handdator

Visa fullständig version : Hur länge koka glögg.


isato
2009-11-25, 22:04
Hej
Jag undrar hur länge glöggen skall koka för att bli av med alkoholen.
Inget svar "ÄÄÄhhhh det är bara 2%" tack. Det handlar inte om att var optimal utan om principer. Jag vet också om att det finns alkoholfria varianter, men det finns en del spännande sorter jag skulle vilja prova som inte finns utan alkohol.

stafh
2009-11-25, 22:24
Svårt att säga. Beror på temperatur, hur stor kastrullen är, hur mycket alkohol som ska bort etc. Sen är det ju relativt lite alkohol i glöggen också vilket gör beräkning ännu svårare.

Du behöver dock inte koka glöggen för att bli av med alkoholen. Runt 80 grader räcker (så slipper du bli av med vatten också).

isato
2009-11-25, 22:29
Svårt att säga. Beror på temperatur, hur stor kastrullen är, hur mycket alkohol som ska bort etc. Sen är det ju relativt lite alkohol i glöggen också vilket gör beräkning ännu svårare.

Du behöver dock inte koka glöggen för att bli av med alkoholen. Runt 80 grader räcker (så slipper du bli av med vatten också).

Aha bra tips. Men 10 minuter på 80, för en portion, i en liten kastrull. Borde det lösa problemet?

daks
2009-11-25, 22:56
Men alkohol är en smakbärare så lite av smaken kommer försvinna. Jag hade nog hållt mig till alkoholfri, den är gjord för att vara alkoholfri. Kan tänka mig tillexempel att en bortkokt glögg kommer bli för söt.

Morty
2009-11-26, 00:29
Kokt glögg smakar också gott. Inget att gråta över och det är bara bra att koka bort alkoholen.

1684_
2009-11-26, 05:51
vft inte alkoholfri glögg? fast du kanske redan hade en, fan jag mst ha en alkoholfri glögg snart innan jag dööör, e så sjukt sugen. Å nej tack, inte minsta lilla alkohol i. Helst!

Eddie Vedder
2009-11-26, 06:59
vft inte alkoholfri glögg?

Testa att läsa

Jag vet också om att det finns alkoholfria varianter, men det finns en del spännande sorter jag skulle vilja prova som inte finns utan alkohol.

Kinsei
2009-11-27, 11:46
Här är en artikel som tar upp just detta ämne

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

isato
2009-11-27, 11:53
Här är en artikel som tar upp just detta ämne

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Tack! Man bör alltså hålla sig till den redan alkoholfria om det är viktigt för en.

Kinsei
2009-11-27, 13:17
Ja, men man ska också tänka på att allt upp till 0,5% räknas som alkoholfritt, och att även andra livsmedel, som t.ex. fil eller juice kan innehålla små mängder alkohol.

Det hela beror väl lite på anledningen till att man vill undvika alkohol. Är man rättrogen muslim kanske inte ens det s.k. alkoholfria vinet är att rekommendera om det kan innehålla upp till 0,5 %. Har man andra skäl att vilja undvika alkohol - t.ex. graviditet, sjukdom eller bilkörning - går det utmärkt bra med i vart fall 0,5 %, det är en så låg koncentration att alkoholen förbränns innan den når blodet.

Morty
2009-11-27, 13:26
Ja, men man ska också tänka på att allt upp till 0,5% räknas som alkoholfritt, och att även andra livsmedel, som t.ex. fil eller juice kan innehålla små mängder alkohol.

Det hela beror väl lite på anledningen till att man vill undvika alkohol. Är man rättrogen muslim kanske inte ens det s.k. alkoholfria vinet är att rekommendera om det kan innehålla upp till 0,5 %. Har man andra skäl att vilja undvika alkohol - t.ex. graviditet, sjukdom eller bilkörning - går det utmärkt bra med i vart fall 0,5 %, det är en så låg koncentration att alkoholen förbränns innan den når blodet.

Är det verkligen möjligt? Hurdå?

Apos78
2009-11-27, 14:58
Är det verkligen möjligt? Hurdå?

Alkoholen tas snarare om hand av levern, alltså efter det att den når blodet. Det finns inte system för att oxidera etanol lite vart som helst i kroppen.

Att den lilla mängden inte har någon betydelse är av just den orsaken att det är en väldigt liten mängd och inte utgör någon toxisk faktor att räkna med.

Apos78
2009-11-27, 15:02
Edit till ovanstående: En liten del alkohol kanske försvinner redan vid passage över tarmslemhinnan men frågan om detta är tillräckligt för att skapa 0% av 0,5%?

buljong
2009-11-28, 04:37
Lite off, men glögg utan alkohol är ingen hit. Årets Blossaglögg är däremot en superhit!

Eddie Vedder
2009-11-28, 07:32
Lite off, men glögg utan alkohol är ingen hit. Årets Blossaglögg är däremot en superhit!

Jag vet inte vilken det är men i vilket fall som helst är Blossas lingonglögg verkligen ingen hit. Man kan tro att det är vanli glögg som stått i flera år och blivit sur.*spy*

machine gun
2009-11-28, 07:38
Jag vet inte vilken det är men i vilket fall som helst är Blossas lingonglögg verkligen ingen hit. Man kan tro att det är vanli glögg som stått i flera år och blivit sur.*spy*

Årets glögg är den som bara säljs ett år och är döpt efter året. Årets heter alltså Blossa 09 och har smak av clementin. Förra årets hade blåbärssmak osv. Alltid starkvinsglögg och tar oftast slut på systemet innan december.

Eddie Vedder
2009-11-28, 07:59
Årets glögg är den som bara säljs ett år

De fortsätter väl att säljas? Jag har sett typ "julklappskit" med små flaskor av samtliga glöggsorter för de olika åren.

Fast även det "kittet" är troligtivis något man bara sålde just runt jul.

Jens.Andersson
2009-11-28, 10:32
Tack! Man bör alltså hålla sig till den redan alkoholfria om det är viktigt för en.

Man dricker ju knappast en större mängd glögg så ur "opti" synvinkel tror jag det hela är försumbart.

isato
2009-11-28, 10:45
Man dricker ju knappast en större mängd glögg så ur "opti" synvinkel tror jag det hela är försumbart.

"Har ni inga principer människor!" :D

barbafant
2009-11-28, 19:36
en annan lösning för alkofri glögg som inte är gjord på saft är att göra den själv från grunden med alkofritt vin.