handdator

Visa fullständig version : Benträning


Marcus H
2009-11-25, 16:57
tjena, jag undrar ifall det räcker med benspark och lårcurl för att träna låren bra? anledningen till detta är att jag inte kan köra några andra övningar då jag har schlatter :(
mvh

Bear Grylls
2009-11-25, 17:35
Beror väl lite på vad du har för mål med träningen. Vill du ha hästben lär det nog behövas lite mer än så. Om du vill underhålla musklerna och kanske bygga lite så funkar det nog utmärkt.

Alucard
2009-11-25, 17:36
Om du enbart kör benspark och lårcurl kommer du inte få tillräckligt med träning för Gluteus Maximus (baken) och dina adductors (insida lår).
Det kanske skulle vara klokt att diskutera lite övningar med någon som är mer insatt vad gäller ditt tillstånd (läkare, personlig tränare, sjukgymnast) om du vill fortsätta att träna trots en skada.

Marcus H
2009-11-25, 17:37
Beror väl lite på vad du har för mål med träningen. Vill du ha hästben lär det nog behövas lite mer än så. Om du vill underhålla musklerna och kanske bygga lite så funkar det nog utmärkt.

okej va bra, det är inte kul med något som man inte kan göra ett piss åt liksom:(

Marcus H
2009-11-25, 17:40
Om du enbart kör benspark och lårcurl kommer du inte få tillräckligt med träning för Gluteus Maximus (baken) och dina adductors (insida lår).
Det kanske skulle vara klokt att diskutera lite övningar med någon som är mer insatt vad gäller ditt tillstånd (läkare, personlig tränare, sjukgymnast) om du vill fortsätta att träna trots en skada.

mm, får väl gör det..

Bear Grylls
2009-11-25, 17:40
okej va bra, det är inte kul med något som man inte kan göra ett piss åt liksom:(

Njae lär ju inte vara någin höjdare. Du kan ju fråga din läkare eller sjukgymnast vad de rekomenderar för benträning också. Btw, kan du upplysa mig om vad "schlatter" är för något? Alridg hört talas om det.

Hotan
2009-11-25, 17:43
Njae lär ju inte vara någin höjdare. Du kan ju fråga din läkare eller sjukgymnast vad de rekomenderar för benträning också. Btw, kan du upplysa mig om vad "schlatter" är för något? Alridg hört talas om det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Osgood-Schlatter_disease antar jag.

Salus
2009-11-25, 17:43
Njae lär ju inte vara någin höjdare. Du kan ju fråga din läkare eller sjukgymnast vad de rekomenderar för benträning också. Btw, kan du upplysa mig om vad "schlatter" är för något? Alridg hört talas om det.

"hopparknä"

Marcus H
2009-11-25, 17:46
Njae lär ju inte vara någin höjdare. Du kan ju fråga din läkare eller sjukgymnast vad de rekomenderar för benträning också. Btw, kan du upplysa mig om vad "schlatter" är för något? Alridg hört talas om det.

det är när man växer så att musklerna inte växer lika snabbt och drar i muskelfästerna har jag för mig min naprapat sa. Ett riktigt pain in the knee

creperiet
2009-11-25, 17:50
"hopparknä"

Schlatter och hopparknä är inte samma sak.

young_george
2009-11-25, 17:53
Behandling:

Självläkande, men kan ta år. Undvik de värst utlösande faktorerna, men uppmuntra till fortsatt idrottande som inte provocerar smärtor. Pröva NSAID- gel..

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=432

Frågan är väl hur smart detta är i längden dock. Inget jag skulle provat på mig själv antagligen

Marcus H
2009-11-25, 17:59
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=432

Frågan är väl hur smart detta är i längden dock. Inget jag skulle provat på mig själv antagligen

okej tack, jag kör med voltaren, det funkar bra. men det är ju det att det gör ont så fort man börjar träna något som har med knät att göra.

Spinkis
2009-11-25, 19:13
schlatter= löparknä?
Det går ju utmärkt att träna med det om du tejpar en tejpremsa strax under knäskålen. Många i fotbolls laget som drabbats av det främst under försäsongen när det är löpning på hårtunderlag.

Marcus H
2009-11-25, 19:40
schlatter= löparknä?
Det går ju utmärkt att träna med det om du tejpar en tejpremsa strax under knäskålen. Många i fotbolls laget som drabbats av det främst under försäsongen när det är löpning på hårtunderlag.

okej jag ska testa det! tack för tipset :D