handdator

Visa fullständig version : Bibehållen styrka vid viktnedgång: ingen muskelförlust?


mikaelj
2009-11-23, 22:55
Jag kommer på tre olika sätt att mäta min prestanda på:

A. 1RM
B. N rep på N RM.
C. M set x N rep på lägre intensitet än N RM med T sekunders vila mellan seten.

Om A sjunker är det uppenbart att man har blivit svagare. Men för B och C är det inte lika tydligt. Alternativt att C är konstant, men T ökar. Delvis kan det förklaras med mindre energi, då man äter mindre, vilket försvårar.

Så, vilket/vilka av dessa mätvärden är mest indikativ för muskelförlust vid viktnedgång?

Doctor Snuggles
2009-11-23, 23:04
Nej, det är inte uppenbart om 1RM sjunker, - tvärtom så är det inte det bästa sättet att "mäta muskelförlust" vid viktnedgång med. Även om du gått ner enbart i fettmassa så kommer du sannolikt att bli svagare. Detta är ett välkänt fenomen, som jag inte är säker på vad det beror på.
I vilket fall så kan 1RM styrkan också bero på om man är "toppad" och i en bra styrkefas, d.v.s. hur mycket tryck i nervsystemet man har.
Jag skulle tippa på att styrkan i ett medelreps intervall, kanske 4-6 reps, vore mer indikativt på ren muskulär styrka - men till viss del gäller fortfarande ovanstående.

Det absolut säkraste sättet att mäta styrka är dock med statisk träning i min erfarenhet. Det är inte lika beroende på hur mycket ork och energi man har, och är ett väldigt exakt sätt att mäta på (man mäter bara hur många sekunder man kan hålla vikten i en viss position). Det är väl f.ö. det som man oftast använder i studier för att mäta styrkeökning.

mikaelj
2009-11-23, 23:17
Jag har hittils bara blivit starkare när jag gått ned i vikt, så jag har nog gjort något rätt.

Statisk belastning: jägarvila med en 25 kg viktplatta i knäet? Det beror dock också på dagsform och hur psykiskt tålig man råkar vara just då.

Svårt.

Grandmaster
2009-11-23, 23:54
Med viktnedgång ändras även hävarmar/vinklar till din nackdel och det gäller speciellt pressövningar. Att du tappar i bänkpress behöver därför inte nödvändigtvis betyda att du förlorar muskler t ex. Men generellt sett är A och B goda indikatorer.

Doctor Snuggles
2009-11-24, 00:17
Jag har hittils bara blivit starkare när jag gått ned i vikt, så jag har nog gjort något rätt.

Statisk belastning: jägarvila med en 25 kg viktplatta i knäet? Det beror dock också på dagsform och hur psykiskt tålig man råkar vara just då.

Svårt.

Nej, tänk t.ex. hantelcurl med armen i 90 grader på en arbetsvikt där du kan hålla max i kanske 10-20 sek. Då kan man borträkna den psykologiska komponenten som tillkommer vid en mer uthållighetsmässig variant (så länge man gör några uppvärmningsset innan så nervsystemet vaknar till). Det är för övrigt en mycket effektiv träningskomplementmetod.

Danny Devito
2009-11-24, 04:25
Även om du gått ner enbart i fettmassa så kommer du sannolikt att bli svagare. Detta är ett välkänt fenomen, som jag inte är säker på vad det beror på.

Om man bortser från biomekaniska förändringar så kanske Fetknoppens inlägg kan förklara:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3938326&postcount=22

mikaelj
2009-11-24, 08:24
Med viktnedgång ändras även hävarmar/vinklar till din nackdel och det gäller speciellt pressövningar. Att du tappar i bänkpress behöver därför inte nödvändigtvis betyda att du förlorar muskler t ex. Men generellt sett är A och B goda indikatorer.

Viktnedgången är väldigt liten, ett par-tre kg, så jag undrar om det verkligen gör så stor skillnad? Specifikt i mitt fall har viktnedgången varit över en längre tid där styrkan hängt med, och senaste försvagningen har varit efter några veckors vila av förkylning. 1RM mark tog bara stopp. Efterhand har det kommit tillbaka, så det kan vara tillfälligt.

Bra att veta vilka sorts övningar som tar stryk mest, tack för det.

Om man bortser från biomekaniska förändringar så kanske Fetknoppens inlägg kan förklara:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3938326&postcount=22

Förklaringen låter rimlig, men jag är inte helt såld på varför man per automatik måste bli svagare bara för att man går ned i vikt. Om något behövs färre långsamma muskelfibrer eftersom man inte statiskt belastar kroppen med lika mycket vikt längre.

Nej, tänk t.ex. hantelcurl med armen i 90 grader på en arbetsvikt där du kan hålla max i kanske 10-20 sek. Då kan man borträkna den psykologiska komponenten som tillkommer vid en mer uthållighetsmässig variant (så länge man gör några uppvärmningsset innan så nervsystemet vaknar till). Det är för övrigt en mycket effektiv träningskomplementmetod.

Hm. Jag tränar aldrig biceps specifikt, så det känns som ett osäkert mätvärde. Har du någon/några övning på lager som är mer representativ för böj, mark och/eller bänk?

Danny Devito
2009-11-24, 08:37
Förklaringen låter rimlig, men jag är inte helt såld på varför man per automatik måste bli svagare bara för att man går ned i vikt.

Det behöver man ju självklart inte. :)
Jag tror Fetknoppen menar att själva viktförlusten försämrar den absoluta styrkan, men andra faktorer kan ju öka styrkan, som t.ex. vettig styrketräning. Det handlar alltså om nettot.

Styrketräning = +4
Viktförlust = -1

Resultat = 3

z_bumbi
2009-11-24, 08:53
Det behöver man ju självklart inte. :)
Jag tror Fetknoppen menar att själva viktförlusten försämrar den absoluta styrkan, men andra faktorer kan ju öka styrkan, som t.ex. vettig styrketräning. Det handlar alltså om nettot.

Styrketräning = +4
Viktförlust = -1

Resultat = 3

Har man redan ett högt resultat av styrketräning så är det snarare bara en toppning som kan få träningen att kompensera viktförlusten. En hel del drar ju ner mängden träning men behåller intensiteten vid deff och det är ju ingen dum ide för en toppning. En del verkar t o m sköta återhämtning och planering av träningen bättre vid viktnedgång och då är det inte helt konstigt att resultaten i alla fall i början blir ganska så bra, synd bara att de slösar bort den fokusen på en deff...

Doctor Snuggles
2009-11-24, 15:14
Hm. Jag tränar aldrig biceps specifikt, så det känns som ett osäkert mätvärde. Har du någon/några övning på lager som är mer representativ för böj, mark och/eller bänk?[/QUOTE]

Bänk, böj, mark? :D

Behövs förstås ett powerrack för di två första då.
Alternativt är det att ta en liknande övning bara. Kom ihåg att styrkan ökar fort i det statiska läget till en början, så antingen får du testa sällan, eller lägga in den statiska komponenten löpande i träningen.

mikaelj
2009-11-24, 15:17
Bänk, böj, mark? :D

Inga av de övningarna ger statisk träning, utan då är vi tillbaka till A, B och/eller C. Såvida du inte tänker att jag håller det utsträckta läget i mark, någon viss vinkel i böj och en viss höjd i bänk?

Doctor Snuggles
2009-11-24, 15:26
Inga av de övningarna ger statisk träning, utan då är vi tillbaka till A, B och/eller C. Såvida du inte tänker att jag håller det utsträckta läget i mark, någon viss vinkel i böj och en viss höjd i bänk?

Japp, förslagsvis i en stickingpoint, vilket är varför man behöver ett powerrack eller dylikt.
Bänk är nog mest representativ då man lätt forlorar styrka i mark o böj bara pga av viktnedgången.