handdator

Visa fullständig version : Fraktur i bröstkorg? eller vad annars?


emi23j
2009-11-26, 15:01
Efter måndagens basketträning har jag haft rätt ont i höger bröst, tror inte det är muskeln det gör ont i även om det gör ondast då man spänner den. det gör även ont när man blåser upp bröstkorgen och "bröstar upp" sig (alltså bak med axlarna och fram med bröstet positionen).

Att ta djupa andetag och hosta gör också rätt ont. Smärtan kommer från ett litet område i höjd med den andra revbensbågen uppifrån sett (eller om man kallar det bröstbensbågen).

Det skumma är dock att jag inte kommer ihåg att jag hade så överdrivet ont i bröstet direkt efter träningen. På tisdagen var smärtan faktiskt större i ryggen (högra skulderbladet, infraspinatus området) den smärtan gick delvis bort efter en stund på foamrollern och med lite massage, men är nu tillbaka fast inte riktigt lika intensiv som tidigare.
Igår kväll var det t ex väldigt svårt att lyfta höger arm utan att det gjorde ont kring skulderbladet.

Hur som helst, fan vad kan detta vara för något? Går det bort med vila? Jag tror att "skadan" uppstod i samband med att jag fick en "tackling" i bröstet när jag spelade och även en i sidan när jag attackerade korgen.

Grahn
2009-11-26, 15:03
Kan väl vara någon låsning i bröstryggen med....

emi23j
2009-11-26, 15:10
Kan väl vara någon låsning i bröstryggen med....

Det är mycket möjligt. Detta var det första jag tänkte på tisdagen.

Vet inte vad man ska kalla det, men har försökt att köra lite "vanliga" "knäck-grejer" som jag brukar göra för att få upp andra låsningar. Men har inte fungerat alls. Dock så kan det ju vara så att detta måste utföras av en annan person.

tips på någon övning man kan köra?

Morty
2009-11-26, 15:36
Låsningar i bröstryggen är ju ett helvete. Hade förut, och kan få av frontböj (pga viktens placering??). Försvann en aning om någon person kunde knäcka ryggen på en. Vet inte om det var rätt väg att gå. En naprapat/kiropraktor kan nog göra det på dig.

emi23j
2009-11-26, 15:43
Låsningar i bröstryggen är ju ett helvete. Hade förut, och kan få av frontböj (pga viktens placering??). Försvann en aning om någon person kunde knäcka ryggen på en. Vet inte om det var rätt väg att gå. En naprapat/kiropraktor kan nog göra det på dig.

Jo en sjukgymnast också. känns dock drygt att pröjsa när man troligtvis vet vad felet är=).

började i af youtube:a lite och försöker få upp den själv med foamrollern och om det inte går ska jag be nån polare leka kiropraktor=) http://www.youtube.com/watch?v=XImd44whvGA&feature=channel