handdator

Visa fullständig version : Radiotjänst...


Sidor : [1] 2

Liven
2009-11-25, 16:13
Jag och min sambo betalar radiotjänst, men eftersom vi båda lever på kronan varje månad pga studier just nu så undrar jag om man kan ringa till dem och säga att man sålt TV'n och slippa betala det här? Kommer en faktura på 700:- var 3'e månad som en käftsmäll.

Jag menar, vad ska dem göra? Om dem mot förmodan tar sig till vår lägenhet och ska dubbelkolla att vi verkligen sålt TV'n, har dem då rätt att se efter? Inte har dem det?

Pratade med några kompisar och ingen betalade radiotjänst, och då har dem haft folk från RT som knackat på men bara ljugit helt enkelt.

Betalar ni radiotjänst?

Big Poppa
2009-11-25, 16:16
Här stöds ingen fascism!

wo0ord
2009-11-25, 16:17
Bara ringa å säga att ni sålt Tvn. Dem har ingen rätt och gå in i huset.

hahavaffan
2009-11-25, 16:31
Ring nu direkt!

delta_mats
2009-11-25, 16:34
Ring nu. Jag ringde igår och sade bort tv-licensen. Frågar dom varför är det ju bara att säga att du inte har någon tv längre. Jag rev en räkning på drygt 500 spänn igår och det kändes nice.

Parachutes
2009-11-25, 16:39
Ring nu. Jag ringde igår och sade bort tv-licensen. Frågar dom varför är det ju bara att säga att du inte har någon tv längre. Jag rev en räkning på drygt 500 spänn igår och det kändes nice.

Fyfan.. CSImiami-intro-*YEEEEEAAAH*-känsla på det alltså..

WHITEFOLKS
2009-11-25, 16:43
Ni skulle ju kunna sälja av tv:n så behöver ni inte ljuga heller.

Liven
2009-11-25, 16:49
Sweet. Då var det gjort, riva en räkning på 692:- kändes skönt. Kan man göra roligare för, speciellt nu innan jul.

Kan hända att man börjar betala igen när man har en normal inkomst i framtiden.

Kabuto
2009-11-25, 16:51
Bara ringa å säga att ni sålt Tvn. Dem har ingen rätt och gå in i huset.

Även om dom har sett att du har en TV? De var nämligen här och han sa att han såg min tv före jag stängde dörren åt han.. Men har inte fått någon räkning ännu..

wo0ord
2009-11-25, 16:52
Helt rätt, och skulle det vara så att ni får ett hembesök så är det bara å säga att dom inte får komma in. Nej tack och adjö :)

saab900
2009-11-25, 16:54
Ännu en poll om detta? :)

Nej, jag betalar fortfarande inga beskyddarpengar till Rånartjänst, fastän jag lovade att börja nr jag började tjäna pengar. Jag håller mig nog undan så länge det är möjligt av ideologiska skäl. Public Service är numer nästan enbart förbehållet skräpprogram.

wo0ord
2009-11-25, 16:56
Även om dom har sett att du har en TV? De var nämligen här och han sa att han såg min tv före jag stängde dörren åt han.. Men har inte fått någon räkning ännu..

Dom får aldrig gå in i huset. Det är brott mot hemfridslagen. Det är bara och neka eller säga att du har sålt Tvn, inget dom kan bevisa. Skulle du få en räkning säger du bara du sålt Tv för att du inte kommer ha råd med tv licensen.

Loke
2009-11-25, 16:57
Menar ni att ni bokstavligt talat river räkningarna? För det känns rätt orimligt, i de flesta andra fall måste man ju säga upp abonnemanget för att inte få nya räkningar, men de man redan fått måste man betala.

Nixon
2009-11-25, 17:03
Nej, det gör jag inte.
Kan ju iofs ha nåt att göra med att jag inte har någon tv men....

henk4n
2009-11-25, 17:07
Snart kommer man få betala internet licens...

Nitrometan
2009-11-25, 17:29
Snart kommer man få betala internet licens...

Tipsa dem inte. *gah!*

Ristretto
2009-11-25, 17:32
Sälj TV:n på riktigt istället. Orka hålla på och smita.

Lando
2009-11-25, 17:41
sälj tv:n på riktigt istället. Orka hålla på och smita.

+1

capture
2009-11-25, 17:50
Fattar inte ens varför enda vettiga alternativet för att kolla på film och man inte vill ha en tv är projektor. Är som att man skulle få betala för att ha en brödrost och närmsta bästa alternativet är ett sådant järn där man gör varma mackor i.

hahavaffan
2009-12-09, 10:13
http://sydsvenskan.se/malmo/article590011/JO-gav-Malmokvinna-ratt-mot-Radiotjanst.html

Ungrim
2009-12-09, 10:36
Det har ju varit snack om att tv licensen skulle göras om till en "multi media" licens, som skulle inefatta tv, radio, dator, mobil mm Hörs det något om det nåmer??

martikainen
2009-12-09, 10:54
http://sydsvenskan.se/malmo/article590011/JO-gav-Malmokvinna-ratt-mot-Radiotjanst.html

Det där har jag funderat på ett tag, om man bor i ett hyrehus med många lägenheter är det inte alltid uppenbart vilket fönster som hör till vilken lägenhet.

Kryss
2009-12-09, 12:13
Det har inget att sätta emot, bara att neka och ange att du inte äger någon tv, vad nu kontrollanten påstår sig ha sett är mindre relevant.

mela
2009-12-09, 12:32
Jag har varken TV eller Internet hemma så jag betalar självfallet inte.

Hillheim
2009-12-09, 13:46
Har inte haft tv på något år nu. Sist jag hade stod den med el och antensladd urdragen i över ett år innan jag slängde ut den. Däremot hade jag och min rumspolare hans 42" plattis som skärm till hans ps3

J.V
2010-12-27, 13:23
Bumpar med en fråga.

Det ringde för någon vecka sedan en nisse från Radiotjänst och härjade om att de minsann sett att jag köpt en TV på Elgiganten och nu måste betala den förbannade avgiften. Jag säger att jag inte äger någon TV utan köpte den där åt mina föräldrar. Vilket t.o.m. är sant. :D Han mumlar något i ljusets fart, och jag antar att han säger att jag då inte ska betala och de lägger ner sin häxjakt. Jag hade tydligen fel, för nu har jag hittat en faktura på hallgolvet.

wat

Varför? Är dom dumma i huvudet? Kommer självklart ringa och skrika om detta, men hur kan dom ha rätt att göra såhär? Hur kan dom ens ha rätt att se vad Elgiganten säljer och till vem?

Nitrometan
2010-12-27, 13:29
Varför? Är dom dumma i huvudet? Kommer självklart ringa och skrika om detta, men hur kan dom ha rätt att göra såhär? Hur kan dom ens ha rätt att se vad Elgiganten säljer och till vem?
TV-handlare är skyldiga att meddela Radiotjänst att de har sålt en TV till dig så att du kan börja betala din TV-avgift.

Ape3
2010-12-27, 13:31
De som säljer tv-apparater meddelar detta ja.

"Tv-handlare (även tillverkare, grossister, generalagenter, auktionsfirmor, representanter, ombud m.fl.) är skyldiga att meddela Radiotjänst vilka som köper eller hyr tv-mottagare." -Radiotjänst
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Foretag/Vanliga-fragor-foretag/

J.V
2010-12-27, 13:32
Jävla Sovjetfasoner

Kristian
2010-12-27, 13:38
TV-handlare är skyldiga att meddela Radiotjänst att de har sålt en TV till dig så att du kan börja betala din TV-avgift.

Nja, skyldiga är de väl inte...de får en liten slant ifall de gör det.

agazza
2010-12-27, 13:51
Konstigt att ingen utsatt dom för terrordåd då dom själva håller på med hot och påtryckningar.

Poxeman
2010-12-27, 14:10
Ett jävla lipande i denna tråd.

Tänk så lustiga statsfinanserna hade varit om alla valde själva vilka skatter och avgifter som skulle betalas.

Asdf
2010-12-27, 14:16
Kan tillägga i debatten att det land ( polen ) som haft sovjetfasoner tills för ca 20 år sedan kommer avskaffa tv-licensen 2011-2012.

DET är illa för oss i sverige kan jag ju säga :)

agazza
2010-12-27, 14:21
Ett jävla lipande i denna tråd.

Tänk så lustiga statsfinanserna hade varit om alla valde själva vilka skatter och avgifter som skulle betalas.

Det handlar nog mest om att bli tvingad att betala för något man inte använder.

Nordenator
2010-12-27, 14:30
Det handlar nog mest om att bli tvingad att betala för något man inte använder.

Det finns ganska mycket du tvingas betala för utan att använda det. Det kommer bara ingen faktura på det.

Poxeman
2010-12-27, 14:31
Det handlar nog mest om att bli tvingad att betala för något man inte använder.

Vill du att jag skall göra en lista på saker som jag betalar för men aldrig kommer utnyttja?

MrBoris
2010-12-27, 14:37
när vi ändå har det på tapeten, om jag vet att jag ska flytta till Australien i Mars, när bör jag säga upp min tvlicens? Dvs, finns det någon slags bindningstid? Såg dessutom att jag betalat tvlicens till maj, så egentligen borde jag till och med få tillbaka 2månaders avgift..

C.E.J.
2010-12-27, 14:37
Klart man betalar, vill ju inte riskera att få betalningsanmärkning och därmed bli en livets förlorare.

agazza
2010-12-27, 14:40
Det finns ganska mycket du tvingas betala för utan att använda det. Det kommer bara ingen faktura på det.

Vad?

Vill du att jag skall göra en lista på saker som jag betalar för men aldrig kommer utnyttja?

Ja gärna :)

Herr Oberst
2010-12-27, 14:43
Ett jävla lipande i denna tråd.

Tänk så lustiga statsfinanserna hade varit om alla valde själva vilka skatter och avgifter som skulle betalas.

Det hade varit ganska intressant. Man borde få hem en poll med flervalsalternativ. Kryssa i det man är sugen att pröjsa för. Totalt måste man nå upp till en viss procentsats.

Kommer dock aldrig inträffa. Då skulle skolan få alldeles för mycket resurser och elever bli för utbildade och självständiga. Vården skulle bli utmärkt och sossarna skulle tappa hela sin sjuka väljarbas. Integration och invandring skulle inte få många ören

Poxeman
2010-12-27, 14:49
Ja gärna :)

Landsbygdsstöd
Dansskola
Mängder av program / kurser på universiteten.
Försvaret
Random turistprojekt i Värmlands inland.
Osv. osv.


Det hade varit ganska intressant. Man borde få hem en poll med flervalsalternativ. Kryssa i det man är sugen att pröjsa för. Totalt måste man nå upp till en viss procentsats.

Kommer dock aldrig inträffa. Då skulle skolan få alldeles för mycket resurser och elever bli för utbildade och självständiga. Vården skulle bli utmärkt och sossarna skulle tappa hela sin sjuka väljarbas. Integration och invandring skulle inte få många ören

Lol! :D

Halldin
2010-12-27, 14:49
...
Jag menar, vad ska dem göra? Om dem mot förmodan tar sig till vår lägenhet och ska dubbelkolla att vi verkligen sålt TV'n, har dem då rätt att se efter? Inte har dem det?

Pratade med några kompisar och ingen betalade radiotjänst, och då har dem haft folk från RT som knackat på men bara ljugit helt enkelt.

...
Gratulerar till fel användning av pronomen 5 gånger utav 5 möjliga. Mina ögon blöder.

Mänskligheten ber dig gå över till att skriva "dom" om du är osäker.

Olegh
2010-12-27, 14:53
Det hade varit ganska intressant. Man borde få hem en poll med flervalsalternativ. Kryssa i det man är sugen att pröjsa för. Totalt måste man nå upp till en viss procentsats.

Kommer dock aldrig inträffa. Då skulle skolan få alldeles för mycket resurser och elever bli för utbildade och självständiga. Vården skulle bli utmärkt och sossarna skulle tappa hela sin sjuka väljarbas. Integration och invandring skulle inte få många ören
Vilken jävla analys. Det är ett under att mänskligheten har klarat sig hittills.

agazza
2010-12-27, 14:54
Landsbygdsstöd
Dansskola
Mängder av program / kurser på universiteten.
Försvaret
Random turistprojekt i Värmlands inland.
Osv. osv.




Lol! :D

Hur betalar vi för dansskola? exempel? seriöst?

utbildning och försvar behöver landet du nyttjar, samma med landsbyggden.

Det är inte jämförbart att bli tvingad att betala för någon slags media man väljer att inte nyttja.

Poxeman
2010-12-27, 14:56
Hur betalar vi för dansskola? exempel? seriöst?

utbildning och försvar behöver landet du nyttjar, samma med landsbyggden.

Det är inte jämförbart att bli tvingad att betala för någon slags media man väljer att inte nyttja.

Det finns säker random subventionerade medborgarskolor för dans...

För allmänheten utnyttjar inte radio och TV för viktiga meddelanden eller?

Olegh
2010-12-27, 14:58
Public service är en samhällsnytta som vi svenskar borde skatta oss lyckliga över.

agazza
2010-12-27, 15:02
Det finns säker random subventionerade medborgarskolor för dans...

För allmänheten utnyttjar inte radio och TV för viktiga meddelanden eller?

nyheterna är bra, ifall det är det du syftar på, det betyder väl ändå inte att man ska bli tvingad att betala för saker andra nyttjar (antagligen väldigt få att dömma av den här tråden)

Tänk dig själv ifall du blev tvingad sponsra big brother och paradisehotel bara för att alla andra vill ha det på tv. Där har du jämförbart

Poxeman
2010-12-27, 15:14
Public service är en samhällsnytta som vi svenskar borde skatta oss lyckliga över.

+1!

nyheterna är bra, ifall det är det du syftar på, det betyder väl ändå inte att man ska bli tvingad att betala för saker andra nyttjar (antagligen väldigt få att dömma av den här tråden)

Tänk dig själv ifall du blev tvingad sponsra big brother och paradisehotel bara för att alla andra vill ha det på tv. Där har du jämförbart

Jag menade mer "Viktigt meddelande" och sånt. Nyheter anser jag vara "public service".

Men det gör jag ju redan i princip. Det finns mängder av program på SVT och SR som jag inte använder mig av men jag kan ändå förstå att behovet finns.

agazza
2010-12-27, 15:16
+1!



Jag menade mer "Viktigt meddelande" och sånt. Nyheter anser jag vara "public service".

Men det gör jag ju redan i princip. Det finns mängder av program på SVT och SR som jag inte använder mig av men jag kan ändå förstå att behovet finns.

Hur betalar du för 6an? Det är väl betalt med reklam?

Klart det finns behov, men då borde dom med behov få välja att betala för det och oss utan behov, välja att inte betala för det.

Poxeman
2010-12-27, 15:22
Hur betalar du för 6an? Det är väl betalt med reklam?

Klart det finns behov, men då borde dom med behov få välja att betala för det och oss utan behov, välja att inte betala för det.

Ah, jag uttryckte mig klumpigt.
Tänkte mer att det finns program på SVT som har liknande koncept som PH och annat skit. (Lyteskomik alt. dokusåpor).

Fast då är vi tillbaks där vi började, sån individualism funkar inte i ett demokratiskt samhälle.

agazza
2010-12-27, 15:28
Ah, jag uttryckte mig klumpigt.
Tänkte mer att det finns program på SVT som har liknande koncept som PH och annat skit. (Lyteskomik alt. dokusåpor).

Fast då är vi tillbaks där vi började, sån individualism funkar inte i ett demokratiskt samhälle.

Varför skulle inte det fungera?

Varför ska jag som inte kollar på 1,2 eller 4an eller lyssnar på annat än reklamradio, betala för det?

Det är ju ett fungerande koncept från alla tv-leverantörer att man kan välja vilka kanaler man vill ha och betala för. Förutom då dessa som man blir påtvingad.

Poxeman
2010-12-27, 15:31
Varför skulle inte det fungera?

Varför ska jag som inte kollar på 1,2 eller 4an eller lyssnar på annat än reklamradio, betala för det?

Det är ju ett fungerande koncept från alla tv-leverantörer att man kan välja vilka kanaler man vill ha och betala för. Förutom då dessa som man blir påtvingad.

Men hur skulle de program som bara vissa har "behov" av finansieras? Eller skulle det vara till självkostnadspris?

Spontant tror jag att alla skulle må bra av att kolla lite mer på SVT / SR istället för TV6.

Pjotor
2010-12-27, 16:22
Varför ska jag som inte kollar på 1,2 eller 4an eller lyssnar på annat än reklamradio, betala för det?

Varför ska jag betala för sjukvård, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala begravningsavgift, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala vagnskadeförsäkring, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala skatt för att finansiera ideella verksamheter, jag använder dem ju aldrig?
Varför ska jag betala för försvaret, jag använder det ju aldrig?
Varför ska jag vara med och betala lön för alla riksdagsledamöter som jag inte röstade in?

Osv...

Angel
2010-12-27, 17:34
Nej, jag sa till Radiotjänst att jag va gravt synskadad och om de någonsin ringde mig igen skulle jag anmäla dem.

hultman
2010-12-27, 18:12
ALDRIG. SVT suger och jag hatar public service. De skulle inte få en krona om det så var döts ztraff på att smita.

agazza
2010-12-27, 19:12
Men hur skulle de program som bara vissa har "behov" av finansieras? Eller skulle det vara till självkostnadspris?

Spontant tror jag att alla skulle må bra av att kolla lite mer på SVT / SR istället för TV6.

Hur finansieras alla andra kanaler utom 1,2 och 4an?

Det finns ju redan massvis med andra kanaler.

Varför ska jag betala för sjukvård, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala begravningsavgift, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala vagnskadeförsäkring, jag använder den ju aldrig?
Varför ska jag betala skatt för att finansiera ideella verksamheter, jag använder dem ju aldrig?
Varför ska jag betala för försvaret, jag använder det ju aldrig?
Varför ska jag vara med och betala lön för alla riksdagsledamöter som jag inte röstade in?

Osv...

Det är skillnad och det går inte att jämföra sådär.

Jockefoten
2010-12-27, 19:14
Hur finansieras alla andra kanaler utom 1,2 och 4an?

Det finns ju redan massvis med andra kanaler.



Det är skillnad och det går inte att jämföra sådär.

På vilket sätt är det skillnad? Skulle du vägra att betala fordonsskatt?

Tv4 är en reklamkanal som alla andra. Enbart SVT som finansieras av oss.

Erik__
2010-12-27, 19:14
Hur finansieras alla andra kanaler utom 1,2 och 4an?

Det finns ju redan massvis med andra kanaler.



Det är skillnad och det går inte att jämföra sådär.

På tal om något annat, 4an har väl inget med public service att göra? den är väl reklamfinansierad?

Viktor_Balck
2010-12-27, 19:18
På vilket sätt är det skillnad? Skulle du vägra att betala fordonsskatt?

Tv4 är en reklamkanal som alla andra. Enbart SVT som finansieras av oss.

Fordonet använder man ju med största sannolikhet, isåfall borde det finnas en tv-skatt om man ska jämföra så.

capture
2010-12-27, 19:40
tycker det vore intressant att veta hur många av sveriges befolkning som har tv. Min känsla är att det lika gärna kunde läggas på skatten men då skulle säkert för många jobb förloras uppe i kiruna.

Sheogorath
2010-12-27, 19:41
No no no...

agazza
2010-12-27, 20:13
På vilket sätt är det skillnad? Skulle du vägra att betala fordonsskatt?

Tv4 är en reklamkanal som alla andra. Enbart SVT som finansieras av oss.

För det är helt olika saker?

Varför skulle man inte kunna ha svt som tillval på precis samma sätt som alla andra kanaler?

Det ska inte jämföras med fordonsskatt eller sjukvård osv, det är tv och radiokanaler och ska jämföras med detsamma.


På tal om något annat, 4an har väl inget med public service att göra? den är väl reklamfinansierad?

Hm trodde 4an ingick jag. Hade för mig dom körde reklam för sig om att dom var en reklamfri kanal. Men tack för infon :)

Jockefoten
2010-12-27, 20:33
För det är helt olika saker?

Varför skulle man inte kunna ha svt som tillval på precis samma sätt som alla andra kanaler?

Det ska inte jämföras med fordonsskatt eller sjukvård osv, det är tv och radiokanaler och ska jämföras med detsamma.




Förstår du ens vad Public Service är?

Apos78
2010-12-27, 20:49
Nej, har ingen teve.

bubbe
2010-12-27, 21:02
Fordonet använder man ju med största sannolikhet, isåfall borde det finnas en tv-skatt om man ska jämföra så.

Det är väl det som tv-avgiften betyder? som i sin tur till viss del finansierar public service.

Själv är jag anhängare av public service, men ser nog hellre att man tar bort radiotjänst som kostsam och onödig funktion för att ersätta den med skatt som andra samhällsfunktioner.

agazza
2010-12-27, 21:19
Förstår du ens vad Public Service är?

"allmänytta"? Eller menar du något annat? Vad har det med saken att göra?

Crippa90
2010-12-27, 21:48
Mycket snack om allmännyttan och jämförelse med bl.a sjukvård. Men är finansiering av På spåret och P3 Star verkligen i samma klass som finansiering av sjukvård och försvaret?

Jag anser inte att det är statens uppgift att finansiera underhållning och därför kommer jag aldrig betala TV-avgiften.

capture
2010-12-27, 21:51
Mycket snack om allmännyttan och jämförelse med bl.a sjukvård. Men är finansiering av På spåret och P3 Star verkligen i samma klass som finansiering av sjukvård och försvaret?

Jag anser inte att det är statens uppgift att finansiera underhållning och därför kommer jag aldrig betala TV-avgiften.

Tv-avgiften går inte heller oförkortat till sr eller svt utan endel går också till utbyggnad och underhåll av masterna. Dock är det lite roligt att man inte behöver betala för radio då avgiften går till underhållet för de också.

Herr Oberst
2010-12-27, 22:23
Förstår du ens vad Public Service är?

Indoktrinering?

Wiiking
2010-12-27, 22:33
För det är helt olika saker?

Varför skulle man inte kunna ha svt som tillval på precis samma sätt som alla andra kanaler?

Det ska inte jämföras med fordonsskatt eller sjukvård osv, det är tv och radiokanaler och ska jämföras med detsamma.



Håller med dig här Agazza. Det jämförs äpplen och päron här. Ett verkligt jämförande skulle vara att när man exempelvis köper tidningen DN så måste man också köpa Statens Avis för 5kr.
Jag antar att alla licensförespråkare här skulle tycka att det var helt riktigt?

Jag kan iallafall inte på rak arm komma på en produkt du köper i butik där staten tar betalt för en del av produkten som du aldrig utnyttjar. På så sätt är väl ändå TV-avgiften unik.

Sjukvård, skola osv är en helt annan sak och i min mening inte jämförbart. TV-licens var kanske vettigt då det kom men känns förlegat idag.

agazza
2010-12-27, 22:58
Tv-avgiften går inte heller oförkortat till sr eller svt utan endel går också till utbyggnad och underhåll av masterna. Dock är det lite roligt att man inte behöver betala för radio då avgiften går till underhållet för de också.

har du radiomottagare i bilen ska du betala licens, gäller inte bara tv mottagare.

Jag betalar gärna underhållet av masterna och stationer, men utöver det så nej tack

capture
2010-12-27, 23:32
har du radiomottagare i bilen ska du betala licens, gäller inte bara tv mottagare.

Jag betalar gärna underhållet av masterna och stationer, men utöver det så nej tack

Inte för att jag är helt säker men har för mig när jag en gång i tiden (läs 2 år) kunde mina saker så var det inte längre något krav på avgift när det kom till radiomottagare. Ska dock lusläsa lite nu

Olegh
2010-12-27, 23:57
Du har rätt capture. Radiomottagare kräver inte någon betalning till radiotjänst.

agazza
2010-12-28, 00:18
verkar stämma

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:41

LoveMachine
2010-12-28, 05:38
När jag hade TV så betalade jag TV-licens gladeligen, det var så satans värt. Nu bor jag utomlands så jag är inte omfattad men kollar gärna via webben. Jag tycker att många kanaler har ett ganska patetiskt utbud. De svenska kanalerna har väldigt lite egenproducerat och alla har för mycket repriser. Jag älskar Discovery Channel men det räcker att slökolla på den någon vecka om året för att täcka in det mesta som känns värt, sen kommer det repris på repris.

Det folk glömmer är att SVT inte ska vara din drömkanal, är den det så har man gjort fel. SVT ska erbjuda och gör det också en mängd olika program som är lite för smal för övriga kanaler. Man har bra dokumentärer, kul om man bryr sig om vad som runt om kring. Samhällsprogram finns för folk som vill veta vad som händer i Sverige. Kulturprogrammen är helt utan jämförelse, fast det är bara för fjantar som spelar psykiskt sjuk och vandaliserar tunnelbanan, vem bryr sig? Man visar riksdagsdebatter, tråkigt om man inte bryr sig om hur landet styrs. Med tanke på alla upprörda SD:are på internet så borde det vara ganska många tycker man. På för/eftermiddagar så brukar SVT24 visa en hel hög med intressanta debatter och föreläsningar i alla tänkbara ämnen, bland annat den så omdiskuterade "Världens tryggaste folk". Men då måste man vara nyfiken på annat än det man gör dagligen. Man visar film som inte blivit våldtagen för att man ska få in reklamavbrott överallt. Man visar konserter med artister som du inte spelats sönder på radion till dess att deras låtar får öronen att blöda. Man visar sport, något som folk ofta glömmer när det inte är OS-tider. Sen har vi nyheterna både nationella-, regionala- och kulturnyheterna. Fyran är en värdig konkurrent men övriga försöker ju inte ens.

Det jag däremot ogillar är Radiotjänsts sätt att bedriva sin verksamhet. När jag själv ringt och anmält att jag inte har en TV så hoppades jag att slippa samtal från dem varannan månad. Om jag nu fuskar så är jag väl i alla fall konsekvent. Eftersom jag då bodde i Kiruna så funderade jag på att be dem komma över och kolla efter själva. Men efter en liten utskällning av deras personal över telefon så löste det sig utan hembesök.

Mats J
2010-12-28, 08:33
Betalar givetvis, har TV och lagen är sådan att jag ska betala om jag har TV.

hultman
2010-12-28, 11:32
När jag hade TV så betalade jag TV-licens gladeligen, det var så satans värt.

Hur kan det vara "värt" att betala för någonting man inte behöver betala för?

Jag längtar till Radiotjänsts pejlare kommer hit och försöker få mig att betala.

LoveMachine
2010-12-28, 12:33
Hur kan det vara "värt" att betala för någonting man inte behöver betala för?


Menar du att man inte behöver betala så till vida att man kan ha TV och strunta i att betala? Jag försöker inte märka ord eller vara dryg, jag förstår helt enkelt inte hur du menar.

hultman
2010-12-28, 14:27
Menar du att man inte behöver betala så till vida att man kan ha TV och strunta i att betala? Jag försöker inte märka ord eller vara dryg, jag förstår helt enkelt inte hur du menar.

Ja. Ingen tvingar dig att betala och det finns ingen risk att åka fast. Man betalar i princip solidariskt. Därför undrar jag hur man kan tycka att det är värt att betala för någonting man inte behöver.

Morrris
2010-12-28, 14:39
Ja. Ingen tvingar dig att betala och det finns ingen risk att åka fast. Man betalar i princip solidariskt. Därför undrar jag hur man kan tycka att det är värt att betala för någonting man inte behöver.

Det är värt det för att man vet att man bidrar till något som man tycker om och nyttjar frekvent. Förstår du inte resonemanget eller har du en annan definition av "värt"?

Poxeman
2010-12-28, 14:54
Hur kan det vara "värt" att betala för någonting man inte behöver betala för?

Jag längtar till Radiotjänsts pejlare kommer hit och försöker få mig att betala.

Not paying TV-avgift...

Now, that´s gangsta!

LoveMachine
2010-12-28, 15:29
Ja. Ingen tvingar dig att betala och det finns ingen risk att åka fast. Man betalar i princip solidariskt. Därför undrar jag hur man kan tycka att det är värt att betala för någonting man inte behöver.

Bra då är jag med i matchen igen, tack. Jag håller med dig om att det inte direkt är någon som kan tvinga mig. Det är bara att neka när de ringer. Men eftersom pengarna i detta fall går till verksamheten, inte någons vinst, så tycker jag att det är mycket väl investerade pengar. Jag betalar för något jag använder och det finns då mer (inte mycket men ändå) pengar att göra mer bra grejer med, alla vinner. Det är samma sak som att jag fortfarande köper musik trots att jag troligtvis redan har tankat skivan. Är det bra så har jag inget emot att betala för det.

Prankie
2011-01-13, 00:53
Jag ska sätta upp en "informationsruta" i fikarummet på jobbet. Nu är jag iprincip begränsad till 27tums datorskärm istället för en bamsing tv pga tv-licens. Har inte ens tv-uttag i hela lokalen. :(

Kimball
2011-01-13, 01:20
Skulle aldrig falla mig in.

stevebc
2011-01-13, 01:27
Ja. Ingen tvingar dig att betala och det finns ingen risk att åka fast. Man betalar i princip solidariskt. Därför undrar jag hur man kan tycka att det är värt att betala för någonting man inte behöver.Själv undvek jag att betala till jag blev konfronterad av Radiotjänst. Då började jag betala, och nu har jag börjat lura mig själv att "... det är ändå ganska bra att betala för SVT gör ju Bra Objektiv TV så ..." eftersom jag är konflikträdd. Pallar inte att samma gubbe ska komma igen och sätta dit mig.

eternallord
2011-01-13, 10:09
Själv undvek jag att betala till jag blev konfronterad av Radiotjänst. Då började jag betala, och nu har jag börjat lura mig själv att "... det är ändå ganska bra att betala för SVT gör ju Bra Objektiv TV så ..." eftersom jag är konflikträdd. Pallar inte att samma gubbe ska komma igen och sätta dit mig.
Hur "satte dom dit dig"? Du behöver ju inte släppa in dom i lokalen om du inte vill?

Kryss
2011-01-13, 11:28
Lätt att falla för det, en man som brukar gå runt här är väldigt lång och relativt bred och beter sig lite aggressivt och ger antydningar till att tränga sig in i lägenheten.

Lätt att känna sig trängd, många här i kvarteret som är lite mindre som har känt sig illa till mods och därför accepterat det.

prOtotype
2011-01-13, 11:34
Betala inte.
Knackar dom på och frågar om det så säg bara "Nej" och stäng dörren.
Ringer dom och börjar snacka om att det gäller även för radio osv så kör jag på "Jag gillar inte att bli tvingad till att betala saker så jag har gjort det till en princip att aldrig inneha något som gör att jag behöver en licens."
Knackar dom på och ser er TV så ring en vecka senare och säg att du inte hade råd med licensen så du fick göra dig av med tvn.


Min chef ringde till radiotjänst och sa att han ville säga upp sina SVT kanaler.
Dom sa att det inte gick.
"Men varför då? Jag betalar ju för dom och nu vill jag inte ha dom längre"
"Jaa, men avgiften är ju för mycket annat, radiokanalerna tillexempel"
"Då vill jag säga upp dom med"
osv...

När man tänker på det så är det en ganska absurd grej.

stevebc
2011-01-13, 12:44
Hur "satte dom dit dig"? Du behöver ju inte släppa in dom i lokalen om du inte vill?Loftgång. Endast en retard eller kriminell typ hade svarat nej på frågan han ställde i ett sådant fall.

Hur som helst så har man ju tankat grejer till ett värde av ungefär 200.000-300.000 kr, så att betala en tusing för att se på TV ett år känns ganska rimligt.

Fartman
2011-01-13, 16:31
I helvete, bor i hyreshus och teven syns ej från dörren.
Sist radiotjänst var här blåljög jag och berättade att vi inte hade nån tv. Han sa bara "jaha, du nekar alltså. vi får väl kolla upp det sen då.."
Ska aldrig betala, dom är så djävla otrevliga om inte annat.
Och jag hade faktiskt köpt en tv ett tag innan vilket dom nog visste om för jag fick även ett "hej, du får gärna betala"-brev strax efter men gubben sa då inget om det. (alltså brevet kom innan besöket)
Jag står inte skriven på min mobil så dom kan inte mitt nummer, dom brukar försöka ringa tjejen som står på lägenheten men hon svarar inte på 0980-nummer..

eternallord
2011-01-13, 16:50
Loftgång. Endast en retard eller kriminell typ hade svarat nej på frågan han ställde i ett sådant fall.

Vadå då, kunde man se TVn? Eller var du rädd att grannarna skulle tjalla?

stevebc
2011-01-13, 16:57
Vadå då, kunde man se TVn? Eller var du rädd att grannarna skulle tjalla?Ja, vi bodde längst ner så man gick förbi ett stort köksfönster som vätte mot vardagsrummet där TV:n stod (10 m bort ungefär) innan man kom till dörren. Plus att när man öppnade dörren så såg man TV:n i bakgrunden.

Jag/vi visste inte att Radiotjänst gjorde så många hembesök, lustigt nog. Kanske var det för att vi bodde i ett studentområde, för det är den enda gången jag har fått besök av dem.

Det var bara att hosta upp stålarna och hamna på +299.000 kr i netto mot Mediabranschen istället för +300.000 kr.

agazza
2011-01-13, 17:35
Ja, vi bodde längst ner så man gick förbi ett stort köksfönster som vätte mot vardagsrummet där TV:n stod (10 m bort ungefär) innan man kom till dörren. Plus att när man öppnade dörren så såg man TV:n i bakgrunden.

Jag/vi visste inte att Radiotjänst gjorde så många hembesök, lustigt nog. Kanske var det för att vi bodde i ett studentområde, för det är den enda gången jag har fått besök av dem.

Det var bara att hosta upp stålarna och hamna på +299.000 kr i netto mot Mediabranschen istället för +300.000 kr.

Lagen gäller ju fortfarande tv mottagare så du kan ju neka ändå trots att dom ser tv:n

stevebc
2011-01-13, 17:43
Lagen gäller ju fortfarande tv mottagare så du kan ju neka ändå trots att dom ser tv:nJag förstår inte.

KalleBalik
2011-01-13, 17:47
Idag fick jag pengar av Radiotjänst - win!

capture
2011-01-13, 17:56
Jag förstår inte.

Förstå inte för det är fel. Är vad apparaten är konstruerad för som gäller och inte om det finns en mottagare i den eller ej för tillfället

agazza
2011-01-13, 18:01
Jag förstår inte.

Förstå inte för det är fel. Är vad apparaten är konstruerad för som gäller och inte om det finns en mottagare i den eller ej för tillfället

Det finns massvis med skärmar utan tv-mottagare som ser ut som tv apparater, swedx säljer bland annat dessa, det är bara en bautastor datorskärm och dessa faller inte in under den lagen.

Eftersom en pejlare inte har laglig rätt att gå in i din lägenhet kan han omöjligt på avstånd genom ett fönster säga med säkerhet ifall du tittar på tv, eller en köpt dvd. Eller streamar från internet för den delen.

stevebc
2011-01-13, 18:05
Det finns massvis med skärmar utan tv-mottagare som ser ut som tv apparater, swedx säljer bland annat dessa, det är bara en bautastor datorskärm och dessa faller inte in under den lagen.

Eftersom en pejlare inte har laglig rätt att gå in i din lägenhet kan han omöjligt på avstånd genom ett fönster säga med säkerhet ifall du tittar på tv, eller en köpt dvd. Eller streamar från internet för den delen.Jaha. Ja, jag orkar ändå inte käbbla om sånt. Särskilt inte när jag har fel och måste ljuga för det.

Olegh
2011-01-13, 18:06
Eller så för man inte ett barnsligt och mer eller mindre heligt krig mot radiotjänst, utan inser att det inte är helt jävla fel trots allt.

eternallord
2011-01-13, 18:07
Eller så för man inte ett barnsligt och mer eller mindre heligt krig mot radiotjänst, utan inser att det inte är helt jävla fel trots allt.

...Jo, helt jävla fel är precis vad det är.

Olegh
2011-01-13, 18:08
...Jo, helt jävla fel är precis vad det är.

Skriv en insändare eller något då, istället för att fåna dig genom att uppmana till lagbrott.

eiri
2011-01-13, 18:09
betalar inte för något jag inte måste.

agazza
2011-01-13, 18:21
Jag betalar inte för något jag absolut aldrig använder, jag borde få ersättning för tiden jag måste spendera för att zappa från 3an till 5an.

capture
2011-01-13, 18:22
Det finns massvis med skärmar utan tv-mottagare som ser ut som tv apparater, swedx säljer bland annat dessa, det är bara en bautastor datorskärm och dessa faller inte in under den lagen.

Eftersom en pejlare inte har laglig rätt att gå in i din lägenhet kan han omöjligt på avstånd genom ett fönster säga med säkerhet ifall du tittar på tv, eller en köpt dvd. Eller streamar från internet för den delen.

Ser ut som en tv apparat och vara en från början är skillnaden. Innan kunde man ta bort mottagaren ur tvn och få den plomberad men det går inte längre.
Sen tror jag att jag tänkte lite fel innan när jag först svarade :Virro

Crippa90
2011-01-13, 18:40
Ser ut som en tv apparat och vara en från början är skillnaden. Innan kunde man ta bort mottagaren ur tvn och få den plomberad men det går inte längre.
Sen tror jag att jag tänkte lite fel innan när jag först svarade :Virro

Men om man plockar bort tv-mottagaren från TVn så behöver man väl inte betala någon TV-licens? Eller menar du att det inte går att ta bort mottagaren på nya TV-apparater?

jontet
2011-01-13, 18:51
Undrar om tv-pejlarna uppskattar om man inte hycklar? Man säger som det är, man har tv men vill inte betala, anmäler de att jag har tv ringer jag bara till deras kundtjänst och avanmäler när något dimper ner i brevlådan.
-"Du kan kryssa av mig på listan över folk att besöka, jag kommer aldrig betala ändå".

Vad tros?

agazza
2011-01-13, 18:55
Undrar om tv-pejlarna uppskattar om man inte hycklar? Man säger som det är, man har tv men vill inte betala, anmäler de att jag har tv ringer jag bara till deras kundtjänst och avanmäler när något dimper ner i brevlådan.
-"Du kan kryssa av mig på listan över folk att besöka, jag kommer aldrig betala ändå".

Vad tros?

Att erkänna brott är väl inte så smart direkt, du kan meddela dom att du aldrig tänker släppa in dom i ditt hem för du behöver inte göra det enligt lag, dom kan strycka dig från listan.

C.E.J.
2011-01-13, 18:59
Jag betalar inte för något jag absolut aldrig använder, jag borde få ersättning för tiden jag måste spendera för att zappa från 3an till 5an.

1) Radiotjänst täcker svt1, svt2,
2) Programmera om tv:n så att station 4 är kanal 5.

:thumbup:

Fartman
2011-01-13, 19:15
Eller så för man inte ett barnsligt och mer eller mindre heligt krig mot radiotjänst, utan inser att det inte är helt jävla fel trots allt.

Men det är ju dyrt också, för dyrt.

Prankie
2011-01-13, 19:19
Men om man plockar bort tv-mottagaren från TVn så behöver man väl inte betala någon TV-licens? Eller menar du att det inte går att ta bort mottagaren på nya TV-apparater?

För att citera radiotjänst
"Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift."

Som jag tolkar det måste du betala tv-avgift som privatperson även om du plockar ut tv-mottagaren från din tv.

Iofs tycker jag det är mycket sjukare att bilar med backkamera måste betala tv-avgift.

Ramses
2011-01-13, 19:22
Håller med om att det är riktigt dyrt med tv-licensen. Men med tanke på hur många som klagar när tv-reklamerna kommer tycker jag också att det är konstigt att så många klagar över tv-lincensen. Jag tycker lätt att det är värt att vi har kvar SVT och SR reklamfritt, som dessutom gör BRA mycket bättre program än skräpet som sänds på 3:an, 5:an och och i viss mån TV4.

C.E.J.
2011-01-13, 19:23
Men det är ju dyrt också, för dyrt.

Är det verkligen dyrt? Om jag inte missminner mig kostar det mindre än 600kr per kvartal. Man ska vara väldigt fattig om 200kr i månaden ska ha någon påverkan på ens ekonomi.

agazza
2011-01-13, 19:26
1) Radiotjänst täcker svt1, svt2,
2) Programmera om tv:n så att station 4 är kanal 5.

:thumbup:

Det täcker även p1,p2 och p4, hur som helst även ifall jag programmerar ur dessa ur både min tv och radio så kommer dom fortfarande tvinga mig att betala för något jag aldrig använder. =/

C.E.J.
2011-01-13, 19:31
Det täcker även p1,p2 och p4, hur som helst även ifall jag programmerar ur dessa ur både min tv och radio så kommer dom fortfarande tvinga mig att betala för något jag aldrig använder. =/

Det är väl beyond the point, jag antog att du menade att du skulle få betalt för att fyran (ej public service) ligger emellan ;)

Fartman
2011-01-13, 19:46
Är det verkligen dyrt? Om jag inte missminner mig kostar det mindre än 600kr per kvartal. Man ska vara väldigt fattig om 200kr i månaden ska ha någon påverkan på ens ekonomi.

Många bäckar små.. Det är inte värt 200kr/mån.

agazza
2011-01-13, 20:05
Det är väl beyond the point, jag antog att du menade att du skulle få betalt för att fyran (ej public service) ligger emellan ;)

Haha det är andra gången jag blandar in fyran i det här i den här tråden tror jag.

Mitt fel

jontet
2011-01-13, 20:11
Att erkänna brott är väl inte så smart direkt, du kan meddela dom att du aldrig tänker släppa in dom i ditt hem för du behöver inte göra det enligt lag, dom kan strycka dig från listan.

Nu har jag inte hängt med i tråden från början och det kanske avhandlats tidigare men är det verkligen ett brott att skita i tvavgiften?

Crippa90
2011-01-13, 20:21
För att citera radiotjänst
"Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift."

Som jag tolkar det måste du betala tv-avgift som privatperson även om du plockar ut tv-mottagaren från din tv.

Iofs tycker jag det är mycket sjukare att bilar med backkamera måste betala tv-avgift.

Jag undrar om en domstol skulle göra samma tolkning som radiotjänst av lagen. I min värld så har man inte tv-mottagare när man inte har en tv-mottagare. ;)

Nu har jag inte hängt med i tråden från början och det kanske avhandlats tidigare men är det verkligen ett brott att skita i tvavgiften?

Japp, dagsböter på straffskalan.

MrBoris
2011-01-18, 10:59
Så sätter radiotjänst igång min ilska för första gången. Ringer och säger:

Jag: "jag kommer ha sålt TVn till min mamma den 29e Januari och vill avsluta min tvlicens, sen flyttar jag till Australien"

Radiotjänst: "men ring när du har sålt tvn istället"

Jag: "men jag vet ju att enda dagen min mamma kan hämta tvn är den 29e, varför kan jag inte säga upp tvlicensen redan nu och det börjar gälla från och med 29e?"

Radiotjänst: "ring när du sålt tvn"

Jag: "Jaha får väl ringa då då...."

Spiffy
2011-01-18, 11:47
Varför ändrade du dig inte bara till att "Oj, när jag tänker efter så sålde jag tvn igår"

hahavaffan
2011-01-18, 12:04
Varför ändrade du dig inte bara till att "Oj, när jag tänker efter så sålde jag tvn igår"+1. Eller ring fem minuter senare... "Nu är den såld. Tack och hej."

Kryss
2011-01-18, 12:18
Jag undrar om en domstol skulle göra samma tolkning som radiotjänst av lagen. I min värld så har man inte tv-mottagare när man inte har en tv-mottagare. ;)



Japp, dagsböter på straffskalan.

Sannerligen intressant, för i lagtexten står:
"2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235)."

Känns som att det är hittepå från radiotjänsts sida att det inte skulle räcka att slänga endast mottagaren.

...

Ruttet bemötande, där får du för att du är ärlig :(

MrBoris
2011-01-18, 13:19
Ruttet bemötande, där får du för att du är ärlig :(

Tänker precis detsamma, hur jobbiga får man vara. Som man bemöter folk blir man bemött, inte undra på att folk är otrevliga mot radiotjänst

Fartman
2011-01-18, 13:36
Så sätter radiotjänst igång min ilska för första gången. Ringer och säger:

Jag: "jag kommer ha sålt TVn till min mamma den 29e Januari och vill avsluta min tvlicens, sen flyttar jag till Australien"

Radiotjänst: "men ring när du har sålt tvn istället"

Jag: "men jag vet ju att enda dagen min mamma kan hämta tvn är den 29e, varför kan jag inte säga upp tvlicensen redan nu och det börjar gälla från och med 29e?"

Radiotjänst: "ring när du sålt tvn"

Jag: "Jaha får väl ringa då då...."

Dom är så djävla otrevliga.
En tjejkompis till mig ringde när hennes tv pajat (på riktigt, och dessutom några veckor tidigare) och vill säga upp sig. Då frågade dom vart teven var, och hon svarade att den var kvar inomhus för att hon inte orkade lyfta den själv (sant!). Gissa om hon fick till svar att det inte gick så länge teven var kvar. Hon ringde tillbaka nästa dag och lät meddela att hon fått hjälp att bära ut skiten och nu skulle säga upp, då gick det..
När man ska handskas med radiotjänst måste man vara skoningslös och stå på sig. Typ hela tiden upprepa "DET FINNS EJ LÄNGRE NÅGON MOTTAGARE I LÄGENHETEN".

Cilia
2011-01-18, 15:16
Dom är så djävla otrevliga.
En tjejkompis till mig ringde när hennes tv pajat (på riktigt, och dessutom några veckor tidigare) och vill säga upp sig. Då frågade dom vart teven var, och hon svarade att den var kvar inomhus för att hon inte orkade lyfta den själv (sant!). Gissa om hon fick till svar att det inte gick så länge teven var kvar. Hon ringde tillbaka nästa dag och lät meddela att hon fått hjälp att bära ut skiten och nu skulle säga upp, då gick det..
När man ska handskas med radiotjänst måste man vara skoningslös och stå på sig. Typ hela tiden upprepa "DET FINNS EJ LÄNGRE NÅGON MOTTAGARE I LÄGENHETEN".
Kan det vara så att dom bara har i uppdrag att följa lagen?

Kurash
2011-01-18, 15:26
Kan det vara så att dom bara har i uppdrag att följa lagen?

Kan det vara så att de får provision på winback?

Kaew
2011-01-18, 16:06
Kan det vara så att de får provision på winback?

+1

Själv släpper jag hundarna när dom kommer, funkar varje gång.

Nitrometan
2011-02-04, 08:11
En åtalad kvinna.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2717802-nytt-atal-for-tv-innehav

Den här gången riktas misstankarna mot en ung kvinna i Sandviken.

– När jag kallades till mitt andra polisförhör sa jag att de kunde ge mig böter, men att jag inte tänkte erkänna brott, säger kvinnan.

Och på grund av kvinnans nekande är det nu upp till domstol att ta ställning i skuldfrågan.

Kvinnan hävdar bestämt att det inte fanns någon tv i hennes hem den 30 november förra året, dagen då tv-kontrollanten gjorde en räd vid hennes bostad.

– Han säger att han såg en tv genom persiennerna, säger kvinnan.

Enligt kvinnan fick hon hem en tv först i mellandagarna, för vilken hon anmälde innehav till Radiotjänst i januari.

Jahapp. Så kan de tydligen jobba.

Meck
2011-03-23, 16:30
Fick påringning utav radiotjänst idag, är dock inneboende hos en person med dubbelt boende som redan betalar tv avgift, men eftersom den personen bara var skriven på en av adresserna så tyckte dom att jag skulle punga ut med pengar för licensen där jag bor.

Någon som har vart med om något liknande?, själv tycker jag att det borde räcka med att han pröjsar tv licensen i och med att det är hans lägenheter båda två, men det tyckte visst inte radiotjänst.

Värt att överklaga tro?, kan ju vart en idiot man handskades med, verkar inte vara alltför ovanligt när det kommer till Radiotjänst.

Angel
2011-03-23, 17:04
Sist det ringde så började jag gråta och sa "varför trakasserar ni mig när ni vet att jag är blind" och sen vrålade jag rakt ut.
Nejjrå, men jag sa att jag ej hade tv för många år sedan och sen dess har de låtit mig vara.

hultman
2011-03-23, 17:04
Fick påringning utav radiotjänst idag, är dock inneboende hos en person med dubbelt boende som redan betalar tv avgift, men eftersom den personen bara var skriven på en av adresserna så tyckte dom att jag skulle punga ut med pengar för licensen där jag bor.

Någon som har vart med om något liknande?, själv tycker jag att det borde räcka med att han pröjsar tv licensen i och med att det är hans lägenheter båda två, men det tyckte visst inte radiotjänst.

Värt att överklaga tro?, kan ju vart en idiot man handskades med, verkar inte vara alltför ovanligt när det kommer till Radiotjänst.

Att du ens engagerar dig. Bara att säga att det inte finns någon tv så är problemet ur världen.

Sist jag blev uppringd (5e gången på ett år) så sa jag att jag sålt min tv till uppringarens mamma. Åh, jävlar, vad det haglade arga ord efter det.

Solros
2011-03-23, 17:20
Sist jag blev uppringd (5e gången på ett år) så sa jag att jag sålt min tv till uppringarens mamma. Åh, jävlar, vad det haglade arga ord efter det.

Haha :D

Tror de har gett upp hoppet om mig faktiskt, inte blivit ringd på flera år :/

eiri
2011-03-23, 17:24
hur står det till nu igen, får de gå in i lägenheten utan ditt godkännande och kolla?

eternallord
2011-03-23, 17:25
hur står det till nu igen, får de gå in i lägenheten utan ditt godkännande och kolla?

Nej

Meck
2011-03-23, 17:37
Att du ens engagerar dig. Bara att säga att det inte finns någon tv så är problemet ur världen.

Sist jag blev uppringd (5e gången på ett år) så sa jag att jag sålt min tv till uppringarens mamma. Åh, jävlar, vad det haglade arga ord efter det.

Blev uppringd igen och blev ombedd att skriva ett brev och skicka till dom med någon sorts förklaring/överklagan då dom tydligen är för blåsta att ta det över telefonen, ringer fan in imorgon och säger att jag slängt tvn orkar inte hålla på.

mik
2011-03-23, 17:54
Kan detta vara svenskarnas motsvarighet till demonstrationerna i mellanöstern? Visa överheten att man tycker annorlunda och vara sådär mysrebelliska genom att ljuga för kontrollanten och sen göra ett inlägg på nätet om händelsen?

Nordenator
2011-03-23, 18:09
Haha :D

Tror de har gett upp hoppet om mig faktiskt, inte blivit ringd på flera år :/

Jag tror de släppte mig för en stund sedan också. Jag svarade två gånger och sa att jag inte har någon TV (egentligen så handlar det bara om att jag inte tittar på TV - vilket är sant) och svarade därefter inte alls. Men nu börjar det vara riktigt länga sedan de hörde av sig. Lugnet före stormen, kanske?

PowPow
2011-03-23, 18:31
Hrm. Fick ett brev hem idag där det stod att en av radiotjänsts avgiftskontrollanter hade observerat en tv-mottagare hos mig. Här var en kille och ringde på för några veckor sedan, och vi kom överens då att jag inte hade nån TV. Han sa att han tyckte sig höra en tv när han ringde på, men jag förklarade att det var radion (som fortfarande var på när jag öppnade dörren). Vi verkade överens, men så idag kom brevet. Märkligt, kan jag tycka.

Bor högt upp så han kan ju inte ha tittat in genom fönsterna och råkat titta i fel lägenhet heller.

Brukar de göra såhär? Bara hitta på att de har sett en TV eftersom de tror att man har en?

hahavaffan
2011-03-23, 18:34
Men du sa att du hade radio? Då är du väl skyldig att betala?

PowPow
2011-03-23, 18:40
Men du sa att du hade radio? Då är du väl skyldig att betala?

Nej, radio ska man inte behöva betala för. Det sa kontrollanten också.

Granatgiraffen
2011-03-23, 18:59
Att du ens engagerar dig. Bara att säga att det inte finns någon tv så är problemet ur världen.

Sist jag blev uppringd (5e gången på ett år) så sa jag att jag sålt min tv till uppringarens mamma. Åh, jävlar, vad det haglade arga ord efter det.

haha dom borde lära sig uppskatta lite humor i det där yrket! Roligt.

ChrisDEFC
2011-12-17, 16:52
Tja alla trevliga. Dagens dilemma:
Ringde precis från okänt nummer och eftersom brorsan är polis och därför har skyddat sitt nummer står det okänt när han ringer. Därför svara jag i telefonen och då är det från radiotjänst där en dam säger att
-jag ser att du flyttat precis men kan inte se att du betalt tv-licensen.
-jaha, säger jag
-du kanske har en sambo som betalar avgiften?
-ja jag bor ihop med tjejen så hon kanske betalar.
-vad heter hon så kan jag kolla upp det åt dig.
varpå jag får lite lätt panik och lägger på. Sen såg jag att jag knappt hade batteri kvar i telefonen och stänger därför av den och går och laddar.

What to do?
1. Skita i allt och låtsas som det inte hänt.
2. Gå in och anmäla tv-licens på hemsidan.
3. Vänta tills hon ringer igen eller jag får besök.

Till grejen hör att jag bor på markplan och tv:n är placerad på ett sånt sätt så det går inte att undvika att se den när man går upp till huset. Däremot är det dörrkod (ingen ringklocka eller dylikt) så man kommer inte in om man inte har koden. Hmm, tricky one tycker jag. Tips? Hur hade du gjort?

Viktor_Balck
2011-12-17, 16:58
Tja alla trevliga. Dagens dilemma:
Ringde precis från okänt nummer och eftersom brorsan är polis och därför har skyddat sitt nummer står det okänt när han ringer. Därför svara jag i telefonen och då är det från radiotjänst där en dam säger att
-jag ser att du flyttat precis men kan inte se att du betalt tv-licensen.
-jaha, säger jag
-du kanske har en sambo som betalar avgiften?
-ja jag bor ihop med tjejen så hon kanske betalar.
-vad heter hon så kan jag kolla upp det åt dig.
varpå jag får lite lätt panik och lägger på. Sen såg jag att jag knappt hade batteri kvar i telefonen och stänger därför av den och går och laddar.

What to do?
1. Skita i allt och låtsas som det inte hänt.
2. Gå in och anmäla tv-licens på hemsidan.
3. Vänta tills hon ringer igen eller jag får besök.

Till grejen hör att jag bor på markplan och tv:n är placerad på ett sånt sätt så det går inte att undvika att se den när man går upp till huset. Däremot är det dörrkod (ingen ringklocka eller dylikt) så man kommer inte in om man inte har koden. Hmm, tricky one tycker jag. Tips? Hur hade du gjort?

Elda upp luren, asap!

Skumt att dom ringer från skyddat nummer förresten, de brukar ju alltid vara kiruna nr när dom haft äran att ringa mig.

Hursom, om dom ringer igen så får du säga att du inte har nån tv, om du nu inte vill betala dvs.

Kallsone
2011-12-17, 17:37
Själv har jag spärrat deras nr så de inte kan ringa mig. Skulle de ringa från dolt nr vilket de gjort några gånger så säger man bara att man inte har tv. När de ringer på så öppnar jag inte. och drar igen persiennerna. Jag vägrar att betala så mycket pengar för något jag inte använder (tittar aldrig på SVT)

rajjan_dammit
2011-12-17, 18:21
Hade gärna betalat om det inte varit så FÖRBANNAT dyrt. Jag gillar public service och det är inte så att jag inte betalar av ren princip, hade det kostat en tjuga i månaden eller liknande hade jag gladeligen hostat.

Aight
2011-12-17, 18:22
Fyfan vad irriterande dom är, dom ringde mig efter 10hs streckpluggande konversationen löd:

-Dolt nummer-
Jag: Aight!
Tant: Ja hallå jag ringer från Radiotjänst jag ser att du har fått en tv-mottagare från ComHem.
Jag: Nej jag har fått ett modem.
Tant: Det står här att du fick en tv-mottagare medskickat, jag kommer därför skriva upp dig och skicka en faktura.
Jag: Nej så ska vi absolut inte göra, jag har inte ens en tv *innocent* jag är ju student och bor ensam vettu...
Tant: Du har en tv-mottagare och ska därför betala enligt lag...
Jag: Låter konstigt, jag fick ju med den i paketet, men då går jag och sätter upp den på vinden nu, häng kvar *sjunger på Voices av Cheap Trick*
Tant: *suckar djupt* Som sagt jag skickar en faktura *klick*

*grr* Men striden slutade inte där...
Skrev ett arg mail och fick som svar

Hej Aight



Tack för ditt e-brev. Så länge du har tv-mottagare i ditt hushåll ska du betala radio- och tv-avgift.

Som tv-mottagare räknas utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Exempel på tv-mottagare är tv, video, dator med tv-kort, inspelningsbar dvd-spelare och digital-tv-mottagare.

Det finns möjlighet ställa undan tv-mottagaren och tv-mottagaren är undanställd om den förvaras i ett vinds eller källarförråd eller på annan plats som är skild från bostaden där den på ett rimligt sätt inte kan användas.



Med vänlig hälsning

Några dagar senare fick jag ett brev där det stod att jag inte längre behövde betala :)

Chrillee
2011-12-17, 18:46
I aint paying shit.

De hotade med att skicka ut en gubbe, och det dök otroligt nog upp en kille från RT. Men jag öppna inte dörren, han ringde då istället på hos grannen som var godtrogen och efter lite tjuvlyssnande genom brevinkastet hörde jag att hon åkte på att betala. :D

Dödslyft
2011-12-17, 19:40
I aint paying shit.

De hotade med att skicka ut en gubbe, och det dök otroligt nog upp en kille från RT. Men jag öppna inte dörren, han ringde då istället på hos grannen som var godtrogen och efter lite tjuvlyssnande genom brevinkastet hörde jag att hon åkte på att betala. :D

Jag fick också hem en kontrollant efter ha nekat innehav över telefonen, men de får inte gå in i lägenheten tydligen så det var bara att neka där också, skicka hem fanskapet tomhänt :)

CrazyJoeDavola
2011-12-17, 19:47
"I Finland har de politiska partierna enats om att införa en särskild tv- och radioskatt, eftersom det är så få som betalar sin tv-licens. Pengarna ska finansiera det finländska public servicebolaget YLE, istället för dagens system, men åsikterna hos finländarna är delade."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4862194

krellik
2011-12-17, 19:48
De kör tydligen nån räd i Kalmar senaste två veckorna.

Först står det nån mysko snubbe och ringer på, lite skeptiskt så öppnade jag och så förklarade han sitt ärende. Jag tackade för upplysningen, sa att jag inte hade tv och rekomenderade honom att läsa böcker istället ty då det är mer bildande.

En vecka senare ringde det nån brud i samma ärende. Bara att säga samma sak en gång till.

ceejay
2011-12-17, 20:04
Att du ens engagerar dig. Bara att säga att det inte finns någon tv så är problemet ur världen.

Sist jag blev uppringd (5e gången på ett år) så sa jag att jag sålt min tv till uppringarens mamma. Åh, jävlar, vad det haglade arga ord efter det.

den ska jag komma ihåg! :]

mattilainen
2011-12-17, 20:19
jag förstår inte varför folk är så rädda för att inte betala? Vad är ni rädda för? I värsta fall får ni en räkning, som ni inte behöver betala? De kan ringa och fråga, komma och fråga och kanske till och med se tv:n. Ni behöver ÄNDÅ inte betala. Eller "behöver" och behöver.. Ni behöver inte om ni inte VILL. Enligt lag ska ni ju.. Vilken idiotlag dock.

De ringde min kompis och sa att han hade fått en tvbox och skulle börja betala. Och han säger bara "Ja, ok.." vilken idiot tänker jag.. Bara att stå på sig och säga att du fick den i samband med bredbandet och den nu ligger i förrådet. De kan ju inte bevisa något och desto längre du inte betalar är det pengar tjänade. Om det på något vänster MÅSTE betala. Så har du ju tjänat pengar fram till den dagen? Varför är folk så rädda är min undran.

Rahf
2011-12-17, 21:31
Sveriges mest otacksamma jobb? Antingen telefonist eller kontrollant för Radiotjänst.

tomn
2011-12-17, 21:43
Varför skulle man inte betala något som det är lag på?

Fordon
2011-12-17, 22:01
Varför skulle man inte betala något som det är lag på?

Alla lagar är inte bra bara för att :) Och om Radiotjänst trots allt fiffel från folket sitter på 700 extra miljoner (per år?) för att de har tagit för mycket betalt, men sedan inte vill sänka utgifterna till en passande nivå utan hellre sparar i nån extra(?) buffert så får väl svenska folket ta saken i egna händer.

Var ett inslag om detta i nyheterna under 2011 nångång. Kanske nån som minns det bättre här?

tomn
2011-12-17, 23:01
Alla lagar är inte bra bara för att :) Och om Radiotjänst trots allt fiffel från folket sitter på 700 extra miljoner (per år?) för att de har tagit för mycket betalt, men sedan inte vill sänka utgifterna till en passande nivå utan hellre sparar i nån extra(?) buffert så får väl svenska folket ta saken i egna händer.

Var ett inslag om detta i nyheterna under 2011 nångång. Kanske nån som minns det bättre här?

Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

Aight
2011-12-17, 23:07
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

Det handlar ju om att lagen är korkad, varför ska jag betala för att kolla på SVT när jag (i ett hypotetiskt exempel) inte äger någon TV, men däremot fått med en oönskad TV-mottagare i ett bredbandspaket?

Och vi andra som faktiskt äger en TV men använder den för att kolla på filmer och spela spel utan en tanke på att kolla på SVT. Varför ska vi straffas kollektivt? Jävla kommunistfasoner, räcker att betala för alla andra oönskade kanaler.

young_george
2011-12-17, 23:09
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

Så där det är lag att våldtagna kvinnor ska stenas så ska man följa den lagen?
Kastar du första stenen?

Tricklew
2011-12-17, 23:21
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

Ja.

Kallsone
2011-12-17, 23:25
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

En lag som innebär att jag ska betala nästan 200kr månaden för något jag absolut inte använder är en idiotisk lag.

Pontus
2011-12-17, 23:45
Hur vet dem att ni fått tv-mottagare från Comhem osv? Har de börjat rapportera till Radiotjänst om detta eller chansar de bara och kommer med såna påståenden?

hahavaffan
2011-12-18, 00:06
Hur vet dem att ni fått tv-mottagare från Comhem osv? Har de börjat rapportera till Radiotjänst om detta eller chansar de bara och kommer med såna påståenden?Tror det ligger ett krav hos de som säljer tv-mottagare i någon form av meddela försäljning till Kommunisttjänst. Både efter köp av TV från Dustinhome och TV-abonnemang från Cumhem har jag blivit uppringd p.g.a. just det.

Fatalist
2011-12-18, 01:18
Betalar ej men fick hem ett brev idag för att jag skulle kunna anmäla mitt TV-innehav (köpt en TV i butik och de skickar info till radiotjänst). De har inte ringt eller nåt, åtminstone inte till rätt nummer. Tänker ringa på måndag och säga att jag sålt den.

Fartman
2011-12-18, 02:02
Betalar ej men fick hem ett brev idag för att jag skulle kunna anmäla mitt TV-innehav (köpt en TV i butik och de skickar info till radiotjänst). De har inte ringt eller nåt, åtminstone inte till rätt nummer. Tänker ringa på måndag och säga att jag sålt den.

Är det en faktura? Annars så kan du bara skita i den. Fick hem ett brev efter att jag köpt min tv, det var dock ingen faktura utan typ ett där man själv skulle fylla i osv. Jag sket i det. Nån tid senare var det en kontrollant i huset, jag nekade till innehav då teven inte syns från dörren. Inga problem.

Aight
2011-12-18, 02:21
Men jag måste ju ändå säga att fyfan vilket frustrerande jobb att jobba där, man lär ju bli lagom trött efter ett tag när man hört "Jag har ingen TV/Precis sålt den/Gav bort den till morsan" när i stort sett varenda människa i dagens Sverige äger en TV. Men det kan dom gott ha dom svinen!

Upptaget
2011-12-18, 02:25
Om de ser tvn från fönstret så är det ganska klippt va? vara glad och betala?

Kallsone
2011-12-18, 11:00
Om de ser tvn från fönstret så är det ganska klippt va? vara glad och betala?

Har också funderat över det, man kan ju hävda att det är en attrapp. Eller ringa in direkt efter och säga att man sålt tvn.

mattilainen
2011-12-18, 11:02
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

så du har aldrig laddat ner något olaglig? Oj, oj, nu har du satt dig själv på skithuset.

Ghost
2011-12-18, 11:05
Såvida dom inte ändrat så har jag för mig att man får låna en tv i fjorton dagar. Borde man ju kunna hävda ifall dom kommer på en.

Orkar nån kolla upp om det stämmer så hade det ju varit bra. :D

Fishtank
2011-12-18, 11:12
Om de ser tvn från fönstret så är det ganska klippt va? vara glad och betala?

Håller inte i domstol
Finns ett mål om det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Paperbasket
2011-12-18, 11:57
Då jag själv inte tar del av SVT, SR eller UR så finner jag det irriterande att jag ska behöva betala TV-avgift när jag ändå ska behöva betala för de kanaler jag faktiskt tittar på om jag har box eller annat.

Idiotiskt.

Fordon
2011-12-18, 12:05
Så du tycker det är okej att bryta mot lagen när du själv tycker att en lag inte är bra?

Definitivt. Det borde vara obligatoriskt att säga ifrån när det är fel någonstans.Att jag nästan kastar sten i glashus nu hör inte saken till såklart.

tomn
2011-12-18, 15:01
så du har aldrig laddat ner något olaglig? Oj, oj, nu har du satt dig själv på skithuset.

Även om jag har gjort det, så är det väl inte själva poängen vad man en gång har gjort? Alla har vi varit unga och dumma, det viktiga är ju att man insett att det isf var fel och att man tar avstånd från att ladda ner nu. Så.. nej jag laddar inte ner något som är olagligt. Det bör ingen annan heller göra. Vill man ha något så kan man köpa det.

Definitivt. Det borde vara obligatoriskt att säga ifrån när det är fel någonstans.Att jag nästan kastar sten i glashus nu hör inte saken till såklart.

Att säga ifrån tycker jag också man kan göra. Men på vilket sätt man skall göra det är vi inte överens om.

Så där det är lag att våldtagna kvinnor ska stenas så ska man följa den lagen?
Kastar du första stenen?

Det var ju ett riktigt bra exempel.. eller?

MtotheM
2011-12-18, 15:43
Det var ju ett riktigt bra exempel.. eller?

Ja, det illustrerar poängen. Är en lag dum så är det inte alltid rätt att följa den.

young_george
2011-12-18, 17:45
Det var ju ett riktigt bra exempel.. eller?

Ja, din utgångspunkt var att en lag måste följas för att det är en lag.

Varför ska inte lagen om stenade kvinnor följas?

victor_n
2011-12-18, 18:03
fick hem brev från kommunisttjänst för någon dag sen, ringde in sa att jag äger en tv men använder den för att ha som dataskärm.

Rev därefter brevet från dem och kände mig *like a baws!!*:cool:

capture
2011-12-18, 18:10
fick hem brev från kommunisttjänst för någon dag sen, ringde in sa att jag äger en tv men använder den för att ha som dataskärm.

Rev därefter brevet från dem och kände mig *like a baws!!*:cool:

Måste varit en idiot som satt i luren då du erkände att du hade en tv med radiomottagare i.

Olegh
2011-12-18, 18:17
fick hem brev från kommunisttjänst för någon dag sen, ringde in sa att jag äger en tv men använder den för att ha som dataskärm.

Rev därefter brevet från dem och kände mig *like a baws!!*:cool:

Jag fattar inte. Om du ändå ska fuska, varför säga att du har en tv? Nu blir du garanterat så illa tvungen att betala fram tills det att du ringer in och ljuger om att du har sålt teven.

mystic[-_-]
2011-12-18, 18:29
Ja jag betalar. Handlar ju knappast om stora pengar

hahavaffan
2011-12-18, 18:36
fick hem brev från kommunisttjänst för någon dag sen, ringde in sa att jag äger en tv men använder den för att ha som dataskärm.

Rev därefter brevet från dem och kände mig *like a baws!!*:cool:Men lol.

ceejay
2011-12-18, 18:46
men lol.

+1

mystic[-_-]
2011-12-18, 18:48
+1

*1 månad senare* vafan nu har jag fått brev från inkasso!!!!!!! Jävla Ryssland detta

mattilainen
2011-12-18, 20:09
;5479363']Ja jag betalar. Handlar ju knappast om stora pengar

är det inte typ 2k om året?

Även om jag har gjort det, så är det väl inte själva poängen vad man en gång har gjort? Alla har vi varit unga och dumma, det viktiga är ju att man insett att det isf var fel och att man tar avstånd från att ladda ner nu. Så.. nej jag laddar inte ner något som är olagligt. Det bör ingen annan heller göra. Vill man ha något så kan man köpa det.

Så om jag någon gång i framtiden börjar betala tv licensen så kan jag också kontra med att "jag var ung och dum" som du nu gör? Då kan ju jag återkomma.

Sen tycker jag ditt resonemang är helt åt hlvete fel. Du går aldrig mot röd gubbe heller antar jag? Det står ju i lagen..

Larsson85
2011-12-18, 22:18
Skulle vara intressant att veta hur mycket det egentligen kostar att jaga och kontrollera folk. Om man hade lagt ner hela kontrollverksamheten och bakat in det i skatten så hade det antagligen blivit en mycket mindre summa. Dels så hade kontrollverksamheten slutat kosta och dels så hade alla varit med och på så sätt dragit ner priset.

tomn
2011-12-18, 22:25
Så om jag någon gång i framtiden börjar betala tv licensen så kan jag också kontra med att "jag var ung och dum" som du nu gör? Då kan ju jag återkomma.

Sen tycker jag ditt resonemang är helt åt hlvete fel. Du går aldrig mot röd gubbe heller antar jag? Det står ju i lagen..

Nej, så kan man inte säga. Det är ju fortfarande lika fel att göra det även om man är "ung och dum".

Nej, man skall inte gå mot röd gubbe heller i och med att det är mot lagen. Vad är den till för om inte hållas?

Tillhör du dem som anser dig vara bättre än vad lagen säger med t.ex. hastighetsskyltar också eller? "Jag kan behärska det så jag kan köra 110 på en 90-väg"

dupper
2011-12-18, 22:54
Gå mot röd gubbe är för övrigt inte olagligt längre. Det har ändrats.

MtotheM
2011-12-18, 23:11
Gå mot röd gubbe är för övrigt inte olagligt längre. Det har ändrats.

Det är väl mot lagen fortfarande men man kan inte straffas för det.

young_george
2011-12-19, 13:53
Nej, så kan man inte säga. Det är ju fortfarande lika fel att göra det även om man är "ung och dum".

Nej, man skall inte gå mot röd gubbe heller i och med att det är mot lagen. Vad är den till för om inte hållas?

Tillhör du dem som anser dig vara bättre än vad lagen säger med t.ex. hastighetsskyltar också eller? "Jag kan behärska det så jag kan köra 110 på en 90-väg"

När kommer du svara på om du skulle stena en kvinna som blivit otrogen om detta var så lagen var skriven?

Din moraliska bas för att följa en lag tycks ju vara att den är en lag, eller finns det något annat som avgör om man ska följa en lag?

ceejay
2011-12-19, 14:27
men det är ju en lag, young george!!! MOSTE FÖLJA DAS LAG!

tomn
2011-12-19, 15:14
När kommer du svara på om du skulle stena en kvinna som blivit otrogen om detta var så lagen var skriven?

Din moraliska bas för att följa en lag tycks ju vara att den är en lag, eller finns det något annat som avgör om man ska följa en lag?

Nej det skulle jag inte göra. Varför? Jo för det bryter mot Guds ord, Bibeln.

Juxta
2011-12-19, 15:26
Jag betalar. Tycker bättre om dom program som visas på ettan och tvåan än alla kanaler med reklam och realityprogram. Inte fan tänker jag betala för att dom ska köpa in 7 säsonger till av Familjen Kardashian. Att sponsra något sådant är ju tusen gånger värre.

Jockefoten
2011-12-19, 15:35
Finns inget mesigare än när vuxna människor (enligt min mening folk som flyttat hemifrån och har ett jobb) skryter över hur de inte betalar sin radiotjänst och drar ett "jag är minsann nyliberal och jag tänker då inte betala en lagstadgad avgift om jag inte vill!"

Vinylsvarv
2011-12-19, 16:01
Nej det skulle jag inte göra. Varför? Jo för det bryter mot Guds ord, Bibeln.

Är du säker du får nog läsa böckerna igen.

tomn
2011-12-19, 16:05
Är du säker du får nog läsa böckerna igen.

Jaså? Jag kan säga att jag är väldigt säker. Upplys mig gärna!

Vinylsvarv
2011-12-19, 16:11
Jaså? Jag kan säga att jag är väldigt säker. Upplys mig gärna!

Gamla testamentet ?

Eddie Vedder
2011-12-19, 16:13
Jag betalar. Tycker bättre om dom program som visas på ettan och tvåan än alla kanaler med reklam och realityprogram.

+1

Jag betalar utan att blinka. SVT och SR är helt överlägsna när det gäller bra program i TV och radio. Jag ser aldrig på TV-apparaten och lyssnar inte på radioapparaten men så mycket som jag utnyttjar utbudet och så mycket jag får ut av det så är det något jag gör med glädje.

tomn
2011-12-19, 16:20
Gamla testamentet ?

I gamla testamentet står det, ja. Men på gamla testamentets tid var det det gamla förbundet. Då var det Mose lag som gällde, dvs. morallagen(10 Guds bud), borgerliga lagen och ceremoniallagen. Nu, i det nya förbundets tid(nu när en frälsare har kommit), så gäller morallagen(10 Guds bud) och överheten(regering osv). Med andra ord gäller inte samma lagar nu som under gamla testamentets tid.

Vinylsvarv
2011-12-19, 16:25
I gamla testamentet står det, ja. Men på gamla testamentets tid var det det gamla förbundet. Då var det Mose lag som gällde, dvs. morallagen(10 Guds bud), borgerliga lagen och ceremoniallagen. Nu, i det nya förbundets tid(nu när en frälsare har kommit), så gäller morallagen(10 Guds bud) och överheten(regering osv). Med andra ord gäller inte samma lagar nu som under gamla testamentets tid.

*gah!* för att inte gå för mycket off topic avslutar jag med att jag hoppas att det inte bara är för vad gud har "sagt" som du inte skulle stena en otrogen kvinna utan att du också själv tycker att det är fel.

tomn
2011-12-19, 16:28
*gah!* för att inte gå för mycket off topic avslutar jag med att jag hoppas att det inte bara är för vad Gud har sagt som du inte skulle stena en otrogen kvinna utan att du också själv tycker att det är fel.

Givetvis tycker jag det är fel. Samvetet säger ju ifrån självklart i från. Samvetet som du och jag och alla andra fått av Gud :)

young_george
2011-12-19, 17:23
Givetvis tycker jag det är fel. Samvetet säger ju ifrån självklart i från. Samvetet som du och jag och alla andra fått av Gud :)

Så om samvetet säger att man inte ska följa en lag så slipper man följa den?

Samvetet säger att inte jag vill betala tvlicens för att är en omoralisk lag och därför behöver jag inte följa den. Vad är då problemet?

Sen har man givetvis inte fått "samvetet från gud". Trolla inte.

young_george
2011-12-19, 17:24
+1

Jag betalar utan att blinka. SVT och SR är helt överlägsna när det gäller bra program i TV och radio. Jag ser aldrig på TV-apparaten och lyssnar inte på radioapparaten men så mycket som jag utnyttjar utbudet och så mycket jag får ut av det så är det något jag gör med glädje.

Skulle du acceptera att andra företag kör med samma affärsmodell?
Jag tycker att Coca Cola gör överlägset godast läsk men skulle för den skull inte acceptera att dom skickar en faktura på en produkt jag inte beställt bara för att den smakar bra.

tomn
2011-12-19, 17:37
Så om samvetet säger att man inte ska följa en lag så slipper man följa den?

Samvetet säger att inte jag vill betala tvlicens för att är en omoralisk lag och därför behöver jag inte följa den. Vad är då problemet?

Sen har man givetvis inte fått "samvetet från gud". Trolla inte.

Nej, det har jag inte sagt? En persons samvete kan vara fel, för att det har blivit avtrubbat. Det jag hittills har sagt i mina inlägg är:

1. Bryt inte mot vad Guds ord säger (Bibeln).
2. Bryt inte mot vad överheten säger, dvs. de lagar som har inrättas av regeringen.


Och sen har du visst fått ditt samvete från Gud. Jag trollar inte :)

young_george
2011-12-19, 17:39
Och sen har du visst fått ditt samvete från Gud. Jag trollar inte :)

Bevisa det? Opps, det går inte och därmed faller hela din argumentation.
Det är något du tror, och något man tror är motsatsen till något man vet och därmed inte allmängiltigt.

Eddie Vedder
2011-12-19, 17:53
Skulle du acceptera att andra företag kör med samma affärsmodell?
Jag tycker att Coca Cola gör överlägset godast läsk men skulle för den skull inte acceptera att dom skickar en faktura på en produkt jag inte beställt bara för att den smakar bra.

Om jag dricker deras läsk vill jag självklart betala för den.

young_george
2011-12-19, 17:55
Om jag dricker deras läsk vill jag självklart betala för den.

Du vet att det inte var det jag frågade.

Eddie Vedder
2011-12-19, 17:58
Du vet att det inte var det jag frågade.

Förtydliga då vad skillnaden är. Låt säga att jag kunde dricka massa cola gratis och vips kommer colatjänsten och kräver pengar. Då är det ju inget fel i det.

Vill jag inte betala Radiotjänsten kommer jag sluta titta/lyssna på public service.

young_george
2011-12-19, 18:02
Förtydliga då vad skillnaden är. Låt säga att jag kunde dricka massa cola gratis och vips kommer colatjänsten och kräver pengar. Då är det ju inget fel i det.

Vill jag inte betala Radiotjänsten kommer jag sluta titta/lyssna på public service.

Radiotjänsten kommer och begär pengarna oavsett om du "dricker från deras tjänst eller inte."

Om du får en produkt, nyttjar den och betalar för den så är det en sak. Det är inte radiotjänst affärsidé. Deras är att kräva pengar oavsett om du nyttjar deras tjänst eller inte.

Jämförbart hade varit om coca cola skickade en mängd cola som du inte beställt och tvingade dig betala oavsett om du drack eller inte.

Eddie Vedder
2011-12-19, 18:04
Jämförbart hade varit om coca cola skickade en mängd cola som du inte beställt och tvingade dig betala oavsett om du drack eller inte.

Det är inte alls jämförbart. Man slipper ju som sagt betala Radiotjänst bara man bevisar att man inte nyttjar utbudet. Men skulle de kräva pengar av mig utan att jag har TV så vore det fel.

hahavaffan
2011-12-19, 18:06
Det är inte alls jämförbart. Man slipper ju som sagt betala Radiotjänst bara man bevisar att man inte nyttjar utbudet.Fast det är ju en sanning med enormt mycket modifikation.

mattilainen
2011-12-19, 18:09
tomn vilken jävla tomte du är. Du inser själv hur dumt det låter när jag drog upp exemplet om att gå mot röd gubbe så du drar in "guds ord" i det hela.

Så du går inte mot röd gubbe? Det står i lagen men som sagt är det inte straffbart. Dock är det en lag mot det.

Eddie Vedder
2011-12-19, 18:09
Fast det är ju en sanning med enormt mycket modifikation.

Ja det är det, jag vet också att folk undviker betala trots att de nyttjar utbudet. Men det är ju som att säga att det är en sanning med modifikation att man inte får ladda ner upphovsrättsskyddat material också. Bara för att det görs ändå så innebär det ju inte att det inte är så.

Men oavsett vilket är det lite konstigt att andra reagerar på att jag betalar och vill betala. Det är väl inget att kritisera? Bara att skita i det själv och strunta i mig.

Dödslyft
2011-12-19, 18:17
Det är inte alls jämförbart. Man slipper ju som sagt betala Radiotjänst bara man bevisar att man inte nyttjar utbudet. Men skulle de kräva pengar av mig utan att jag har TV så vore det fel.

Det där stämmer väl ändå inte, jag har många kompisar som bara har tv för att spela spel och använda till datorn men ändå har de vart tvungna att betala bara för att de äger en tv, trots att de inte kollar på svt kanalerna, är ju iofs svårt att bevisa för radiotjänst att man inte nyttjar kanalerna men det tror jag inte skulle göra någon skillnad.

Nä åt fanders med de där nazisterna.

Olegh
2011-12-19, 18:20
*Public service står för samhällsnytta, oavsett om man nyttjar den eller inte.
*Du är skyldig att betala om du äger en tv-mottagare.

Om något ska diskuteras är det hur man kan höja kvalitén på SVT och/eller hur avgiften ska betalas. Huruvida man ska betala tv-licensen i sig är en icke fråga. Det gör man. Punkt.

tomn
2011-12-19, 18:20
tomn vilken jävla tomte du är. Du inser själv hur dumt det låter när jag drog upp exemplet om att gå mot röd gubbe så du drar in "guds ord" i det hela.

Så du går inte mot röd gubbe? Det står i lagen men som sagt är det inte straffbart. Dock är det en lag mot det.

Oj, nu kommer personangrepp också. Jag tycker inte det låter dumt.

Ja, man skall inte bryta mot lagen. Hur svårt skall det vara för folk att förstå det? Du har fortfarande inte svarat på min fråga jag ställde dig i ett antal inlägg sedan.

young_george
2011-12-19, 18:30
*Public service står för samhällsnytta, oavsett om man nyttjar den eller inte.
*Du är skyldig att betala om du äger en tv-mottagare.

Om något ska diskuteras är det hur man kan höja kvalitén på SVT och/eller hur avgiften ska betalas. Huruvida man ska betala tv-licensen i sig är en icke fråga. Det gör man. Punkt.

Nej, det gör man inte.

Samhällsnytta är inget absolut begrepp och vad som helst kan läggas i ordet, precis som ordet samhälle. Jag tycker inte samma som dig och har inget intresse påtvingas din propagandamaskin.

Tänker givetvis aldrig betala för något jag

1) Inte stöjder
2) Inte nyttjar
3) Finns av och för staten

En fördel med Nordkorea är att man får dom statliga kanalerna gratis och slipper betala för dom som här.

Olegh
2011-12-19, 18:32
Nej, det gör man inte.

Samhällsnytta är inget absolut begrepp och vad som helst kan läggas i ordet, precis som ordet samhälle. Jag tycker inte samma som dig och har inget intresse påtvingas din propagandamaskin.

Tänker givetvis aldrig betala för något jag

1) Inte stöjder
2) Inte nyttjar
3) Finns av och för staten

En fördel med Nordkorea är att man får dom statliga kanalerna gratis och slipper betala för dom som här.

Då tycker jag att du kan ta ditt pick och pack och flytta till något annat land.

tomn
2011-12-19, 18:33
Tänker givetvis aldrig betala för något jag

1) Inte stöjder
2) Inte nyttjar
3) Finns av och för staten



Du behöver inte ha någon TV-mottagare i ditt hushåll så behöver du inte betala :) Problemet löst!

Paperbasket
2011-12-19, 18:39
Fast jag förstår ändå inte varför man ska betala för saker man inte nyttjar. Jag är helt för att betala tv-avgift om man nyttjar utbudet.

Men om man inte kollar på UR, SVT eller lyssnar på SR så kan jag känna att lagen är lite sned. JAG anser att jag borde kunna köpa en TV och bara spela spel utan att betala TV-avgift.

Olegh: Om Public Service står för samhällsnytta kan du då förklara för mig vilken nytta denna Public Service för för mig? Hade varit intressant att få ta del av dina tankar.

young_george
2011-12-19, 18:39
Då tycker jag att du kan ta ditt pick och pack och flytta till något annat land.

Nej, tack det behövs inte. Jag har den moraliska rätten på min sida och istället undviker jag att prata med utpressarna/mafiaverksamheten Radiotjänst.

Du behöver inte ha någon TV-mottagare i ditt hushåll så behöver du inte betala :) Problemet löst!

Precis som man slipper bli stenad i Saudi om man bara följer sharialagar. Problem solved!

Bara slampor som behöver klitoris iaf...

young_george
2011-12-19, 18:41
Olegh: Om Public Service står för samhällsnytta kan du då förklara för mig vilken nytta denna Public Service för för mig? Hade varit intressant att få ta del av dina tankar.

Du lär dig vilka åsikter som är godkända av staten och vilka frågor du ska engagera dig i.

Glöm inte att SVT är oberoende och därmed helt objektiva. De vill ditt bästa!

tomn
2011-12-19, 18:46
Fast jag förstår ändå inte varför man ska betala för saker man inte nyttjar. Jag är helt för att betala tv-avgift om man nyttjar utbudet.

Men om man inte kollar på UR, SVT eller lyssnar på SR så kan jag känna att lagen är lite sned. JAG anser att jag borde kunna köpa en TV och bara spela spel utan att betala TV-avgift.


Absolut kan man tycka att det kan vara lämpligare med en annan utformning av lagen. Men hur skall man gå tillväga när man vill få en ändring? Man behöver ju inte bryta mot lagen för att man vill få en förändring.



Precis som man slipper bli stenad i Saudi om man bara följer sharialagar. Problem solved!

Bara slampor som behöver klitoris iaf...

Förstår inte riktigt varför du nämner detta i sammanhanget. Och vad menar du med det sista?

mattilainen
2011-12-19, 18:46
Oj, nu kommer personangrepp också. Jag tycker inte det låter dumt.

Ja, man skall inte bryta mot lagen. Hur svårt skall det vara för folk att förstå det? Du har fortfarande inte svarat på min fråga jag ställde dig i ett antal inlägg sedan.

skulle vilja se dig stå på stan 2 på natten och invänta grön gubbe för att gå över gatan :)

Vilken fråga?

young_george
2011-12-19, 18:48
Absolut kan man tycka att det kan vara lämpligare med en annan utformning av lagen. Men hur skall man gå tillväga när man vill få en ändring? Man behöver ju inte bryta mot lagen för att man vill få en förändring.

Man behöver inte, men man kan och bör göra det.

Förstår inte riktigt varför du nämner detta i sammanhanget. Och vad menar du med det sista?

Om du inte förstår något så sjukt uppenbart så känns det meningslöst att ytterligare utveckla det. Gå tillbaka i diskussionen om det känns oklart, så kan du nog hitta svaret.

Nyckelorden är: lag är lag, ironi.

tomn
2011-12-19, 18:48
skulle vilja se dig stå på stan 2 på natten och invänta grön gubbe för att gå över gatan :)

Vilken fråga?

Jag undrade om du tycker det är okej att man kör 110 km/h på en 90-väg? Kan man göra det om man anser sig "behärska det"?

Olegh
2011-12-19, 18:48
Fast jag förstår ändå inte varför man ska betala för saker man inte nyttjar. Jag är helt för att betala tv-avgift om man nyttjar utbudet.

Men om man inte kollar på UR, SVT eller lyssnar på SR så kan jag känna att lagen är lite sned. JAG anser att jag borde kunna köpa en TV och bara spela spel utan att betala TV-avgift.

Olegh: Om Public Service står för samhällsnytta kan du då förklara för mig vilken nytta denna Public Service för för mig? Hade varit intressant att få ta del av dina tankar.

Du betalar för mycket som du inte nyttjar via skattesedeln. Idén med public service skulle jag säga är möjligheten att upplysa och informera medborgarna. Ett sätt att tillhandahålla information även till de som inte aktivt söker upp den själva. En upplyst och kunnig befolkning är en bra befolkning. Om man tycker att detta funkar bra eller inte är en separat diskussion, men att stödja grundtanken är för mig en självklarhet.

Nej, tack det behövs inte. Jag har den moraliska rätten på min sida och istället undviker jag att prata med utpressarna/mafiaverksamheten Radiotjänst.

Hade jag druckit kaffe, hade jag satt det i vrångstrupen. Moraliska rätten, hahahaha. Lev väl.

tomn
2011-12-19, 18:51
Man behöver inte, men man kan och bör göra det.

Om du inte förstår något så sjukt uppenbart så känns det meningslöst att ytterligare utveckla det. Gå tillbaka i diskussionen om det känns oklart, så kan du nog hitta svaret.

Nyckelorden är: lag är lag, ironi.

Och varför bör man göra det? Det är ju helt sjukt att du uppmuntrar folk till att bryta mot lagen. Är det okej att jag tar lite saker ifrån närmaste matvaruaffär eller?

Jag har ju redan redogjort angående hur man bör följa lagarna. Du återkommer med en sak som du redan sagt för ett antal inlägg sedan.

young_george
2011-12-19, 18:52
Du betalar för mycket som du inte nyttjar via skattesedeln. Idén med public service skulle jag säga är möjligheten att upplysa och informera medborgarna. Ett sätt att tillhandahålla information även till de som inte aktivt söker upp den själva. En upplyst och kunnig befolkning är en bra befolkning. Om man tycker att detta funkar bra eller inte är en separat diskussion, men att stödja grundtanken är för mig en självklarhet.

Däri problemet. Jag äger mina egna tillgångar och kan själv välja hur jag vill spendera dom. Om du vill ge bort dina pengar är det fritt fram, men varför tvinga alla?

http://www.craigboyce.com/w/wp-content/uploads/2011/10/Socialism_Other_Peoples_Money.jpg

Hade jag druckit kaffe, hade jag satt det i vrångstrupen. Moralisk rätt, hahahaha. Lev väl

Jag förstår att radikala socialister tycker att det är jobbigt med såna begrepp eftersom grundtanken är att staten vet vad som är rätt och fel, men alla delar inte den tanken.

young_george
2011-12-19, 18:53
Och varför bör man göra det? Det är ju helt sjukt att du uppmuntrar folk till att bryta mot lagen. Är det okej att jag tar lite saker ifrån närmaste matvaruaffär eller?

Jag har ju redan redogjort angående hur man bör följa lagarna. Du återkommer med en sak som du redan sagt för ett antal inlägg sedan.

Givetvis inte. Mataffären äger sina tillgångar precis som jag, inte radiotjänst, äger mina tillgångar.

Om det inte är okej att stjäla från mataffären, varfår får radiotjänst stjäla från mig?

tomn
2011-12-19, 18:55
Givetvis inte. Mataffären äger sina tillgångar precis som jag, inte radiotjänst, äger mina tillgångar.

Om det inte är okej att stjäla från mataffären, varfår får radiotjänst stjäla från mig?

Hur kan du anse det att stjäla och likställa att ta något från matvaruaffären?

young_george
2011-12-19, 18:58
Hur kan du anse det att stjäla och likställa att ta något från matvaruaffären?

Givetvis är det som radiotjänst gör är mycket värre. Mot en vanlig simpel tjuv har jag rätt att försvara mig, men radiotjänst har alla vapen på sin sida, så jag vill på intet sätt jämföra dessa två.

Båda kräver dock saker av mig som jag inte gett tillåtelse till. Därav stjäl de från mig.

tomn
2011-12-19, 19:01
Givetvis är det som radiotjänst gör är mycket värre. Mot en vanlig simpel tjuv har jag rätt att försvara mig, men radiotjänst har alla vapen på sin sida, så jag vill på intet sätt jämföra dessa två.

Båda kräver dock saker av mig som jag inte gett tillåtelse till. Därav stjäl de från mig.

De kräver ju inte saker av dig om du inte har en TV-mottagare i hushållet, och därmed är skyldig att betala enligt svea rikes lag.

King Grub
2011-12-19, 19:02
Pfft.

Tryman
2011-12-19, 19:02
Om man skulle kunna ha en tv och "stänga av" Public serviceutbudet skulle det bli svårare att nyttja utan att betala.


Och ja, jag betalar även fast jag inte har tv hemma *kissass*

Skulle vara intressant att veta hur mycket det egentligen kostar att jaga och kontrollera folk. Om man hade lagt ner hela kontrollverksamheten och bakat in det i skatten så hade det antagligen blivit en mycket mindre summa. Dels så hade kontrollverksamheten slutat kosta och dels så hade alla varit med och på så sätt dragit ner priset.

Det tycker jag också är en intressant diskussion. Kostar det mer än det smakar?

young_george
2011-12-19, 19:03
De kräver ju inte saker av dig om du inte har en TV-mottagare i hushållet, och därmed är skyldig att betala enligt svea rikes lag.

Då kräver jag att du ger mig 1000kr för varje lampa du har hemma och 10.000kr i kylskåpslicens om året.
Mina inspektörer kommer och tittar till så det inte finns något kylskåp hemma hos dig.
Det står skrivet i young_georges lag, och jag kräver att den gäller dig.

tomn
2011-12-19, 19:10
Då kräver jag att du ger mig 1000kr för varje lampa du har hemma och 10.000kr i kylskåpslicens om året.
Mina inspektörer kommer och tittar till så det inte finns något kylskåp hemma hos dig.
Det står skrivet i young_georges lag, och jag kräver att den gäller dig.

Jag låter vår lilla diskussion avslutas med detta inlägg. Tycker det är lite komiskt(sorgligt) att du själv tycker att det du säger är relevant och att du anser dig själv stå över lagen.

young_george
2011-12-19, 19:26
Jag låter vår lilla diskussion avslutas med detta inlägg. Tycker det är lite komiskt(sorgligt) att du själv tycker att det du säger är relevant och att du anser dig själv stå över lagen.

Du ansåg dig själv så över lagen när bibeln och samvetet inte var i linje med lagen, d.v.s när du tycker att du inte behöver följa den, så där ligger vi på samma nivå.

Det jag säger ÄR relevant, sen om du klarar att förstå det så må vara en annan diskussion, men du får givetvis avsluta diskussionen nu om du känner att du inte kan hantera den vidare.

tomn
2011-12-19, 19:32
Du ansåg dig själv så över lagen när bibeln och samvetet inte var i linje med lagen, d.v.s när du tycker att du inte behöver följa den, så där ligger vi på samma nivå.


Jag har inte ansett att jag står över lagen när Bibeln inte överensstämmer med lagen, utan att GUD står över svea rikes lag om det skulle skilja sig åt.

Var du har fått att samvetet stod över lagen vet jag inte, för det har inte jag sagt.

young_george
2011-12-19, 19:34
Jag har inte ansett att jag står över lagen när Bibeln överensstämmer med lagen, utan att GUD står över svea rikes lag om det skulle skilja sig åt.

Var du har fått att samvetet stod över lagen vet jag inte, för det har inte jag sagt.

Du vet inte vad gud tycker, så därför är det givetvis din åsikt som gäller. Din läsning av vilken översättning av bibeln du har blivit lurad är den sanna. Läser du King James, Bibel 2000, Septuagintan? Vilken översättning är guds ord?

Eller så kan vi säga såhär, jag läser bibeln på ett sätt som inte gör att jag behöver betala radiotjänst.

Välj vilket av dom alternativen som passar dig bäst.

tomn
2011-12-19, 19:47
Du vet inte vad gud tycker, så därför är det givetvis din åsikt som gäller. Din läsning av vilken översättning av bibeln du har blivit lurad är den sanna. Läser du King James, Bibel 2000, Septuagintan? Vilken översättning är guds ord?

Eller så kan vi säga såhär, jag läser bibeln på ett sätt som inte gör att jag behöver betala radiotjänst.

Välj vilket av dom alternativen som passar dig bäst.

Jag läser den Bibel som är bäst översatt från grundtexterna på hebreiska och grekiska, vilket idag är folkbibeln.

Jag har mycket svårt att tro att någon Bibel(jag har inte läst alla olika verisioner) skulle kunna styrka din handling. Det är du själv som lägger in saker mellan raderna isf.

Nu kommer jag inte svara mer här. Du är välkommen att skicka ett pm om du vill :)

mattilainen
2011-12-19, 22:48
Jag undrade om du tycker det är okej att man kör 110 km/h på en 90-väg? Kan man göra det om man anser sig "behärska det"?

jag kör ibland 130 på motorväg fast det bara är 120 där. Fast där skulle jag heller inte klaga om jag hade fått böter. Du pratar om bibeln och att lagar ska följas till punkt och pricka.

Du svarade fortfarande inte på om du skulle gått mot röd gubbe om klockan var 02:00 och du var på väg hem från krogen när du kommer till ett övergångsställe där det inte kommer en bil åt något av hållen? Skulle du tryckt på knappen och stå och väntat tills den slog om till grön gubbe då?

Eftersom du satt dig själv i skiten nu så kommer du förmodligen fortsätta med ditt "Ja, de skulle jag eftersom lag är lag och jag måste ju fortsätta med att säga detta eftersom jag i en tidig post råkade skriva en dum sak som jag nu inte kan ta tillbaka..."

JB12K
2011-12-19, 22:54
Har ingen tv så jag behöver inte betala. Fattar inte varför avgiften inte är en skatt istället om nu public service är så viktigt.

ChrisDEFC
2011-12-19, 23:17
Fattar inte varför avgiften inte är en skatt istället om nu public service är så viktigt.

Inte jag heller. Måste ju gå enorma skattepengar bara för att kontrollera att folk betalar. Slöseri. Hade varit halva avgiften om de slopat radiotjänst indrivning och istället dragit på skatten och satsat på att göra bra public service (som det faktiskt stundtals är).

eternallord
2011-12-19, 23:30
Radiotjänst äcklar mig något enormt. Ett socialistprojekt av sällan skådad rang. Det är lite spännande att jag nu bott ett halvår i Kina och det är svensk socialism som skrämmer mig, inte kinesisk.

johanhej
2012-06-04, 13:21
En snubbe från radiotjänsten ringde precis. Blev faktiskt förvånad över hur "icke otrevligt" samtalet var.

Han frågade om jag hade TV, och jag sa som det var, dvs "nej". Han frågade om jag tänkte skaffa TV framöver och jag svarade "nej, inte som student". Sedan avslutades samtalet. Inte en massa slingrande eller annat.

Ser verkligen ingen större anledning med att ha TV nuförtiden när allt finns på datorn. Än mindre ser jag nyttan med dagens, så kallade public service, SVT.

Bara man inte får hem någon jävla lapp i postlådan eller så nu.

Mantus
2012-06-04, 14:45
En snubbe från radiotjänsten ringde precis. Blev faktiskt förvånad över hur "icke otrevligt" samtalet var.

Han frågade om jag hade TV, och jag sa som det var, dvs "nej". Han frågade om jag tänkte skaffa TV framöver och jag svarade "nej, inte som student". Sedan avslutades samtalet. Inte en massa slingrande eller annat.

Ser verkligen ingen större anledning med att ha TV nuförtiden när allt finns på datorn. Än mindre ser jag nyttan med dagens, så kallade public service, SVT.

Bara man inte får hem någon jävla lapp i postlådan eller så nu.

Det skulle inte vara första gången i sådana fall. En vän lyckades få en fast han bedyrade att han inte ägde en tv. De är sällan noggranna med vilka de skickar lappar till. I det fall de gör det så är det bara att be om omprövning av beslutet och sedan överklaga omprövningen. De försöker allt som oftast få dig att medge tv-innehav in i det sista. Det är först när du överklagar och överklagandet kommer gå till förvaltningsrätten om radiotjänst inte ändrar beslutet som de ger upp (de har nämligen oftast ett riktigt uselt bevisläge).

King Grub
2014-11-10, 20:01
Radiotjänst från helvetet kommer och ringer på mitt på blanka kvällskvisten! Go fuck yourself!

Tomten
2014-11-10, 20:06
Radiotjänst från helvetet kommer och ringer på mitt på blanka kvällskvisten! Go fuck yourself!

Deras "pejlare" är ganska skadade i huvudet. Hade en snubbe som anmälde mig för TV-innehav när jag sa "ledsen jag har inte tid att prata" och stängde dörren.

Fick lov att ringa in till radiotjänst så de kunde ta bort mig ur systemet.

hahavaffan
2014-11-10, 20:11
Radiotjänst från helvetet kommer och ringer på mitt på blanka kvällskvisten! Go fuck yourself!:D Dom ringde i förra veckan...
"Är det här hahavaffan jag talar med?"
"Hurså? Presenterar man inte sig kan man dra åt helvetet."
"HAR DU RADIO ELLER TE..*klick*"

Så jag antar att jag kommer få en räkning hem snart, som kommer leda till ett ilsket samtal till Kiruna.

Tomten
2014-11-10, 20:18
:D Dom ringde i förra veckan...
"Är det här hahavaffan jag talar med?"
"Hurså? Presenterar man inte sig kan man dra åt helvetet."
"HAR DU RADIO ELLER TE..*klick*"

Så jag antar att jag kommer få en räkning hem snart, som kommer leda till ett ilsket samtal till Kiruna.

Jag bad dem skriva in i deras CRM-system att jag inte vill ha besök av pejare eller bli uppringd över telefon. Jag sa också att dagen jag är intresserad av deras tjänster som kommer jag kontakta dem. Vi får se hur länge det håller :D

The_RobRoy
2014-11-10, 20:24
Jag har aldrig betalat TV-licens tidigare (har också bott utomlands i 3 år), men nu när de ringde för en månad sedan och frågade om jag glömt anmäla TV-innehav vek jag ner mig, betalade första fakturan förra veckan. Resonerande som så att jag tycker det är löjlig hög kostnad, men samtidigt tittar jag endel på SVT nu för tiden och uppskattar bra producerad TV mer än jag gjorde tidigare. Samt att idag har jag verkligen inga ursäkter om att jag inte har råd.

Men 7 miljarder per år som de får i intäckter ifrån oss som betalar, det är en anselig summa pengar som man ändå borde fundera på om det är motiverat när vi snålar in på skolan. Hur långt räcker 7 miljarder inom skolväsendet?