handdator

Visa fullständig version : Klena armar. Tips?


rodak
2009-11-24, 11:48
Hej

Skulle behöva lite tips :)
Tränade regelbundet förr och hade ett ganska aktivt liv (lumpen, va ute o spela boll, åkte inlines, jobbade fysiskt m.m.)

Men för 3 år sen så slutade jag med allt det och fick en kontorstjänst.
Så det enda jag har lyft under 3 år är kaffekoppen och pennan.

Har anlag för att bli muskulös och är ganska stark.
Är 171cm lång och väger 75kg.

Problemet är att jag började träna för ca 3 månader sen och känner att mina armar är för klena.
Så fort jag tränar nån muskelgrupp där jag behöver använda armarna till hjälp (Rygg, bröst) så blir jag helt slut i armarna utan att jag känner nåt i den muskelgruppen som jag egentligen avser att träna.

Körde t.ex. ett bröst/triceps pass igår (började med bröst) Men känner inte alls att jag fick ut nåt av bröstträningen då armarna svek innan bröstmuskulaturen hade fått sitt.

Brukar köra 3-4 övningar per muskelgrupp och 3set x 10rep per övning.

Hur får jag bättre uthållighet i mina klena armar? *gah!*

Träna lättare men satsa på typ 20 reps?
Fick en idé att träna 4set per övning också och då lägga upp det på följande sätt:
1 set lätta vikter 15-20 reps.
1 set tunga vikter 4-6 reps
1 set lätta vikter 15-20 reps.
1 set tunga vikter 4-6 reps
Kan det funka?
Får jag bättre uthållighet då?

Hälsningar
rodak

kalleHUND
2009-11-24, 11:58
Sålänge du varierar dina pass hyfsat och fortsätter träna tror jag att problemet kommer ge med sig själv! 3 månader är inte så länge, minns själv att jag upplevt problemet du beskriver just då jag började träna men efter hand så kom de ikapp/vande sig och problemet försvann. Sen kan du ju prova och se om något repsantal känns bättre än andra så kanske du kan hålla dig där ett tag för att känna att passen ger dig det du vill ha ut. Blanda seten mellan 20- och 4-6 reps tror jag kommer bli jobbigt, spontant känns det som att du kommer få svårt att få någon kontinuitet av att träna så.

Jones
2009-11-24, 12:47
Tror snarare att det är din teknik i bröst/ryggträningen som brister. Be någon kunnig se över den. Att låta armarna göra det stora jobbet i bröst/ryggträninegn är ett vanligt fel bland nybörjare.

Hotan
2009-11-24, 12:55
Jag hade samma problem i början. Efter cirka 5 månader började jag känna att övningarna tog på rygg respektive bröst och inte bara armarna.

Som sades ovan så kan du ju be någon kunnig se över din teknik.

emi23j
2009-11-24, 14:41
Tror snarare att det är din teknik i bröst/ryggträningen som brister. Be någon kunnig se över den. Att låta armarna göra det stora jobbet i bröst/ryggträninegn är ett vanligt fel bland nybörjare.

+1!

Sen så är det troligtvis inte uthålligheten i armarna det är fel på utan styrkan om något.

Parachutes
2009-11-24, 14:45
Kör hårt och ge det lite längre tid så kommer armarna ikapp.. ägna ett pass i veckan åt armarna så ordnar det sig ;)

rodak
2009-11-24, 15:01
Tror snarare att det är din teknik i bröst/ryggträningen som brister. Be någon kunnig se över den. Att låta armarna göra det stora jobbet i bröst/ryggträninegn är ett vanligt fel bland nybörjare.
Tekniken tror jag inte att det är nåt större fel på. Har tränat mycket förr och då har det gått bra. Känner att jag får kontakt med bröst/ryggmuskulaturen men hinner inte köra färdigt. Det som händer är att jag får en jäkla pump i armarna, speciellt i triceps och tappar orken helt.
Tror fortfarande att uthålligheten är kass då jag inte rört på mig ett dugg under 3 år.
Nåt tips på ett träningsupplägg som ger bättre uthållighet?
Känner inte att jag behöver bli mycket större just nu, men uthålligare :)

+1!

Sen så är det troligtvis inte uthålligheten i armarna det är fel på utan styrkan om något.
Styrkan finns där, och viljan också :) Men inte i armarna tydligen.


Kör hårt och ge det lite längre tid så kommer armarna ikapp.. ägna ett pass i veckan åt armarna så ordnar det sig ;)
Kör armarna på följande vis:
Triceps i samband med bröst på måndagar.
Biceps i samband med rygg på onsdagar
Fredagar blir det axlar och fram/baksida ben.
Lördagar vader och mage.

Underarmar kör jag bara nån gång ibland när jag kommer på det ;)
Tycker du att jag bör köra armarna en egen dag istället?

Tack för era synpunkter hittills :)

z_bumbi
2009-11-24, 15:02
Antingen tekniken eller att armarna är den svagaste länken och därför tar slut först. I det senare faller så löser det sig med tiden.

Parachutes
2009-11-24, 15:13
Kör armarna på följande vis:
Triceps i samband med bröst på måndagar.
Biceps i samband med rygg på onsdagar
Fredagar blir det axlar och fram/baksida ben.
Lördagar vader och mage.

Underarmar kör jag bara nån gång ibland när jag kommer på det ;)
Tycker du att jag bör köra armarna en egen dag istället?

Tack för era synpunkter hittills :)

Det är ju lite en smaksak! Men i ditt fall hade jag kört armarna som prio 1 dvs att du köttar armarna dag 1 för att sedan kanske ta lite mindre i övriga övningar som kräver armstyrka.. men på så sätt kommer du ikapp lite snabbare (vill jag inbilla mig) Det viktigaste är att du inte ger upp! :whipped: