handdator

Visa fullständig version : I Sverige lever grisarna naturligt på fluffiga ängar och blir njuter sig till döds


Sidor : [1] 2

stafh
2009-11-24, 14:04
http://i45.tinypic.com/dg6kw1.jpg


Så här ser det ut i den verkliga verkligheten:

http://www.ettlivsomgris.se/

Whistler
2009-11-24, 14:08
Apache is functioning normally.

Det är ju bra det. :)

stafh
2009-11-24, 14:09
Apache is functioning normally.

Det är ju bra det. :)

wat. Den funkar utmärkt härifrån.

Grahn
2009-11-24, 14:12
Tragiskt....sverige som slår sig så mycket för bröstet så folk ska köpa svenskt.

stevebc
2009-11-24, 14:14
All respekt åt det de gör, det är viktigt att hålla koll så att grisfarmarna håller sig på rätt sida om lagen, men inledningen gör det hela farsaktigt med musiken och hur han ser sorgen i grisens ögon.

Riktigt illa dock att se liggsåren och vissa scener. Mår hyfsat dåligt nu, även om jag aldrig äter fläskkött själv och således inte stödjer industrin.

Trapper Buzz
2009-11-24, 14:16
Åkte förbi i höstas vid nån underbar svinfarm i centrala Dalarna där nassarna (grisarna)
lubbade runt på gröna ängder. Det såg iaf trevligt ut. Finns väl både och.

Lando
2009-11-24, 14:16
Det var bland det värsta jag sett på länge, vidrigt! Tack för att du länkade detta.

stafh
2009-11-24, 14:17
All respekt åt det de gör, det är viktigt att hålla koll så att grisfarmarna håller sig på rätt sida om lagen, men inledningen gör det hela farsaktigt med musiken och hur han ser sorgen i grisens ögon.

Fattar inte heller varför alla som gör såna videor envisas med sorgset gitarrplink i bakgrunden och sånt. Tycker bilderna talar för sig själva.


Här är för övrigt ett inslag på rapport om eländet också:

http://playrapport.se/#/video/1784419

Åkte förbi i höstas vid nån underbar svinfarm i centrala Dalarna där nassarna (grisarna)
lubbade runt på gröna ängder. Det såg iaf trevligt ut. Finns väl både och.

Och hur vet du vad som är vad när du köper ett paket bacon?

Trapper Buzz
2009-11-24, 14:19
---

Och hur vet du vad som är vad när du köper ett paket bacon?

Det vet jag inte, Bl a därför jag var vegetarian 2007-början 09.

stevebc
2009-11-24, 14:20
Åh fyfan. Åh fyfan! De ruttnande grisarna som lämnats där. Åh fy fan... kolla den där jästa uppblåsta magen. FY faaan. Det är bara att skicka in en anmälan på det fallet och få det överstökat, för så där får det inte gå till. Det är inte hälsosamt varken mot kunderna eller grisarna själva.

Fattar inte heller varför alla som gör såna videor envisas med sorgset gitarrplink i bakgrunden och sånt. Tycker bilderna talar för sig själva.


Här är för övrigt ett inslag på rapport om eländet också:

http://playrapport.se/#/video/1784419Tack! Vi får hoppas att det är ett fåtal uppfödare som sköter sina grisar så här. Bra att han åkte dit. En riktig skandal dock att ägaren till en av farmerna är så högt uppsatt. Pinsamt.

Grahn
2009-11-24, 14:20
Detta kan ju knappast påverka köttkvalitén positivt heller..........

stafh
2009-11-24, 14:22
Åh fyfan. Åh fyfan! De ruttnande grisarna som lämnats där. Åh fy fan... kolla den där jästa uppblåsta magen. FY faaan. Det är bara att skicka in en anmälan på det fallet och få det överstökat, för så där får det inte gå till. Det är inte hälsosamt varken mot kunderna eller grisarna själva.

På det fallet? De polisanmälde 90 gårdar, och de besökte låååångt ifrån alla grisfarmar i landet (de undersökte gårdar från åtta olika landskap).

stevebc
2009-11-24, 14:28
På det fallet? De polisanmälde 90 gårdar, och de besökte låååångt ifrån alla grisfarmar i landet (de undersökte gårdar från åtta olika landskap).Jag tvekar inte på att polisanmälningarna saknade grund, och att de som anmäldes verkligen undersöks seriöst. Jordbruksministern talade ju även om att ev utöka tillsynen, för det är ju uppenbart efter det här att kraven inte efterlevs.

stafh
2009-11-24, 14:31
De besökte tydligen ett hundratal gårdar, runt 90 av dem polisanmäldes.

DN:

En av de undersökta gårdarna ägs av Lars Hultström, ordförande för köttböndernas organisation Swedish Meat och styrelseledamot vid HK Scan och Svenska Djurhälsovården, ett veterinärföretag som arbetar med djurhälsofrågor. Hultström har också tidigare varit ordförande för Sveriges Grisproducenter.

På hans gård ska Djurrättsalliansens aktivister i söndags ha filmat hur andra grisar tuggar på en död gris på golvet i en av grisstallarna. Flera grisar har skador på benen och det saknas halm i boxarna. Ekot uppger sig ha kontrollerat filmen och säkerställt att den är autentisk.

- Vi begärde ut alla inspektionsprotokoll från svenska grisfarmar och så har vi valt slumpmässigt bland dem. Vi har gjort "oinbokade besök" och gått in på gårdar som stått öppna. Det är viktigt att poängtera att om en gård har stått låst så har vi inte dokumenterat den, svarar Malin Gustafsson.

Endast på några få gårdar kunde Djurrättsalliansen inte dokumentera några lagbrott, heter det i ett pressmeddelande.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/larm-om-vanvard-av-svenska-grisar-1.1000734

Jagärsvag
2009-11-24, 14:32
Jag tvekar inte på att polisanmälningarna saknade grund, och att de som anmäldes verkligen undersöks seriöst. Jordbruksministern talade ju även om att ev utöka tillsynen, för det är ju uppenbart efter det här att kraven inte efterlevs.

Det skulle inte förvåna mig om dessa kontrollanter meddelar innan de kommer.
Jag blir riktigt förbannad på detta.

Klein
2009-11-24, 14:47
Jag har aldrig ätit vidrigare kött än svenskt standardgriskött. Unket, äckligt och allmänt motbjudande både till smak och konsistens. Det blir också som gummi i stekpannan av tillagning. Jag har aldrig hyst några illusioner rörande svensk gris eller fä-uppfödning för den delen. Stora jävla grisfarmar där djuren lever inomhus i trånga bås. Inte konstigt att köttet smakar skit. Jag slutade äta vanligt svenskt griskött redan för 7 år sedan. Har dock lyckats hitta riktigt fint griskött från en ekologisk gård i Lövsele utanför Skellefteå. Syrlig och frisk smak.

Smaken och konsistensen på färskt, oprocessat kött reflekterar definitivt hur djuret har levt.

Herr Oberst
2009-11-24, 16:06
Mycket sjukt skit har man sett på nätet, men detta placerar sig klart i toppen. Gillar dock inte slutklämmen, att vårt enda sätt att stoppa djurplågeriet är att sluta äta kött.

Själv är man nästan uppväxt på en grisfarm då min morfar var grisbonde. Men hans grisar levde fan inte på detta sättet.

Scratch89
2009-11-24, 16:10
Tur att man inte (väldigt sällan) äter gris då. Usch, jag mår dåligt av sådana här klipp.

Grahn
2009-11-24, 16:12
Inte helt oväntat menar grisfarmarna att det inte alls ser ut sådär hos dem, man får hoppas det blir grundligare kontroller.

tsp
2009-11-24, 16:27
Slutet var faktiskt det som gjorde mig mest upprörd, för då byttes fokus från behandligen av grisarna under deras levnad till att "det är så svårt för mig att förstå att alla dessa små stackars grisar nu är döda!! DÖDA! *gråt gråt*" Helt plötsligt var det själva slakten av grisar som var det taskiga, och det håller jag då rakt inte med om. Att äta kött är det mest narturliga som finns. Stör mig så sjukt mycket på att vegan-filmare aldrig kan hålla sig till saken - i det här fallet att hanteringen av djur är totalt underkänd och MÅSTE förändras. Nej nej, man ska alltid lyckas klämma in "KÖTT ÄR _MORD_! DU ÄTER SMÅ OSKYLDIGA DJUR!"

Lando
2009-11-24, 16:39
Detta kan ju knappast påverka köttkvalitén positivt heller..........

Magasinet Filter gjorde ett reportage om tre olika grisfarmar för några månader sen, en dansk där det var vanvård till max, en vanlig Svensk och en KRAVgård där grisarna levde fritt och lyckligt. När dom sen blindtestade köttet från gårdarna så var det inga märkbara skillnader i kvalité, vilket känns synd..

Trance
2009-11-24, 16:42
Magasinet Filter gjorde ett reportage om tre olika grisfarmar för några månader sen, en dansk där det var vanvård till max, en vanlig Svensk och en KRAVgård där grisarna levde fritt och lyckligt. När dom sen blindtestade köttet från gårdarna så var det inga märkbara skillnader i kvalité, vilket känns synd..

Vad testades?

Osten80
2009-11-24, 16:42
Riktigt obehagligt och oacceptabelt av uppfödarna, men det blir som brukligt när djurrättsaktivister ska hålla låda. En fånig inramning med ledseniögatmusik,och en uppmaning till alla att sluta äta kött.
Hur jävla svårt kan det vara att göra ett objektivt inslag utan trams och pekpinne-moralism?
Inramningen gör att jag inte tar reportaget på allvar, och det tror jag knappast att jag är ensam om.

Klein
2009-11-24, 16:43
Magasinet Filter gjorde ett reportag om tre olika grisfarmar för några månader sen, en dansk där det var vanvård till max, en vanlig Svensk och en KRAVgård där grisarna levde fritt och lyckligt. När dom sen blindtestade köttet från gårdarna så var det inga märkbara skillnader i kvalité, vilket känns synd..

Klart att man, som testätare, inte märker några skillnader i köttkvalitét om man kremerat och kryddat köttet till tusen; i synnerhet inte om köttet inte är färskt till att börja med.

stafh
2009-11-24, 16:49
Riktigt obehagligt och oacceptabelt av uppfödarna, men det blir som brukligt när djurrättsaktivister ska hålla låda. En fånig inramning med ledseniögatmusik,och en uppmaning till alla att sluta äta kött.
Hur jävla svårt kan det vara att göra ett objektivt inslag utan trams och pekpinne-moralism?
Inramningen gör att jag inte tar reportaget på allvar, och det tror jag knappast att jag är ensam om.

Det är djurrättsalliansen som gjort undersökningen, att de förespråkar veganism/vegetarianism borde väl knappast komma som någon överraskning. Sluta gnälla och var glad över att någon faktiskt tog sig tid att avslöja de här missförhållandena istället.

Kolla på det nedkortade rapport-reportaget istället då om du har så svårt att ta det fullständiga reportaget på allvar.

LadyG
2009-11-24, 16:50
Riktigt obehagligt och oacceptabelt av uppfödarna, men det blir som brukligt när djurrättsaktivister ska hålla låda. En fånig inramning med ledseniögatmusik,och en uppmaning till alla att sluta äta kött.
Hur jävla svårt kan det vara att göra ett objektivt inslag utan trams och pekpinne-moralism?
Inramningen gör att jag inte tar reportaget på allvar, och det tror jag knappast att jag är ensam om.

+1

Det går tydligen inte att presentera fakta utan att samtidigt försöka köra ner lite moralkakor i halsen på folk.

Zakath
2009-11-24, 16:54
+1

Det går tydligen inte att presentera fakta utan att samtidigt försöka köra ner lite moralkakor i halsen på folk.

Så därför ska man också ignorera det viktiga i inslagen, vanvården av djur? Det ni säger kan lätt tolkas på det sättet, även om jag vet att ni antagligen bryr er lika mycket som de flesta så visas inte det i era inlägg.

stafh
2009-11-24, 16:58
+1

Det går tydligen inte att presentera fakta utan att samtidigt försöka köra ner lite moralkakor i halsen på folk.

"Idén bakom djurrättsalliansen är väldigt enkel. Vi anser att djur ska vara fria från förtryck." - Djurrättsalliansens hemsida.

Klart som fan att de kommer att presentera faktan så att den är ett argument för deras agenda. Skit i presentationen och fokusera på själva resultatet av undersökningen istället.

Snobbe
2009-11-24, 17:11
Håller med tråkigt att det är så "fel" att äta kött enligt dom. Jag ser inget fel i det om djuren lever ett bra liv men detta visar ju verlkigen att man kanske ska sluta med det helt. Eller iaf när man äter kött ha stor koll på var det kommer ifrån.

LadyG
2009-11-24, 17:16
Så därför ska man också ignorera det viktiga i inslagen, vanvården av djur? Det ni säger kan lätt tolkas på det sättet, även om jag vet att ni antagligen bryr er lika mycket som de flesta så visas inte det i era inlägg.

Nejdå, man ska inte ignorera djurens lidande. Jag fortsätter rata kött i 99 fall av 100 i butikerna eftersom det inte finns någon bra märkning som talar om huruvda det är djurplågerikött eller ej.

Däremot tänker jag inte ge upp rätten att äta kött, bara för att några prilliga aktivister tycker det. Då tycker jag det är mycket bättre att skärpa kontrollerna, om det är det som fallerat eller om så inte är fallet ta reda på vad som gått fel och fixa det istället.

Zakath
2009-11-24, 18:14
Nejdå, man ska inte ignorera djurens lidande. Jag fortsätter rata kött i 99 fall av 100 i butikerna eftersom det inte finns någon bra märkning som talar om huruvda det är djurplågerikött eller ej.

Däremot tänker jag inte ge upp rätten att äta kött, bara för att några prilliga aktivister tycker det. Då tycker jag det är mycket bättre att skärpa kontrollerna, om det är det som fallerat eller om så inte är fallet ta reda på vad som gått fel och fixa det istället.

Låter som en vettig inställning :)

Herr Oberst
2009-11-24, 18:19
Kolla på det nedkortade rapport-reportaget istället då om du har så svårt att ta det fullständiga reportaget på allvar.

Saken är ju det att man har väldigt svårt att denna granskning gjorts med objektiva ögon.

Zakath
2009-11-24, 18:30
Saken är ju det att man har väldigt svårt att denna granskning gjorts med objektiva ögon.

Bilderna talar för sig själva. Så ska det inte se ut någonstans. Eller tycker du det?

stafh
2009-11-24, 18:47
Saken är ju det att man har väldigt svårt att denna granskning gjorts med objektiva ögon.

Ekot på sveriges radio var med vid åtminstone ett besök. Hur menar du att man kan filma någonting subjektivt? Tror du de har byggt upp en studio och fyllt den med grisar som de sedan vanvårdat och filmat?

Ser du på t.ex. Amnesty International på samma sätt? Om UNAIDS skriver en rapport om AIDS-spridningen i botswana så kan man inte lita på den heller eller, eftersom den är skriven av folk som vill utrota HIV?

Loke
2009-11-24, 19:39
Riktigt obehagligt och oacceptabelt av uppfödarna, men det blir som brukligt när djurrättsaktivister ska hålla låda. En fånig inramning med ledseniögatmusik,och en uppmaning till alla att sluta äta kött.
Hur jävla svårt kan det vara att göra ett objektivt inslag utan trams och pekpinne-moralism?
Inramningen gör att jag inte tar reportaget på allvar, och det tror jag knappast att jag är ensam om.

Hur svårt kan det vara för konsumenten att organisera sig på liknande sätt som aktivisterna och skapa liknande filmer med just den inramning som konsumenten vill ha?

Onigiri
2009-11-24, 19:39
Usch så fel det känns att jag glatt åt fläskkotlett för en stund sedan. :(

spoonchest
2009-11-24, 19:41
Åkte förbi i höstas vid nån underbar svinfarm i centrala Dalarna där nassarna (grisarna)
lubbade runt på gröna ängder. Det såg iaf trevligt ut. Finns väl både och.

Mjo. Den där gården är beryktad för sin djuromsorg. Antagligen har dom de mest välmående grisarna i Sverige. Iaf om man ser till det faktum att de föds upp i produktionssyfte.

Ont: Jag klarade inte heller av att se filmen. Jag stängde av vid
:-"När han såg på mig med de där sorgsna ögonen..." ackompanjerat med gitarrplonkande.

Sverige ligger fortfarande i framkant när det kommer till djurskydd.

Ang. Polisanmälningarna väntar jag ivrigt på upplösningen. Det finns nog inte en enda bonde med djuruppfödning här i Sverige som INTE har en anmälan gjord mot sig. Många är helt uppbyggda på okunskap och Walt disneyfantasier.

Men det är bra att det diskuteras. Grisar i allmännhet lever i en stressig miljö, det är inget nytt.
Eller tja, förutom den gården som TrapperBuzz tog upp. fanns det ett himmelrike för grisar skulle jag tro att det såg ut så.

stafh
2009-11-24, 19:45
Mjo. Den där gården är beryktad för sin djuromsorg. Antagligen har dom de mest välmående grisarna i Sverige. Iaf om man ser till det faktum att de föds upp i produktionssyfte.

Ont: Jag klarade inte heller av att se filmen. Jag stängde av vid
:-"När han såg på mig med de där sorgsna ögonen..." ackompanjerat med gitarrplonkande.
Det är den "värsta" biten, blir bättre efter det.

Sverige ligger fortfarande i framkant när det kommer till djurskydd.
Man är inte smart för att man har högst betyg i särskolan.

Tolkia
2009-11-24, 19:47
Ang. att det skulle vara "subjektiv filmning" så har en av gårdarna som filmats fått besök av Länsstyrelsen och Djurhälsovården under dagen, och det såg visst inte alltför vackert ut där.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3261166

Olegh
2009-11-24, 19:56
Ang. att det skulle vara "subjektiv filmning" så har en av gårdarna som filmats fått besök av Länsstyrelsen och Djurhälsovården under dagen, och det såg visst inte alltför vackert ut där.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3261166

Angående länken. Inspektioner hit och inspektioner dit, men ingenstans någonting om polisanmälan eller eventuell påföljd som djurägaren riskerar.
Jag är lite nyfiken, vad kan konsekvenserna i det här enskilda fallet bli egentligen? Någon?

spoonchest
2009-11-24, 19:59
Det är den "värsta" biten, blir bättre efter det.


Tycker jag inte. De tolkar djurskyddslagen och visar bilder på lagbrott, visst. Men gitarren släpper de fan inte.


Man är inte smart för att man har högst betyg i särskolan.

Men vad förväntar du dig?

Ska vi driva svensk djurskyddslagstiftning så hårt att all produktion av gris läggs ner? Då kan man ju snacka om en plan som baktänder. Och dansken kan sko sig.

Loke
2009-11-24, 20:04
Angående länken. Inspektioner hit och inspektioner dit, men ingenstans någonting om polisanmälan eller eventuell påföljd som djurägaren riskerar.
Jag är lite nyfiken, vad kan konsekvenserna i det här enskilda fallet bli egentligen? Någon?

Villkorligt verkar vara vanligt. Fast jag har inte direkt stor erfarenhet, känner bara till ett par fall på relativt nära håll.

stafh
2009-11-24, 20:10
Tycker jag inte. De tolkar djurskyddslagen och visar bilder på lagbrott, visst. Men gitarren släpper de fan inte.

Sett hela?



Men vad förväntar du dig?

Ska vi driva svensk djurskyddslagstiftning så hårt att all produktion av gris läggs ner? Då kan man ju snacka om en plan som baktänder. Och dansken kan sko sig.

Då är det väl läge att förbjuda import av kött från länder som håller lägre standard än sverige.

spoonchest
2009-11-24, 20:11
Villkorligt verkar vara vanligt. Fast jag har inte direkt stor erfarenhet, känner bara till ett par fall på relativt nära håll.
Djurförbud är också poppis att ge som straff.

Helt verkningslöst i de flesta fall eftersom bonden går in och skriver lite papper och vips så äger frun djuren istället.

jaosef
2009-11-24, 20:15
Sjukt... vid 0:16 - 0:19 kunde jag inte hjälpa att brista ut i skratt dock:em:

spoonchest
2009-11-24, 20:16
Sett hela?




Skummar igenom nu. Fortfarande lagbrott och gitarr.


Då är det väl läge att förbjuda import av kött från länder som håller lägre standard än sverige.

Går nog sådär tack vare EU.
Men svenska bönder tackar nog inte nej.
Eller så kan man höja standarden inom EU med sverige som modell.
Men det blir också svårt eftersom vi bara MÅSTE ha med baltländerna i EU så fort som möjligt. Och jag har sett djurhållning därborta.
Djurskyddet verkade inte vara prio ett för kriterierna att gå med.

spoonchest
2009-11-24, 20:41
Hittade gården som Trapper Buzz pratade om.

http://www.forsagard.se

Kolla igenom bilderna där. Man riktigt myser när man ser deras grisar.

malfunction
2009-11-24, 20:51
Jag kan hålla med om att gitarren är ganska onödig då bilderna helt klart talar för sig själva. Men lönt att hänga upp sig på det? Musik används i all filmproduktion för att skapa stämning, framförallt i dokumentärer. Tycker ni verkligen musiken spelar någon roll i det stora hela? Jag har sett dokumentärer om djuruppfödning tidigare där dom inte lagt till musik utan istället har haft med ljudupptagning och verkligheten ser precis likadan ut.
Jag kan hålla med om att enda sättet att stoppa djurplågeriet kanske inte är att sluta äta kött men det är det enda säkra sättet. Att behandla ett djur med den respekt djuret han/hon förtjänar samtidigt som detta djur ska vara en produkt i slutändan är svårt, om inte omöjligt, för en människa.
Bra att du postade videon Stafh.

Snobbe
2009-11-24, 20:54
Hittade gården som Trapper Buzz pratade om.

http://www.forsagard.se

Kolla igenom bilderna där. Man riktigt myser när man ser deras grisar.

Skulle lätt betala 500kr kilot för griskött om man visste om att grisen har fått leva sådär i hela sitt liv underbart.

spoonchest
2009-11-24, 21:05
Det MEst imponerande är hur de får gården att gå runt. Tänk på hur mycket utrymme varje gris får jämfört mot vad tex uppbundna grisar har.

stafh
2009-11-24, 21:07
Ängavallen i skåne har också bra djurhållning.

http://angavallen.se/

Snobbe
2009-11-24, 21:12
Det MEst imponerande är hur de får gården att gå runt. Tänk på hur mycket utrymme varje gris får jämfört mot vad tex uppbundna grisar har.

nu vet jag ju inte men dom kan säkert sälja sitt kött till lokala slaktare som har varit där o sett hur det e på gården osv. Samt att dom kanske inte gör samma vinst som dom andra gör men går fortfarande runt osv.

Herr Oberst
2009-11-24, 21:18
Ängavallen i skåne har också bra djurhållning.

http://angavallen.se/

Men, det ligger ju i Vellinge. Trodde alla som bodde där var sadistiska odjur

Baan
2009-11-24, 21:29
Men, det ligger ju i Vellinge. Trodde alla som bodde där var sadistiska odjur

Bara mot människor.

stevebc
2009-11-24, 21:29
bara mot människor.:d

jens__E
2009-11-24, 21:39
Har inte sett hela filmen. Började se men det är alldeles för jobbigt så jag stängde av efter mindre än en minut..
Har inte ätit kött sedan jag såg Earthlings. Det tog mig tre försök att se den, klarade 15 minuter första gången sen låg jag och grät.. *cry*

tsp
2009-11-25, 02:30
Ängavallen köper mor och far mitt kött från ibland! Vilket känns riktigt bra, speciellt nu!

Jag tror att det kommer ske en allt större förändring i sverige över djurhållning osv, inte bara gällande grisar. För när sådana här filmer kommer ut tror jag verkligen att människor tar åt sig. Själv berättade jag idag för min far att jag inte tänker äta gris längre efter att ha sett denna dokumentär. Han hade hört om samma grej på nyheterna (jag visste inte att det var med där) och höll med mig. Så här hemma kommer inte taskigt fläskkött serveras längre. Tror att allt fler hushåll kommer förändras med oss.

spoonchest
2009-11-25, 07:16
Ser inte vad det här ska förändra riktigt. Möjligen hårdare/fler kontroller. Man ska klara av ett oanonnserat besök utan problem.

Det spelar ingen roll hur bra djurskydd lagen ger, om folk som dessa kommer undan.
Bilderna var tagna ifrån ett tiotal gårdar om jag inte missminner mig, så jag oroar mig faktiskt inte alltför mycket.

Anna.L
2009-11-25, 07:49
För er som stör er för mycket på gitarrplink så rekommenderar jag filmen Vårt dagliga bröd (http://www.imdb.com/title/tt0765849/). Den saknar helt berättarröst och bakgrundsmusik.

För er som klarar av lite mer gitarrplink och lite mer upprörande bilder kan jag rekommendera filmen jens_E pratar om, Earthlings (http://www.imdb.com/title/tt0358456/).

D Andersson
2009-11-25, 08:24
Ser inte vad det här ska förändra riktigt. Möjligen hårdare/fler kontroller. Man ska klara av ett oanonnserat besök utan problem.

Det är där det fallerar, precis som för brottslighet i stort i Sverige. Lagstiftningen finns men kontrollen att den efterlevs är alldeles för dålig.

Nitrometan
2009-11-25, 09:51
Ängavallen nere i Skåne (i Vellinge kommun utanför Malmö) har en bra uppfödnig av sina grisar.

De kallar det för hälsogris.

Ängavallens Gård öppnade 1974 som en reaktion mot den intoleranta, industriella djurhållningen. Grisar är inga svin, som Rolf Axel själv uttrycker det. I detta familjeföretag får grisarna beta fritt utomhus året runt, under naturliga förhållanden. De äter enbart vegetarisk kost som har odlats på gården, såsom korn, vete, havre, ärter och hö. Våra Linderödsgrisar är tåliga och starka djur. De är så friska att de slipper antibiotika och andra mediciner. När de ska slaktas, sker det under värdiga former och utan stress i deras egen hemmiljö, på gården.


Det är såklart dyrare med deras kött. Men det får man kanske betala för att grisarna ska ha det bra.

Nitrometan
2009-11-25, 09:56
Tillägg - Stafh hade redan hittat Ängavallen. Bra där, stafh. :thumbup:


Jag har ätit en hel del av deras produkter och tycker om dem.

Nitrometan
2009-11-25, 10:01
Sverige ligger fortfarande i framkant när det kommer till djurskydd.
Djurskyddslagen är bra.

Efterlevnaden verkar mindre bra.


När de få inspektioner som görs alltid är föranmälda blir det inte så bra.



I Skåne, som har flest grisar i Sverige (!!), har det inte gjorts en enda inspektion av länsveterinären iår.

I Blekinge har ingen av grisgårdarna inspekterats på flera år.

Snobbe
2009-11-25, 10:14
Jag förstår inte hur inspektionerna kan göras föranmälda. Det måste ju vara det dummaste någonsin?

Nitrometan
2009-11-25, 10:23
Jag förstår inte hur inspektionerna kan göras föranmälda. Det måste ju vara det dummaste någonsin?

En av de bidragande orsakerna är att uppfödarna är med och betalar för veterinärerna och är en stor/mäktig organisation. Ett av deras krav har varit att inpektionerna ska vara föranmälda.

Instämmer i att det inte är bra.

spoonchest
2009-11-25, 10:30
Inte samma problem med nötkreatur. Där har du stallar som besöks frekvent av både husdjurstekniker, veterinärer och nyfikna grannar.

ewho
2009-11-25, 11:07
Händelsen i sig är tragisk. Folket ifrån Djurrättsalliansen är tragikomiska

Racso
2009-11-25, 11:38
Som andra redan skrivit.

Så jävla mycket skitsnack att vårat SVENSKA kött är så mycket bättre och att vi tar hand om våra djur bättre än tex danskarna som låter sina grisar sitta i för små burar. Skitsnack.

Sen så är det faktiskt jävligt äckligt att veta att fläskfilen man äter kommer från en gris som ätit lik, kanske har man fått jackpott och tom fått kött från en självdöd/sjuk gris. ÄCKLIGT.

Ska köpa kött från Kazakstan istället.

Nitrometan
2009-11-25, 12:30
Sen så är det faktiskt jävligt äckligt att veta att fläskfilen man äter kommer från en gris som ätit lik, kanske har man fått jackpott och tom fått kött från en självdöd/sjuk gris. ÄCKLIGT.
Sen maler de ner de självdöda grisarna till köttmjöl som används till grisfoder.

Inte kul. *spy*

Hemi
2009-11-25, 12:36
Som andra redan skrivit.

Så jävla mycket skitsnack att vårat SVENSKA kött är så mycket bättre och att vi tar hand om våra djur bättre än tex danskarna som låter sina grisar sitta i för små burar. Skitsnack.

...
Ska köpa kött från Kazakstan istället.

Det är väl fraktsträckan det handlar om, med vad alla stationer med upptining och ny nedfrysning det kan innebära. Finns en poäng med att handla från närbeliggande.

Griffin
2009-11-25, 13:03
vafan sånt där vill man ju inte se*gah!**gah!*:furious:

spoonchest
2009-11-25, 13:20
Som andra redan skrivit.

Så jävla mycket skitsnack att vårat SVENSKA kött är så mycket bättre och att vi tar hand om våra djur bättre än tex danskarna som låter sina grisar sitta i för små burar. Skitsnack.


Det är ju precis det vi gör, så något skitsnack är det inte tal om.


Ska köpa kött från Kazakstan istället.
Jaha. Har du någon insyn i djurhållningen i Kazakstan?

+1:ar förövrigt på ewho

stafh
2009-11-25, 13:49
Bilderna var tagna ifrån ett tiotal gårdar om jag inte missminner mig, så jag oroar mig faktiskt inte alltför mycket.

Som sagt besökte de ett hundratal gårdar, och polisanmälde ca 90. Bilder och rapport från samtliga gårdar finns på hemsidan.

stafh
2009-11-26, 13:35
"Grisarnas liv och död", rapport från djurens rätt om hur grisindustrin ser ut i Sverige:

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/material/nedladdningsbart/rapport_grisar.pdf

Eddie Vedder
2009-11-26, 13:53
Jag tror tyvärr att LOU har bidragit till mycket av det här. LOU är lagen om offentlig upphandling och innebär att man från alla kostverksamheter (vilka troligtvis står för en enorm andel av det inhandlade råvarorna från landets bönder) enbart kan köpa varor man i stort sett inte har den minsta kollen på.

Jag satt på upphandlingsmöten/upphandlingsdiskussioner under praktiken och kunde nästan ramla av stolen. Bedrövlig information från leverantörer om ursprung och innehåll i maten, men likförbannat får man inte beställa annat än "vad som finns på anbud".

Vore det inte så att LOU satte så många käppar i hjulen tror jag att närproducerat skulle kunna öka och då kan inköpen göras av bönder som man de facto själv kan besöka. Ju mer anonym industrin är desto värre kan man ju sköta sig.


Lite off topic men ändå relevant: Jag vet en studnet från SLU som skrev ett examensarbete (tror det var D-nivå) om just djurhållning och i den studien framgick ofta att de som behandlade djuren sämst ofta var drabbade av andra sociala problem. Samma person som fått anmälan för djurhållning kanske även var anmäld för hustrumisshandel t.ex. Så att det i många fall helt enkelt blir en följd av ett allmänt katastrofalt liv för bonden där djuren helt bortprioriteras.

Vore intressant att läsa det där arbetet, jag hörde bara om det genom en klasskompis igår.

spoonchest
2009-11-26, 13:56
propaganda, menar du väl?

@Eddie: Det där med sociala problem hos bönder som missköter sina djur kan nog mycket väl stämma.
Folk i allmänhet som har sociala problem brukar ju missköta sina jobb. Eller?

stafh
2009-11-26, 14:12
propaganda, menar du väl?

Läs först innan du avfärdar det som propaganda.

Eddie Vedder
2009-11-26, 14:16
@Eddie: Det där med sociala problem hos bönder som missköter sina djur kan nog mycket väl stämma.
Folk i allmänhet som har sociala problem brukar ju missköta sina jobb. Eller?

Ja slutsatsen känns inte orimlig, definitivt inte. Kombinera det med det helt anonyma ursprunget i maten som köps in för måltidsdrift så är det inte underligt tyvärr.

olander08
2009-11-26, 16:20
Ängavallen nere i Skåne (i Vellinge kommun utanför Malmö) har en bra uppfödnig av sina grisar.

De kallar det för hälsogris.

Det är såklart dyrare med deras kött. Men det får man kanske betala för att grisarna ska ha det bra.

Vet någon vad skillnaden är i priset?

Albatross
2009-11-26, 18:49
Äh, kvittar väl hur svinen mår om de smakar gott.

smeander
2009-11-26, 19:12
På tallriken är alla grisar lika, vem bryr sig hur dom har levat? Dom produceras enbart för att hamna på tallriken, precis dom produceras, dom är produkter precis som pasta, gurka och solrosfrön!

Rockhard
2009-11-26, 21:21
På tallriken är alla grisar lika, vem bryr sig hur dom har levat? Dom produceras enbart för att hamna på tallriken, precis dom produceras, dom är produkter precis som pasta, gurka och solrosfrön!

Riktiga människor gör det. Är du en djurplågare? :(

stafh
2009-11-26, 21:26
På tallriken är alla grisar lika, vem bryr sig hur dom har levat? Dom produceras enbart för att hamna på tallriken, precis dom produceras, dom är produkter precis som pasta, gurka och solrosfrön!

Nu trollar du väl visserligen bara, men skulle du säga samma sak om det hade varit människor man åt?

spoonchest
2009-11-26, 22:06
Äh, kvittar väl hur svinen mår om de smakar gott.

På tallriken är alla grisar lika, vem bryr sig hur dom har levat? Dom produceras enbart för att hamna på tallriken, precis dom produceras, dom är produkter precis som pasta, gurka och solrosfrön!

WTF?


Sidenote.
Djur som mår bra producerar bättre.

smeander
2009-11-26, 23:42
Riktiga människor gör det. Är du en djurplågare? :(

Nej jag älskar djur, både att ta hand om och att äta dom.

Det är skillnad på husdjur/tamdjur och slaktdjur, slaktdjur är inget annat än produkter.

Du trollar du väl visserligen bara, men skulle du säga samma sak om det hade varit människor man åt?

Utan tvekan, kött som kött.

Djur som mår bra producerar bättre.

Jag håller med om att det är skillnad, men dock bara på Nötkött, inte på griskött. Där smakar allt lika.

Snobbe
2009-11-27, 00:09
Nej pasta och griskött är inte samma sak, varför? För att en gris har känslor en hjärna och "lever" om man säger så. Visst den föds upp för att slakta men varför göra dens liv så hemskt som möjligt bara för att den ska ätas.

smeander
2009-11-27, 00:13
För att göra företaget så lönsamt som möjligt, sen behöver dom inte gå till överdrift heller för den delen. Men det har ju varit känt sedan länge att djur, speciellt gris och fågel har hanterats på detta sätt, värphönor har det oftast sämst ställt, men ska man skita i att äta äggen då? Eller strunta i att äta köttet? Då har ju djuren lidit alldeles i onödan...

stafh
2009-11-27, 00:22
För att göra företaget så lönsamt som möjligt, sen behöver dom inte gå till överdrift heller för den delen. Men det har ju varit känt sedan länge att djur, speciellt gris och fågel har hanterats på detta sätt, värphönor har det oftast sämst ställt, men ska man skita i att äta äggen då? Eller strunta i att äta köttet? Då har ju djuren lidit alldeles i onödan...

Har du i din genialitet tagit dig en funderare över vad som hänt med köttindustrin om alla slutade äta kött?

Herr Oberst
2009-11-27, 00:22
http://media.ebaumsworld.com/picture/Rattlesnake93/troll-web1asd.jpg

spoonchest
2009-11-27, 07:31
Jag håller med om att det är skillnad, men dock bara på Nötkött, inte på griskött. Icke. När jag säger djur så inkluderar det även gris. Hur kan du tro något annat?
Där smakar allt lika.

Det är väl ändå subjektivt. Men dina poster i denna tråd gör det tydligt att du inte är speciellt insatt i ämnet ÖHT, och det är ju egentligen bara bra.

Yip_man
2009-11-27, 07:39
Nu trollar du väl visserligen bara, men skulle du säga samma sak om det hade varit människor man åt?

Det är väl förfan ändå skillnad på grisar och människor. Inte för att jag på nått sätt tycker att behandlingen av dem är rätt.

spoonchest
2009-11-27, 07:43
Om du kollar länkarna stafh lägger upp i denna tråden så kan du utifrån dessa anta att han tycker att så inte är fallet.

Nitrometan
2009-11-27, 08:38
Det är väl förfan ändå skillnad på grisar och människor.
Fast de smakar lika.

stafh
2009-11-27, 16:09
Det är väl förfan ändå skillnad på grisar och människor. Inte för att jag på nått sätt tycker att behandlingen av dem är rätt.

På vilket sätt skiljer sig grisars lidande från människors?

Grahn
2009-11-27, 16:29
På vilket sätt skiljer sig grisars lidande från människors?

Där dödde tråden, den var bra medans den varande.

http://www.city-data.com/forum/attachments/oklahoma/23753d1216512869-official-oklahoma-forum-chattin-thread-rip-thread.jpg

z_bumbi
2009-11-27, 16:46
Inte helt oväntat menar grisfarmarna att det inte alls ser ut sådär hos dem, man får hoppas det blir grundligare kontroller.

Jag förstår inte hur inspektionerna kan göras föranmälda. Det måste ju vara det dummaste någonsin?

Varje svinstall är en sluten enhet så det är inte direkt bara att dyka upp, däremot kan man säkert korta tiden mellan föranmälan och besök. Ett problem är att eftersom grisar ger så lite pengar så förekommer det extremt få besök av veterinärer i verksamheten och det kan bidra till att det spårar ur.

Skulle lätt betala 500kr kilot för griskött om man visste om att grisen har fått leva sådär i hela sitt liv underbart.

Det är du ganska så ensam om och det är också därför prispressen på kött är så stark.

Jag tror tyvärr att LOU har bidragit till mycket av det här. LOU är lagen om offentlig upphandling och innebär att man från alla kostverksamheter (vilka troligtvis står för en enorm andel av det inhandlade råvarorna från landets bönder) enbart kan köpa varor man i stort sett inte har den minsta kollen på.

Jag satt på upphandlingsmöten/upphandlingsdiskussioner under praktiken och kunde nästan ramla av stolen. Bedrövlig information från leverantörer om ursprung och innehåll i maten, men likförbannat får man inte beställa annat än "vad som finns på anbud".

Vore det inte så att LOU satte så många käppar i hjulen tror jag att närproducerat skulle kunna öka och då kan inköpen göras av bönder som man de facto själv kan besöka. Ju mer anonym industrin är desto värre kan man ju sköta sig.

Iofs kan det bero på de som skriver villkoren för anbuden lika mycket som på producenterna, det är lättare (och billigare) att inte ställa krav. Närproducerat är ett undantag då det som du vet inte är tillåtet att kräva.

crillepersson
2009-11-27, 17:15
Jag är uppväxt på en gård med bla grisar, jag har varit runt på minst 20 gårdar under min uppväxt och jag har då aldrig sett några djur som levt under sådana förhållanden.
Vissa människor ska inte få ha djur, sen kvittar det om djuret ska bli mat eller om det är ett husdjur.

Nitrometan
2009-11-27, 17:55
Varje svinstall är en sluten enhet så det är inte direkt bara att dyka upp, däremot kan man säkert korta tiden mellan föranmälan och besök. Ett problem är att eftersom grisar ger så lite pengar så förekommer det extremt få besök av veterinärer i verksamheten och det kan bidra till att det spårar ur.
Jag har för mig att reglerna säger att minimum är ett veterinärbesök vart tredje år.

Skulle man inte kunna ge veterinärerna (t.ex. länsveterinär) befogenheter att dyka upp på gården och göra en oanmäld besiktning? De bara knackar på eller ringer bonden när de står vid dörren. Om bonden inte kan så tar de det en annan gång. Tre "missar" så får bonden en anmärkning.

Bara ett förslag.

Fat tony
2009-11-27, 19:16
shit happens

Eddie Vedder
2009-11-27, 20:29
Närproducerat är ett undantag då det som du vet inte är tillåtet att kräva.

Nej det sätter ju LOU käpparna i hjulet för. Vad är dina egna erfarenheter av upphandlingsmöten?

stafh
2009-11-30, 10:00
Där dödde tråden, den var bra medans den varande.

Vad menar du?

Grahn
2009-11-30, 10:20
Vad menar du?

Jag menar att tråden var bra medan den handlade om att exponera brister i svensk djurskötsel och att sidospåret likt veganernas avslut i filmen inte leder till något vettigt.

Det räcker med att exponera problemet för ökad medvetenhet.

Nitrometan
2009-11-30, 10:25
Det räcker med att exponera problemet för ökad medvetenhet.
Det ska bli intressant att se om det säljs mindre julskinka än vanligt iår.



Sen kör ju "grisindustrin" med den självklara taktiken att misstänkliggöra de djurrättsaktivister som uppmärksammade detta.

Inbrott. Varför väntade de om de har hållit på så länge? Varför inte en anmälan om brott mot djurskyddslagen med en gång?

stafh
2009-11-30, 10:38
Jag menar att tråden var bra medan den handlade om att exponera brister i svensk djurskötsel och att sidospåret likt veganernas avslut i filmen inte leder till något vettigt.

Det räcker med att exponera problemet för ökad medvetenhet.

Ääh, tråden är stor nog åt båda delarna. :)

Grahn
2009-11-30, 10:41
Det ska bli intressant att se om det säljs mindre julskinka än vanligt iår.


Det kanske säljs mer ekologisk eller KRAV märkt skinka om inte annat.

Ääh, tråden är stor nog åt båda delarna. :)

Jag tror faktiskt att så fort det luktar "vegan propaganda" så sparkar vissa bakut och avfärdar allt och man kanske missar att det finns ett problem som bör tas tag i.

Fast jag kan förståss ha fel, det har hänt. :)

Nitrometan
2009-11-30, 10:44
Det kanske säljs mer ekologisk eller KRAV märkt skinka om inte annat.
Den har nog redan tagit slut.

Den är redan bokad alltså.


Förra året köpte jag julskinka på Ängavallen, beställde i slutet av september och fick en av de sista.


Det brukar ta några år att ställa om en gård till KRAV-uppfödning. För tillfället är efterfrågan större än tillgången. Jag tvivlar därför på att de gårdarna kan leverera mer.

stafh
2009-11-30, 10:49
Jag tror faktiskt att så fort det luktar "vegan propaganda" så sparkar vissa bakut och avfärdar allt och man kanske missar att det finns ett problem som bör tas tag i.

Jo, så är det ju faktiskt. Men undviker man diskussionerna helt så kommer men heller ingenstans.

Den har nog redan tagit slut.

Den är redan bokad alltså.


Förra året köpte jag julskinka på Ängavallen, beställde i slutet av september och fick en av de sista.


Det brukar ta några år att ställa om en gård till KRAV-uppfödning. För tillfället är efterfrågan större än tillgången. Jag tvivlar därför på att de gårdarna kan leverera mer.

Känner man sig tät kan man alltid ha julbordet på ängavallens restaurang. ;)

Nitrometan
2009-11-30, 10:58
Känner man sig tät kan man alltid ha julbordet på ängavallens restaurang. ;)
Finns det platser kvar?

Har inte kollat.

Kör förresten med lammstek istället för skinka iår.

stafh
2009-11-30, 11:03
Finns det platser kvar?

Har inte kollat.

Kör förresten med lammstek istället för skinka iår.

Vet inte, men jag har varit där för ett par år sedan och då tror jag inte vi bokade så extremt tidigt.

z_bumbi
2009-11-30, 11:38
Jag har för mig att reglerna säger att minimum är ett veterinärbesök vart tredje år.

Skulle man inte kunna ge veterinärerna (t.ex. länsveterinär) befogenheter att dyka upp på gården och göra en oanmäld besiktning? De bara knackar på eller ringer bonden när de står vid dörren. Om bonden inte kan så tar de det en annan gång. Tre "missar" så får bonden en anmärkning.

Om man samtidigt ger länsveterinären mer pengar så funkar det. Pengarna kommer då från högre priser på köttet och då återkommer balansen mellan kontroll, pris och utländska producenter.
Jag såg att de som tagit bilderna inte gjort regelrätta besök på gårdarna så jag hoppas de skötte om hygienen enligt föreskrifterna för annars kan det få ganska så otrevliga följder.

Nej det sätter ju LOU käpparna i hjulet för. Vad är dina egna erfarenheter av upphandlingsmöten?

Jag har inte varit på ett enda men jag antar att problemet inte är på mötet utan när anbudenskraven skrivs? Visst reglerna är väldigt luddigt skrivna och kommunerna är för små enheter för att driva ärenden för att pröva hur de får skriva men det är ju där frågan om pengar kommer in. Utan att vara för radikal så borde landsting och kommunförbund gemensamt tänja på gränserna och driva ett antal fall för att hitta högsta nivån på krav som de kan använda sig av. Då först finns möjlighet att ställa krav utan att en kommun själva måste driva varje ärende.

Nitrometan
2009-11-30, 12:34
Om man samtidigt ger länsveterinären mer pengar så funkar det. Pengarna kommer då från högre priser på köttet och då återkommer balansen mellan kontroll, pris och utländska producenter.
Det skulle kunna funka. Iaf i Sverige.

Men varför det skulle påverka de utländska producenterna ser jag inte. Kött från andra länder kan väl säljas lika billigt som idag?

Jag såg att de som tagit bilderna inte gjort regelrätta besök på gårdarna så jag hoppas de skötte om hygienen enligt föreskrifterna för annars kan det få ganska så otrevliga följder.
Eftersom de är djurvänner så utgår jag från att de sköter hygienen.

stafh
2009-11-30, 12:38
De har sagt att de använde skyddsdräkter osv.

spoonchest
2009-11-30, 13:42
Jag fick hem land lantbruk i fredags, och inte helt oväntat handlade det mycket om grisskandalen.
En av gårdarna som polisanmäldes för djurplågeri, blev inspekterad timmarna efter att djurrättsalliansens film blivit offentlig. Därifrån fanns det inget djurplågeri att rapportera om. Däremot fick de en anmärkning om att en box med grisar var oacceptabelt smutsig.
Veterinären bedömde även att några grisar i en behandlingsbox inte gick att göra något åt annat än att avliva.

Jag har hela tiden förstått att DA:s rapportering grundat sig på en vilja att svartmåla köttindustrin. Visst, inget fel i det kan man tycka.

Men då är det inte helt orimligt att tro att många av dessa polisanmälningar saknar vettig grund då bilder kan tas ur sitt sammanhang och få vilken bonde som helst att se inkompetent ut.

Lägg därtill okunskap och fördomar om djur och bönder, så är det inte så konstigt att 90% av gårdarna blev polisanmälda.

spoonchest
2009-11-30, 13:46
http://www.lantbruk.com/aktivister-ska-inte-overvaka/2009-11-26
Rätt intressant, tycker jag.
Aktivister ska inte övervaka
Ledare
Publicerad 26 november 2009
Radioreporterns röst är viskande. Det är sen söndagskväll, nära midnatt och kolsvart ute i skogen, berättar han. Tillsammans med två djurrättsaktivister är han på väg till ett intrång i ett stall i Sörmland som tillhör Lars Hultström, ordförande i Swedish Meats. – Det kan vara olagligt att gå in utan lov, påpekar reportern försiktigt. Uppenbarligen vet aktivisterna ganska väl att det de gör faller utanför lagens ramar, deras identitet får inte röjas i radioinslaget.
Men i djurrättsaktivisternas värld helgar ändamålen alltid medlen. Syftet med aktionen uttrycks så här på Djurrättsalliansens webbplats på Internet:
”När grisarnas situation i Danmark avslöjades var det många svenskar som slutade äta kött. Vi hoppas att den här utredningen ska ha samma effekt.”

I två års tid har Djurrättsalliansen smugit in i svenska svinstallar och fotograferat. De kan visa bilder på sjuka, smutsiga och självdöda grisar och har nu anmält 90 gårdar i landet för brott mot Djurskyddslagen. På listan finns nu mönstergårdar, kända för sin goda djurhållning. Men söker man efter obehagliga bilder att skrämma folk med lyckas man säkert. I ett stall med många djur kan mycket hända, även på den mest samvetsgranne och seriöse uppfödarens gård. En gris kan hastigt dö timmen efter det att bonden eller djurskötaren har stängt stalldörren för kvällen. Och ingen grisbonde har möjlighet eller råd att utöva dygnet runt-övervakning på sina djur.
Nu blev Lars Hultström den främsta måltavlan. Det här skrivs inte för att försvara Lars Hultström, jag har ingen inblick i förhållandena på hans gård. Men Djurrättsalliansens mål är givetvis att skada hela den svenska grisnäringen.
Näringen har ändå skäl att ta det som har avslöjats på stort allvar. Att många slaktsvinsuppfödare blivit alltmer sparsamma med strö till djuren uppmärksammas då och då. Självklart ska Djurskyddslagen följas och djuren ha det bra. Men att övervaka att lagen följs är en uppgift för svenska myndigheter, inte för aktivister som smyger in om natten, som stör djuren och riskerar att föra in smittor. Sveriges radios ekoredaktion borde hålla sig för god för att medverka till det.

Nitrometan
2009-11-30, 14:02
En av gårdarna som polisanmäldes för djurplågeri, blev inspekterad timmarna efter att djurrättsalliansens film blivit offentlig.
Fast det var inte nån oanmäld inspektion väl?

Man kan väl säga att uppmärksamheten i media och polisanmälan var nånslags förvarning?

Grahn
2009-11-30, 14:08
Självklart skall inte aktivisterna leda övervakningen av regler, men det de har gjort pekar väl på eventuella BRISTER i nuvarande system snarare än strävar efter att ersätta det?

spoonchest
2009-11-30, 14:08
Edit: @Nitrometan
Mjo, men hade jag sett mina grisstallar framställas sådär i media så hade jag väl ändå inte struntat i att åtgärda vissa saker?

stafh
2009-11-30, 14:18
Självklart skall inte aktivisterna leda övervakningen av regler, men det de har gjort pekar väl på eventuella BRISTER i nuvarande system snarare än strävar efter att ersätta det?

+1.

För övrigt var den där ledaren lite konstigt skriven. Det man såg i inslaget var inte grisar som hade dött för någon timme sedan, det var grisar som var uppsvällda och förruttnade. Det händer inte på en timme, även om temperaturen är lite högre än vanligt i ett grisstall.

Nitrometan
2009-11-30, 14:23
Mjo, men hade jag sett mina grisstallar framställas sådär i media så hade jag väl ändå inte struntat i att åtgärda vissa saker?
Framställas?

Visas upp?

De kanske var såna, grisstallarna? När inte veterinären hade ringt och sagt att han kommer nästa vecka för sin årliga inspektion?

Nitrometan
2009-11-30, 14:24
Självklart skall inte aktivisterna leda övervakningen av regler, men det de har gjort pekar väl på eventuella BRISTER i nuvarande system snarare än strävar efter att ersätta det?

Precis så.

Och som jag sa så kommer grisuppfödarna att peka på alla fel som aktivisterna har gjort.

Nitrometan
2009-12-01, 10:14
Nu är grisbönderna snälla igen!

Scan tillåter de gårdar som tidigare stoppades att leverera griskött igen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3874367.svd

Scan har enligt ett pressmeddelande besiktigat gårdarna tillsammans med veterinärföretaget Svenska djurhälsovården. Gårdarna finns bland de cirka 90 farmer som polisanmälts av organisationen Djurrättsalliansen, vars bilder av missförhållanden upprört många.

"Ett fåtal har fått anmärkningar på ventilationen och krävs på förbättringar av mer teknisk karaktär. Det är dock inte av den grad som kan försvara fortsatt avstängning", skriver Scan.

Resultaten av besiktningarna visar att Scans bönder i hög grad följer lagar och regler, anser företaget.

Svenska djurhälsovården är ett företag som ägs av de som producerar grisarna.

http://www.svdhv.org/nyhemsida/Svdhv/svdhvindex.html
Svenska Djurhälsovården AB är ett veterinärt företag som främst arbetar med djurhälsofrågor rörande uppfödning av grisar, nötkreatur för köttproduktion och får. Bolaget ägs av Scan AB, Avelspoolen AB och KLS Ugglarps. Verksamheten har en historisk plattform som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Foto: Ulrika AnderssonVi är officiell huvudman enligt beslut från Jordbruksverket för djurhälsoprogram rörande grisar, nötkreatur och får.

Så ett företag som ägs av Scan inspekterar gårdar som levererar till Scan och säger att det är bra gårdar.

Grahn
2009-12-01, 10:21
Underbart........

PowPow
2009-12-01, 10:49
På tallriken är alla grisar lika, vem bryr sig hur dom har levat? Dom produceras enbart för att hamna på tallriken, precis dom produceras, dom är produkter precis som pasta, gurka och solrosfrön!

Kan hålla med i argumentationen lite där faktiskt. Jag kan inte se filmen från denna datorn tyvärr, men tycker det kan bli en jäkla hysteri över grisar som skadas på vägen till slaktbordet. O noes, grisen hade ett brutet ben innan denn lades upp för slakt? wtf liksom.

Edit: Och någon nämnde vårt köttätande som det mest naturliga i världen. Vår produktion av grisköt och ordet naturlig borde inte ens gå att skriva i samma mening för tusan.

Grahn
2009-12-01, 10:57
Kan hålla med i argumentationen lite där faktiskt. Jag kan inte se filmen från denna datorn tyvärr, men tycker det kan bli en jäkla hysteri över grisar som skadas på vägen till slaktbordet. O noes, grisen hade ett brutet ben innan denn lades upp för slakt? wtf liksom.


Jag tycker personligen inte det finns någon motsägelse mellan att vara köttätare och att tycka att djuren förtjänar ett uns respekt och att besparas onödigt lidande.

PowPow
2009-12-01, 11:01
Jag tycker personligen inte det finns någon motsägelse mellan att vara köttätare och att tycka att djuren förtjänar ett uns respekt och att besparas onödigt lidande.

Det handlar väl om hur man definierar respekt.
Det handlar ju om att producera djur i stor skala, för att sedan döda dem, lägga dem på matbordet med ett äpple i munnen och äta upp dem. Jag kan inte få in begreppet respekt där över huvud taget.

Grahn
2009-12-01, 11:50
Det handlar väl om hur man definierar respekt.
Det handlar ju om att producera djur i stor skala, för att sedan döda dem, lägga dem på matbordet med ett äpple i munnen och äta upp dem. Jag kan inte få in begreppet respekt där över huvud taget.

Ja du säger det, jag ser bara ingen motivation.
Varför skulle målet göra att hur man bedriver vägen dit meningslös?

PowPow
2009-12-01, 12:23
Ja du säger det, jag ser bara ingen motivation.
Varför skulle målet göra att hur man bedriver vägen dit meningslös?

Meningslöst menar jag inte att det är.
Självklart tycker jag att bra djurhållning innan slakt är bra. Ju bättre djurhållning desto bättre. Fast respekt får jag inte in där, ens om grisarna hade förts upp på slaktbordet med guldhalsband och mjuka tofflor.

Hela argumentationen om att "De hade i alla fall ett okej liv (under produktionen fram tills vi dödade dem för att vi tyckte de var goda att käka [och där begreppet okej är jäkligt relativt])" är ganska avtändande. Men jag kan förstå att man argumenterar så också. Jag kan bara inte sätta mig in i det synsättet själv riktigt. Det är så otroligt vedertaget och självklart att producera grisar likt andra förbrukningsvaror, men när en gris bryter benet på väg till slakten så är det helt plöstligt synd om dem.

Grahn
2009-12-01, 12:28
Det är nog tolkningen av ordet respekt som skiljer här isf.

Anledningen till varför det blir synd om grisen som bryter benet är för att det är onödigt lidande, då den givetvis inte slaktas på plats omelbums. Bara för att djuret skall ätas upp behöver det inte misshandlas.

PowPow
2009-12-01, 12:29
Det är nog tolkningen av ordet respekt som skiljer här isf.

Anledningen till varför det blir synd om grisen som bryter benet är för att det är onödigt lidande, då den givetvis inte slaktas på plats omelbums. Bara för att djuret skall ätas upp behöver det inte misshandlas.

Fast slakten är väl knappast nödvändigt lidande?

Djuret slaktas för att vi vill käka det.
Djuret behandlas mer eller mindre illa för att vi ska kunna käka det till ett rimligt pris.

Jag ser inget av detta som nödvändigt.

Grahn
2009-12-01, 12:34
Fast slakten är väl knappast nödvändigt lidande?

Jo eftersom att bli uppäten och tillagad levande kan ses som rätt plågsamt så skulle jag nog vilja påstå att det är så.

Fast nu är vi och tramsar runt i vegan "allt kött är mord" träsket och som jag redan sagt så skadar det tyvärr saken genom att det alienerar alla som inte anammar den tron.

PowPow
2009-12-01, 12:38
Jo eftersom att bli uppäten och tillagad levande kan ses som rätt plågsamt så skulle jag nog vilja påstå att det är så.

Fast nu är vi och tramsar runt i vegan "allt kött är mord" träsket och som jag redan sagt så skadar det tyvärr saken genom att det alienerar alla som inte anammar den tron.

Fast nu missförstår du väl ändå med vilje? Menade såklart att slakten inte var nödvändig, eftersom tillagningen och uppätningen inte är nödvändig.

Grahn
2009-12-01, 12:39
Fast nu missförstår du väl ändå med vilje? Menade såklart att slakten inte var nödvändig, eftersom tillagningen och uppätningen inte är nödvändig.

Det är din åsikt, knappast ett faktum.

PowPow
2009-12-01, 12:43
Det är din åsikt, knappast ett faktum.

Ännu en definitionsfråga kanske? Precis som begreppet respekt?

Är något inte ett måste så ser jag inte det som en nödvändighet. Det finns ju massa människor som inte äter grisar, och tycks klara sig ändå.

Tycker man att industrin ser för jäklig ut så förstår jag inte varför man blir så upprörd när folk ser det som en lösning att bojkotta den. Även om folk i denna filmen säkert lagt fram det förslaget på något jäkligt smörigt och fjantigt sätt. Det brukar vara fallet med djurrättsorganisationer. Allmänt fjantiga, haha.

Scratch89
2009-12-01, 13:18
Pow, var inte du vegetarian för ett tag sedan, och brann för djur?

Zäta
2009-12-01, 13:31
Titta på videon som postades av trådskaparen i det första inlägget och jag blir minst sagt schockad!

Hur i hela helvetet kan man behandla något annant levande på det där sättet! Om man lever med vetskapen om att man gör på det här viset är man ju skadad i huvudet!! Perverst är vad det är!

Helt sinnesjukt! Nästa gång jag är och handlar ska jag helt ärligt fråga någon som är "ansvarig" om de kan garantera att deras kött inte behandlas på det här viset. Kan de inte det är det färdighandlat, punkt slut.

z_bumbi
2009-12-01, 13:32
Nu börjar man tydligen gå igenom bilderna och vid granskningen börjar en del tveksamheter komma fram. Om man ska titta på tidigare produktioner från Djurens rätt så är jag inte så förvånad om det är sant.

Svt-text

"Grisbranschen ifrågasätter bilder

Djurrättsalliansens uppmärksammade
bilder av grisar är i flera fall mani-
pulerade, missvisande eller tagna
utomlands. Det hävdar Annika Bergman,
ordförande i Sveriges grisföretagare.

Organisationen och LRF håller nu på
att gå igenom alla bilder. Ett exempel
på en missvisande bild är från en gård
i Uppland, säger Bergman. -Det påstås
vara en gris som har en böld, men det
är alltså testiklarna på en galt.

Hon betvivlar inte att flera bilder
stämmer, men påpekar att foton på
sjuka grisar kan se tråkiga ut utan
att det tyder på missförhållanden. "

Nitrometan
2009-12-01, 13:47
Sen kör ju "grisindustrin" med den självklara taktiken att misstänkliggöra de djurrättsaktivister som uppmärksammade detta.

Nu börjar man tydligen gå igenom bilderna och vid granskningen börjar en del tveksamheter komma fram. Om man ska titta på tidigare produktioner från Djurens rätt så är jag inte så förvånad om det är sant.
Det kan vara så. Det kan också vara ett försök att svärta ner de som uppmärksammade detta.

SR var med vid ett av besöken på en av gårdarna för att de skulle kunna intyga att det var på riktigt.

"Hon betvivlar inte att flera bilder stämmer, men påpekar att foton på sjuka grisar kan se tråkiga ut utan att det tyder på missförhållanden. "
Fast det beror också på var den grisen befinner sig. Sjuka djur ska skiljas från de övriga har jag för mig?

Morty
2009-12-01, 14:24
No shit att ansvariga måste försöka försvara sig. Hade ju sett dåligt ut om de hade bett om ursäkt och lovat bättring.

Är riktigt nära att bli vegetarian på heltid nu.. This simply makes me sick.

PowPow
2009-12-01, 14:36
Pow, var inte du vegetarian för ett tag sedan, och brann för djur?

Jo, jag är vegetarian och har varit det i över 10 år. Vad syftar du på?

Morty
2009-12-01, 15:15
Vad syftar du på?

Kan det vara din hjärndöda åsikt om levande individer? Dvs, att de kan behandlas precis hur som helst om de föddes med syftet att bli mat.

stafh
2009-12-01, 15:17
Nu börjar man tydligen gå igenom bilderna och vid granskningen börjar en del tveksamheter komma fram. Om man ska titta på tidigare produktioner från Djurens rätt så är jag inte så förvånad om det är sant.

Svt-text

"Grisbranschen ifrågasätter bilder

Djurrättsalliansens uppmärksammade
bilder av grisar är i flera fall mani-
pulerade, missvisande eller tagna
utomlands. Det hävdar Annika Bergman,
ordförande i Sveriges grisföretagare.

Organisationen och LRF håller nu på
att gå igenom alla bilder. Ett exempel
på en missvisande bild är från en gård
i Uppland, säger Bergman. -Det påstås
vara en gris som har en böld, men det
är alltså testiklarna på en galt.

Hon betvivlar inte att flera bilder
stämmer, men påpekar att foton på
sjuka grisar kan se tråkiga ut utan
att det tyder på missförhållanden. "

Det var inte djurens rätt som gjorde reportaget...

Nitrometan
2009-12-01, 15:23
Det var inte djurens rätt som gjorde reportaget...
Men det kanske var deras kompisar?

Guilt by association, du vet.

Eller också kan det vara så att om en djurrättsorganisation använder tveksamma metoder så gör även de andra det.

PowPow
2009-12-01, 15:25
Kan det vara din hjärndöda åsikt om levande individer? Dvs, att de kan behandlas precis hur som helst om de föddes med syftet att bli mat.

Nu missförstod du mig.
Min åsikt är att de inte bör behandlas dåligt. Att föda upp djur i fabriksmiljö för att döda dem tycker jag är att behandla dem dåligt. Att en gris i detta sammanhang bryter benet är också dåligt, men jag förstår inte hur man då kan fokusera på att grisen bröt benet, och inte hela den ständigt pågående processen.

Nitrometan
2009-12-01, 15:27
Nu missförstod du mig.

Fast nu handlade det om fabriksuppfödningen och inte om benbrottet.

spoonchest
2009-12-01, 15:32
Nu börjar man tydligen gå igenom bilderna och vid granskningen börjar en del tveksamheter komma fram. Om man ska titta på tidigare produktioner från Djurens rätt så är jag inte så förvånad om det är sant.

Svt-text

"Grisbranschen ifrågasätter bilder

Djurrättsalliansens uppmärksammade
bilder av grisar är i flera fall mani-
pulerade, missvisande eller tagna
utomlands. Det hävdar Annika Bergman,
ordförande i Sveriges grisföretagare.

Organisationen och LRF håller nu på
att gå igenom alla bilder. Ett exempel
på en missvisande bild är från en gård
i Uppland, säger Bergman. -Det påstås
vara en gris som har en böld, men det
är alltså testiklarna på en galt.

Hon betvivlar inte att flera bilder
stämmer, men påpekar att foton på
sjuka grisar kan se tråkiga ut utan
att det tyder på missförhållanden. "

Det var det jag menade i tidigare post jag gjorde. Det var ju inte konstigt att 90% anmäldes eftersom de inte bara åkte ut till gårdarna med brist på kunskap utan också med agendan att svärta ner branschen.
Vilket är synd eftersom de gårdarna som var uppenbart misskötta verkar komma ur fokus.

PowPow
2009-12-01, 15:40
Fast nu handlade det om fabriksuppfödningen och inte om benbrottet.

Hur menar du? Att den på sina håll är sämre än man trodde? Det kan jag förstå att det upprör till viss del.

Nitrometan
2009-12-01, 15:47
Hur menar du? Att den på sina håll är sämre än man trodde? Det kan jag förstå att det upprör till viss del.
Ja. Hela tråden handlar om det.

T.ex.
På det fallet? De polisanmälde 90 gårdar, och de besökte låååångt ifrån alla grisfarmar i landet (de undersökte gårdar från åtta olika landskap).

SR Östergötland, ett av de uppföljande reportagen: http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyheter/artikel.asp?artikel=3269906

Hur kom det sig att ni började titta på det här?
- Vi ville undersöka hur det faktiskt såg ut på svenska gårdar för Sverige skryter gärna med att man har världens bästa djurskyddslag och grisbönder talar gott om hur svenska grisar har det. Men vi har varit misstänksamma mot det och därför bestämde vi oss för att granska.

Enligt Anna Nordin har reaktionerna varit många, de flesta har uppskattat granskningen men inte alla.

- Vi har varit runt på ungefär en tiondel av alla svenska grisfarmar och vi menar på att det är ett systemfel. Det är inte enskilda gårdar det är fel på utan det är så här det ser ut hos Sveriges grisfarmar överlag. Så klart att inte bönderna vill att det här kommer fram.

Nitrometan
2009-12-01, 15:50
Det var det jag menade i tidigare post jag gjorde. Det var ju inte konstigt att 90% anmäldes eftersom de inte bara åkte ut till gårdarna med brist på kunskap utan också med agendan att svärta ner branschen.
Är du säker på att det var deras agenda?

De kanske bara ville att folk skulle få veta hur grisarna lever innan de blir mat?

Vilket är synd eftersom de gårdarna som var uppenbart misskötta verkar komma ur fokus.
Det är väl det de (SCAN/grisbönderna/affärerna) vill?

stafh
2009-12-01, 15:55
Det var det jag menade i tidigare post jag gjorde. Det var ju inte konstigt att 90% anmäldes eftersom de inte bara åkte ut till gårdarna med brist på kunskap utan också med agendan att svärta ner branschen.
Vilket är synd eftersom de gårdarna som var uppenbart misskötta verkar komma ur fokus.

Så här skriver de på hemsidan om gården i fråga (antar jag):


Vid ett besök på grisfarmen Vallrums Lantbruk i Vallrum i september 2009 dokumenterades följande brott mot djurskyddslagstiftningen:

* Sjuka grisar (svaga), ett brott enligt SFS 1988:534, 9 §.
* Förekomst av bölder, ett brott enligt SFS 1988:534, 9 §.
* Otillräckliga mängder strömaterial, ett brott enligt DFS 2007:5, 3 kap, 7 och 8 §§ samt SFS 1988:539, 16 §.
* Smutsig miljö, ett brott enligt DFS 2007:5, 1 kap, 13 och 30 §§.

Detta antecknade Djurrättsalliansens inspektörer:
Smågrisarna hade det bra och fint i den utsträckning de kan ha det. Dåligt med strömedel hos de äldre grisarna.

http://ettlivsomgris.se/images/stories/grisfarmer/uppland/vallrum/vallrum2.png

Nu vet jag inte om det är ett tecken på sjukdom att ha testiklar av den magnituden, men men. Tycker inte det är så konstigt att de anmälde dock, trots att de inte visste om det var en böld eller inte. Om man ser något som man tror kan vara olagligt ska man väl anmäla, och sen får rättsväsendet avgöra om det är så eller inte.

Librish
2009-12-01, 17:29
Titta på videon som postades av trådskaparen i det första inlägget och jag blir minst sagt schockad!

Hur i hela helvetet kan man behandla något annant levande på det där sättet! Om man lever med vetskapen om att man gör på det här viset är man ju skadad i huvudet!! Perverst är vad det är!

Helt sinnesjukt! Nästa gång jag är och handlar ska jag helt ärligt fråga någon som är "ansvarig" om de kan garantera att deras kött inte behandlas på det här viset. Kan de inte det är det färdighandlat, punkt slut.

Jag hänger inte riktigt med på detta tankesätt.

Att djur föds upp för att dödas, enbart för njutnings skull - helt ok

Att djuren har taskiga levnadsförhållande under tiden, enbart för ekonomisk vinning - perverst

Nitrometan
2009-12-01, 17:50
Att djur föds upp för att dödas, enbart för att ätas - helt ok

Att djuren har taskiga levnadsförhållande under tiden, enbart för ekonomisk vinning - perverst

Fixade


Det är väl inte så konstigt att man vill att djuren ska må bra innan man äter dem?

Finns väl ingen anledning att behandla dem illa?

stafh
2009-12-01, 17:53
Fixade


Det är väl inte så konstigt att man vill att djuren ska må bra innan man äter dem?

Finns väl ingen anledning att behandla dem illa?

Finns det någon anledning att äta dem? ;)

ceejay
2009-12-01, 17:58
Finns det någon anledning att äta dem? ;)

it tastes nice

Librish
2009-12-01, 18:00
Fixade

Att man äter djur istället för ett alternativ kan väl nästan ses som enbart för njutnings skull, både ekonomiskt och näringsmässigt i de flesta fall?

(Jag kan dock ha fel här, men jag trodde att det var lätt och billigt att äte vegetariskt. Som sagt, inte jättinsatt så upplys mig gärna om jag har fel).


Det är väl inte så konstigt att man vill att djuren ska må bra innan man äter dem?

Finns väl ingen anledning att behandla dem illa?

Självklart är det inget fel att vilja det, men det finns ju en anledning till att djuren behandlas på detta sätt, man sparar massa pengar.

Tycker bara att det är konstigt att den generella åsikten om att systematiskt föda upp djur och döda dem för kulinariska ändamål är någonting som alla stöder och de som säger emot är morots-hippies.

Äckelbonden som vill få sin gård att gå runt och därför minskar resurserna till alla grisarna ska däremot skadeskjutas med en rostig dumdumkula.

Nitrometan
2009-12-01, 18:00
Finns det någon anledning att äta dem? ;)

it tastes nice

Historiska skäl?

Smakar gott?

Proteinkälla?

stafh
2009-12-01, 18:06
Historiska skäl är ingen anledning att göra det nu.

Visst, det smakar gott, på samma sätt som att en djurplågare tycker att det är roligt/tillfredsställande att plåga djur.

Finns många andra proteinkällor.

Dessutom finns det väl i så fall ingen anledning att inte äta människor?

Nitrometan
2009-12-01, 18:09
Äckelbonden som vill få sin gård att gå runt och därför minskar resurserna till alla grisarna ska däremot skadeskjutas med en rostig dumdumkula.
Ja. ;)

Det finns uppenbarligen bönder som föder upp grisar med känsla. Dock i lite mindre skala än grisfabrikerna. De kan också ta mycket mer betalt och får därmed gården att gå runt.

Kolla t.ex. Ängavallen. Men det finns många gårdar runt om i landet som tycker om sina djur.

appapa
2009-12-01, 18:12
Att man äter djur istället för ett alternativ kan väl nästan ses som enbart för njutnings skull, både ekonomiskt och näringsmässigt i de flesta fall?

(Jag kan dock ha fel här, men jag trodde att det var lätt och billigt att äte vegetariskt. Som sagt, inte jättinsatt så upplys mig gärna om jag har fel).




Självklart är det inget fel att vilja det, men det finns ju en anledning till att djuren behandlas på detta sätt, man sparar massa pengar.

Tycker bara att det är konstigt att den generella åsikten om att systematiskt föda upp djur och döda dem för kulinariska ändamål är någonting som alla stöder och de som säger emot är morots-hippies.

Äckelbonden som vill få sin gård att gå runt och därför minskar resurserna till alla grisarna ska däremot skadeskjutas med en rostig dumdumkula.

Tror knappast man sparar pengar på att låta grisarna äta upp varandra, det låter som extremt dyrt foder. Målet är ju att sälja dessa grisar... Nej, jag tror att det handllar om misskötsel p.g.a. andra anledningar. T.ex. bristande engagemang, psyksiska problem, etc...

Librish
2009-12-01, 18:15
Ja. ;)

Det finns uppenbarligen bönder som föder upp grisar med känsla. Dock i lite mindre skala än grisfabrikerna. De kan också ta mycket mer betalt och får därmed gården att gå runt.

Kolla t.ex. Ängavallen. Men det finns många gårdar runt om i landet som tycker om sina djur.

Jag funderar på om jag inte tycker det är mer sunt att inte bry sig om djuren man föder upp, förstår inte hur man orkar döda något man tycker om.

Nitrometan
2009-12-01, 18:16
Dessutom finns det väl i så fall ingen anledning att inte äta människor?
Det är väl förfan ändå skillnad på grisar och människor.
Fast de smakar lika.
;)


Du använder de flesta av vegan-maffians fula argument. Tyvärr sänker det diskussionen om grisuppfödningen. Den bör ju förbättras enligt vad man kan se.

Men din lösning är ju att lägga av helt och det är nog svårt att få folk att gå med på.

Jag menar att tråden var bra medan den handlade om att exponera brister i svensk djurskötsel och att sidospåret likt veganernas avslut i filmen inte leder till något vettigt.

Det räcker med att exponera problemet för ökad medvetenhet.

Ääh, tråden är stor nog åt båda delarna. :)

Kanske. Kanske inte.

stafh
2009-12-01, 18:19
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att svara på argumenten. Om det nu är idiotiska veganmaffia-argument (jag är inte vegan btw) borde de ju gå att besvara med ett enkelt inlägg, och sedan kan man lämna det ämnet.

Nitrometan
2009-12-01, 18:19
Jag funderar på om jag inte tycker det är mer sunt att inte bry sig om djuren man föder upp, förstår inte hur man orkar döda något man tycker om.

Tja. Min förra flickväns pappa födde upp kossor. Både för avel/utstälning/försäljning och kött. Han gillade dem. Och han tyckte om att äta dem.

Klart man vill att djuren ska må bra.

Nitrometan
2009-12-01, 18:22
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att svara på argumenten. Om det nu är idiotiska veganmaffia-argument (jag är inte vegan btw) borde de ju gå att besvara med ett enkelt inlägg, och sedan kan man lämna det ämnet.

Visst, det smakar gott, på samma sätt som att en djurplågare tycker att det är roligt/tillfredsställande att plåga djur.

Tycker du att man ska behöva svara på sånt?

p1r
2009-12-01, 18:23
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5036195

stafh
2009-12-01, 18:24
Tycker du att man ska behöva svara på sånt?

Vad jag menade var alltså: att säga att man tycker att den goda smaken är en anledning att äta kött är som att säga att njutningen man (vissa) får av att plåga djur är en anledning för dessa att plåga djur.

Det är en anledning, men är det en vettig anledning? Människor smakar säkert också gott, är det en vettig anledning till att börja äta människor?

spoonchest
2009-12-01, 18:27
Så här skriver de på hemsidan om gården i fråga (antar jag):




http://ettlivsomgris.se/images/stories/grisfarmer/uppland/vallrum/vallrum2.png

Nu vet jag inte om det är ett tecken på sjukdom att ha testiklar av den magnituden, men men. Tycker inte det är så konstigt att de anmälde dock, trots att de inte visste om det var en böld eller inte. Om man ser något som man tror kan vara olagligt ska man väl anmäla, och sen får rättsväsendet avgöra om det är så eller inte.

Det ser ut som pungbråck.

Ska man anmäla alla bönder med sjuka djur, tycker du?
Då har vi lite att ta i.

Edit: jag har sett galtar med större pung än det där. Dock var galten fan så mycket större än sådär, så jag tippar på att grisen i fråga har pungbråck.

spoonchest
2009-12-01, 18:30
Finns det någon anledning att äta dem? ;)

Djur är mat.

stafh
2009-12-01, 18:31
Djur är mat.

Människor är djur. Dålig anledning.

Nitrometan
2009-12-01, 18:32
Vad jag menade var alltså: att säga att man tycker att den goda smaken är en anledning att äta kött är som att säga att njutningen man (vissa) får av att plåga djur är en anledning för dessa att plåga djur.

Det är en anledning, men är det en vettig anledning? Människor smakar säkert också gott, är det en vettig anledning till att börja äta människor?

Du vill jämställa grisar och människor?

spoonchest
2009-12-01, 18:33
Självklart är det inget fel att vilja det, men det finns ju en anledning till att djuren behandlas på detta sätt, man sparar massa pengar.



I helskotta heller.

Nitrometan
2009-12-01, 18:33
Människor är djur. Dålig anledning.

Du vill jämställa grisar och människor?

OK.

Det vill du.

Ska de ha rösträtt också?

stafh
2009-12-01, 18:33
Du vill jämställa grisar och människor?

Jag vill jämställa de egenskaper hos alla djur som är relevant att jämställa.

Nitrometan
2009-12-01, 18:35
Jag vill jämställa de egenskaper hos alla djur som är relevant att jämställa.
OK.

Vi föder upp grisar och andra djur för att äta dem.

Vi föder inte upp människor för att äta dem.

spoonchest
2009-12-01, 18:35
Människor är djur. Dålig anledning.

gnnnn...
Och vart står människorna i näringskedjan?

stafh
2009-12-01, 18:36
OK.

Vi föder upp grisar och andra djur för att äta dem.

Vi föder inte upp människor för att äta dem.

gnnnn...
Och vart står människorna i näringskedjan?

På vilket sätt är det relevant?

Mago
2009-12-01, 18:36
OK.

Det vill du.

Ska de ha rösträtt också?

Du klagar på "veganmaffians" argument och jämför rätten till liv med rätten att rösta?

Nitrometan
2009-12-01, 18:38
Du klagar på "veganmaffians" argument och jämför rätten till liv med rätten att rösta?
Nej, egentligen inte.

Jag undrade bara var stafh ville dra gränsen.

Har grisar rätt till liv?

stafh
2009-12-01, 18:40
Skrev det här på en annan del av internet för någon vecka sedan, det kanske klargör vad jag försöker säga:

Man kan fråga sig vad som hade hänt om någon hade gjort ett reportage som visade skitiga rum med inlåsta barn som sydde lampskärmar till IKEA tills de dog och blev kannibaliserade av sina medarbetare. Inte en jävel hade fortsatt handla på IKEA, och ännu färre hade tjafsat om "jamen det där är bara isolerade incidenter, det ser inte ut så där på alla barnarbetesfabriker" och låtsats att det var relevant. Är det meningsfullt att skilja på lidande mellan olika arter? Ja, kanske, men inte när det gäller däggdjur som har ett CNS som är i stort sett likadant uppbyggt som vårt egna.

Man kan även fråga sig hur man definierar rasism. Wikipedia säger: "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra". Ras är en subkategori av en art, och en art är ett (till viss del godtyckligt) sätt att särskilja organismer baserat på genetisk olikhet.
Man skulle därför kunna argumentera för att rasism är att särbehandla individer med ett genom som skiljer sig med en viss faktor från vårat eget. Vad denna faktor är, dvs hur många procent genomet måste skilja sig, är inte väldefinierat.
Självklart ska man behandla folk olika om de har olika genetiska uppsättningar. Vilken läkare som helst vet till exempel att olika raser svarar annorlunda på vissa mediciner, och att vissa sjukdomar är vanligare i vissa befolkningsgrupper.
Det viktiga är att om man ska behandla andra individer annorlunda baserat på deras genetiska uppsättning ska man göra det på de sätt som är relevanta. Ser man en gris med liggsår och uppäten svans och tänker "äh, det är bara en gris" eller "jamen det här är helt normalt" så är man inte bättre än slavhandlarna på 1700-talet.

spoonchest
2009-12-01, 18:41
Ja. ;)

Det finns uppenbarligen bönder som föder upp grisar med känsla. Dock i lite mindre skala än grisfabrikerna. De kan också ta mycket mer betalt och får därmed gården att gå runt.

Kolla t.ex. Ängavallen. Men det finns många gårdar runt om i landet som tycker om sina djur.

Om man ska gå på linjen om att en stor bidragande orsak till dessa djurhälsoproblem kan vara sociala problem hos lantbrukaren i fråga, så tror jag att dessa problem får en mer direkt effekt hos småbrukarens djur jämfört mot större producenter.

Mago
2009-12-01, 18:43
Nej, egentligen inte.

Jag undrade bara var stafh ville dra gränsen.

Har grisar rätt till liv?

Det korta svaret på frågan är ja.

Skulle min egen överlevnad hänga på att äta djur så skulle jag göra det, men jag tänker inte göra det så länge jag har alternativ.

spoonchest
2009-12-01, 18:43
På vilket sätt är det relevant?

Hur är det INTE relevant?

stafh
2009-12-01, 18:45
Hur är det INTE relevant?

"Vi bör äta grisar för att vi är högst i födokedjan"? Det fattas några steg i den logiska slutledningen imho.

Nitrometan
2009-12-01, 18:45
Ser man en gris med liggsår och uppäten svans och tänker "äh, det är bara en gris" eller "jamen det här är helt normalt" så är man inte bättre än slavhandlarna på 1700-talet.
Det kan jag iofs hålla med om.

Mago
2009-12-01, 18:46
Hur är det INTE relevant?

Om det utvecklas en art som är smartare och starkare än människan så ser du inga som helst problem med att de utnyttjar oss som slavar?

stafh
2009-12-01, 18:48
Det kan jag iofs hålla med om.

Men inte resten? :D

Nitrometan
2009-12-01, 18:50
Men inte resten? :D
Inte att djuruppfödning skulle vara rasism, nej.

stafh
2009-12-01, 18:53
Inte att djuruppfödning skulle vara rasism, nej.

Då tolkar jag det som att du anser att det finns en skillnad mellan t.ex. grisar och människor som gör att det är ok att förslava den ena, men inte den andra. Vad är denna skillnad?

Mago
2009-12-01, 18:54
Inte att djuruppfödning skulle vara rasism, nej.

Artist, inte rasist.

Nitrometan
2009-12-01, 18:58
Då tolkar jag det som att du anser att det finns en skillnad mellan t.ex. grisar och människor som gör att det är ok att förslava den ena, men inte den andra. Vad är denna skillnad?

De tillhör en annan art?

Människor äter andra djur. Både vilda och uppfödda.

stafh
2009-12-01, 19:03
De tillhör en annan art?

Människor äter andra djur. Både vilda och uppfödda.

Men då är det ju en form av rasism (eller artism om man ska vara petig). Hur skiljer ditt argument sig från rasisters, som anser att t.ex. svarta är mindre värda just för att de är svarta?

Att äta djur är för övrigt inte samma sak som att förslava dem och föda upp dem under "tveksamma" omständigheter etc.

PowPow
2009-12-01, 20:22
Artismen (haha, aldrig hört innan) handlar ju även om andra djur (bortsett från oss människor). Kor och grisar är exempelvis helt okej att föda upp under massproduktion för att döda och käka. Hade varit intressant hur vi hade reagerat om man börjat med massuppfödning av hundar, katten och hamstrar som matdjur i Sverige :D

Det var ganska roligt med debatten om delfiner som fastnar i tonfisknäten. Det var ju ett tag alla blev måna om att köpa tonfisk som var garanerat "delfinfri". Inte för att delfinerna var utrotningshotade, utan för att det ju var synd i dem om de fastnade i näten och vi åt dem :D

Librish
2009-12-01, 21:18
jag tror att framtidens människor kommer se tillbaka på vårt köttätande med samma undrande som vi ser på t ex gamla människors ogillande av homosexuell

spoonchest
2009-12-02, 07:39
Sådärja. Tråd död.

EWVyJ-YG3ew

Ignatius72
2009-12-02, 08:13
Det blir lite bisarrt att kalla det rasism för att vi käkar djur. Enligt den linjen så är ju även katten som käkar råttan en rasist. Artism har förvisso en något annan innebörd. Men att vi äter djur är ju av den enkla anledningen att vi kan. Är det moraliskt riktigt? När det gäller människor så kan man tänka sig att man befinner sig i den andres kläder och då fråga sig om mitt handlande fortfarande är ok. Om så, så är ens moral konsekvent iaf. När det gäller djur så är det svårt att tänka sig att de tänker. Där har vi en tydlig skiljelinje.
Den köttindustri som vi har är dock närmast osmaklig och det hade säkert varit bättre för alla om vi ätit mindre kött. Köttindustrin lär ju stå för 1/5 av koldioxidutsläppen, konstigt nog så talas det inte något om att det ska begränsas.

Nitrometan
2009-12-02, 09:18
Den köttindustri som vi har är dock närmast osmaklig och det hade säkert varit bättre för alla om vi ätit mindre kött.
Ja. Köttindustrin borde förändras. Och ett sätt vore väl att vi åt mindre kött.

Köttindustrin lär ju stå för 1/5 av koldioxidutsläppen, konstigt nog så talas det inte något om att det ska begränsas.
De släpper ut mycket metan också.

fiskebulle
2009-12-02, 09:43
De släpper ut mycket metan också.

Det var nog det han menade på, det var ju ganska mycket snack om får/kossor som fiser mycket för ett tag sedan. Sedan är det ju självklart att det blir en hel del koldioxid från all produktion av mat till djuren.

Personligen så köper jag väldigt sällan kött från butikerna utan håller mig i princip enbart till kött som jag eller någon familjemedlem har dödat. T.ex. så sköt de jaktlagen vi var med i förra året 2st vuxna älgar, det resulterar i en halv älg/gård som är med i laget. Sedan har vi ju andra sorters jakt som är mera åt rekreationshållet typ småvilt, rådjur och liknande räcker ju ett tag. Fågeljakt är ju i princip alltid i rekreations- eller skydds-syfte.

Jägarna är ett utdöende släkte i dagens samhälle, det fyller inte på i närheten lika många unga som det är äldre som tvingas avsluta sin karriär i skogen. Det är tråkigt!

Jag vet inte riktigt hur en del aktivister tänker när de är ute i skogen och stör jakter? Vad fan är poängen med det? Att lägga sin energi på att skrämma djur i skogen är ju enligt mig helt befängt när det fortfarande finns SCAN-lastbilar utan klotter på dom... Jag går och väntar på att de helt enkelt träffar på en surmulen typ ute i skogen som helt enkelt skjuter ihjäl dom och gräver ned dom. Naturligt urval någon?

Nitrometan
2009-12-02, 10:00
Det var nog det han menade på, det var ju ganska mycket snack om får/kossor som fiser mycket för ett tag sedan. Sedan är det ju självklart att det blir en hel del koldioxid från all produktion av mat till djuren.
Alla transporter som är inblandade. Uppvärmning/ventilation av stallarna. Det blir en del om man räknar på det.

D Andersson
2009-12-02, 10:51
Uppvärmning/ventilation av stallarna. Det blir en del om man räknar på det.

De behöver ingen uppvärmning, däremot ventilation året runt, speciellt på sommaren.

Nitrometan
2009-12-02, 10:53
De behöver ingen uppvärmning, däremot ventilation året runt, speciellt på sommaren.

Det stämmer säkert.

Hade för mig att "hönsstallar" fick värmas upp och försökte klumpa ihop all djuruppfödning.

stafh
2009-12-02, 14:42
Det blir lite bisarrt att kalla det rasism för att vi käkar djur.

Vem har gjort det?

Ignatius72
2009-12-02, 19:31
Men då är det ju en form av rasism (eller artism om man ska vara petig). Hur skiljer ditt argument sig från rasisters, som anser att t.ex. svarta är mindre värda just för att de är svarta?

Att äta djur är för övrigt inte samma sak som att förslava dem och föda upp dem under "tveksamma" omständigheter etc.

Vem har gjort det?

jag tänkte på ovanstående.

stafh
2009-12-02, 19:32
jag tänkte på ovanstående.

Jag svarade på "De tillhör en annan art?", inte den andra meningen.

Librish
2009-12-02, 19:38
Sådärja. Tråd död.

Om du syftar på att jag skulle vara någon sorts akitivst så har du fel i extrema mängder.

Ignatius72
2009-12-02, 20:16
Jag svarade på "De tillhör en annan art?", inte den andra meningen.

ok

Nitrometan
2009-12-03, 08:16
Nu är de ekologiska skinkorna snart slut.

Ekot rapporterar: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3281210

Staffan Ahrén som har en Kravmärkt mindre gård utanför Brottby i Roslagen fick många samtal av kunder förra veckan.

– Det var ju faktisk så för 14 dagar sedan så satt vi och pratade om att det inte var något större tryck. Så gick det tre-fyra dagar så hann jag knappt göra mitt jobb för det ringde hela tiden i min mobiltelefon.

I en inhängnad vid ladugården på Husa gård i Roslagen går Staffan Ahréns 19 grisar och bökar och äter frukt och grönsaker.

Fram tills nyligen funderade Staffan på vad han skulle göra för att öka försäljningen inför julen. Men efter avslöjandet förra veckan att grisar vanvårdas på flera svenska gårdar vände det alltså. Julskinkorna tog slut på ett par dagar.

– De gick i väg direkt. I söndags tvingades jag tyvärr sitta halva dagen och skicka mejl till de 50-60 kunder som hade beställt men som inte kunde få, säger Staffan Ahrén.

I butikerna ligger priset på ekologisk julskinka på ungefär det dubbla jämfört med skinka som inte är ekologisk. Trots prisskillnaden har efterfrågan på ekologisk julskinka även tidigare år varit större än utbudet.

Trots att det är flera veckor kvar till jul har många mindre leverantörer redan slut.

Då verkar det som att iaf några konsumenter har påverkats.

stafh
2009-12-18, 22:30
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sugga-ats-levande-av-kultingar-1.1016507

På en av gårdarna berättade uppfödaren att han brukade klippa av smågrisarnas tänder med tång utan bedövning, trots att detta inte är tillåtet.

Ren och skär tortyr.



I övrigt verkar det som man tidigare underskattat djurindustrins påverkan på miljön och klimatet: http://www.worldwatch.org/node/6297

Zakath
2009-12-18, 22:36
Jag har pratat med hela min familj om det här, vi köper inte längre kött där vi inte vet att djuren mått bra under sina liv. :)

Själv köper jag inget kött, men äter om jag blir bjuden samt de få gånger jag går på restaurang.

Hur har ni agerat på det här?

Nitrometan
2009-12-18, 23:03
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sugga-ats-levande-av-kultingar-1.1016507



Ren och skär tortyr.
Mmmm.

Jag läste den artikeln. *spy*

Man hittade även en sugga som var svårt medtagen efter att ha försökt föda i två dygn utan att få hjälp.

De gjorde föranmälda kontroller på 31 gårdar och kände att de var tvungna att åtalsanmäla två av dem.

Länssstyrelsens kontroll gjordes på 31 grisgårdar i Norra Halland och samtliga besök var föranmälda.

Om de hittade såna saker vid föranmälda kontroller så undrar man hur det står till när de inte hinner förbereda sig.

– Det är anmärkningsvärt att vi hittar så allvarliga brister vid planerade och föranmälda besök, säger länsveterinär Madeleine Beckman till TV4 Nyheterna Halland.

– Det finns uppenbara brister som uppfödarbranschen måste ta tag i. Att följa djurskyddslagen är ett minimikrav – branschen borde nå upp till en högre nivå, säger Madeleine Beckman.

jens__E
2009-12-18, 23:54
Jag har pratat med hela min familj om det här, vi köper inte längre kött där vi inte vet att djuren mått bra under sina liv. :)

Själv köper jag inget kött, men äter om jag blir bjuden samt de få gånger jag går på restaurang.

Hur har ni agerat på det här?

Så började det för mig. Men efter att ha sett Earthlings så äter jag inte kött. Snart köttfri i ett år :)

Zakath
2009-12-19, 00:30
Så började det för mig. Men efter att ha sett Earthlings så äter jag inte kött. Snart köttfri i ett år :)

Låter bra :) Jag tycker själv att det känns rimligt att äta om jag vet att djuren haft ett bra liv (och slaktats på ett humant sätt), men jag förstår hur man lätt kan få avsmak för allt kött. För att inte tala om de personliga och globala ekonomiska/miljömässiga fördelarna med att skippa köttet.

stafh
2009-12-19, 11:28
Själv köper jag inget kött, men äter om jag blir bjuden samt de få gånger jag går på restaurang.

Så tänkte jag också först. :D Tog inte många månader innan jag avstod även när jag blev bjuden och valde vegetariska alternativ på restaurang (även om det inte finns på menyn så brukar de kunna fixa till något om man frågar). Det händer dock att jag äter vilt någon enstaka gång om året om jag blir bjuden. Köper aldrig själv.

Loke
2009-12-19, 11:46
Hur går man till väga om man vill börja äta vegitariskt? Jag tycker det verkar assvårt att äta billigt (student), proteinrikt (tränar) och vegetariskt (snäll). Vad ersätter köttfärsåsen gjord på kött för 50 kr/kg?

stafh
2009-12-19, 11:50
Hur går man till väga om man vill börja äta vegitariskt? Jag tycker det verkar assvårt att äta billigt (student), proteinrikt (tränar) och vegetariskt (snäll). Vad ersätter köttfärsåsen gjord på kött för 50 kr/kg?

Det blir nog till att göra någon annan rätt i så fall. Det kanske finns sånt där torkat soja"kött" som är billigt, är inte så insatt. Quornfärs och liknande brukar tyvärr ligga på runt 100 kr/kg.

Zakath
2009-12-19, 11:51
Hur går man till väga om man vill börja äta vegitariskt? Jag tycker det verkar assvårt att äta billigt (student), proteinrikt (tränar) och vegetariskt (snäll). Vad ersätter köttfärsåsen gjord på kött för 50 kr/kg?

Mjölk. Ägg. (Proteinpulver :P)

Kombinera med vegetariska proteinkällor som pasta, quinoa, bönor, ost, nötter m.m. så får du i dig helt sjukt billigt och fullvärdigt protein. Jag har klarat mig utmärkt på ungefär 2 glas mjölk/dag i snart ett år nu, och nån proteindrink till träningen. :)

Mago
2009-12-19, 11:53
Jag äter mycket billigare som vegetarian. Protein från bönor och linser är billigt.

Zakath
2009-12-19, 11:54
Jag är för övrigt också student, äter ca. 4000 kcal/dag.

500-1000 kr/mån behöver jag ungefär, och då kan jag lyxa till det lite då och då när jag känner för det :)

Så det går! Mycket pasta, ris, grädde, mjölk, smör, olja och färska billiga grönsaker är grundstenarna i min kost. Och det är jättegott!

Eddie Vedder
2009-12-19, 11:57
Hur går man till väga om man vill börja äta vegitariskt? Jag tycker det verkar assvårt att äta billigt (student), proteinrikt (tränar) och vegetariskt (snäll). Vad ersätter köttfärsåsen gjord på kött för 50 kr/kg?

Om du vill äta en lakto-ovo vegetarisk kost och inte per automatik MÅSTE ersätta köttkorv med vegetarisk korv, köttbullar med sojabullar/quornbullar, köttfärs med vegetarisk färs osv är det nemas problemas.

Då handlar det bara om att lära sig använda mjölkprodukter och ägg mer i matlagningen och att gärna botanisera bland olika baljväxter.:thumbup:

Proteinpulver kan du ju t.ex. fortsätta med så grymma proteinkällor är billigt även om du får ta bort tonfisken.;) Har skrivit två delar om vegetarisk kost på bloggen:

http://traningslara.se/blogg/vegetarisk-kost-del-1-vad-riskerar-man-att-fa-for-lite-av/

http://traningslara.se/blogg/vegetarisk-kost-del-2-att-fa-i-sig-de-naringsamnen-man-riskerar-att-lida-brist-pa/

stafh
2009-12-19, 11:59
För övrigt tycker jag fairing borde införa KRAV-märkt vassleprotein i sortimentet. :thumbup:

Eddie Vedder
2009-12-19, 12:09
För övrigt tycker jag fairing borde införa KRAV-märkt vassleprotein i sortimentet. :thumbup:

I praktiken skulle det nog bli svårt även om viljan fanns faktiskt. Tveksamt om det finns tillräckligt med mjölkråvara från KRAV-bönder att "slösa" på proteinpulver.

Men KRAV-märkt sojaprotein kanske.:D

stafh
2009-12-19, 12:21
I praktiken skulle det nog bli svårt även om viljan fanns faktiskt. Tveksamt om det finns tillräckligt med mjölkråvara från KRAV-bönder att "slösa" på proteinpulver.

Men KRAV-märkt sojaprotein kanske.:D

Visst hade det gått, men priset hade nog blivit rätt högt. I affären kostar ju kravmjölk inte så mycket mer (~10% på sin höjd) än "vanlig" mjölk, så man tycker ju att det inte borde bli så tokdyrt. Man kan ju hoppas att de gör en kalkyl på det åtminstone. :)

von huff
2009-12-19, 12:32
varför blir folk vegetarianer i allmänhet?



Älgkött är bland de godaste köttena jag har ätit*drool*

Loke
2009-12-19, 12:34
Utmärkta svar! Ägg undviker jag, mjölk är ok (men inte mer än ok).

Har läst lite i dina artiklar Eddie, fullvärdigheten på protein är det som oroar mig mest. Ris äter jag nästan jämt, så det är väl bara att göra grytor på baljväxter då antar jag. Men potatis då? Va kombinerar man med det?

stafh
2009-12-19, 12:36
varför blir folk vegetarianer i allmänhet?

De här skälen är väl vanligast, samt kombinationer av dem:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian#Sk.C3.A4l

Loke
2009-12-19, 12:38
varför blir folk vegetarianer i allmänhet?



Älgkött är bland de godaste köttena jag har ätit*drool*

Läs tråden? Djur på gårdar plågas, är inte i linje med en hållbar utveckling och är ett slöseri med resurser. Att avstå från kött är förmodligen ett av de smidigaste sätten för vanliga människor att bli mer miljövänliga på en lång rad olika sätt.

Vilt är ett undantagsfall, men det är inte hållbart att gemene man ska äta vilt annat än som en delikatess några gånger om året, så det är inte ens värt att nämna.

von huff
2009-12-19, 13:02
Läs tråden? Djur på gårdar plågas, är inte i linje med en hållbar utveckling och är ett slöseri med resurser. Att avstå från kött är förmodligen ett av de smidigaste sätten för vanliga människor att bli mer miljövänliga på en lång rad olika sätt.

Vilt är ett undantagsfall, men det är inte hållbart att gemene man ska äta vilt annat än som en delikatess några gånger om året, så det är inte ens värt att nämna.

De flesta s.k veganer är tjejer som råkat se en svinfarm på tv och sedan väljer att inte äta kött förutom hamburgare då.Jag var helt enkelt nyfiken vad folk tänker då jag jälv aldrig kommer att sluta äta kött men skulle kunna tänka mig att köpa miljövänligare kött om priset är ok.Viltkött är bland det godast som finns, rätt tillredd älg är sjukt gott

Loke
2009-12-19, 13:08
De flesta s.k veganer är tjejer som råkat se en svinfarm på tv och sedan väljer att inte äta kött förutom hamburgare då.Jag var helt enkelt nyfiken vad folk tänker då jag jälv aldrig kommer att sluta äta kött men skulle kunna tänka mig att köpa miljövänligare kött om priset är ok.Viltkött är bland det godast som finns, rätt tillredd älg är sjukt gott

Vad har det du skriver med mitt inlägg att göra? Säger du emot att djur regelbundet plågas, att kött inte är i linje med en hållbar utveckling eller att kött är ett slöseri med resurser?

von huff
2009-12-19, 13:12
Vad har det du skriver med mitt inlägg att göra? Säger du emot att djur regelbundet plågas, att kött inte är i linje med en hållbar utveckling eller att kött är ett slöseri med resurser?

Min ursprungsfråga var varför folk blir vegetarianer, klart at jag vet ungefärliga orsaker men var intresserad att få en liten annan synvinkel på saken.Det enda jag säger är att det är fel att djuren plågas

stafh
2009-12-19, 13:21
De flesta s.k veganer är tjejer som råkat se en svinfarm på tv och sedan väljer att inte äta kött förutom hamburgare då.

Källa på detta?

von huff
2009-12-19, 13:23
Källa på detta?

min bild av vegetarianer och som jag har sett dem.Lite fel att säga dom flesta men en stor del är sådana.

Zakath
2009-12-19, 13:25
min bild av vegetarianer och som jag har sett dem.Lite fel att säga dom flesta men en stor del är sådana.

Inga jag träffat. Fast frågan är vad det har med någonting att göra? Alla gör sina egna val och det är upp till dem att stå för det.

stafh
2009-12-19, 13:25
min bild av vegetarianer och som jag har sett dem.Lite fel att säga dom flesta men en stor del är sådana.

Är du måhända från norrland?

von huff
2009-12-19, 13:28
Inga jag träffat. Fast frågan är vad det har med någonting att göra? Alla gör sina egna val och det är upp till dem att stå för det.

Ingenting, det började från min grundfråga #varför blir folk vegetarianer"

Är du måhända från norrland?

Nej.Jag kan säjja såhär att jag har sett många vegetarianer, men ytters få som har hållit ut i mer än 2 månader faktiskt

hertzman
2009-12-19, 13:52
Ingenting, det började från min grundfråga #varför blir folk vegetarianer"

För en del är det ett moraliskt ställningstagande, att man helt enkelt inte anser att det är rätt att äta djur. Andra kan kanske tänka sig att äta djur, men inte under dom omständigheter som en industrialiserad köttproduktion innebär.

För andra kan det vara ett miljömässigt ställningstagande, det är helt enkelt otroligt energikrävande att föda upp djur och ett enormt slöseri med naturresurser.

grondahl
2009-12-19, 13:59
Jag känner väldigt få vegetarianer som har återgått till köttätande, men då har det varit efter kanske 10-15 års vegetarianism.

Själv droppade jag vego-grejen efter 10 år men jag käkar fortfarande väldigt mycket vegetariskt och nu när den första köttfrossan är över så känns det som att jag kommer bli väldigt mycket mer restriktiv med mitt köttätande igen.


Nej.Jag kan säjja såhär att jag har sett många vegetarianer, men ytters få som har hållit ut i mer än 2 månader faktiskt

Loke
2009-12-19, 14:16
Nej.Jag kan säjja såhär att jag har sett många vegetarianer, men ytters få som har hållit ut i mer än 2 månader faktiskt

Jag tror helt enkelt inte att du vet vilka som är vegetarianer eftersom de flesta inte skyltar med det. Bjuds det på kött så kan även vegetarianer äta det, men när de själva lagar mat så är det vegetariskt. Du tänker nog snarare på fanatiker som skyltar med sin livsstil och vägrar äta kött i något sammanhang. De tror jag är en minoritet bland vegetarianerna.

De flesta vegetarianer jag känner är i alla fall hela familjer som är det helt enkelt för att de alltid varit det. Kanske nån fix ide farsan fick på 70-talet, kanske något som pågått i generationer.

Eddie Vedder
2009-12-19, 15:24
Men potatis då? Va kombinerar man med det?

Du gör självfallet en potatisgratäng som du formligen dränker i ost.:D

Nej men skämt åsido, OM det är en måltid som i sig inte får rätt kombinationer så ta helt enkelt ett glas mjölk till eller riv ost på. Eller en proteindrink t.ex.

Sedan anses ju sojabönan fullvärdig och jag vill minnas att black-eyed bönan har ännu bättre aminosyrasammansättning även om den inte får lika mycket cred (det är ju inte en globalt viktig stapelvara som soja så det är förståeligt att sojabönan diskuteras mest).

kalajset
2009-12-19, 15:48
Jag tror helt enkelt inte att du vet vilka som är vegetarianer eftersom de flesta inte skyltar med det. Bjuds det på kött så kan även vegetarianer äta det, men när de själva lagar mat så är det vegetariskt. Du tänker nog snarare på fanatiker som skyltar med sin livsstil och vägrar äta kött i något sammanhang. De tror jag är en minoritet bland vegetarianerna.


Nja, antingen är man en vegetarian, eller så är man inte det. Att äta kött "när det bjuds", eller "vara vegetarian, men äter fisk en gång i veckan" som man ofta hör talas om - nej, då bör man helt enkelt inte kalla sig vegetarian då man helt enkelt inte är det. Simple as that tycker jag. :) (Och nej, jag bryr mig egentligen inte vad folk kallar sig själva, och vad de sedan väljer att stoppa i sig/inte stoppa i sig är egna val, men tycker denna "trend" är lite lustig).



De flesta vegetarianer jag känner är i alla fall hela familjer som är det helt enkelt för att de alltid varit det. Kanske nån fix ide farsan fick på 70-talet, kanske något som pågått i generationer.

Detta kan jag hålla med om.

dt06mj2
2009-12-22, 22:12
Proteinpulver kan du ju t.ex. fortsätta med så grymma proteinkällor är billigt även om du får ta bort tonfisken.;) Har skrivit två delar om vegetarisk kost på bloggen:
]

Använder man inte löpe vid framställning av proteinpulver(vassle)?

Morty
2009-12-22, 23:12
Ingenting, det började från min grundfråga #varför blir folk vegetarianer"



Nej.Jag kan säjja såhär att jag har sett många vegetarianer, men ytters få som har hållit ut i mer än 2 månader faktiskt

Hm, du är inte mycket äldre än mig va? Det verkar vara så i alla fall...
Jag har faktiskt ALDRIG hört om någon som är "modevegetarian", och bara är det en kortis. Eller någon "modevegantjej". Det är oftast mycket seriösa och medvetna personer som gör dessa val, jag ser verkligen verkligen upp till dem.

Läsvärt för dig:
Wiki: Vegeterian (http://en.wikipedia.org/wiki/Vegeterian)
Wiki om etik bakom köttätande (och inte) (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethics_of_vegetarianism)
Wiki om "grön vegeterianism", miljöetik (http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_vegetarianism)
Wiki om veganism (http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism)
Wiki om vegetarianism (http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism)

Här hittar du massor av anledningar. När du läst lite av detta kommer du nog att förstå varför många vill vara vegetarianer.

Morty
2009-12-22, 23:28
Använder man inte löpe vid framställning av proteinpulver(vassle)?

http://www.wheyoflife.org/faq.cfm#2 ! :)

machine gun
2009-12-22, 23:37
Jag tror helt enkelt inte att du vet vilka som är vegetarianer eftersom de flesta inte skyltar med det. Bjuds det på kött så kan även vegetarianer äta det, men när de själva lagar mat så är det vegetariskt. Du tänker nog snarare på fanatiker som skyltar med sin livsstil och vägrar äta kött i något sammanhang. De tror jag är en minoritet bland vegetarianerna.

De flesta vegetarianer jag känner är i alla fall hela familjer som är det helt enkelt för att de alltid varit det. Kanske nån fix ide farsan fick på 70-talet, kanske något som pågått i generationer.

Jag antar att jag får anses som fanatisk, för jag äter inte kött i något sammanhang och har inte gjort det på ca 12 år. Däremot är det ju inte så att det är det första jag nämner i en konversation direkt och bjuds jag på mat av någon jag inte känner sen tidigare, kan jag ju vanligtvis äta en del saker på matbordet ändå. Det är inte precis som att jag kräver att folk ska laga specialkost till mig.

Jag är den enda i min familj. Min sambo är inte heller vegetarian.

dt06mj2
2009-12-22, 23:39
http://www.wheyoflife.org/faq.cfm#2 ! :)

"portion of the milk-fat are separated out to make cheese"

Lite forskning visar att:

"Usually this is done by acidifying (souring) the milk and adding rennet."

Så svaret är ja.. Vilket inte riktigt framgick i din länk..

Morty
2009-12-22, 23:45
"portion of the milk-fat are separated out to make cheese"

Lite forskning visar att:

"Usually this is done by acidifying (souring) the milk and adding rennet."

Så svaret är ja.. Vilket inte riktigt framgick i din länk..

Ah, borde läst.

Blir lite försiktigare med ost i framtiden..!

Morty
2009-12-22, 23:47
Alternativt bara köpa den med vegetabilisk "löpe" :)

Morty
2009-12-22, 23:52
Men potatis då? Va kombinerar man med det?

Please, mon! :D (http://www.punjabi-recipes.com/recipes/98.aspx)

dt06mj2
2009-12-23, 00:01
Alternativt bara köpa den med vegetabilisk "löpe" :)

Ja, men blir lagom komplex att göra crossflow-filtrerat vassle från ko till färdig produkt hemma kanske.;)

norpx
2009-12-23, 00:30
Bjuds det på kött så kan även vegetarianer äta det, men när de själva lagar mat så är det vegetariskt.

:smash:

Loke
2009-12-23, 01:46
Nja, antingen är man en vegetarian, eller så är man inte det. Att äta kött "när det bjuds", eller "vara vegetarian, men äter fisk en gång i veckan" som man ofta hör talas om - nej, då bör man helt enkelt inte kalla sig vegetarian då man helt enkelt inte är det. Simple as that tycker jag. :) (Och nej, jag bryr mig egentligen inte vad folk kallar sig själva, och vad de sedan väljer att stoppa i sig/inte stoppa i sig är egna val, men tycker denna "trend" är lite lustig).

Grejen är att i ett större sammanhang så är samhällseffekten av att avstå helt från kött och att äta kanske mindre än ett kilo kött om året nästan den samma, och då ser jag inte varför man skulle kalla livsstilarna för olika saker.

Debatten är väl lite som debatten om vem som är en sann kristen, så den är väl inte extremt meningsfull, men jag står ändå fast vid min åsikt att någon som äter kött mycket sällan också kan räknas som vegetarian.

Raggis
2009-12-23, 04:21
Just därför man endast äter nötkött.

Eddie Vedder
2009-12-23, 08:57
Jag har faktiskt ALDRIG hört om någon som är "modevegetarian", och bara är det en kortis. Eller någon "modevegantjej". Det är oftast mycket seriösa och medvetna personer som gör dessa val, jag ser verkligen verkligen upp till dem.

Modegrejen vet jag inte. Men däremot vegetarianism som ett verktyg för att kunna dölja sina ätstörningar.

Missförstå mig nu INTE som att jag menar att vegetarianer är ätstörda men det är ganska välkänt att det är utbrett och ofta just som ett lämpligt verktyg för att kunna kontrollera sin kost.

"Oj bjuder ni på köttfärspaj, jag är ju vegetarian. Men jag kan äta salladen i alla fall." typ.

Just därför man endast äter nötkött.

Om man letar i syfte att göra en likadan film om hur korna behandlas lär man få ihop en likadan. Exempel på vanskötsel kan man hitta där också. Och sorglig musik kan man alltid lägga in.

Jag tycker det är positivt att filmen kommit fram och väckt debatt men jjag ser den inte på något vis som objektiv och tror inte den är rättvisande för våra svenska grisbönder i allmänhet.

På samma vis som en film och kvinnomisshandel i familjer är mycket viktig för samhällsdebatten men inte får ses som att alla män slår sina fruar.