handdator

Visa fullständig version : Viktökning


the management
2009-11-26, 02:26
tjena, jag är en kille på 21 år som alltid varit lång och lite tanig. Det är den kroppsbyggnaden jag har haft så länge ja kan minnas. Jag har otroligt svårt att gå upp i vikt, jag antar att det är p.g.a att jag har en hög ämnesomsättning.. Tidigare har jag har utfört några få halvtappra försök att gå upp i vikt men inte helt oväntat utan några vidare bra resultat.

Så i somras tänkte jag att jag måste gå in för det här ordentligt för att det ska göra någon skillnad. Jag vet att jag inte har lika lätt som andra att gå upp i vikt men omöjligt ska det naturligtvis inte vara, alla friska personer KAN gå upp i vikt. Så jag sa till mig själv att jag går ''all in'' nu den här hösten 2009 så får vi se va som händer. Det har jag verkligen också gjort fram tills idag, i 4 månader har jag verkligen gått in för att försöka gå upp i vikt men lik förbannat så ligger jag kvar på samma vikt.

Jag har styrketränat 4ggr i veckan på gym tillsammans med en vän som vet otroligt mkt om styrketräning, jag var själv inte heller helt okunnig innan jag började träna. Visst jag har nu blivit mkt starkare, jag kan lyfta tyngre och jag ser väl t.o.m lite mera ''pumpad'' ut än vad jag gjorde tidigare. När jag ställer mig på vågen är vikten dock fortfarande den samma.

Jag har svept i mig upp till 4 matskedar rapsolja varje dag och jag började äta gröt till frukost. Jag proppade helt enkelt i mig otroliga mängder kolhydrater varje dag, mycket rågpasta, havregryn, rågbröd, osv.
Jag åt många ägg, hällde i mig stora mängder mjölk. Jag åt helt enkelt mkt utav bra mat.
Detta har resulterat i att jag har mått lite smått illa nästan dagligen.
Inte för att det har varit jätte jobbigt, ville bara säga detta för att understryka att jag verkligen har ätit mycket.

grejen är att denna situation börjar bli lite smått frustrerande..
Min kroppsvikt är väldigt stabil skulle man väl kunna säga, jag har inte heller lätt för att gå ner i vikt. För ett år sen var jag ute 6 månader och backpackade. jag hade otroligt lite pengar och åt mkt mindre än vanligt under hela resan. Ändå har jag samma vikt nu som när jag kom hem från denna resa. Är min ämnesomsätting så pass ''anpassningsbar'' att det knappt spelar någon roll hur mkt/lite jag äter?

aja vad tror ni är smart att göra? Kan det vara givande att prata med en läkare kanske å bara få diskutera lite med någon förhoppningsvis kunnig person om detta? Få reda på vad man kan göra åt en hög ämnesomsättning, kan man sänka sin ämnesomsättning eller är det farligt/inge vidare smart, som sagt jag vet inte.
skulle vara jättekul om ni här på detta forum har lust att tycka till lite om situationen!

mvh eric

young_george
2009-11-26, 02:49
Är min ämnesomsätting så pass ''anpassningsbar'' att det knappt spelar någon roll hur mkt/lite jag äter?

Betydligt mer troligt är att du underskattar hur mycket mat du stoppar i dig.
Havregrynsgröt, ägg e.t.c. är väldigt mättande mat vilket gör att du inte får i dig särskilt mycket energi i förhållande hur det mättar


aja vad tror ni är smart att göra?

Äta energirikare mat. Då pratar vi flytande vit pasta, vitt bröd blandat med flytande föda.
Väg och bokför ditt energiintag så du kan se hur mycket energi du egentligen får i dig.


Kan det vara givande att prata med en läkare kanske å bara få diskutera lite med någon förhoppningsvis kunnig person om detta?

Nej, han kommer säga som alla andra. Vikt bestäms av din energibalans. Vill man gå upp i vikt så ökar man sitt energiintag, det finns inga genvägar.

Eddie Vedder
2009-11-26, 07:11
Lite råd och tips

Konkreta tips för dig som vill upp i vikt (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)