handdator

Visa fullständig version : Träna Med Diabetes


NewGuy
2009-11-26, 16:33
Hejsan!
Hitta ert forum och märker att det finns många killar som vet vad dom pratar om :).
Tänkte höra om någon kan lite om träning med diabetes.
Mina frågor är :

1.Bygger man mindre muskler om man skulle råka ha högt blodsocker under passet?
2.Är det svårare för diabetiker att få muskler?
3.Blir man större av att injektera lite insulin under passet?


Mvh NewGuy

chrilledude
2009-11-26, 21:51
Har _HÖRT_ att man bygger lättare pga insulin eller nåt, dock inte säker så någon kunnig får rätta mig tack.

kalleHUND
2009-11-26, 22:20
Hejsan!
Hitta ert forum och märker att det finns många killar som vet vad dom pratar om :).
Tänkte höra om någon kan lite om träning med diabetes.
Mina frågor är :

1.Bygger man mindre muskler om man skulle råka ha högt blodsocker under passet?
2.Är det svårare för diabetiker att få muskler?
3.Blir man större av att injektera lite insulin under passet?


Mvh NewGuy

Hej! Nu är jag inte världsbäst på det här med diabetes men har iallafall haft typ-1 sen ganska exakt min 18årsdag för sex år sedan. Rekommenderar att du ser till att ha blodsockret under kontroll när du ska träna då både högt och lågt blodsocker ställer till problem. Jag skjuter upp passen om det är så att jag ligger högt (12+) då jag försöker ta problematiken med diabetes och långtidskomplikationer på allvar och undvika dem. Lågt socker är heller ingen höjdare då det inte är något vidare att behöva avbryta pass för att äta och få bort yrseln. Därför försöker jag istället att äta någon timme innan träning och satsar sen på att få i mig mat snabbt efter passet. Du borde även kunna lägga märke till att insulindoserna kan sänkas en aning om du tränat innan. Gäller dock främst vid konditionsträning men även styrketräning har ibland en märkbar effekt på mig, givetvis beroende på hur passet sett ut!
Det är antagligen lite svårare att bygga muskler för en diabetiker men det går helt klart att få otroliga resultat ändå med målmedvetenhet, men det kräver mer planering och disciplin än för en frisk individ. Jag tar inte insulin strax före eller under mina pass, däremot äter jag och tar insulin så snabbt som möjligt direkt efteråt. Om du vill ha lite inspiration rekommenderar jag Sverker's journal här på kolo då han levt och tränat med sjukdomen under lång tid och hans fina resultat går inte direkt att undvika :)
Lycka till!

Floddan
2009-11-26, 22:44
Så länge du har blodsockret under kontroll tror jag inte det är några problem att få samma resultat som en ickediabetiker.

Att ha stora svängningar i blodsockret försvårar både träningspassen och är antagligen inte optimalt för återhämtningen heller.

Three pigs
2009-11-26, 22:53
1.Bygger man mindre muskler om man skulle råka ha högt blodsocker under passet?
Svårt att säga, men du presterar med största sannolikhet sämre, och det är inte heller bra.

2.Är det svårare för diabetiker att få muskler?
Vet ej, men tänk inte på det. Bara att kolla på Sverker eller von_huff :) Det har då funkat för mig att bygga muskler i hyfsad takt :)

3.Blir man större av att injektera lite insulin under passet?
Vet ej, men jag rekommenderar dig inte att experimentera med insulin, det kan gå riktigt illa, men det vet du säkert om. Ingen idé heller, du får inte 1kg extra muskler precis.

Scratch89
2009-11-27, 00:08
1.Bygger man mindre muskler om man skulle råka ha högt blodsocker under passet?
Svårt att säga, men du presterar med största sannolikhet sämre, och det är inte heller bra.

2.Är det svårare för diabetiker att få muskler?
Vet ej, men tänk inte på det. Bara att kolla på Sverker eller von_huff :) Det har då funkat för mig att bygga muskler i hyfsad takt :)

3.Blir man större av att injektera lite insulin under passet?
Vet ej, men jag rekommenderar dig inte att experimentera med insulin, det kan gå riktigt illa, men det vet du säkert om. Ingen idé heller, du får inte 1kg extra muskler precis.

Vilket klockrent svar.

capron
2009-11-27, 12:58
Insulin är antikatabolt alltså bygger inga muskler men hindrar kroppen från att bryta ner dem.