handdator

Visa fullständig version : frågor till King grub och alla andra.


Big_Vik
2003-09-10, 07:39
God morgon alla bb:s....
Grub, jag har sett att du äter en jätte frukost med ägg,gröt/all bran, risgrynsgröt, grova mackor med makrill på osv, osv.
Läste ett av dina inlägg och med mjölk och allt torde det bli närmare 100 än 50 gram protein.
Hur stor del av detta tror du går till musklerna?
beror säkert också på hur hårt man tränar osv...rent generellt sett?
ok, du är iaf ingen 25 g/mål eller 40g/mål...-ätare?

Nu är det så att jag just i detta nu äter en STOR tallrik makaroner med en burk tonfisk på till frukost, och sköljer ner detta med 3-4 dl mjölk. en snabb räkning visar runt 45-50 g protein. Hur stor del av detta kan tänkas gå till muskeluppbyggnad?

Sen undrar jag om du som jag tycker risgrynsgröt är bland det godaste som finns eller om det är något annat, nyttigt med den jag inte känner till som får dej att äta den? sen måste jag bara hålla med om att BOB:s är bäst!

Assazel
2003-09-10, 07:46
jag tror grub mfl äter så mycket för att inte riskera att hamna under än vad kroppen behöver. Och det är ju ingen nackdel att få isig för mycket protein eftersom man kissar ut det som blir över. Att ligga optimalt är individuellt hur mycket du behöver och framförallt i förhållande till din kroppsbyggnad.. räkna 2-3g protein / kg kroppsvikt och slå ut det på dina måltider med kanske lite extra på morgon och efter träning.

Grahn
2003-09-10, 07:58
Insulinkänsligheten är som bäst på morgonen så ska man ösa på med stora mängder kolhydrater så passar den tidpunkten utmärkt. Studier har dessutom visat att en de som äter en ordentlig frukost har mindre övervikt än de som hoppar över den helt.
Mest pga att de inte får en massa sötsaks nojjor vid lunch och därmed äter nyttigare.

King Grub
2003-09-10, 11:02
Läste ett av dina inlägg och med mjölk och allt torde det bli närmare 100 än 50 gram protein.
Hur stor del av detta tror du går till musklerna?
beror säkert också på hur hårt man tränar osv...rent generellt sett?
ok, du är iaf ingen 25 g/mål eller 40g/mål...-ätare?

Ungefär 2 ggr per dag kan det vara en god idé att lägga in proteintoppar. Detta har enligt ett flertal studier en bevisat anabol effekt. Även om inte allt av själva proteinet går till musklerna ger proteintoppningen andra hormonella fördelar. Jag har valt att toppa på morgonen och efter passet, med runt 80-100 gram protein. Resten av målen äter jag mer "normalt", men normalt för mig är 50-60 gram. Ingen idé att sitta och dutta med 30 gram. Det ger mig inte ett skvatt.

Nu är det så att jag just i detta nu äter en STOR tallrik makaroner med en burk tonfisk på till frukost, och sköljer ner detta med 3-4 dl mjölk. en snabb räkning visar runt 45-50 g protein. Hur stor del av detta kan tänkas gå till muskeluppbyggnad?

Se ovan. Det finns andra fördelar med att toppa proteinintaget ett par gånger per dag.

Sen undrar jag om du som jag tycker risgrynsgröt är bland det godaste som finns eller om det är något annat, nyttigt med den jag inte känner till som får dej att äta den? sen måste jag bara hålla med om att BOB:s är bäst!

Det är gott, plus att det ger rejält med kolhydrater. De största ingredienserna är ris och mjölk, och jag har svårt att se något onyttigt med dem.

Ervin
2003-09-10, 11:19
hur många Gram protein kan kroppen ta upp som mest för vaje tillfälle som man får i sig protein?

King Grub
2003-09-10, 11:21
Originally posted by Ervin
hur många Gram protein kan kroppen ta upp som mest för vaje tillfälle som man får i sig protein?

Kroppen tar upp i princip allt protein du äter. Den är inte så dum att den bajsar ut ett eventuellt överskott. Därmed inte sagt att allt går till muskelbyggnad. Det är inte frågan om många gram. Protein har andra funktioner.

Weedow
2003-09-17, 10:50
Är det inte ett snuskigt högt GI/II värde på risgrynsgröt?? Känns som att det är stor risk att dippa på det, åtminstonde inte bra som mål innan träning.... eller vad?

King Grub
2003-09-17, 10:54
Originally posted by Weedow
Är det inte ett snuskigt högt GI/II värde på risgrynsgröt?? Känns som att det är stor risk att dippa på det, åtminstonde inte bra som mål innan träning.... eller vad?

Insulinpåslaget är säkert rejält, men det i sig påverkar ju inte själva träningspasset negativt. Jag har aldrig märkt några blodsockerfall efter risgröt, och jag är väldigt känslig för snabba kolhydrater innan passet annars. Mjölken och grädden gör nog att GI:t hamnar lågt.