handdator

Visa fullständig version : Ska bli rippad. Frågor


plattenbullen
2009-11-23, 20:19
Hej,
Jag har bestämt mej för att bli rippad på riktigt för första gången sen högstadiet. Jag vill ha ett sexpack som syns utan att jag drar ner fettet osv, alltså the real deal!
Jag tror jag har runt 3-4 kilo som ska bort men jag kan över/underskatta det, så jag tänker lägga upp en bild senare där ni får bedömma och ge mej lite uppskattningar och tips.

Jag har hittills kört på känn när jag har gått ner i vikt och det har funkat bra, men det känns nu som att de sista 5-6 veckorna är tiden då jag måste vara riktigt seriös med mat och träningschema, ge fan i att fuska och att allmänt hålla en riktigt bra disciplin.

Nu till frågorna:

1. När det kommer tillfällen där man kommer överäta (thanksgiving dinner - jag bor i USA), för att göra det bästa av det, ska jag hellre äta mycket mindre dagen innan så jag kan fylla ut en jämn balans med den middagen, eller är det bättre att äta på som vanligt och sen köra ett monstercardio pass på 2 timmar för att bränna bort överskottet. Vad är bäst, sett ur ett "bli rippad" perspektiv?


2. Nu när jag kommer ha mindre energi i kroppen! Är det bättre att köra lätt och intensivt på gymmet generellt, eller ska jag köra tungt och få reps. Jag tycker det är mycket roligare att köra lättare (10-12 reps) fast intensivt. Kan det vara så stora fördelar att köra tungt och hårt så att jag ska offra det roliga i gymmet?

3. Kan kreatin gynna mej nått under denna deff? Tänkte önska mej det i julklapp

//Urban

Elfsberg
2009-11-23, 23:18
Jag vill ha ett sexpack som syns utan att jag drar ner fettet osv, alltså the real deal!
Jag tror jag har runt 3-4 kilo som ska bort

WHAT? Ska du minska i vikt eller inte? :)

1. När det kommer tillfällen där man kommer överäta (thanksgiving dinner - jag bor i USA), för att göra det bästa av det, ska jag hellre äta mycket mindre dagen innan så jag kan fylla ut en jämn balans med den middagen, eller är det bättre att äta på som vanligt och sen köra ett monstercardio pass på 2 timmar för att bränna bort överskottet. Vad är bäst, sett ur ett "bli rippad" perspektiv?


Som du vill. Antingen går du och styrketränar tidigare under dagen och låter överskottet bilda lite muskler eller så tränar du cardio före eller efter. Förslagsvis efteråt, för att på så sätt låta överskottet gå till återhämtning. Eller så håller du fan på dig och äter inte som en gris för att folk förväntar det. Eller så tar du en dags paus i dieten och slappnar av i goda vänners sällskap.

2. Nu när jag kommer ha mindre energi i kroppen! Är det bättre att köra lätt och intensivt på gymmet generellt, eller ska jag köra tungt och få reps. Jag tycker det är mycket roligare att köra lättare (10-12 reps) fast intensivt. Kan det vara så stora fördelar att köra tungt och hårt så att jag ska offra det roliga i gymmet?

Lätt eller tungt har nödvändigtvis ingenting med repetitionsantalet att göra.
Extremt hög intensitet är nyckeln speciellt under deff.

Spontant skulle jag säga 2-3 x 5 på ett fåtal större övningar, skippa flertalet onödiga isolationsövningar.

Exempel på kombinerat rygg- och bicepspass:

Marklyft, 2-3 x 3-5
Chins/latsdrag, 2 x 4-6
Skivstångsrodd/sittande rodd, 2 x 4-6
Skivstångscurl, 2 x 4-6

3. Kan kreatin gynna mej nått under denna deff? Tänkte önska mej det i julklapp

Verkligen. Köp ett billigt monohydrat från något märke du litar på.

plattenbullen
2009-11-24, 10:29
Tack för svaren!

Jag ska gå ner i vikt, förstår inte var jag skulle ha varit otydlig. Whatever.
Ditt förslag är ju skittungt! bara 4-6 reps?? hur fan ska man då kunna köra intensivt, man är ju tvungen att vila länge om man ska maxa ut sej sådär!

Kischen
2009-11-24, 10:32
WHAT? Ska du minska i vikt eller inte? :)


Mmm han menade nog att han vill slippa dra i fettet på magen, inte dra ner fettet i maten :)

King Grub
2009-11-24, 10:33
Tack för svaren!

Jag ska gå ner i vikt, förstår inte var jag skulle ha varit otydlig. Whatever.
Ditt förslag är ju skittungt! bara 4-6 reps?? hur fan ska man då kunna köra intensivt, man är ju tvungen att vila länge om man ska maxa ut sej sådär!

Intensitet har inte med kort vila mellan setten att göra. Intensitet är tunga vikter. Tränar du på 80% av 1RM med längre vila, tränar du med mer intensitet än om du tränar på 50% av 1RM med kort vila.

Du kanske tänker på intensivitet eller något, men viloperioderna mellan set har hursomhelt inte med deffresultat att göra.

Elfsberg
2009-11-24, 11:05
Tung träning = intensiv träning = t.ex. att göra 10 av 10 möjliga repetitioner, där den 11:e hade nått failure
Lätt träning = mindre intensiv träning = t.ex. att göra 6 av 10 möjliga repetitioner, där den 11:e hade nått failure

Högrepetitionsträning är ingen ursäkt till att mesa med intensiteten, om man vill ha resultat.

My five cents. :)

plattenbullen
2009-11-24, 11:15
Okej då förstår jag, nej det är klart att när jag kör mellan 8 - 12 reps så kör jag så jag inte orkar en till! Så ingen fara där!

en fråga till! När jag kör knäböj ibland brukar jag känna att det sticker i vänster hand, jag antar att det är någon nerv som man klämmer åt. Senaste passet för 4 dagar sen så känner jag att det sticker i halva vänsterhanden Kan yoga och stretching hjäpa tror ni?

Smml
2009-11-24, 13:11
Är det inte så att man ska köra tungt och få reps under deff? 4-6 reps (eller mindre?)

Elfsberg
2009-11-24, 22:33
Okej då förstår jag, nej det är klart att när jag kör mellan 8 - 12 reps så kör jag så jag inte orkar en till! Så ingen fara där!

en fråga till! När jag kör knäböj ibland brukar jag känna att det sticker i vänster hand, jag antar att det är någon nerv som man klämmer åt. Senaste passet för 4 dagar sen så känner jag att det sticker i halva vänsterhanden Kan yoga och stretching hjäpa tror ni?

Testa att placera stången något längre ner(spänn trapzen..), flytta händerna lite längre ut och knyt inte nävarna så fruktansvärt hårt.

Är det inte så att man ska köra tungt och få reps under deff? 4-6 reps (eller mindre?)

Exakt.

Jure
2009-11-24, 22:50
Hur svårt är det att gå ner 3-4 kg? Seriöst?

Kimball
2009-11-24, 23:52
Hur svårt är det att gå ner 3-4 kg? Seriöst?

Back in the days när jag började träna kändes det som mycket även för mig. Nu känns 4kg efter att ha gått ner +17kg som en skvätt i havet. Men alla har vi varit nybörjare.

martikainen
2009-11-25, 08:29
Hur svårt är det att gå ner 3-4 kg? Seriöst?

2 toabesök? :D

mikaelj
2009-11-25, 08:46
Hur svårt är det att gå ner 3-4 kg? Seriöst?

Jag tycker att det är svårt!

Baboom
2009-11-25, 08:59
Hur svårt är det att gå ner 3-4 kg? Seriöst?

Med lite kunskaper är det inga problem, men pratar vi om en person som inte har några erfarenheter eller kunskaper av ämnet är det svårare.

3-4kg är vad många svensson försöker gå ner till sommaren. I alla fall om jag ska titta på min arbetsplats. Då är det sallader med en hink dressing som gäller på lunchrasten...

z_bumbi
2009-11-25, 09:02
Är det inte så att man ska köra tungt och få reps under deff? 4-6 reps (eller mindre?)

Inget ska utan man kan göra det, skillnaden mellan 4-6 reps och 10-12 reps är inte heller så enorm på hur muskelförlusten minimeras. Det gäller bara att belasta musklerna tillräckligt mycket och i båda fallen når man i stort sätt den belastningen.

plattenbullen
2009-11-25, 10:46
Tack för svaren boys!

Grejen är att jag har redan gått ner typ 10 kilo, och det är först nu jag känner att det tar stopp och jag måste sluta chansa på kalorier osv, jag måste köra strikt nu, för min kalorieförbrukning har antagligen gått ner. Grejen är att man är ju lat och det skulle vara skönast om man bara kunde köra på hehe :) Men jag ska snacka med en PT på gymmet och lägga upp ett kost och träningschema, får ser hur det går!

Hade gött

Psyla
2009-11-25, 16:59
Tack för svaren boys!

Grejen är att jag har redan gått ner typ 10 kilo, och det är först nu jag känner att det tar stopp och jag måste sluta chansa på kalorier osv, jag måste köra strikt nu, för min kalorieförbrukning har antagligen gått ner. Grejen är att man är ju lat och det skulle vara skönast om man bara kunde köra på hehe :) Men jag ska snacka med en PT på gymmet och lägga upp ett kost och träningschema, får ser hur det går!

Hade gött

Gå inte ut för hårt, det kan sätta sina spår. Försök dieta ganska avslappnat och låt det ta tid, lång tid om det behövs.:)

KALLINZOOOR
2009-11-29, 20:09
Lite offtopic, men var i USA bor du? :)