handdator

Visa fullständig version : Kroppens utseende


skablistörst
2009-11-26, 13:19
Kanske redan finns ställd på forumet eller ligger i fel tråd.

Men en sak jag undrat över. vad är det som gör vilken kropp du får? om man jämnför mellan SL och BB de som kör SL är mer "mulliga" och de som kör BB ser man konturerna på alla muskler. vad är det de gör annerluna? mitt mål är att bygga muskler och att de ska vara synliga och inte se ut som de som kör SL.

King Grub
2009-11-26, 13:23
vad är det de gör annerluna?

Kroppsfett.

Jontez
2009-11-26, 13:23
BBkillarna ligger på ett mycket lägre BF än SLkillarna generellt. Hur musklerna sedan ser ut är genetiskt

Edit: ah pucktvåa

skablistörst
2009-11-26, 13:26
Så ska man ha synliga musker handlar det alltså om att skaffa mindre kroppsfett. det kan jag ju förstå varför inte SL är ute efter att göra. men antar då att det är därför bb deffar =P

Sniggel
2009-11-26, 13:53
Så ska man ha synliga musker handlar det alltså om att skaffa mindre kroppsfett. det kan jag ju förstå varför inte SL är ute efter att göra. men antar då att det är därför bb deffar =P

Helt rätt ;)

tsp
2009-11-26, 14:00
Kroppsfett.

Fast det stämmer väl inte enbart? Om man tex tittar på Samir Troudi så har en mycket "köttigare" kropp än de flesta styrkelyftare. Vader med en helt annan volym till exempel och allmänt bara "större" liksom. Rejält bred rygg, (bredare än en SL-are med samma muskelstyrka) men ändå V-form ner mot midjan. Det KAN inte enbart bero på bf%.

Commando1980
2009-11-26, 14:27
Fast det stämmer väl inte enbart? Om man tex tittar på Samir Troudi så har en mycket "köttigare" kropp än de flesta styrkelyftare. Vader med en helt annan volym till exempel och allmänt bara "större" liksom. Rejält bred rygg, (bredare än en SL-are med samma muskelstyrka) men ändå V-form ner mot midjan. Det KAN inte enbart bero på bf%.

det blir missvisande om du jämför person X med alla styrkelyftare. genetiken spelar en stor roll för hur lätt du kan bygga muskler samt deras utseende. målet för en byggare är ju också annorlunda då det primära är muskelmassa (styrka är givetivs viktigt då styrkeökningar är det som driver fram massabyggandet) och således kommer träningen att skilja sig från den som styrkelyftare bedriver.

johanhej
2009-11-27, 17:13
Jag har fått intrycket av att de som kör SL oftast bara tränar basövningar, alltså de muskler som används mest. En BB tränar musklerna för det estetiska och därför blir alla muskler väl så viktiga.

Sen har vi ju självklart kroppsfettdelen.

capron
2009-11-27, 18:48
Kroppsfett - basövningar - sedan kör BB snubbar gärna fler reps för att få volym.

BobaFett
2009-11-27, 19:55
Kroppsfett - basövningar - sedan kör BB snubbar gärna fler reps för att få volym.

+1 kroppsbyggare håller sig oftast mellan 9 - 12 reps och styrkelyftare 1 - 5.

Sen så tror jag att en styrkelyftare tränar bålen mer och får en bredare midja (även om man skulle ta bort allt fettt).

feyin
2009-11-27, 20:27
BBs strävar också efter symmetri medans SLare i regel struntar i hur det ser ut