handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater


RebelYell
2009-11-24, 16:56
Finns det någon anledning att dra ner på kolhydraterna under diet till fördel för fett om man mår bra med sitt intag? Jag tänker på t.ex. 'stubborn fat' och liknande. Har det någon praktisk betydelse?

Dreas
2009-11-24, 16:58
Finns det någon anledning att dra ner på kolhydraterna under diet till fördel för fett om man mår bra med sitt intag? Jag tänker på t.ex. 'stubborn fat' och liknande. Har det någon praktisk betydelse?För lite fett är väl aldrig bra, men jag antar att det inte är sådana nivåer vi pratar om? Ifall du gillar din diet och ligger på ett kcalunderskott och du anser det vara bra så kör på.

Fett har ju lite fördelar såsom högre BMR, mätt längre osv.

RebelYell
2009-11-24, 17:01
För lite fett är väl aldrig bra, men jag antar att det inte är sådana nivåer vi pratar om? Ifall du gillar din diet och ligger på ett kcalunderskott och du anser det vara bra så kör på.

Fett har ju lite fördelar såsom högre BMR, mätt längre osv.

Nä då, ligger aldrig under 125g fett per dag.

Dreas
2009-11-24, 17:19
Nä då, ligger aldrig under 125g fett per dag.125g fett per dag är då inte ett för lågt fettintag iaf, funkar det för dig är det bra, mer fett och du lär gå på en lchfdiet?

RebelYell
2009-11-24, 17:37
125g fett per dag är då inte ett för lågt fettintag iaf, funkar det för dig är det bra, mer fett och du lär gå på en lchfdiet?

Nja, som det ser ut med skolan nu osv så dietar jag på kring 3000 kcal så får plats med ganska mkt kolhydrater ändå trots högt fettintag.

Dreas
2009-11-24, 17:39
Nja, som det ser ut med skolan nu osv så dietar jag på kring 3000 kcal så får plats med ganska mkt kolhydrater ändå trots högt fettintag.Jag kan nog påstå att du inte bör oroa dig. Intaget av fett är absolut inte lågt, ligger du på ett kcalunderskott och trivs med dieten så go for it :)

vicarious
2009-11-24, 19:24
Nja, som det ser ut med skolan nu osv så dietar jag på kring 3000 kcal så får plats med ganska mkt kolhydrater ändå trots högt fettintag.

Glöm inte proteinerna.

Guddi
2009-11-24, 21:15
Fett har ju lite fördelar såsom högre BMRNej det har det inte. Om det inte nu är så att du känner till någon studie som ingen annan har läst..

Dreas
2009-11-24, 21:33
Nej det har det inte. Om det inte nu är så att du känner till någon studie som ingen annan har läst..https://www.flashback.info/showpost.php?p=19289304&postcount=20 fast det kanske inte berodde på fettet utan något som är i nötterna, tänkte jag inte på :smash:

edit: Eller det kanske var RMR...

mikaelj
2009-11-24, 21:50
Kan ju varit proteinet också (vilket är underligt då det är en dålig proteinkälla). Eller kolhydraterna. Eller de fleromättade fetterna.