handdator

Visa fullständig version : Saab-Koenigsegg, den stora bluffen?


ARMSTARK
2009-11-25, 19:41
Redan för flera månader sen var det en analytiker eller nåt som uttalade sig i stil med: " Koenigsegg har aldrig haft några ambitioner att köpa Saab, det hela är en stor marknadsförings bluff! Affären kommer aldrig att genomföras. "

Så här i efterhand undrar man om han var extremt misstänksam eller om han visste nåt som vi inte visste.

stafh
2009-11-25, 22:06
Hoppas marknadsföringen lyckas, sportbilar är fräsiga. Vrroooom!

Poxeman
2009-11-25, 22:21
Måste vara det sämsta marknadsföringstricket någonsin isåfall, varför dra sitt namn i smutsen?

Per B
2009-11-25, 22:21
Självklart är det INTE ett PR-jippo: den tid och de pengar de ändå lagt ner på den här affären (som då inte blev nån affär) lär de ju aldrig får igen. Hur många extra supersportbilar skulle de behöva sälja då?!

Däremot tror jag de varit naiva, och grovt underskattat komplexiteten i en sån här affär. Dessutom är det troligt att de också räknat med att det skulle bli lättare än vad det blev att få stöd från Staten.

Dreas
2009-11-25, 22:24
Måste vara det sämsta marknadsföringstricket någonsin isåfall, varför dra sitt namn i smutsen?Har Koenigsegg dragit sitt namn i smutsen!? På vilket vis?

Kappman
2009-11-26, 07:59
Å ena sidan tänkar jag att Herr Koenigsegg verkar ha en förmåga att blunda för svårigheter, vilket i vissa sammanhang gjort att han med tur, flera ton envishet och glada investerare kunnat ro sina tidigare och i sammanhanget rätt små projekt i hamn. SAAB-affären var dock på tok för stor för att det skulle räcka. Här krävdes mer än ambitioner och envishet. Det saknade tyvärr Koenigsegg och hans norske idéspruta Bård.

Å andra sidan. Namnet Koenigsegg har pumpats ut i tv och tidningar i många länder. Hans bil och namn är numera mycket välkända. Han framstår dessutom som en kille som skulle kunnat köpa SAAB och jag tror inte för en minut att han kommer att ångra de slantar som hans investerare fått betala för att finansiera "förarbetet" som i praktiken fungerat som en underbar PR-kupp. Att betala den TV-tid och de helsidor han fått som reklam, hade varit otroligt mycket dyrare.

Turbonisse
2009-11-26, 08:43
Vidare är det ofta ett stort problem för små sportbilstillverkare att potentiella kunder tvekar inför köp av ovisshet om tillverkaren kommer att överleva(många konkar).
Men "kungsägget" har nu visat att dom har finansiellt kapital att de facto köpa en annan biltillverkare, men backade på grund av att "tidsplanen" sprack". Vilket kommer väga över för potentiella kunder. Jag har svårt att tro att de hade pengarna, men konsensus är ju att det var tidsplanen som sprack.

Håller tummarna för SAAB, Saabtok som man är.

Poxeman
2009-11-26, 08:52
Har Koenigsegg dragit sitt namn i smutsen!? På vilket vis?

Tänker mest på att dom faktiskt misslyckades med uppköpet, jag som lekman har inte uppfattat det som seriöst.

Sen var Koenigsegg som bilmärke helt klart tillräckligt känt innan, det är inte direkt så att potentiella köpare av deras bilar letar i dagspressen...

pragmatist
2009-11-26, 09:09
Den typ av kunder som kan tänkas vara intresserad av att köpa en bil från Koenigsegg lär nog inte tänka "Ja just det, det var dem som misslyckades med att ta över SAAB - en sån måste jag ha!"

hahavaffan
2009-11-26, 09:12
Den typ av kunder som kan tänkas vara intresserad av att köpa en bil från Koenigsegg lär nog inte tänka "Ja just det, det var dem som misslyckades med att ta över SAAB - en sån måste jag ha!"Nej, det är det nog ingen som tror.

bertbert
2009-11-26, 09:17
Det har aldrig varit fråga om att Koenigsegg skulle köpa Saab, vad som än skrivits. Koenigsegg omsatte 105 Mkr 2008 och saknar helt de finansiella muskler som krävs för att köpa en biltillverkare som Saab - givetvis är det helt andra investerare som ligger bakom. Saabs förlust 2008 var 370 miljoner - i månaden.

Det Koenigsegg bidrar med är entreprenörer, marknadsföring, varumärke.

Jag tycker det är fel att säga att gruppen "misslyckats" med att köpa Saab. De hade en deadline, och samtliga instanser (svenska regeringen, EIB, etc) har tagit mycket mer tid på sig än vad som är rimligt när bolaget blöder.

Akoral
2009-11-26, 09:22
Det har aldrig varit fråga om att Koenigsegg skulle köpa Saab, vad som än skrivits. Koenigsegg omsatte 105 Mkr 2008 och saknar helt de finansiella muskler som krävs för att köpa en biltillverkare som Saab - givetvis är det helt andra investerare som ligger bakom. Saabs förlust 2008 var 370 miljoner - i månaden.

Det Koenigsegg bidrar med är entreprenörer, marknadsföring, varumärke.

Jag tycker det är fel att säga att gruppen "misslyckats" med att köpa Saab. De hade en deadline, och samtliga instanser (svenska regeringen, EIB, etc) har tagit mycket mer tid på sig än vad som är rimligt när bolaget blöder.

+1

Svenska regeringens attity i denna fråga har bara kännts som vi skiter fullständigt i Saab, 4000 anstälda samt alla underleverantörer osv, va kan det röra sig om i människor som kan förlora arbete totalt? 6-10 000?

Tryman
2009-11-26, 09:41
+1

Svenska regeringens attity i denna fråga har bara kännts som vi skiter fullständigt i Saab, 4000 anstälda samt alla underleverantörer osv, va kan det röra sig om i människor som kan förlora arbete totalt? 6-10 000?

Vad ska de göra tycker du? Köpa ett företag som i princip aldrig gått i vinst?

pragmatist
2009-11-26, 09:47
Det viktiga är väl att det finns högteknologiska industrijobb i Sverige som kan producera exportprodukter med högt förädlingsvärde och många positiva externaliteter. Om det sedan sker just i form av produktion av SAAB-bilar är väl lite sk-t samma. Med tanke på att alla bedömare verkar vara överens om att det finns en stor överkapacitet i Europa när det gäller personbilsproduktion så kanske det inte är världens bästa idé att hålla liv i SAAB till varje pris. Bättre att satsa resurser på omställning i så fall.

mikaelj
2009-11-26, 10:10
Enligt dagens GöteborgsPosten handlade det om att GM inte ville ge Baic tillräckligt med insikt i företaget.

Dreas
2009-11-26, 12:44
Tänker mest på att dom faktiskt misslyckades med uppköpet, jag som lekman har inte uppfattat det som seriöst.

Sen var Koenigsegg som bilmärke helt klart tillräckligt känt innan, det är inte direkt så att potentiella köpare av deras bilar letar i dagspressen...Dom misslyckades med köpet för att det tog för lång tid och de kunde inte vänta hur länge som helst, detta skyller de på iaf! De säger alltså att det var GMs seghet som gjorde att det blev som det blev, ser inte alls hur det kan påverka Koenigsegg på ett negativt sätt, mer positivt än negativt iaf!

Bullen!
2009-11-26, 13:51
att affären skulle vara klar 1 dec var ju kravet från koenig med anhäng från början. så de följer ju bara avtalet.

så alla konspiratörer kan lugna ner sig igen.

mikaelj
2009-12-18, 14:48
http://www.gp.se/ekonomi/1.274613-saabkopet-pa-vag-spricka

"Nähä?!"

mikaelj
2009-12-18, 15:02
Hoppsan, nu har de ändrat från att "på väg att spricka" till "GM lägger ner SAAB".

Snabba vändningar.

Nitrometan
2009-12-18, 15:06
Hoppsan, nu har de ändrat från att "på väg att spricka" till "GM lägger ner SAAB".

Snabba vändningar.

Japp.

Presskonferens klockan 16.

Adjö SAAB.

Kauppi
2009-12-18, 15:17
coolt att Koenigsegg startades i lilla staden Olofström i Blekinge där ja bor =D

men ska bli kul o se vad som händer.

Olegh
2009-12-18, 15:19
Och där gick skeppet i sank. Fler utan jobb känns sjukt ovärt.

tp_88
2009-12-18, 15:24
Och där gick skeppet i sank. Fler utan jobb känns sjukt ovärt.
Ganska ovärt att hålla ett företag flytande som nästan alltid har gått med förlust, även i högkonjuktur, också.

Nitrometan
2009-12-18, 15:34
Ganska ovärt att hålla ett företag flytande som nästan alltid har gått med förlust, även i högkonjuktur, också.

Ja, det var väl senast på tidigt 80-tal som de gjorde vinst?

20 år med förlust måste väl firas på nåt sätt?

tp_88
2009-12-18, 15:39
Ja, det var väl senast på tidigt 80-tal som de gjorde vinst?

20 år med förlust måste väl firas på nåt sätt?
Kan nog stämma, ev. något enstaka år med vinst. Jag vill minnas att dom har gått back ungefär 25-30 miljarder under dom senaste 10 åren.

Gosti123
2009-12-18, 16:21
Någon som vet om detta kommer påverka gripen planen?

Dom håller väl fortfarande på att uppgradera vissa plan, eller?

Tryman
2009-12-18, 16:23
Någon som vet om detta kommer påverka gripen planen?

Dom håller väl fortfarande på att uppgradera vissa plan, eller?

Om jag förstått det rätt är det SAAB Automobile som lägger ner. Inte deras försvardel.

ceejay
2009-12-18, 16:43
:( jag gillar saab.