AST-ss Micke
2003-09-11, 14:00
Tycker att detta kaffedrickande är lite oklart jag!

Dricker själv en massa kaffe under hela dagen och är det som grub säger så borde man vara rätt uttorkad efter ett 9h arbetspass + 1h träning med kaffe före träning oftast!!

King Grub
2003-09-11, 14:13
70 procent av alla människor är väl mer eller mindre konstant uttorkade, dock till en så mild grad att det inte påverkar den uppenbara prestationsförmågan märkbart. I alla fall inte förrän man verkligen provat att utesluta allt vätskedrivande och ladda upp med vatten som en tvättsvamp.

z_bumbi
2003-09-11, 16:11
Thomas: Du verkar ju ha koll på det mesta vad gäller träningen men vid din vikt, med din träningsmängd samt med din målsättning så skulle jag tro att en bra bit över 4000 kcal är det minsta du bör äta.

Att du ser till att du har viloveckor med jämna mellanrum kan även det vara positivt mot förkylningarna, ett alternativ till detta kan ju vara att stryka morgonpromenaderna under någon månad och se om det blir bättre på sätt.


Kul utbildning du går, jag gissar att det är en del praktik nu i trean så att du "slipper" skolan ?
Det kan dock vara väldigt varmt på en verkstad och luften brukar vara "uttorkande" så att se till att få i dig lite mer vätska under dagarna kan vara smart.

Ankarby
2003-09-11, 17:51
Var ofta småförkyld under en period av två år, i stort sett var 3:e vecka började halsen klia och snoret rinna. Så en förkylning gav jag mig fan på att nu ska det slå ut ordentligt så jag gjorde allt man inte ska. Resultatet blev 40 graders feber i några dagar där jag knappt sov något utan låg och halvhallucinerade och trodde jag skulle dö.

Efter det har jag dock aldrig varit förkyld något mer. :hbang:

Johan O
2003-09-11, 18:58
Originally posted by Ankarby
Var ofta småförkyld under en period av två år, i stort sett var 3:e vecka började halsen klia och snoret rinna. Så en förkylning gav jag mig fan på att nu ska det slå ut ordentligt så jag gjorde allt man inte ska. Resultatet blev 40 graders feber i några dagar där jag knappt sov något utan låg och halvhallucinerade och trodde jag skulle dö.

Efter det har jag dock aldrig varit förkyld något mer. :hbang:

Ni ser! Vi kanske har ett "scientific breakthrough" på G här.:thumbup:

Ankarby
2003-09-11, 19:23
Kanske kroppen blir tåligare mot mindre infektioner och krämpor om den riktigt pressas till bristningsgränsen någon gång?

JAM
2003-09-12, 00:13
Originally posted by Ankarby
Kanske kroppen blir tåligare mot mindre infektioner och krämpor om den riktigt pressas till bristningsgränsen någon gång?

Ni är nära ett genombrott här, grabbar!

z_bumbi
2003-09-12, 08:32
Originally posted by JAM


Ni är nära ett genombrott här, grabbar!

genombrott = sammanbrott ?

epkmack
2003-09-23, 21:12
OK, jag började träna när jag var 14 och har tränat sedan dess (är 30 idag). Under en period av mitt liv var jag ganska sjuk. Från den 1/1-91 till den 1/4-91 hade jag:
4 halsflusser (olika)
6 Bihålsinflammationer
1 lunginflammation (dubbelsidig)
och som mest gick jag på trippla doser av antibiotika. Jo, det är faktiskt sant! :hbang:
Jag har bott en hel del utomlands och fått i mig både det ena och det andra men om man bortser från när jag varit magsjuk i utlandet så har jag varit frisk sedan 1994.
Så om vi gå igenom vad som har förändrats så kommer här mina tips.
1. 91 gick jag i skolan och var alltid sönderstressad. Jag hatade varje minut av gymnasiet och det var väl en katastrof på det stora hela. Nu trivs jag med det jag gör och det påverkar mitt imunsystem.
2. Jag drack alldeles för lite på den tiden.
3. Jag har bättre kondition än vad jag hade då.
4. Jag klär mig bättre - har bättre skor, bättre jacka och jag bytar kläder om jag märker att det är fel kläder för årstiden. En mössa kan åka på ibland, även om det är sällsynt men det gjorde det aldrig förr!
5. Jag käkar bättre nu aän vad jag gjorde då och det gäller absolut mina kosttillskott. Se 6.
6. Jag käkar två proteindrinkar per dag en på morgonen då kroppen är sugen på protein då och en innan jag lägger mig så att kroppen får sin dos innan man skall fasta i 8 timmar.
Jag käkar tre - fyra lagade mål mat. Jag ser till att dricka mycket och inte för mycket kallt - jag dricker mycket te.
Mina tillskott - C-vitamin - bra för imunförsvaret men även för bildandet av till exempel bindväv. En vanligt förekommande myt är att man bara kan ta upp 1gram C-vitamin per dag. En cigarett har i vissa studier visat på ett ökat behöv med 2 gram! Så så fort som jag känner att jag börjar bli krasslig - jag drar i mig fem-tio gram på kvällen och lika mycket på morgonen. Jag har till och med lyckats bota min pollen-allergi med C-vitamin.
Och till sist drar jag i mig en mulimineral.
7. Jag sover med öppet fönster. På den tiden sov jag alltid ganska varmt och det gjorde att mina slemhinnor torkade ut.
8. Jag tvättar mina händer maniskt och jag ger fan i att klia mig i ögonen samt att pilla i näsan.
Hoppas att detta kan hjälpa dig och det kan räcka med att en av dessa falerar för att du skal bli sjuk.

Ankarby
2003-09-23, 21:38
Låtit en tjej som har influensa spotta mig i munnen, peta mig i näsan och dregla över mig samt varit så nära sjuka personer som möjligt under en vecka, slickat på tangentbord datamusar samt andra infekterade musar, sniffat på folk som hostat samt trängt mig ordentligt i olika köer, spenderade en dag inne på banken utan mat etc så nu är det upp till bevis om jag är immun eller inte!

MrT
2003-09-23, 22:27
Originally posted by epkmack

6. Jag käkar två proteindrinkar per dag en på morgonen då kroppen är sugen på protein då och en innan jag lägger mig så att kroppen får sin dos innan man skall fasta i 8 timmar.
Jag käkar tre - fyra lagade mål mat. Jag ser till att dricka mycket och inte för mycket kallt - jag dricker mycket te.
Mina tillskott - C-vitamin - bra för imunförsvaret men även för bildandet av till exempel bindväv. En vanligt förekommande myt är att man bara kan ta upp 1gram C-vitamin per dag. En cigarett har i vissa studier visat på ett ökat behöv med 2 gram! Så så fort som jag känner att jag börjar bli krasslig - jag drar i mig fem-tio gram på kvällen och lika mycket på morgonen. Jag har till och med lyckats bota min pollen-allergi med C-vitamin.
Och till sist drar jag i mig en mulimineral.

Ang C-vitamin. Vart kan man få tag på så koncentrerad c-vitamin? Har brustabletter med 1gram c-vit/tablett men menar du allvar med att trycka ned 10 tabletter? Min läkare sa att det inte var bra att inta för mycket C-vitamin per dag. Dock sa samma läkare att min svalgafte var halsfluss och satte mig på en penicillinkur som sänkte mitt immunfösvar i sådär 6 månader.

För att hålla sig frisk så skall man sova tillräckligt varje natt. Under tentaperioder så blir jag iaf sönderstressad och är uppe och sliter som en gnu vilket leder till att jag oftast blir rätt krasslig ngn vecka efter.

King Grub
2003-09-24, 09:35
Originally posted by MrT


Ang C-vitamin. Vart kan man få tag på så koncentrerad c-vitamin? Har brustabletter med 1gram c-vit/tablett men menar du allvar med att trycka ned 10 tabletter? Min läkare sa att det inte var bra att inta för mycket C-vitamin per dag. Dock sa samma läkare att min svalgafte var halsfluss och satte mig på en penicillinkur som sänkte mitt immunfösvar i sådär 6 månader.

För att hålla sig frisk så skall man sova tillräckligt varje natt. Under tentaperioder så blir jag iaf sönderstressad och är uppe och sliter som en gnu vilket leder till att jag oftast blir rätt krasslig ngn vecka efter.

Sådana megadoser av C-vitamin har inga positiva effekter, utan bara negativa.

MrT
2003-09-24, 10:16
Originally posted by King Grub


Sådana megadoser av C-vitamin har inga positiva effekter, utan bara negativa.

Har du ngn närmare information om det? Intaget gällde självklart då man var krasslig - inte regelbundet :D

davve
2003-09-24, 10:29
är sjuk igen, 2a gången på 3 veckor nu.
så nu blir det penicilin i 10 dagar.
jävligt segt.

kanske dags att inhandla lite vitamin tillskott osv

King Grub
2003-09-24, 10:30
Originally posted by MrT


Har du ngn närmare information om det? Intaget gällde självklart då man var krasslig - inte regelbundet :D

Ever since Linus Pauling proposed megadoses of ascorbic acid (= vitamin C) for the prevention or treatment of colds, there has been a lively controversy over the benefit of large quantities (megadoses) of the vitamin. Since it is cheap and readily available, one might easily be tempted to follow Pauling's example with large doses. However, there are two issues to be considered: 1) the problems or side-effects associated with megadoses and 2) the possible benefits and how much is needed for the benefit. If a person understands both of these issues, he is in a much better position to determine whether or not he chooses to supplement his diet with ascorbic acid and if so, by how much. Also, understanding these things makes it easier for a person with a chronic disease such as MS to discuss with his doctor the potential benefit and risks of this and various other nutritional supplements he may want to take as an aid in the treatment of the disease.




Many animals make their own ascorbic acid; they typically have much higher concentrations in their body than humans do. The common sugar, glucose, can be converted to ascorbic acid through a series of 4 steps, each requiring its associated enzyme. The final step involves the conversion of a molecule called gulonolactone to ascorbic acid. Unlike most animals, humans do not have the enzyme to effect this conversion and thus are dependent upon obtaining ascorbic acid through diet. ref 1




Linus Pauling's argument was basically extrapolated from studies of animals. Since animals that make their own ascorbic acid typically have much higher concentrations in their blood plasma than do people, Pauling argued that maybe people also need the larger amounts. Notice, though, that this was pure conjecture. People are people and dogs are dogs. There is not always a straightforward carryover from one to another.




Ascorbic Acid was discovered because of the relationship between it and a once-common disease called scurvy. Scurvy is caused by ascorbic acid deficiency.




Original estimates of ascorbic acid requirement were based solely upon the amount needed to prevent scurvy. I believe that one reason that knowledgeable people that believe in megadoses do so concerns the issue of credibility. Vitamin C has other functions in the body such as anti-oxidation. Just because a dosage is adequate to prevent scurvy does not mean that it is the ideal value to deal with oxygen free radicals. When one becomes aware that the recommended ascorbic acid dosage was based on only one its many functions, many people assume that the recommendation was premature, that a higher dosage would be appropriate, and believe that in time the higher dosage will become recommended. In the meantime, they choose to use the higher one themselves.




In fact the anti-oxidant capabilities are now beginning to be accepted by mainstream medicine. Perhaps the near future will provide a readjustment of recommended dosage in the light of what will provide the best anti-oxidant effects.




Before a person considers really large dosage, he should determine its risk. There are at least three risks of which a person should be aware before significantly exceeding the recommended daily allowances.




Risk 1.




There is a saturation level, beyond which the body cannot absorb additional quantities of vitamin C. Intake greater than that needed for saturation is immediately pumped out by the body. If such amounts are taken for an extended period of time, the body becomes trained to "pump out" the amount of excess. Then, when the dosage is reduced, the body still keeps pumping out the amount it thinks is in excess, even though it is now needed. This can result in a deficiency where otherwise there would not be one. Thus, we read the following. Notice the incidence of scurvy in two places where there should have been none:




"This ability (of the body to adapt to elevated ascorbic acid concentrations) seems to depend on the increased activity of enzymes which metabolize ascorbate, and which are induced as an adaptive response to the high ascorbate levels. The consequence is that a person who switches suddenly from high to low vitamin C intake will still possess the capacity to eliminate ascorbate at the increased rate, and hence the normal low amounts of vitamin C in an ordinary diet may be insufficient. The phenomenon was first observed in seasonal orange pickers, who exhibited signs of scurvy after leaving their high citrus diet. Offspring of women who took high doses of vitamin C during the pregnancy have also been reported to develop scorbutic signs readily in the neonatal period. In all cases where the amounts in excess of 1 gram per day have been consumed for any length of time it seems a prudent measure to reduce the intake gradually over several weeks to prevent the abrupt withdrawal decline in ascorbate levels which occurs when the body has become accustomed to the elevated intake." ref 2




Thus, if you are pregnant you risk your newborn baby developing scurvy if you were taking megadoses of vitamin C before the birth. You yourself risk developing a deficiency in ascorbic acid you ever reduce your intake.




The article recommends that a person who has been taking large doses taper down over a period of several weeks to avoid symptoms of scurvy. Because it takes longer than two weeks for scurvy to show up in a person with normal intake, two weeks may not be adequate. Personally, I would recommend that a person seek the advice of a personal physician before coming off of megadoses. The physician can either monitor symptoms or advise the symptoms to watch for in the event that the change is too abrupt.




My own personal prejudices, which are more philosophical than experimental, are that if coming off of megadoses can have such potential unfavorable impact, then they are not normal. Therefore, in the long run they will tend to stress the body, being something it is not really designed to handle. As such they should probably be avoided.




Risk 2.




Ascorbic acid can turn traitor. It is normally a good anti-oxidant, which is useful for the body. The normal process of burning fats for fuel in the cell produces what are called "peroxides". These are extremely aggressive molecules which do all kinds of damage to the body. There is some evidence that much of the aging process is due to what are called oxygen free radicals, of which peroxides are representative. Normally, ascorbic acid will help neutralize peroxides and other oxygen free radicals.




However, in large doses ascorbic acid can change behavior. It can suddenly become an oxidizer, not an anti-oxidizer. Thus, we read,




"Ascorbic acid and ascorbic acid palmitate exhibited in our cellular model system quite similar properties (protective effect at low concentrations and toxic effect at high concentrations, in the presence of oxidized LDL)." ref 3




This same article indicated that alpha tocopherol (natural vitamin E) was effective in preventing large doses of vitamin C from becoming "pro-oxidant." It also showed that a combination of the flavonoid rutin, vitamin E, and vitamin C taken together provided a more effective anti-oxidant than any of them separately.




So, too much ascorbic acid can result in it becoming an oxidant instead of an anti-oxidant. This can apparently be prevented with the intake of sufficient vitamin E. In the above article, the authors used the ratio one part vitamin E to four parts vitamin C to four parts rutin in their experiment. They made no claim that this was the ideal ratio. Vitamin E (alpha tocopherol) is typically measured in international units. Vitamin C or ascorbic acid is typically measured in milligrams. The conversion between the two systems is not straight forward. Thus, the person who wants to take megadoses of vitamin C and use vitamin E to keep the vitamin C from becoming toxic has no solid guidelines to determine how much vitamin E is needed.




Risk 3.




We read:




"Because of the large numbers of people who have taken supplemental doses of ascorbate over long time periods it is important to determine whether acute (short-term) or chronic (long-term) toxicity effects may occur. Acute effects are not observed until the intake exceeds 10 to 15 grams, and then they seem to result from the acidotic effect of the compound (i.e., too much acid for the body too handle). Chronic effects have been noted in certain individuals with a tendency to produce abnormally large amounts of oxalic acid; the latter is a metabolite of ascorbate, and may cause renal (kidney) problems as a consequence of the insolubility of its calcium salt in the urinary tract." ref 2 This is a round about way of saying that long term megadose usage gives some people kidney stones.




Why Megadoses?




The question naturally arises as to the reasons to take megadoses. There are generally two categories of goals: 1) a generalized cold preventative or something to lessen cold symptoms and 2) those who are interested in specific effects such as ascorbic acid anti-oxidant and connective tissue strengthening capabilities.




Pauling's work has resulted in several studies to determine whether or not it actually prevents colds. We read the following: "Several clinical trials involving thousands of subjects with varying doses of ascorbic acid have been conducted. The major conclusion is that high doses of the vitamin do not have a significant prophylactic effect ( i.e., they do not keep one from catching colds); if one wants to reduce the chances of getting colds the best strategy is to avoid exposure to people who have already to them. However there have been several studies which established that the severity and duration of some of the toxic symptoms of colds (fatigue, headache, and malaise) may be reduced considerably by ingestion of extra vitamin C during the period of infection. There did not seem to be much difference between the effects of 250 milligrams and several grams of supplemental ascorbic acid. This find is not surprising in the light of studies with radioactively tagged ascorbic acid, which revealed that a daily intake of 150 to 200 mg of vitamin C increased the body store to their maximum level of 4 grams total, and that further increments of dietary ascorbate were effectively eliminated by excretion in the urine."




Personally, I have interpreted these things so that I normally strive for a total vitamin C intake of about 100 mg a day. During a cold or the flu I temporarily increase it to about 250 mg a day. The 100 mg per day should be adequate to bring my tissues quite close to saturation, the extra bit during a cold is to help reduce symptoms.




Actually, the anti-oxidant and connective tissue strengthening capabilities of vitamin C are greatly overshadowed by the flavonoids. The flavonoids associated with bilberry, grape seed extract, and pycnogenol are about 20 times as effective anti-oxidants as are vitamin C. They also excel in membrane strengthening capabilities, perhaps by an even greater ratio. Furthermore, they can be consumed in larger quantities than can vitamin C without having any known side-effects. For instance, 200 milligrams of grape seed extract would have the same anti-oxidant capability as 4,000 milligrams (=4 grams) of vitamin C. 200 milligrams of grape seed extract should be quite safe; 4 grams of vitamin C is potentially problematic. However, the effects of the flavonoids require some vitamin C. 100 mg per day of vitamin C brings the body tissues very close to saturation; I assume that this should be adequate for the flavonoids to work properly.




Thus, there is reason to believe that the goals of those who take megadoses of vitamin C can be accomplished more effectively and more safely by combining a more moderate vitamin C dosage with appropriate flavonoids




References




ref 1 Emil Smith et al, Principles of Biochemistry: Mammalian Biochemistry. Copyright 1983 by McGraw Hill, Inc. p. 666-668




ref 2 W.C. McMurray. A Synopsis of Human Biochemistry: With Medical Applications.

Copyright 1982. Harper % Row, Publishers, Inc. p. 82-86




ref 3 A. Negre-Salvayre et al, "Protective effect of alpha-tocopherol, ascorbic acid and rutin against peroxidative stress induced by oxidized lipoproteins on lymphoid cell lines," Biochemical Pharmacology, 1991, 42(2):450-453

Ozz
2003-09-24, 14:44
Vart kommer artikeln ifrån?

z_bumbi
2003-09-24, 15:09
Ozz: Jag hittade den här t ex http://www.nutrition-health-online.com/dir/vitamin_c_megadose/index.shtml

Fanns några till artiklar om c-vitamin där.

MrT
2003-09-24, 16:47
phew.. mycket information. Fint att man tagit med både positiva och negativa aspekter.

Har bara en fråga till i sammanhanget:
Varför säljs C-vitamin på apoteket i 1g-brustabletter? Om det nu räcker med ca 100mg/dag så betyder det mindre än en tablett i veckan.

Tar inga tabletter nu då jag fördrar att dricka apelsinjuice och nu har jag iaf lite mer kött på benen i ämnet.

Fultjack
2003-09-24, 16:52
jag har oxo samma problem att jag blir sjuk lätt..
ska testa några av arnes tips iaf

Grahn
2003-09-24, 16:53
Antagligen säljer de dom för att folk köper och tror de blir friskare, iofs ska man inte förringa placeboeffekten. :)

Sen överdoserar vissa C-vitaminer pga att de tror att det ger mer testo, vilket det inte gör förutom i en idiotstudie där man egentligen bara konstaterade att testosteron inte aromatiserar i syra. :P

Assazel
2003-09-24, 16:54
Originally posted by Fultjack
jag har oxo samma problem att jag blir sjuk lätt..
ska testa några av arnes tips iaf

Arnes? Trodde också först det va han, men han hade bara norpat avataren... fast det lät jävligt vettigt ändå, så man kunde tro att det va Arne.. :D

MrT
2003-09-24, 17:09
Originally posted by Grahn
Antagligen säljer de dom för att folk köper och tror de blir friskare, iofs ska man inte förringa placeboeffekten. :)

Sen överdoserar vissa C-vitaminer pga att de tror att det ger mer testo, vilket det inte gör förutom i en idiotstudie där man egentligen bara konstaterade att testosteron inte aromatiserar i syra. :P

:D

Big_Vik
2003-09-24, 18:25
förkylningstider nu ju..ska själv stå över ett pass eller två i veckan för att jag känner mej lite krasslig..försöka proppa i mej c-vitamin. men jag har hört att det inte hjälper med c-vitamin mot förlylning, men något måste det väl ge, psykologiskt? :D

nån som testat echinagard?, brukar alltid hjälpa, men nu kämpar viruset emot.. =(
har börjat tvätta händerna oftare nu, och inte pilla i ögon och så...

FINNS DET annat man kan göra för att undvika förkylningar?

Ozz
2003-09-24, 21:07
Big_vic> Prova esberitox,
ska tydligen funka bra mot förkylningar,
man tar dem när man känner första symptomen.

z_bumbi> tack för länken

King Grub
2003-09-25, 08:39
Originally posted by Big_Vik
FINNS DET annat man kan göra för att undvika förkylningar?

Bli eremit? Nej, annars finns det inte mycket att göra, förutom att försöka undvika smitthärdar som t ex daghem och skolor om man kan, och se till att ha ett väl fungerande immunsystem.

PlutonB
2003-09-25, 08:54
Förkylningstråd igen.. Måste hoppa in och ge mina husmorstips.

1. Så fort man känner av minsta lilla krassel i svalget ska man gurgla sig med saltvatten (riktigt mättat salt vatten, smakar skit) morgon och kväll. Tro det eller ej, men det funkar sketabra, har aldrig fått ner förkylningen i halsen sen jag började med detta och det förkortar den med ett par dagar.

2. Vitlökste är också jättebra. Ett par vitlöksklyftor skivas i hett vatten. I med lite honung och drick.

3. Drick vatten nästan hela tiden.


Att undgå att bli förkyld är som sagt svårare... Tvätta händerna ofta är nog bland det viktigare.

Ozz
2003-09-25, 11:02
Gurgla någon jodlösning som tar kål på bakterierna i halsen kanske kan hjälpa till viss del också, mot det i halsen i alla fall.

MrT
2003-09-25, 11:07
Nu har man åkt dit själv.. har packat i mig alvedon och de flesta olika vitaminer som finns hemma (mest för psykets skull :D).

De här är nog femtielfte gången jag åker på samma nit - att träna träna man känner sig halvsjuk är fan bara dumt.

Jimbo
2003-09-25, 12:30
jag dricker massa multivitmin dryck typ 2-3 liter per dag.. äter massa frukt,grönsaker osv klarar mig bra blir jag lite snuvig bara så brukar det försvinna när jag tränat

Johan86
2008-06-26, 19:06
En sjukt gammal tråd. Men jag lägger in några frågor. Torkar inte saltet ut slemhinnorna? Varför är vitlök bra vid halsont/förkylning?

jaosef
2008-06-27, 14:48
Drick en halv liter apelsenjuice om dagen... Ät en frukt extra om dagen. Mitt tips, funkar för mig!
/Jaosef

AJO
2008-06-27, 15:15
En sjukt gammal tråd. Men jag lägger in några frågor. Torkar inte saltet ut slemhinnorna? Varför är vitlök bra vid halsont/förkylning?


Jag har av en läkare blivit rekommenderad nässprayen Renässans som innehåller salt pga att jag har torra slemhinnor.

dyxeldoff
2008-06-27, 20:23
att träna mycket blir ytterligare ett stressmoment för kroppen och kan därmed va en del av orsaken

Panzar
2008-06-28, 13:41
Sen jag började raka håret har jag blivit mycket mindre förkyld. Funderade ett tag på om det bara var inbillning men sen slog det mig att det nog snarare beror på att jag har mössa hela tiden så fort det blir lite kallt, vilket jag inte hade innan. Andra tips är Liponsyra som antioxidant då det sker mycket celloxidering när man tränar hårt, tvätta händerna, sömn och vatten.