handdator

Visa fullständig version : Framhäva kardemummasmaken?


Zsara
2009-11-23, 20:50
Finns d nåt sätt att få kardemumman att smaka mer(använder kärnor som ja krossar o blandar i gröten när den kokat klart) Gör ja fel för att få fram maximal smak, för ja tycker ja får använda så himla många kärnor...?

Fed up
2009-11-23, 21:06
Finns d nåt sätt att få kardemumman att smaka mer(använder kärnor som ja krossar o blandar i gröten när den kokat klart) Gör ja fel för att få fram maximal smak, för ja tycker ja får använda så himla många kärnor...?

Häll i malen kardemumma istället. Jag brukar oftast ha i den innan jag kokar den, men det brukar inte göra så stor skillnad om man har i den innan eller efter, tycker jag.

Zsara
2009-11-23, 21:49
Men den smakar ju absolut inget alls o inte alls samma GODa kardemummasmak, bytte till kärnor då de smakar mer riktig kardemumma, men är det bäst o koka med det från början eller kasnke rosta före ingen som vet?

Icefire
2009-11-24, 14:38
Finns d nåt sätt att få kardemumman att smaka mer(använder kärnor som ja krossar o blandar i gröten när den kokat klart) Gör ja fel för att få fram maximal smak, för ja tycker ja får använda så himla många kärnor...?

Koka med dem från början. Så gör jag och det blir riktigt mycket smak. Jag tycker snarare det är lätt att få för mycket.

Tunroth
2009-11-24, 15:43
Lägger du i hela körnor?

Prova annars att stöta ner dem med mortel, det tycker jag ger mycke mer smak! :)

Wain
2009-11-24, 17:19
Pröva att rosta dem först. Enklast att rosta dem hela innan du krossar.

fyrkantig_rondell
2009-11-24, 19:51
Finns d nåt sätt att få kardemumman att smaka mer(använder kärnor som ja krossar o blandar i gröten när den kokat klart) Gör ja fel för att få fram maximal smak, för ja tycker ja får använda så himla många kärnor...?

Testa att mortla kärnorna med lite störsocker som man gör med saffran. Det gör susen!

Zsara
2009-11-24, 21:47
Tack för alla tips! :) krossar såklart kärnorna innan ja har dem i gröten, men nu ska ja testa tipsen så återkommer ja med "Vinnaren" haha :D

Wain
2009-12-09, 07:50
Tack för alla tips! :) krossar såklart kärnorna innan ja har dem i gröten, men nu ska ja testa tipsen så återkommer ja med "Vinnaren" haha :D

Dalig uppfoljning har!
:)