handdator

Visa fullständig version : hjälp med marklyft


johanar
2009-11-25, 22:15
Är inte så förtjust i min teknik i marklyft.. Lättare set på ca 80kg går bra, men när jag går över 100 blir det att jag rätar ut benen först och sen lyfter resten med enbart ryggen. Försöker trycka ner röven mot marken men får ingen riktig kraft då, och jag lyckas inte lista ut vad den felande länken är.. Kan det vara ngn muskel som är betydligt sämre tränad än övriga eller att det behövs lite stretching av ngt? Hade problem med böj förut och det blev bättre efter diverse strechövningar, men det är aldrig ngt jag hade kommit på själv..

Kejet
2009-11-25, 22:18
Skulle rekommendera dig att du filmar dina marklyft set för att det ska bli enklare att bedömma om du gör fel eller rätt.

poison91
2009-11-25, 22:30
Känner igen mej, exakt. inte funderat på sumomark?, var skeptisk jag med ibörjan men nu älskar jag de :P, i sumo tkr ja de e väldigt svårt att få krökt rygg, lättare att hålla upp.

delta_mats
2009-11-25, 22:35
Du kanske har för klena framsida lår i förhållande till de andra musklerna som jobbar vid marklyft. Du kanske startar med för böjda ben. Prova starta med högre höft, filma gärna båda varianterna.

johanar
2009-11-26, 11:53
Får försöka hitta ngn som kan följa med och filma, eller gå dit riktigt tidigt en morgon när det är tomt :P

Poison: fast det känns som jag lyckas ryggen rak.. det är mer att det blir som raka mark ist för vanliga

Holtan
2009-11-26, 11:59
Att variera greppet, håll ett vidare/bredare grepp vid den tyngre vikten. Hade samma problem som jag löste på det sättet! :)

johanar
2009-11-26, 18:47
ah, ska testa det också.. håller typ så tätt det går nu

luderlasse
2009-11-26, 19:27
kompletera med hacklift, gärna fria, tycker det funkar bra som komplement till marklyft
här har du hyfsade instuktioner till denna övning http://www.youtube.com/watch?v=PLgPJVwemtU

annars är det vel bara att fortsätta slipa på tekniken och skynda långsamt upp med viktökningen

Pjotor
2009-11-27, 20:14
Jag blev hjälpt av att fokusera på att lyfta mer med häcken/röven/gluteus.

Fernicus
2009-11-28, 00:39
Är inte så förtjust i min teknik i marklyft.. Lättare set på ca 80kg går bra, men när jag går över 100 blir det att jag rätar ut benen först och sen lyfter resten med enbart ryggen. Försöker trycka ner röven mot marken men får ingen riktig kraft då, och jag lyckas inte lista ut vad den felande länken är.. Kan det vara ngn muskel som är betydligt sämre tränad än övriga eller att det behövs lite stretching av ngt? Hade problem med böj förut och det blev bättre efter diverse strechövningar, men det är aldrig ngt jag hade kommit på själv..

Om du inte får nån riktig kraft när du utför övningen korrekt, är inte det ett tecken på att sänka vikterna lite?

Gladen
2009-11-28, 10:20
Jag kände lika förut, men nu har jag börjat köra hårdare benpass. Då blev marken att gå mycket lättare. :)

/Kristian