handdator

Visa fullständig version : Kan jag träna 7 dagar i veckan?


vanad1s
2009-11-24, 12:07
Hej,

Jag har tre barn (yngste är 1 år) och därför är det knepigt att hinna träna. Sedan lång tid tillbaka kör jag därför ett halvtimmespass dagligen och hemma. Varvar DVD-filmer med egna övningar. Jag har hela tiden varit i bra form (tränat kampsport, på gym och dans tills tredje barnet kom) och har ingen övervikt. Jag är nöjd med figuren men skulle gärna bli lite mer muskulös :-)

Min filosofi är att de dagar då kaos uppstår har jag vilodagar, fast i praktiken har jag bara haft en vilodag den senaste månaden.

Så här ser mitt schema ut:
1. Magdans, uppvärmning, flexibilitet och drills
2. Funktionell träning, hela kroppen
3. Magdans, koreografi
4. Magträning, armar, bröst och rygg. Styrketräning med egna kroppen samt handvikter.
5. Magdans, koreografi
6. Funktionell träning, hela kroppen
7. Magträning, armar, bröst och rygg.

Mina frågor är:

1. Träningen känns bra, tufft varvat med mjukt, men jag undrar om jag borde ha en vilodag i alla fall?

2. Har ni några kosttips för en smalis som skulle vilja ha lite mer muskelmassa? Jag äter i grunden mycket vego, fisk och hälsosamt toppat med nötter, mörk choklad och rätt mycket fikabröd.

Grahn
2009-11-24, 12:30
Det går ju alltid att lägga in oregelbundana vilodagar då kroppen säger att det behövs.

J.V
2009-11-24, 12:41
Det går ju alltid att lägga in oregelbundana vilodagar då kroppen säger att det behövs.What he said.

Dessutom verkar ju dag 1, 3 och 5 inte speciellt tungt så det är nog ingen fara.

Pjotor
2009-11-24, 13:16
1) Vila om du känner dig sjuk eller sliten. Visst kan du ha en egen vilodag, men om du lyssnar på din kropp och tränar som du skriver tror jag inte det behövs.

2) Kosttips: mer protein. Det finns i ägg, fisk, kött, Keso, sojaprodukter och en del annat -- kolla i kostforumet. Det viktigaste för ökad muskelmassa är dock att du tränar på ett sätt som tvingar musklerna att växa. Det går inte att utläsa från ditt träningsschema om det är fallet eller inte.

vanad1s
2009-11-24, 13:57
Tack för tips och svar!

Jag försöker ta ut kroppen i styrkepassen. Har jag ork kvar lägger jag till några extra reps, gör övningen svårare eller ökar vikten. Jag byter även övningar någon gång i kvartalet. Danspassen är mycket teknik och en del kondition, magmusklerna, höftsträckarna och benen jobbar mest. Den här tjejen har en drömkropp enligt min smak (dansare som gillar svärd), så det är inte megamuskler jag är ute efter, bara en riktigt god form:
http://www.gildedserpent.com/art39/BethMorgana.htm

emi23j
2009-11-24, 14:38
Tack för tips och svar!

Jag försöker ta ut kroppen i styrkepassen. Har jag ork kvar lägger jag till några extra reps, gör övningen svårare eller ökar vikten. Jag byter även övningar någon gång i kvartalet. Danspassen är mycket teknik och en del kondition, magmusklerna, höftsträckarna och benen jobbar mest. Den här tjejen har en drömkropp enligt min smak (dansare som gillar svärd), så det är inte megamuskler jag är ute efter, bara en riktigt god form:
http://www.gildedserpent.com/art39/BethMorgana.htm

Vad menar du med att ta ut kroppen? Hur många reps brukar du ligga på i vanliga fall?

Man såg inte så mycket av hennes form på länken. Men det spelar ändå mindre roll, alla är vi byggda på olika sätt och kommer således se olika ut om vi är i god form.

Men målet med träningen är lite mer muskelmassa? eller har jag förstått fel?

vanad1s
2009-11-24, 15:22
Målet med träningen är att bli en bättre dansare och få mer muskelmassa.

Ca 3 gåner 10 reps när jag styrketränar.
Tidigare gjorde jag 200 magövningar (5 -6 olika) tre gånger i veckan, nu har jag ändrat till färre övningar men försöker ta i maximalt varje gång. Räcker inte det gör jag t ex några extra reps, plankor eller några riktiga armhävningar på det (tyvärr klarar jag bara två med bra form i slutet på ett pass... ).

Kloka ord emi23j, jag är medveten om att man inte kan få någon annans kropp, Morgan på bilden är dock en inspiration för mig. Jag har haft henne som lärare under en workshop, hon är kampsportare och professionell dansare så jag skulle nog behöva lägga ner mer tid på träning för att vara i så bra form. Vi är ungefär lika smala men hon ser mer vältränad ut.

Jag vill vara så effektiv jag kan på den halvtimme om dagen som jag har...

Fredrik_S
2009-11-24, 15:58
Du kan absolut träna varje dag när det handlar om sån träning du skriver upp. Jag själv tar dansklasser i princip varje dag.