handdator

Visa fullständig version : Hur effektiv är denna slags deff?


katt
2009-11-26, 10:34
Det jag funderade på var att äta mitt behov av protein ( x2/kroppsvikt ) Sedan mot kvällen vid 7-8 hoppa hopprep/springa 1 timme. Då lär jag ligga på underskott av kcal. Hur effektivt kan detta vara? Hur stor förlust kan mina muskler få? Kommer jag att sjunka i övningar? Då det är svårt att väga och köpa egen mat då jag fortfarande bor hemma och studerar. Tack på förhand *cupid*

Toby Asp
2009-11-26, 10:57
Ska du bara äta protein? Om du kommer ligga på underskott eller ej beror ju på hur mkt energi du stoppar i dig. Och det anger du inte.

plattenbullen
2009-11-26, 10:59
Generellt känns det som en ganska bra deff, du får ju en bra kalorieunderskott så du kommer ju garanterat förlora fettvikt!

Sen kan det nog bli lite jobbigt utan kolhydrater i längden men det är ju värt att prova iallafall! Det här är mina tankar, jag har aldrig provat själv men det låter intressant!

martikainen
2009-11-26, 11:50
Effektiv, ja.
Förbannat jobbig att genomföra, ja.
idiotisk, förmodligen.

mikaelj
2009-11-26, 12:05
Det jag funderade på var att äta mitt behov av protein ( x2/kroppsvikt ) Sedan mot kvällen vid 7-8 hoppa hopprep/springa 1 timme. Då lär jag ligga på underskott av kcal. Hur effektivt kan detta vara? Hur stor förlust kan mina muskler få? Kommer jag att sjunka i övningar? Då det är svårt att väga och köpa egen mat då jag fortfarande bor hemma och studerar. Tack på förhand *cupid*

Stor förlust. Hopprep är värdelöst. Det är ett jättebra sätt att förlora muskelmassa på, både genom att du konditionstränar och genom att inte styrketräna.

3-4g protein/kg kroppsvikt och tung styrketräning, 2-3 gånger i veckan för att minimera muskelförlust (vilket är prioritet 1 över allt annat).

Se "protein-sparing modified fast", och det är inte något du kan hålla mer än ~två veckor om du redan är någorlunda mager.

dagsfordeff
2009-11-26, 12:09
3-4g protein/kg? Hur ska man lyckas med det, jag har svårt att komma upp i 2g protein/kg.
Ajdå, dags att börja tänka protein i allt jag äter nu.

mikaelj
2009-11-26, 12:16
3-4g protein/kg? Hur ska man lyckas med det, jag har svårt att komma upp i 2g protein/kg.

Förutsättningen var att inte äta någonting annat än protein, och under en kort period. Inte om du äter i energibalans och har fett/kolhydrater i din kost. Blir bara en dyr glukoskälla.

4 burkar tonfisk ger 150g protein, lägg till 4 dl keso så det 60g protein till. Det är 210g protein, eller ~3g/kg för mig. Inte särskilt svårt.

Toby Asp
2009-11-26, 12:26
Förstår inte riktigt hur vissa kan säga att det är bra/effektivt? Går ju inte att avgöra utifrån informationen vilket underskott han hamnar på eller om han ens hamnar på ett underskott.

katt
2009-11-26, 12:46
Så klart kommer jag att äta mitt dagliga behov av kcal, jag trodde det var självklart. Och en annan sak jag trodde var självklar var att jag styrketränade, 5ggr i veckan. Mot kvällen så känner jag på mig att jag ätit mitt behov av kcal och det är inklusiv x2 prot/kroppsvikt. Och då tänkte jag att motionera 1 timme och på det vis komma underskott i kcal.

Sniggel
2009-11-26, 13:46
Sånt är verkligen inte självklart. Vi vet inget om dig förutom att du kallar dig katt.

Jag trodde att du menade att du enbart skulle äta protein.

Om jag tolkar dig rätt nu så äter du 2g protein per kg kroppsvikt och utöver detta uppfyller du ditt kaloribehov (med hjälp av fett och kolhydrater från kosten). Men genom att börja hoppa hopprep eller springa en timme på kvällen kommer du att börja hamna på ett underskott.

Låter logiskt om du vet med dig att du inte helt plötsligt börjar äta mer också.

Funkar gör det väl, men tycker inte det är ett bra tillvägagångssätt av olika anledningar.

dagsfordeff
2009-11-26, 13:47
Så klart kommer jag att äta mitt dagliga behov av kcal, jag trodde det var självklart. Och en annan sak jag trodde var självklar var att jag styrketränade, 5ggr i veckan. Mot kvällen så känner jag på mig att jag ätit mitt behov av kcal och det är inklusiv x2 prot/kroppsvikt. Och då tänkte jag att motionera 1 timme och på det vis komma underskott i kcal.
Känns väl relativt luddigt att du ska känna på dig när du ligger på +/-0 i kcal in/ut?

Liven
2009-11-26, 13:51
3-4g protein/kg kroppsvikt och tung styrketräning, 2-3 gånger i veckan för att minimera muskelförlust

Bör inte 2g protein/kg KV räcka? För det blir ju en väldig massa protein annars, och äter man varken tonfisk eller kvarg/keso så försvinner dessa alternativ.

mikaelj
2009-11-26, 14:01
Siffrorna var givet att du inte äter något annat än protein.

Scratch89
2009-11-26, 15:37
Fyra burkar tonfisk låter mums. :D

katt
2009-11-26, 20:43
Siffrorna var givet att du inte äter något annat än protein.

Då lär jag ju gått ner i vikt bortsett från om jag skulle köra cardio i 60 minuter, eller?

Men iallafall, hur tycker ni det ser ut då da?

mikaelj
2009-11-26, 20:45
Då lär jag ju gått ner i vikt bortsett från om jag skulle köra cardio i 60 minuter, eller?

Ja. För somliga är det alternativet trevligare.

King Grub
2009-11-26, 20:46
Träningen i sig ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en dag utan träning där du äter motsvarande kalorimängd mindre. Det är kaloribalansen som avgör hur och hur mycket du går ner i vikt, oavsett om du gör det med träning eller kalorirestriktion.

Bear Grylls
2009-11-26, 21:16
Frågan är väl hur bra kroppen lyckas ta upp proteinet om du ENBART käkar protein. Är inte så insatt i det hela men för att t.ex kunna ta upp vissa vitaminer och mineraler så måste man ju få i sig lite fett också så det kan ju kanske inte vara någon jättegod idé att enabrt käka protein under en längre tid.

Sniggel
2009-11-27, 13:18
Frågan är väl hur bra kroppen lyckas ta upp proteinet om du ENBART käkar protein. Är inte så insatt i det hela men för att t.ex kunna ta upp vissa vitaminer och mineraler så måste man ju få i sig lite fett också så det kan ju kanske inte vara någon jättegod idé att enabrt käka protein under en längre tid.

Precis. Och därför är det vettigt att minst få i sig alla essentiella fettsyror och kanske lägga till rätt typ av grönsaker och kanske multivitamintablett om man nu vill vara så extrem att man ska hålla lägsta möjliga kaloriintag och samtidigt behålla så mycket muskelmassa det går.
PSMF som mikealj nämnt är en sådan typ av diet. Väldigt högt proteinintag, minimalt fettintag (endast det nödvändiga) samt lite olika grönsaker för att komplettera upp mikronutrienter så gott det går och i princip inga kolhydrater förutom de som finns i grönsakerna.

katt
2009-11-27, 14:27
Träningen i sig ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en dag utan träning där du äter motsvarande kalorimängd mindre. Det är kaloribalansen som avgör hur och hur mycket du går ner i vikt, oavsett om du gör det med träning eller kalorirestriktion.

Vet faktiskt inte vad du menar nu :em:



Precis. Och därför är det vettigt att minst få i sig alla essentiella fettsyror och kanske lägga till rätt typ av grönsaker och kanske multivitamintablett om man nu vill vara så extrem att man ska hålla lägsta möjliga kaloriintag och samtidigt behålla så mycket muskelmassa det går.
PSMF som mikealj nämnt är en sådan typ av diet. Väldigt högt proteinintag, minimalt fettintag (endast det nödvändiga) samt lite olika grönsaker för att komplettera upp mikronutrienter så gott det går och i princip inga kolhydrater förutom de som finns i grönsakerna.

Äter EAA och multivitamin tabletter, ber om ursäkt ibland får jag för mig att sånt jag tänker på är tydligt.

Eddie Vedder
2009-11-27, 14:35
Vet faktiskt inte vad du menar nu :em:

Att din träning som sådan inte ökar din kropps frisättning av fett om du äter lika mycket som träningen förbrukar.

Att springa bort 600 kcal gör inte att kroppen förlorar fett om du äter 600 kcal extra. Att däremot helt skita i träning men bara svälta sig kommer få dig att gå ner i vikt. Ohälsosamt förstås men du går ner i vikt.

Ibrahim
2009-11-27, 14:53
Underskatta inte 1 timmes hopprep. Har du testat det innan? Jag tror i alla fall att 1 timmers hopprep kan ge ett underskott på minst 300+kcal?

Jay-Z
2009-11-27, 14:54
Underskatta inte 1 timmes hopprep. Har du testat det innan? Jag tror i alla fall att 1 timmers hopprep kan ge ett underskott på minst 300+kcal?

Det är ingen som säger att hopprepshoppande inte förbrukar kalorier.

King Grub
2009-11-27, 14:57
Vet faktiskt inte vad du menar nu

Träning ökar inte dygnets fettförbränning. Det är kalorier in minus kalorier ut som avgör den, och träning är bara en post på "ut"-sidan.

Om du har ett kaloribehov på 2500 kcal och en förbränning utan träning på 2500 kcal, dvs balans, blir dygnets fettförbränning lika stor om du tränar en timme och förbrukar 600 kcal eller om du låter bli att träna och äter 600 kcal mindre i stället. Träningen i sig ökar inte fettförbränningen.

Sticky Cake
2009-11-27, 16:54
Precis. Och därför är det vettigt att minst få i sig alla essentiella fettsyror och kanske lägga till rätt typ av grönsaker och kanske multivitamintablett om man nu vill vara så extrem att man ska hålla lägsta möjliga kaloriintag och samtidigt behålla så mycket muskelmassa det går.

Visst går det väl lika bra med en halv liter mellanmjölk till DIREKT efter en enbart-protein-måltid som har stekts i smör/olja och/eller ätits med, t.ex., en fet sås?

mikaelj
2009-11-27, 16:59
Visst går det väl lika bra med en halv liter mellanmjölk till DIREKT efter en enbart-protein-måltid som har stekts i smör/olja och/eller ätits med, t.ex., en fet sås?

Det går lika bra med selleri. Men för vad?

Om du tänker på träning, så är det bättre att dricka mjölken direkt efter träningspasset och sedan äta din ordinarie måltid.

Sticky Cake
2009-11-27, 17:19
Det går lika bra med selleri. Men för vad?

Om du tänker på träning, så är det bättre att dricka mjölken direkt efter träningspasset och sedan äta din ordinarie måltid.

Tänkte på det Bear Grylls skrev och det Sniggel svarade, om upptaget av proteinet.

Frågan är väl hur bra kroppen lyckas ta upp proteinet om du ENBART käkar protein. Är inte så insatt i det hela men för att t.ex kunna ta upp vissa vitaminer och mineraler så måste man ju få i sig lite fett också så det kan ju kanske inte vara någon jättegod idé att enabrt käka protein under en längre tid.

King Grub
2009-11-27, 17:25
Kolhydrat behövs inte för att protein skall kunna utnyttjas till muskeluppbyggnad.

katt
2009-11-27, 18:51
Att springa bort 600 kcal gör inte att kroppen förlorar fett om du äter 600 kcal extra.
Ska ju inte äta efter jag gjort cardio.

King Grub
2009-11-27, 19:17
Det handlar inte om just efter eller vid en viss tidpunkt, utan totalt intag konta total förbrukning.

Dreas
2009-11-27, 19:17
Ska ju inte äta efter jag gjort cardio.Du bör garanterat äta efter ett cardiopass, inte bara gå och lägga dig iaf.

Eddie Vedder
2009-11-27, 20:44
Ska ju inte äta efter jag gjort cardio.

Det sa jag inte heller.