handdator

Visa fullständig version : Kan företaget hålla inne löneöl från facket


redbullen
2009-11-24, 19:46
Tjena.....har sökt lite men finner inget svar

Så här ligger det till
Jag är med i Unionen och inom unionen får man varje år en viss procent löneök kolektivt, grejen är den att jag inte fått detta öke på 18månader, alltså det är pengar som facket eller staten betalar ut till mej, och det är inget min arbetsgivare kan påverka
MEN nu har dom fått dessa pengar i 18 månader utan att ge dom till mej.

Så jag undrar om det är någon som kan något om detta, facket har stängt och jag kan inte ringa dom, plus att jag är flygande förbannad iom att jag snackade med vise VD:n om detta och han sa att detta skulle betalas ut denna månaden
men när man väl kommer hem så finns de inget sånt.

Så är de nån som vet om jag kan mer eller mindre kräva mina pengar nu direkt, för jag misstänker att företaget håller dom inne ett tag till så de ska se bra ut vid bokslutet (liknande har hänt förut)

Känns ju lite surt att man "lånat" ut 800kr i 18 månader till företaget och nu ska man behöva vänta ännu mer:furious::devil:*grr27*

Kan tillägga att jag har en snabb trut och är inte rädd att skrika heller, men vill ha lite mer kött på benen så man inte gör bort sej

Mvh Peter

hoikka poika
2009-11-24, 20:27
Varför betalar staten eller unionen lön åt dig?

spoonchest
2009-11-24, 20:30
Fail på rubrik. Den var faktiskt lite rolig.

Alox
2009-11-24, 20:39
Trevligt med lite öl som bonus på lönen!

Grelle-
2009-11-24, 21:26
Varför betalar staten eller unionen lön åt dig?

Det undrar jag med.

redbullen
2009-11-24, 22:00
Haha ja de blev visst lite fel pga att man är vansinnig här

Enligt unionen så ska vi som är medlemmar där få ett visst antal procent löneök varje år, och detta har facket bestämt och min chef måste ha varit medveten om det också eftersom vi har ett kollektivavtal.

Jag undrar om det är någon som är påläst och vet om han FÅR hålla inne dom pengarna istället för att betala ut dom till mej?

Jag borde väl ha rätt att kräva dom pengarna de nu har blivit på 18månader precis när jag vill plus ränta !

//Peter

Wikner
2009-11-24, 22:34
Nu är jag ingen expert på detta men det är varken facket eller staten som du ska få några pengar från. Det är företaget som ska betala ut det.

Konstigt om du inte fått något på 18 månader. Var du vikare typ de första 6 månader ?

Det kan ju vara så att facket håller på att förhandla med din arbetsgivaren om hur mycket som din lön ska räknas upp med. Då kommer du få löneuppräkningen retroaktivt. När det är klart.

Vilket datum får du lön ? brukar väl vara den 25e eller 27e ? kolla på lönespecen för denna månad.

Ignatius72
2009-11-24, 22:37
Ring unionen imorgon. Du har med största sannolikhet inte blivit lurad på ett enda öre.

mamawi
2009-11-24, 23:11
Nu kan jag förvisso inte Unionens avtal och än mindre era lokala avtal, men det är på det stora hela ganska få avtal som ger den enskilde löntagaren "rätt" till en viss löneökning. Ibland finns det dock ett minibelopp som alla skall få.
Bara för att man kollektivt förhandlat sig till en viss procentsats, så betyder ju inte det att alla ska få vara med och dela på kakan. Det är kanske någon annan som fått "dina" pengar!

Allan
2009-11-24, 23:16
Nu kan jag förvisso inte Unionens avtal och än mindre era lokala avtal, men det är på det stora hela ganska få avtal som ger den enskilde löntagaren "rätt" till en viss löneökning. Ibland finns det dock ett minibelopp som alla skall få.
Bara för att man kollektivt förhandlat sig till en viss procentsats, så betyder ju inte det att alla ska få vara med och dela på kakan. Det är kanske någon annan som fått "dina" pengar!

Om det är frågan om en central avtalsökning ska den komma alla till del. Och där är det massor med företag som slarvar. Är det en lokal uppgörelse får man ta kontakt med sin lokala avdelning

Chrilli
2009-11-24, 23:20
Är det inte lönerevisionen som ni pratar om? Det är ju något unionen förhandlar fram och garanterar ju inte dig mer pengar, beror ju på det kollektiva avtalet. Kan även vara att du lokalt eller personligt förhandlar fram egen löneökning. Oavsett betalar nog inte facket ut några pengar utan löneökningen är ju din lön och arbetsgivaren som står för den.

redbullen
2009-11-25, 06:57
Nu är jag ingen expert på detta men det är varken facket eller staten som du ska få några pengar från. Det är företaget som ska betala ut det.

Konstigt om du inte fått något på 18 månader. Var du vikare typ de första 6 månader ?

Det kan ju vara så att facket håller på att förhandla med din arbetsgivaren om hur mycket som din lön ska räknas upp med. Då kommer du få löneuppräkningen retroaktivt. När det är klart.

Vilket datum får du lön ? brukar väl vara den 25e eller 27e ? kolla på lönespecen för denna månad.

Denna procenten har alla andra fått som jobbat där lika länge som jag, eller om dom blivit anstälda senare så har dom automatiskt fått den minimumdel som är sagt att alla ska få.
Styrelsen sa 2008 att ingen på företaget ska få någon höjning utöver den centrala som alla som är fackanslutna ska få.
Så för mej har det varit 800kr/mån hela 2008 och 2009, den summan kan inte min chef påverka alls, alltså allting har varit bestämt i 18månader men inga pengar har sulor upp.

Jag pratade om detta med "Lillchefen" som har fått ta ä
över vissa saker åt den store skiten redan i början av förra månaden och han sa att det var jävligt dåligt skött av chefen och att detta skulle fixa sej snabbt och att jag skulle få pengarna jag inte fått för alla månaderna på denna lönen, plus räntan
men inga pengar dök upp, så jag snackade med den andra killen dom inte fått sitt heller, och till honom hade dom sagt att det kanske skulle komma på nästa lön för att deras förbannade bokslut ska se bättre ut.
Vilket känns ännu mer skit eftersom det är pengar somär brstämmt sen innan att jag skulle fått redan 2008 och framöver, varför ska jag då vänta ännu mer på att deras resultat ska de bra ut?