handdator

Visa fullständig version : En klassiker: axelont


killenigrillen
2009-11-24, 20:29
Man
27 år
85kg
191 cm

Jag har en längre tid haft en "spöksmärta" i min högra axel. Det är svårt att
beskriva hur och när det gör ont men om man föreställer sig att jag försöker dra en pistol ur ett hölster fast på motsatt sida kroppen så får jag en smärta lokaliserad till
frampå/mitt på axeln. Även när jag gör denna rörelse på bilden uppträder smärta på samma ställe (har ont i högra axeln men om det vore jag på bilden hade det varit den vänstra axeln).
http://www.exrx.net/StretchImages/Tests/ShoulderMobilityOpen.jpg
Är definitivt stelare i höger axel på detta sätt än i vänster axel.
Kan tänka mig att det har nåt med rotatorkuffen att göra men spekulerar bara.
Jag kan träna utan hinder.
Jag har tränat syrketräning till och från sedan jag var 12-13 år, denna smärta
har jag känt en längre tid som sagt men kan inte säga mer precis än ett par år i runda tal.
Jag har tränat bjj sedan två år tillbaka men har aldrig upplevt att det har direkt
med det att göra, förutom alla axellås man råkar ut för då :)
När jag tränar styrketräning kan jag träna som om inget är fel, inga problem med pressar eller
dragövningar, däremot är det obehagligt om jag försöker hänga i en arm i ett räcke och liksom
slappnar av i axeln, inte packar den i leden så att säga. Då kommer smärtan fram.
Jag tränar styrka 2-3 gånger i veckan, hel eller halvkropp oftast, har en grovt stukad/vrickad
fot så har inte tränat bjj på 3-4 månader, men innan dess var det 2-3 gånger i veckan bjj också.
Har aldrig haft så ont att jag behövt ta piller men under bjj träning har jag känt mig "svag"
och orkeslös ibland i axeln.
Har inte varit och fått axeln undersökt utan tänkte kolla om nån av våra duktiga killar o tjejer
här på forumet känner igen vad det kan vara.
Långt inlägg men det är bara mer kött på benen för er som läser :)

Mvh Nisse

killenigrillen
2009-11-24, 20:45
Sak tillägga att jag märker av detta mer och mer.
Dock inte under träning märkvärt utan mer i vanliga livet och i de rörelser jag beskrivit.
En annan rörelse som känns efter ett tag är om jag duschar länge och håller duschmunstycket i höger hand ovarnför huvudet länge.