handdator

Visa fullständig version : Träna extra bröst


Jacke00
2009-11-24, 23:26
Jag har tränat i ungefär ett år nu och tycker att mina bröst växer dåligt. Dom var små innan jag började träna och nu är dom lite större, men skulle vilja att dom växte mer. Tänkte kolla om man skulle kunna slänga in ett pass en gång i veckan där man bara kör bröst, utöver dom andra passen. Jag kör idag halvkroppspass som ser ut såhär:

Dag 1: Övre rygg (2 övningar), Axlar (2 övningar), Bröst (2 övningar), Triceps (2 övningar)
Dag 2: Ben (3 eller 4 övningar), Mage 2(övningar), Ländrygg (1 övning)

Jag försöker köra igenom hela kroppen 2 ggr per vecka. Ibland blir det mer, ibland mindre.

Så om jag skulle vilja träna mer bröst, kan jag lägga till ett nytt pass med endast bröst? När slänger jag in det då? Kan jag ha kvar bröst övningarna i Dag 1-passet?

Tänkte lägga dessa övningar i bröst-passet:
- Hantelpress (både rak och lutande)
- Bäckpress (både rak och lutande)
- Flyes
Kanske något mer.

Jag känner att jag inte kan utöka mina vanliga pass då dom redan är rätt långa (enligt mig).

Så hur skulle ni göra?

Mvh Jakob

Ean
2009-11-25, 00:05
Mina bröst har också växt dåligt tills jag tog tag i det på riktigt för 2-3 månader sen. Kör samma övningar som du fast även med cabelcross vilket är en favorit.

z_bumbi
2009-11-25, 10:10
Kör du axlar innan bröst?
Viilka övningar kör du?
Hur många set?
Vilka repsområden kör du?

Jacke00
2009-11-25, 11:19
Kör du axlar innan bröst?
Viilka övningar kör du?
Hur många set?
Vilka repsområden kör du?

Ja, jag kör axlar innan bröst. Är det inget bra eller?

Bröstövningarna just nu är hantelpress och lutande hantelpress. Vill du veta alla andra övningar också?

Jag kör 3 set med runt 12 repetitioner

Parachutes
2009-11-25, 11:22
Strongt att du orkar träna triceps efter både axlar o bröst ;)

z_bumbi
2009-11-25, 11:32
Ja, jag kör axlar innan bröst. Är det inget bra eller?

Bröstövningarna just nu är hantelpress och lutande hantelpress. Vill du veta alla andra övningar också?

Jag kör 3 set med runt 12 repetitioner


Börja med att köra bröst innan axlarna. Att trötta ut axlarna innan gör att du orkar mindre vikt.
Sen skulle jag minska antalet reps ett av passen, kör t ex 6-8 reps.
Be någon kolla på tekniken i hantelpressarna.

Kör så ett tag och se om det blir någon skillnad.

Vill du sen prioritera bröst ännu mer så kan du byta ut en eller båda axelövningar mot bröstövningar på ett av passen.

von huff
2009-11-25, 14:12
Tekniken har stor betydelse när det handlar om bröstträning

Langster
2009-11-25, 14:15
Det finns väl studier som visar att det man tränar först i träningspasset är det man blir starkast och växer mest av? Fast det spelar ingen roll om det finns studier eller inte, för det ÄR så.

Jacke00
2009-11-25, 22:31
Börja med att köra bröst innan axlarna. Att trötta ut axlarna innan gör att du orkar mindre vikt.
Sen skulle jag minska antalet reps ett av passen, kör t ex 6-8 reps.
Be någon kolla på tekniken i hantelpressarna.

Kör så ett tag och se om det blir någon skillnad.

Vill du sen prioritera bröst ännu mer så kan du byta ut en eller båda axelövningar mot bröstövningar på ett av passen.

Okej tack. Ska testa detta och se om det funkar bättre.

Tekniken har stor betydelse när det handlar om bröstträning

Jag tror att tekniken sitter ganska bra. Är ju lite svårt att titta i spegeln när man lägger på en bänk =), men får alltid träningsverk i brösten dagarna efter. Det borde ju vara täcker på att dom får jobba.

Det finns väl studier som visar att det man tränar först i träningspasset är det man blir starkast och växer mest av? Fast det spelar ingen roll om det finns studier eller inte, för det ÄR så.

Okej så då kanske jag ska börja passen med brösten då. Ska testa det ett tag också. Tack


Men ni tycker inte man behöver köra ett eget pass med bara bröst? Det behövs inte eller?

z_bumbi
2009-11-26, 10:56
Men ni tycker inte man behöver köra ett eget pass med bara bröst? Det behövs inte eller?

Ingen här kan svara på om det behövs ett extra pass men eftersom du inte har prioriterat bröst i din träning så börja med att göra det och sen får du se vad som händer.

Anders The Peak
2009-11-26, 11:23
När det gäller bröstmusklerna så är det viktigt att använda tekniker som gör att man stretchar ut bröstmuskeln.
Om man vill aktivera bröstmuskeln in mot sternocostal "mitten av bröstmuskeln" är bänkpress med brett grepp den övning som ger högst IEmg i sternocostalregionen och om man vill aktivera hela bröstmuskeln är det antingen decline- bänkpress/hantelpress/hantelflyes eller cablecross som ger bäst effekt.

Bröstmuskeln aktiveras bäst med moderata vikter dvs i områden man fortfarande har god kontakt med muskeln dvs 70-85% 1RM och vid inbaningen av övningarna bör man ligga kring 50-60% 1RM i relativt högt antal reps 20-30 för att lära nerverna rörelsen och få hjärnan ta makten över muskelkontraktionerna.

z_bumbi
2009-11-26, 12:22
När det gäller bröstmusklerna så är det viktigt att använda tekniker som gör att man stretchar ut bröstmuskeln.
Om man vill aktivera bröstmuskeln in mot sternocostal "mitten av bröstmuskeln" är bänkpress med brett grepp den övning som ger högst IEmg i sternocostalregionen och om man vill aktivera hela bröstmuskeln är det antingen decline- bänkpress/hantelpress/hantelflyes eller cablecross som ger bäst effekt.

Bröstmuskeln aktiveras bäst med moderata vikter dvs i områden man fortfarande har god kontakt med muskeln dvs 70-85% 1RM och vid inbaningen av övningarna bör man ligga kring 50-60% 1RM i relativt högt antal reps 20-30 för att lära nerverna rörelsen och få hjärnan ta makten över muskelkontraktionerna.

Återigen nej. Men du kan ju hålla det i rätt tråd och svara på frågorna där.

Anders The Peak
2009-11-26, 13:30
Återigen nej. Men du kan ju hålla det i rätt tråd och svara på frågorna där.
Svarade på generella råd gällande bröstmuskelträning.
När det gäller ditt nej kan du gärna utveckla dig...

z_bumbi
2009-11-26, 13:31
Svarade på generella råd gällande bröstmuskelträning.
Nör det gäller ditt nej kan du gärna utveckla dig...

Svara på frågorna i den andra tråden först.

Anders The Peak
2009-11-26, 13:34
Svara på frågorna i den andra tråden först.
Vilken av frågorna vill du ha svar på. Hur man tränar mitten av bröstet? Det är inget som jag säger i den andra tråden. Därför har jag inget osagt i den.

Anders The Peak
2009-11-26, 13:58
Och nej betyder?

Jacke00
2009-11-26, 20:40
Ingen här kan svara på om det behövs ett extra pass men eftersom du inte har prioriterat bröst i din träning så börja med att göra det och sen får du se vad som händer.

Okej tack för alla svar. Ska testa imorgon att lägga bröstövningarna först och att bara köra 6-8 reps. Kommer också lägga in ett "tungt" pass en gång i veckan som du tipsade om, vilket jag börjar med från och med imorgon då.