handdator

Visa fullständig version : Alternativ till latsdrag och chins


precz
2009-11-23, 16:04
Jag tränar för tillfället hemma (hemmagym). Latsdrag har jag inte tillgång till och chins är jag inte tillräckligt vältränad för att klara av - inte mer än 1-2 eller absolut max 3st.
Vad finns det för alternativ till dessa två övningar? Annars är väl de ända lösningarna att antingen be någon hålla i benen för att minska påfrestningen eller gå till gymmet den dag jag ska köra lats.

Tack för svar!

Zetor99
2009-11-23, 16:11
Varför inte helt enkelt köra så många chins du klarar? Tränar du hemma har du ju verkligen ingen orsak att skämmas för antalet reps. Vid behov kan du komplementera med negativa chins, d.v.s. hoppa upp och bromsa på vägen ner.

mn8eii
2009-11-23, 16:19
Sen så kan du alltid be morsan eller lillsyrran assistera genom att hålla dig och fotlederna och följa med i rörelsen. Alternativt ställa en stol en bit bakom att lätt vila tårna på.

Edit: haha, där fick jag för att jag inte läser hela inlägget, du kan bortse från mitt första råd då du redan resonerat så långt på egen hand ;D

Sticky Cake
2009-11-23, 16:20
Kör chin-ups (smal hållning och supinerat grepp, dvs handflatorna mot dig) och pull-ups (brett och pronerat grepp, dvs handflatorna från dig) varannan gång, tre gånger i veckan. Exempel på det:

vecka 1
måndag: chin-ups
onsdag: pull-ups
fredag: chin-ups

vecka2
måndag: pull-ups
onsdag: chin-ups
fredag: pull-ups

Ha som mål att klara 3x5(setxreps). Klarar du det, gör du dem jobbigare med extra vikter eller nånting, men innan det så kör du så många du klarar, låt säga två stycken, sedan kör du resterande 3 negativa genom att hoppa upp och sänka dig kontrollerat. Vila 5 minuter mellan varje set. Försök att bli bättre på något sätt (ännu striktare utförande, paus i toppläget etc) varje gång.

Testa denna metod ett tag, se hur det funkar för dig. Kör själv så här och det har funkat tillräckligt bra i a f. :)

Hejnomax
2009-11-23, 16:21
Kör många sets med bara en repetition, det kan låta lite som en nödlösning, men det är ju faktiskt precis så som styrkelyftarna tränar för maximal styrkeutveckling. Efter en månad kör du treor lätt :)

Tipset om negativa chins där du hoppar upp och håller emot ner är också bra.

dellan
2009-11-23, 16:34
hantel- och stångrodd

Commando1980
2009-11-23, 23:05
utöver det som skrivits så kan du också ställa en stol framför chinsräcket och lägga upp fötterna på den så att du inte kör chins med hela kroppsvikten.

Guddi
2009-11-24, 08:05
Kör många sets med bara en repetition, det kan låta lite som en nödlösning, men det är ju faktiskt precis så som styrkelyftarna tränar för maximal styrkeutveckling. Efter en månad kör du treor lätt :)

Tipset om negativa chins där du hoppar upp och håller emot ner är också bra.Det här fungerar väldigt bra. Varje gång du går förbi stången så gör en repetition och se sen till att du kommer upp i en 10-15 st varje dag så ska du se att styrkan ökar snabbt.

Commando1980's tips fungerar också bra. En annan variant är att man hänger ett gummiband i räcket och drar det under knäna så får man lite hjälp på vägen upp.

regus
2009-11-24, 08:53
placera något halvhögt en bit ifrån stången att ha fötterna och gör kroppsviktsrodd. (tänk omvänd bänkpress)

Sandö
2009-11-24, 09:21
Om jag slänger in en följdfråga då.

Om man inte har tillgång till chinsräcke heller, vad finns det då för alternativ?

J.V
2009-11-24, 12:28
Rack-chins.
vM-b4qOOWsE

Utan extravikten, då.

z_bumbi
2009-11-24, 12:29
Om jag slänger in en följdfråga då.

Om man inte har tillgång till chinsräcke heller, vad finns det då för alternativ?

Rodd, marklyft, frivändningar (om man har en bra stång).

Commando1980
2009-11-24, 18:07
Rodd, marklyft, frivändningar (om man har en bra stång).

+ att med lite fantasi så hittar man ganska lätt platser att utföra chins på...tex en lekplats.

dream_theater_
2009-11-24, 18:10
Du kan prova att hänga upp och ned i taket, och dra en skivstång mot bröstet. Jag hittar tyvärr ingen video som visar hur utförandet ska gå till, men jag tror nog du förstår.

Sandö
2009-11-24, 18:54
Rodd, marklyft, frivändningar (om man har en bra stång).

Tack det var bra, kör både rodd och marklyft så då får det räcka. Har tyvärr bara 207 i takhöjd i källaren så frivändningar blir svårt. :)

EkarN
2009-11-24, 19:10
En till som kör hemma, trevligt! Jag tror nog att du helt enkelt kan satsa på att försöka bli bättre på chins, kombinerat med roddövningar!