handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för löpare?


rallii
2009-11-23, 17:41
Hej! Jag löptränar ca 4 gånger i veckan, springer mellan 8-11 Km per runda. Jag är även på gymmet ca 4 gånger i veckan och lyfter lite skrot. Tänkte beställa lite EAA för gymträningen men finns det något kosttillskott som är rekommenderat för löpare, för att öka prestationsförmågan lite? :)

Kan tilläggas att jag löper på morgonen oftast före frukost!

Tack på förhand

nínían
2009-11-23, 19:14
Vältajmad fråga! Har tyvärr ingen svarsinput, men frågeställningen passar mitt kommande schema. :)

Jag tänkte också börja löpträna på 3-4 dagar per vecka på morgonen innan frukost/jobb. För mig blir det inga 8-11km, utan snarare ~15 min högintensiv intervallöpning. Jag tar EAA 5 min innan löpningen. ~15 min efter löpning/dusch äter jag frukost. Eftersom min kropp vägrar äta fast föda så brukar jag mixa 3dl havre med 1dl vassleprotein, men jag ska börja tvinga i mig något mer fast också. Min fråga är dock; är detta protein 'optimalt' som frukost/efterträningsmat, eller är kasein ett bättre val eftersom mitt första mål mat äts några timmar senare?

Tror ni jag behöver något extra kolhydrats- eller proteintillskott innan läggdags kvällen innan morgonlöpning, eller räcker det med mitt sista mål fast föda - som oftast är 1-2h innan läggdags?

forslund
2009-11-23, 22:06
rallii: Du får nog specificera mer vad du vill ha ut av kosttillskottet.

Ta EAA i samband med gym för all del, men angående löpningen ser jag ingen som helst nytta med något sorts tillskott. Det är en låg mängd konditionsträning och orkar du bara ersätta energin med mat fungerar det fullt tillräckligt.

ninian:

Lämnar frågan om vassle eller kasein åt någon annan men angående mat innan läggdags tvivlar jag starkt på att du tjänar någonting extra på det. Det är 15 minuters löpning du talar om.

Men prova, det kan ju hända att du är mindre hungrig när du vaknar och upplägget fungerar för dig.

Elfsberg
2009-11-23, 23:07
Ska du alltså göra regelrätta HÖGINTENSIVA intervaller fyra gånger per vecka? Posta gärna hur det går om några veckor.
Det låter som självmord, om du inte redan är grymt vältränad.

rallii
2009-11-24, 09:51
okej tack för svaret forslund, då kör jag på som vanligt med löpträningen och beställer lite EAA till gymträningen :)

Mourten
2009-11-24, 11:29
Jag lyfter skrot 6-7 pass vecka och löper just nu kring 2-3 ggr vecka.
Jag kör koffein cirka 200 mg innan löpning och EAA + malto efter löpning och sedan mat.
Dvs lite annorlunda en hur jag doserar kring styrkepassen.

Ubermenschen
2009-11-24, 15:34
Funkar inte kreatin bra för det?