handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, känner inte i bröstet!


Saftarn
2009-11-27, 00:50
Som rubriken lyder så är det så att jag inte alls känner att bänkpress verkligen tar i bröstet när jag kör, har testat olika greppvidd och lite olika utföranden men ändå känner jag inte i bröstet.
Jag blir mer trött i armarna, får inte alls den mjölksyrekänslan som jag får i andra övningar. Tex hantelcruls känner jag verkligen att det tar i bröstet, men jag känner inte kontakt i bröstet varken på bänkpressen eller hantelpressar.

Jag undrar om det kan tänkas vara ett teknikfel eller om jag bara har för triceps i förhållande till bröst, när ni lyfter stången tar ni i med brösten då och känner att ni trycker på med dom, eller är det mer armarna som jobbar?

Kan tilllägga att jag har mycket sämre styrkeutveckling i bröst-pressövningar än andra övningar som tex marklyft mm, de ökar ständigt, har även sämre volymutveckling i bröst.

Ps:
dag1, bröst + lite triceps
dag2, rygg + lite biceps
dag3, rejält armpass
dag4, ben + mage

Fjäderfrans
2009-11-27, 01:06
Varför vill du att det skall kännas i bröstet när du kör bänkpress? Tror du att det är bristen på kontakt i just bänkpress som gör att du har sämre utveckling i bröstet?

Godfella
2009-11-27, 01:22
Haha, känns det i bröstet när du kör hantelcurls? :D

Men seriöst, du är inte den enda som inte känner att det "tar" på bröstet i bänkpress. Men bara för att du inte får dötspump betyder inte det att dina bröstmuskler inte får arbeta.

dt06mj2
2009-11-27, 13:05
Prova att hålla brett grepp och armarna rakt ut från kroppen. Bänk tar på mycket fler muskler än bröstet så det är inte konstigt om man inte får superkontakt med bröstet.

WilleW
2009-11-27, 13:14
Har du funderat på att träna axlarna också?

Three pigs
2009-11-27, 13:35
Brukar inte heller känna så mycket. Men får rejäl träningsvärk dagen efter tunga pass med bara bänkpress som bröstträning. Det räcker för mig :)

nlsn
2009-11-27, 13:37
Har du funderat på att träna axlarna också?
Antagligen ingår det i hans armpass.

Kontakt is the shit. Så fort jag fick in en bra teknik har jag alltid sjuk kontakt i bröstet, med undantag då jag tränar väldigt tungt.

pragmatist
2009-11-27, 15:10
Det är ett allmänt problem med flerledsövningar att kroppen föredrar att använda de muskelgrupper som är förhållandevis starka. Är du relativt starkare i armarna än bröstet kommer kroppen "av naturen" använda mer armar än bröst, och du kommer då tröttna i armarna innan du tröttnar i bröstet (som då får mindre träningseffekt).

Lösningen är att antingen ändra din teknik så att du tvingas använda bröstet mer (giljotinpressar t.ex.) eller byta ut övningen mot någon där armarna är mindre inblandade (hantelpressar t.ex.). Vanlig bänkpress är absolut inte den bästa bröstbyggaren för alla personer.

Lajne
2009-11-27, 15:16
Ett enkelt tips för att få kontakt med brösten är att försöka pressa ihop armarna samtidigt som man lyfter.

Morty
2009-11-27, 15:26
Känner inte ett skit i mina bröst när jag dippar. Träningsvärken dagen/dagarna efter talar dock om att de faktiskt arbetar.

Vad jag menar är att det är omöjligt att träna bänkpress utan att få en ordentlig aktivering i brösten. Med den rörelse man har i axelled så kommer brösten att arbeta. Samma i dips, pga rörelsen i axelled så MÅSTE brösten arbeta, annars skulle det inte gå att utföra rörelsen.

Så sluta leta kontakt, dra på ordentligt med vikter och kör säkert.

Popeye
2009-11-27, 15:30
Bara att mosa på med bänken, kontakt är överskattat.
Det är ju inte något problem att lägga till en isolationsövning efteråt om man vill krama ur tuttarna det sista.
Personligen så brukar jag köra lite hantelpress efter bänken och har jag en bra dag med överskottsenergi blir det kanske något set med flies eller Pec-Dec.

Saftarn
2009-11-27, 15:50
Haha, känns det i bröstet när du kör hantelcurls? :D


Menade såklart hantelpressar :P

Saftarn
2009-11-27, 15:52
Har du funderat på att träna axlarna också?

Jag räknar in axlar i armpasset, det är ett långt pass där focus ligger på axlar,biceps och tricpes

Trapper Buzz
2009-11-27, 15:52
Testa stanna i bottenläget och mal på upp till en dec ner och upp fram och åter.
Håll bredare mellan varven. Kör mer lutandebänk.

Action Fighter
2009-11-27, 16:03
Testa köra hårdare och tyngre bänk med pass? Sedan kan du ju komplettera och bygga upp bröstvolymen+styrkan i hantelpressen så kommer de säkerligen aktiveras mer i bänken sedan.