handdator

Visa fullständig version : underlig 'gardin' i marklyft & clean


barbafant
2009-11-26, 19:51
Idag fick jag en underlig gardin på träningen. Jag vet att jag har lågt blodtryck och blir yr ibland om jag reser mej snabbt. Ibland då jag lyfter tyngre så har jag efter ett set då jag släppt ut all luft och slappnat av känt mej likadant. Idag var det mycket annorlunda.
Jag körde först cleans och efter några singelreps nära max så kände jag mej yr i skallen. Men så kom det en sorts metalliskt eko på saker och ting. Har nån fått lustgas hos tandläkare nån gång? Jag har och det här var j*vligt likt. Det känns som att ha ett stroboskop i hjärnan. Inte så att jag såg blixtar eller att synen kommer och går. Mera att det känns som att det flashar inne i skallen, inte smärta utan bara att hjärnan liksom fyrar av blixtar i nervsystemet eller vad jag nu menar. Nå. Jag körde mark sen, har inte gjort det på typ en månad för jag kände jag behövde variera mej lite. Jag kom upp lite under mitt max för en månad sen (107 kg, jag väger 82 kg så inte så mycket). Och så kom det igen men mycket starkare. Jag gjorde singelreps så jag kunde klara upp skallen emellan. Men till sist så vart det att jag efter jag satt ner stången bara föll bakåt. Inte svimmade eller så, bara tappade tonus.
Grejen är att jag var inte i närheten av slut i musklerna. Det kändes som att jag skulle kunna gått till 110, 112 ganska lugnt.Och vad gäller andningen så kör jag typ såhär (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1968671&postcount=13), dvs jag håller inte andan genom hela lyftet utan jag släpper ut sakta under tryck, plus att jag tar ett par djupa andetag före och efter.
Är väl fortfarande vanlig gardin hoppas jag. Har dock nyligen dels slutat med Trück (haft problem med tarmen och ska hitta dos och metod innan jag tar det igen), samt håller på att trappa ner en medicin som i fåtal fall har gett blodtrycksförändringar, dock huvudsakligen högre blodtryck i kombo med viss mat, och jag har inte haft de problemen alls.

kalleHUND
2009-11-26, 21:53
Låter inte som att du hyperventilerar innan vilket annars skulle vara en möjlig anledning till att det sker. Försök att hålla andan under själva marklyftet, åtminstone tills du står rakt upp med vikten i händerna. Nu tror jag inte det här löser saken men håller tummarna för att du snart kommer till rätta med problemet då det lät lite obehagligt!

dream_theater_
2009-11-26, 23:00
Det är pga buktrycket som du får en rullgardin. Sök på det ordet

dream_theater_
2009-11-26, 23:13
denna måste du se

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131781&highlight=marklyft

slitenhet
2009-11-26, 23:28
denna måste du se

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131781&highlight=marklyft

Det har hänt mig också, lite läskigt är det. Ett tips från mig är att inte ställa dig upp för fort när du ställt ner stången. Testa att andas en liten stund i bottenläget när du är klar. Det funkade klockrent för mig när jag senast gick på maxvikter.

jontet
2009-11-26, 23:39
rullgardin i marklyft, jag trodde du slitit av biceps :D

barbafant
2009-11-27, 18:14
Jag måste hålla buktryck för att få styrka, brukar hålla andan helt på väg upp eller iaf pysa ut mkt lite, mer på nerväg. Gardinen kom precis då jag ställt ner vikten, fortfarande var framåtböjd och precis andats ut helt för att ta ett nytt andetag. Det var singlereps så jag var inte på väg upp med vikten igen. Har klarat mer än den vikten förut utan yrsel, men då har det varit skakigt för muskler i ben och rygg. Den här gången vart det tvärtom, musklerna var lugnt men i skallen vart det tomt.

Phindus
2009-11-27, 22:58
Jag måste hålla buktryck för att få styrka, brukar hålla andan helt på väg upp eller iaf pysa ut mkt lite, mer på nerväg. Gardinen kom precis då jag ställt ner vikten, fortfarande var framåtböjd och precis andats ut helt för att ta ett nytt andetag. Det var singlereps så jag var inte på väg upp med vikten igen. Har klarat mer än den vikten förut utan yrsel, men då har det varit skakigt för muskler i ben och rygg. Den här gången vart det tvärtom, musklerna var lugnt men i skallen vart det tomt.

Haha jag läste den här tråden igår innan jag gick till sängs. Jag får ofta rullgardiner i marklyft men då bara att det svartnar. Idag när jag körde mark på toppen av min förmåga fick jag erfara din "lustgasgardin". Måste säga att jag gillar den bättre än den gamla. Kan tillägga att jag fram till förra passet hållit andan helt genom lyftet tills vikten är tillbaks på marken. Bytte andningsteknik förra passet så jag nu blåser sista biten innan toppen, kan det ha med det att göra? Själva lyftandet går bättre nu och gardinen är trevligare så jag klagar inte iaf :P

barbafant
2009-12-02, 16:47
Funkar bättre nu, vet inte riktigt varför. Körde ungefär som förut och kunde marka single reps i typ 45 min utan problem, upp till 108 kg till slut.
Lite snurr vart det iofs då och då. Faktum är att jag kände mej lite 'påverkad' i slutändan, kan inte jämföra med nåt 'knark' eftersom jag inte tar sånt, men skumt var det. Typ lite speedad och som jag var två storlekar större än vanligt, lite euforisk. Kul.

fiskebulle
2009-12-02, 18:55
Hur är det blodtryck? Har man lågt blodtryck kan det lätt hända att det snurrar en del om man rör sig fort uppåt från sittande/liggande. Jag har känt av det några gånger under marklyft och känner det varje gång jag kör knäböj, inte så kraftigt längre men man blir ju lite vinglig minst sagt.

barbafant
2009-12-17, 19:46
... och idag hände det igen fast lite värre. Lyfte 111 kg och vid andra lyftet så föll jag bara ihop. Svimmade helt enkelt från stående, vaknade av att jag dunkade huvudet i golvet, fick ett litet krampanfall. Riktigt, riktigt obehaligt. Missade stångställets hårda kanter med några decimeter, hade jag klippt en sån med skallen hade jag inte vart här och skrivit det här.
Det här har ju hänt folk förut. Mitt misstag var att jag inte lyssnade på min egen kropps varningssignaler, eller snarare att jag hörde dem men inte förstod att de varnade för nåt värre.
En grej som hände ett par reps tidigare varatt jag fick nån sorts underliga wobblande mjuka krampryck i hela kroppen. Tolkade det inte som kramp eftersom jag tänkte mej kramp som något hårt och spänt. Det här var mer att armar, ben och bål liksom wobblade runt sina egna centrumaxlar, ofrivilligt och okontrollerat. I efterhand benämner jag det kramp eftersom det var muskelrörelser som var just ofrivilligt och okontrollerat.
jag trodde att jag hade löst det här med hjälp av bättre andning, jag hade fel. Jag kommer att ta en veckas paus (tre pass) ifrån mark och även ifrån kraftryck/power snatch då jag känt av lite där med. Sen så sänker jag vikten till en där jag kan göra fem reps med inte längre pass än att rätta till greppet. Tidigare och idag så har jag gjort i princip singelreps med ett par minuter emellan varje, två på varje vikt. Jag har jagat maxrep egentligen, gav mej fan på att jag skulle ta 115 innan jul. Viktkåthet alltså.
Men jag har en fråga tillslut: eftersom andning inte hjälpte mej, kommer jag att springa in i en gräns här där jag inte kan lyfta tyngre mark än säg 100kg, oavsett hur många reps jag kan ta? För jag tänker liksom att min gardin och avsvimmning inte har att göra med muskelstyrka. Mina ben kan ta mycket mera och då jag lyfte 111 kg idag så kände jag att jag hade styrka kvar för flera kilo även i korsryggen, som tidigare har känts som svagaste länken.
edit: tyvärr ingen rolig film på det, ledsen

z_bumbi
2009-12-17, 19:51
Börja med att uppsöka en läkare. Att få krampanfall är inte något jag förknippar med vanliga gardiner vid styrketräning så kolla upp det först innan du försöker dig på att lyfta tungt igen.

barbafant
2009-12-17, 20:09
usch,läkare :-)
Alltså, jag vet att du har rätt egentligen, men allmänläkare är så j*a meningslöst att prata med om nåt alls, enligt min långa erfarenhet. Men ok, ska försöka pusha dem att remittera vidare i så fall.
Ang att lyfta tungt, borde inte 90-100 pannor vara ok iaf, om jag inte får några symptom alls vid de vikterna?

kalleHUND
2009-12-17, 20:12
Det låter fortfarande konstigt om du lägger på 10kg till, svimmar och får kramp. Jag skulle nog kolla med sjukstugan också innan jag marklyfte överhuvudtaget igen.