handdator

Visa fullständig version : Nyttig mat


Snobbe
2009-11-23, 16:02
Jag vet inte om jag har helt fel åsikt om detta ord lr om det är många i min familj och vänkrets som har det. Iaf när jag säger att något är nyttigt betyder det att maten innehåller bra med vitaminer och ämnen som kroppen behöver. Dock verkar många i min familj och vänner tro att nyttig mat är sådant man inte går upp i vikt av. tex som någon skrev olivolja, avokado och mjölk skulle jag säga saker som är nyttiga men inte något som är speciellt kcal snålt i sig. Och när min morsa tex säger "avokado är nyttigt det kan du äta HUR mycket som helst av utan o gå upp i vikt" så är det ju helt fel eller? Jag menar avokado har inte en sjuk mängd kcal det är ungefär 170kcal per 100gram men det är ändå rätt bra med kcal jämnfört med många andra grönsaker tex broccoli. Bara undrar om det är många av er som också känner att folk använder ordet på fel sätt? dvs tycker det både betyder näringsrikt och kcal snålt. Eller är det bara jag som tycker detta?:)

mikaelj
2009-11-23, 16:04
Eller är det bara jag som tycker detta?:)

Nej. Energität mat som ägg är oerhört näringsrikt.

(dela gärna upp dina inlägg i stycken i fortsättningen. väldigt svårläst annars)

Kischen
2009-11-23, 16:10
Minns att jag fick arga blickar på mitt jobb när jag vänligt förklarade att våran lunchrestaurang troligtvis inte hade satt "right & light" på fel maträtt den dagen det var kött och nudelwook kontra stekt lax.

Men men men, det är nyttiga kalorier i laxen hörde jag i en dimma långt borta.