handdator

Visa fullständig version : Mår illa när jag tränar..


Shakemynuts
2009-11-23, 14:16
Ja, som titeln lyder mår jag illa när jag tränar. T ex imorse vakna jag kl 08:30, käka gröt och ägg, var klar 09, softa 30min, borsta tänderna och gick till gymmet och var där kl 10.05. Tränade och 25 min efteråt mår jag så illa att jag vill kräkas, går in på toan, känns som det är nära men kom inget.

Så är det varje gång jag tränar. Finns det något jag kan göra åt det?

Försökte söka lite på illamående och mår illa etc, men hitta inget vettigt. =/

kjell33
2009-11-23, 14:19
Testa 2-3 timmar mellan frunkost och träning.

daks
2009-11-23, 14:20
De3 få gånger jag tränat på morgonen har jag kännt liknande, så på morgonen tränar jag helst inte.

Kallingen
2009-11-23, 14:24
Har du kollat ditt blodsocker någon gång? Jag hade ungefär samma problem som dig.
Nu tränar jag tidigast 2tim efter att jag ätit, helst 4tim.

villblienfyrkant
2009-11-23, 14:57
jag mår också som mest illa när jag tränar på morgonen men vätska hjälper mig sjukt mycket. Dricker 1-2liter vatten varje pass.

MrBulk
2009-11-23, 16:44
Alltså det här låter kanske helt sjukt men jag blir illamående efter varje set när jag pressat mig hårt i latsdrag och då kommer illamåendet från latissimus dorsi. *screwy*
Nån annan som kännt liknande? :em:

Supermicke
2009-11-23, 16:49
Alltså det här låter kanske helt sjukt men jag blir illamående efter varje set när jag pressat mig hårt i latsdrag och då kommer illamåendet från latissimus dorsi. *screwy*
Nån annan som kännt liknande? :em:

har hänt mig med när jag kört tunga chins :( brukar gå över efter ett tag för mig när jag dricker vatten och snabba kolhydrater =)

Christyle
2009-11-23, 16:57
Det händer ibland att jag känner mig fortfarande jätte mätt på gymet 1timma efter att jag käkat frukost och då äter jag bara 2mackor med mjukost o 2skivor ost o 1ägg

emi23j
2009-11-23, 17:00
Låter riktigt konstigt...

Jag brukar försöka käka så nära inpå passet som möjligt när jag tränar styrke. Hur länge har du tränat? Kommer ihåg när man var yngre (typ 14-15 års åldern) då var jag tvungen att käka typ 3 timmar innan jag löptränade. Men nu har jag inga som helst problem att käka just innan passet. Dricker du för mkt innan?

Christyle
2009-11-23, 17:08
det händer aldrig dock under styrke passen det glömde jag säga bara på kondis passen sker det och det känns som att man får håll vid sidan av revbenen

toto2009
2009-11-23, 19:08
Snor tråden lite med en fråga.

Jag har upplevt att jag blivit konstant yr i nåra dagar huvudet efter ett mitt senaste pass, körde axlar och traps. Finns det någon som vet om man kan ha skadat någon nerv eller nått? Tror det beror på något annat men vill ändå slänga ut frågan.

Trashcan
2009-11-23, 19:22
Snor tråden lite med en fråga.

Jag har upplevt att jag blivit konstant yr i nåra dagar huvudet efter ett mitt senaste pass, körde axlar och traps. Finns det någon som vet om man kan ha skadat någon nerv eller nått? Tror det beror på något annat men vill ändå slänga ut frågan.

Alltså det här låter kanske helt sjukt men jag blir illamående efter varje set när jag pressat mig hårt i latsdrag och då kommer illamåendet från latissimus dorsi. *screwy*
Nån annan som kännt liknande? :em:

Har haft ett väldigt likt problem. Blev väldigt illamående och yr när jag tränade för 1-2 år sedan, främst när det handlade om biceps. Hur länge har ni tränat? Jag gjorde en tråd om det, och tror att man kom fram till att det kunde vara lågt blodtryck som sabbade, och att en viktuppgång skulle kunna hjälpa eftersom det ger högre blodtryck. Det stämde nog, för nu, 10-12 kg senare(62-74 kg) har jag aldrig några såna problem när jag tränar. =)

Bendermannen
2009-11-23, 19:25
Snor tråden lite med en fråga.

Jag har upplevt att jag blivit konstant yr i nåra dagar huvudet efter ett mitt senaste pass, körde axlar och traps. Finns det någon som vet om man kan ha skadat någon nerv eller nått? Tror det beror på något annat men vill ändå slänga ut frågan.

Har kännt av det själv och kommit fram till att det ofta berott på att jag inte ätit speciellt bra tidigare under dagen eller dagen innan. Det kan nog hänga ihop med blodbrist alternativt högt blodtryck (vilket jag vet att jag inte har). Har inte kollat upp det mer noga eftersom det hjälpte med lite mer mat. :)

Lajne
2009-11-23, 19:29
Ja, som titeln lyder mår jag illa när jag tränar. T ex imorse vakna jag kl 08:30, käka gröt och ägg, var klar 09, softa 30min, borsta tänderna och gick till gymmet och var där kl 10.05. Tränade och 25 min efteråt mår jag så illa att jag vill kräkas, går in på toan, känns som det är nära men kom inget.

Så är det varje gång jag tränar. Finns det något jag kan göra åt det?

Försökte söka lite på illamående och mår illa etc, men hitta inget vettigt. =/
För mycket mjölksyra har den effekten på folk, i princip oavsett när på dagen de tränar, när de åt senast, etc etc. Så om du nyligen bytte till ett schema med högre repetitioner och/eller kortare vilotider och kan koppla ihop illamåendet med det har du en väldigt trolig orsak där. Annars veti fan...
Botemedlet är givetvis antingen att sänka repsen/höja vilan igen, eller bara hålla ut för förr eller senare vänjer man sig, även om det kan ta ett tag.
Det hade f.ö. i sådana här situationer varit jetebra om du uppdaterade journalen, så hade jag sluppit gissa mig fram :)

toto2009
2009-11-23, 21:12
Har tränat ca 4 månader i rad nu, har annars "tränat" fotboll och men även "säsongs gymmat" ca 1.5 års tid innan, delvis tränat nåra månader sen lagt av.

Jag börjar tro att jag kan ha för högt blodtryck, har även tagit kosttillskott som Animal Pump och Rage vilket kan vara en orsak till högt blodtryck? har iaf lagt av med det nu i ca 2 veckor och hoppas att det blir bättre. Jag funderar på att ta ett simpelt EKG test för att kolla upp det.

Väldigt tacksam för svar.

Shakemynuts
2009-11-23, 21:20
Sant, jag borde sparka igång min journal nu. :D Först blev det uppdateringar om att jag inte sov bra bara och av diverse anledningar kan jag inte träna då. Sen blev det mer uppskjutning och tillsist började jag träna och så ville jag vänta tills jag faktiskt började träna påriktigt. Vilket jag gjort nu.

T ex idag gjorde jag:
(4set och 6 reps som mål, grejar jag 8 reps höjer jag vikterna)

Hantelpress
Sittande rodd
Latsdrag till bröstet
Hantellyft åt sidan

Det tog ungefär 25minuter sen gick jag in på toaletten. Och på morgonen då jag åt var det 2,5dl okokt havregryn med 1dl mjölk ungefär, lite lingonsylt och 2 ägg.

Vet inte om det var för intensivt eller så?

Christyle
2009-11-23, 21:41
Snor tråden lite med en fråga.

Jag har upplevt att jag blivit konstant yr i nåra dagar huvudet efter ett mitt senaste pass, körde axlar och traps. Finns det någon som vet om man kan ha skadat någon nerv eller nått? Tror det beror på något annat men vill ändå slänga ut frågan.

Man blir nog inte yr av att ha skadat någon nerv

Lajne
2009-11-24, 07:34
T ex idag gjorde jag:
(4set och 6 reps som mål, grejar jag 8 reps höjer jag vikterna)

Hantelpress
Sittande rodd
Latsdrag till bröstet
Hantellyft åt sidan

Det tog ungefär 25minuter sen gick jag in på toaletten. Och på morgonen då jag åt var det 2,5dl okokt havregryn med 1dl mjölk ungefär, lite lingonsylt och 2 ägg.

Vet inte om det var för intensivt eller så?
Det är inget jag direkt kan säga om det var för intensivt, men prova iaf att hålla åtminstone 2, gärna 3, min vila mellan varje set nästa gång (åtminstone på de lite större övningarna, hantelrodden kan du vila hur lite du vill på...) och se om det går bättre. Gör det inte det får du väl prova något annat :)

Yip_man
2009-11-24, 08:19
Kan man häva illamåeende pgav mjölksyra på nått snabbt sätt. Eller är det bara att gilla läget.

Händer mig ett par gånger om året, gemensam nämnare är att jag upptäcker att jag ligger efter på passet. Kanske stänger de snart eller så har jag brottom hem, då höjer jag intensitetet ganska mycket med illamående och allmän skakighet som följd.

z_bumbi
2009-11-24, 08:46
SOch på morgonen då jag åt var det 2,5dl okokt havregryn med 1dl mjölk ungefär, lite lingonsylt och 2 ägg.


Lägg till några dl vatten och se om det blir bättre.

Lajne
2009-11-24, 10:14
Kan man häva illamåeende pgav mjölksyra på nått snabbt sätt. Eller är det bara att gilla läget.

Händer mig ett par gånger om året, gemensam nämnare är att jag upptäcker att jag ligger efter på passet. Kanske stänger de snart eller så har jag brottom hem, då höjer jag intensitetet ganska mycket med illamående och allmän skakighet som följd.
Det enda jag vet på den punkten är att det går bort snabbare och inte ackumuleras lika mycket om du rör de inblandade musklerna än om de är stilla, typ går omkring lite i halvrask takt mellan seten i benträningen istället för att ligga i fosterställning och gråta. Då får du bättre cirkulation som hjälper dig att bli av med syran. I övrigt har jag inte hört eller märkt att det går att göra något annat än gilla läget tyvärr.

Kauppi
2009-11-24, 10:37
Snor tråden lite med en fråga.

Jag har upplevt att jag blivit konstant yr i nåra dagar huvudet efter ett mitt senaste pass, körde axlar och traps. Finns det någon som vet om man kan ha skadat någon nerv eller nått? Tror det beror på något annat men vill ändå slänga ut frågan.

ja det är möjligt. jag skadade en nerv i nacken/bakhuvet för 3 månader sedan.. blev illamående/yr fick huvudvärk..
tog det lugnt med träningen ett tag och det gick sedan över.

Shakemynuts
2009-11-25, 10:31
Liten uppdatering

Tränade i måndags nudå och blev jätteillamående. Imorse var jag på gymmet kl 06.30, käkade vid kl 02:30 ungefär, drack lite vatten emellanåt bara.

Samma mängd övningar, 4set och 6-8 reps, men tränade i 50min. Blev inte illamående någon gång alls, bästa passet på 2 veckor. Får se om det bara var lite mer villa jag behövde.

Scratch89
2009-11-25, 10:37
Bra där! Men lagom knepig tid att äta frukost på. :D
(Du kanske jobbar natt, vad vet jag)

Jag tror som någon annan att det kan bero på att du ätit så tätt inpå passet.

Cortex
2009-11-25, 11:51
Kanske är helt åt helvete, men jag mådde fruktansvärt illa när jag tränade och "glömde bort" att andas ordentligt. Nu när jag lärt mig andas bra när jag tränar har det helt gått över, förutom när jag tränar hamstrings. Mår alltid illa av att träna de av någon konstig anledning.

skunkvid
2009-11-28, 18:20
Kan man häva illamåeende pgav mjölksyra på nått snabbt sätt. Eller är det bara att gilla läget.

Händer mig ett par gånger om året, gemensam nämnare är att jag upptäcker att jag ligger efter på passet. Kanske stänger de snart eller så har jag brottom hem, då höjer jag intensitetet ganska mycket med illamående och allmän skakighet som följd.

Man kan förebygga illamående pga mjölksyra genom att äta mer basisk mat. Testa att dricka lite a-fil innan träning.

Shakemynuts
2010-03-02, 15:03
Haha, mår illa igen. Kom in här för att söka och se om jag hitta något. "Oh, där är ju en tråd gjord av mig" *läser*.
"Jaha, jag har visst redan frågat om detta och även lyckats åtgärda problemet en gång.

Antar att jag inte vaknar, äter, går till gymmet mer eller mindre fortfarande tuggandes på mat eller sippa på min smoothie medans jag packar gymväskan.

Tack allihopa! :thumbup:

Och Scratch, nej jag jobbar inte natt, jag sover ingenting bara.

Numse
2010-03-02, 15:12
Och Scratch, nej jag jobbar inte natt, jag sover ingenting bara.

Det låter ju inte speciellt bra. Om jag sover 2 timmar för lite en natt så blir jag helt knäckt resten av veckan, något du bör tänka på kanske.

Shakemynuts
2010-03-02, 16:32
Det låter ju inte speciellt bra. Om jag sover 2 timmar för lite en natt så blir jag helt knäckt resten av veckan, något du bör tänka på kanske.

Haha. :D
Jorå, jag har testat runt 8 olika typer av sömntabletter totalt. Inte sovit bra i mer än ett par veckor i sträck sen 5-6 år tillbaka.

King Grub
2010-03-02, 16:33
Det låter väl inte otroligt att det är där ditt problem ligger. Du försöker pressa din kropp att göra saker som den behöver ha fått vila för att klara.

Shakemynuts
2010-03-02, 17:29
Det låter väl inte otroligt att det är där ditt problem ligger. Du försöker pressa din kropp att göra saker som den behöver ha fått vila för att klara.

Det är mycket troligt.

Men t ex nu har jag sovit bra i en hel vecka och så har jag tränat igår + idag. Mått mer illa än någonsin och vad jag gjort är att äta och 5min efter det gå direkt till gymmet.

Doctor Snuggles
2010-03-02, 17:38
Haha. :D
Jorå, jag har testat runt 8 olika typer av sömntabletter totalt. Inte sovit bra i mer än ett par veckor i sträck sen 5-6 år tillbaka.

Har du kollat dina blodvärden på alla mineraler och vitaminer?
Sömnproblem kan bero på en obalans i kalcium/magnesium/kalium trifectan, t.ex. eller brist på nån b-vitamin.
Tung träning påverkar också min sömn negativt, särskilt om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Men livsstress är nog det som är den egentliga boven skulle jag gissa.

Jag mår lätt illa om jag käkar innan gymmet också. Brukar aldrig äta frukost innan jag tränar t.ex. T.o.m. en proteindrink innan försämrar min prestation (fast mår oftast inte illa av den). Kaffe eller te and hit the gym.

Shakemynuts
2010-03-02, 17:46
Har du kollat dina blodvärden på alla mineraler och vitaminer?
Sömnproblem kan bero på en obalans i kalcium/magnesium/kalium trifectan, t.ex. eller brist på nån b-vitamin.
Tung träning påverkar också min sömn negativt, särskilt om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Men livsstress är nog det som är den egentliga boven skulle jag gissa.

Jag mår lätt illa om jag käkar innan gymmet också. Brukar aldrig äta frukost innan jag tränar t.ex. T.o.m. en proteindrink innan försämrar min prestation (fast mår oftast inte illa av den). Kaffe eller te and hit the gym.

Ja, brist på vitaminer. Eller min depression, ångest, tidigare alkoholism och drogmissbruk.

Jag gör såna där tester regelbundet då jag får ganska tunga mediciner mot alkoholsug och så. Alla värden är bra varje gång.

nmanradnävna
2010-03-02, 18:03
Har också väldigt lätt för att bli illamående. Jag tränar runt lunchtid, går upp 3-4 timmar före gympass men äter ingenting utan dricker lite före bara.

Har inte spytt, än men när det kommer så går det inte att fortsätta gymma alls. Man känner att om man kör på hårt i en övning till så kommer pizzan. Har varit så nästan varje pass nu

Doctor Snuggles
2010-03-02, 18:03
Ja, brist på vitaminer. Eller min depression, ångest, tidigare alkoholism och drogmissbruk.

Jag gör såna där tester regelbundet då jag får ganska tunga mediciner mot alkoholsug och så. Alla värden är bra varje gång.

Haha, ja jag vet ju inget om dig.
Men ångest o dyl brukar som sagt samklinga med sömnproblem.
Jag har själv haft insomnia ganska mycket de senaste åren, och det enda som egentligen har hjälpt är att öka mitt proteinintag (vassle), b-12 och e-vitamin.
Sedan så betyder inte nivåer av mineraler osv inom riktvärdena nödvändigtvis säga särskilt mycket. Man kan ligga lågt på något och inte lida klinisk brist, men det kan påverka ändå. Särskilt om man samtidigt tar en massa olika mediciner som påverkar hjärnan på olika sätt. Det finns t.ex. ett flertal studier på insomnia och att ett högre magnesiumintag är hjälpligt. Men men, har du dragits med det i så många år så har du nog koll på det mesta skulle jag tro. Bara delade med mig av mina erfarenheter, i fall de skulle kunna bidra med ngt.

Doctor Snuggles
2010-03-02, 18:19
Som en kuriosa, saxat från wiki om inositol:
"Some preliminary results of studies on high dose inositol supplements show promising results for people suffering from problems such as bulimia, panic disorder, obsessive-compulsive disorder, agoraphobia, and unipolar and bipolar depression.[8][9][10][11]
In a single double-blind study on 13 patients, Myo-inositol has been found to reduce the symptoms of obsessive-compulsive disorder (OCD) significantly, with effectiveness equal to SSRIs and virtually without side-effects.[12] In a double-blind, controlled trial, myo-inositol was superior to fluvoxamine for decreasing the number of panic attacks and had fewer side effects.[10]
Patients suffering from clinical depression generally have decreased levels of inositol in their cerebrospinal fluid.[8][9] A double-blind, placebo-controlled study of depressed patients showed that a high dose of inositol (12 grams daily) resulted in significant improvement of symptoms, with no changes noted in liver, kidney, or hematological function.[8][9][11] A meta-analysis of randomized trials of inositol for depression was not able to determine if inositol is of benefit. [13]
Research suggests that lithium functions primarily by decreasing myo-inositol concentrations in bipolar patients.[14][15] Other studies suggest that lithium treatment may further inhibit the enzyme inositol monophosphatase leading to higher intracellular levels of inositol triphosphate,[16] an effect which was enhanced further by administration of an inositol triphosphate reuptake inhibitor."

Har också läst en del anekdotiska uppgifter om att det hjälper mot insomnia som beror på ångest/depression.

Numse
2010-03-02, 18:30
Jag måste äta 1 timme innan, helst 2. Om jag äter en halvtimme innan och kör ben så äre kört :)

Shakemynuts
2010-03-02, 18:30
Haha, ja jag vet ju inget om dig.
Men ångest o dyl brukar som sagt samklinga med sömnproblem.
Jag har själv haft insomnia ganska mycket de senaste åren, och det enda som egentligen har hjälpt är att öka mitt proteinintag (vassle), b-12 och e-vitamin.
Sedan så betyder inte nivåer av mineraler osv inom riktvärdena nödvändigtvis säga särskilt mycket. Man kan ligga lågt på något och inte lida klinisk brist, men det kan påverka ändå. Särskilt om man samtidigt tar en massa olika mediciner som påverkar hjärnan på olika sätt. Det finns t.ex. ett flertal studier på insomnia och att ett högre magnesiumintag är hjälpligt. Men men, har du dragits med det i så många år så har du nog koll på det mesta skulle jag tro. Bara delade med mig av mina erfarenheter, i fall de skulle kunna bidra med ngt.

Nä klart du inte gör. :D Var bara tvungen att skriva så eftersom jag fnissa lite åt det här hemma själv.

Jag håller faktiskt på att fixa till sömnproblemen rätt bra nu. Det går framåt påriktigt för första gången på 3år. :naughty:

Antar att jag bara behöver fortsätta träna, inte ge vika för illamåendet och helt enkelt lära mig när jag själv ska äta/träna och hur hårt jag kan köra på i början.

Första steget nu är att jag återigen ska prova äta lite mindre innan träningen, samt vänta längre tid innan jag går iväg till gymmet. Käka frukost och plugga lite på morgonen istället för att gå direkt.

Doctor Snuggles
2010-03-02, 18:37
Illamående är ju annars en vanlig biverkning av antiångestmedicin/sömpiller. Kanske tillsammans med styrketräning och mat på morgonen så blir det för mycket?
Nåja, skönt att du börjar få bukt med sömnen. Det är fan det värsta som finns att inte kunna sova....

Shakemynuts
2010-03-02, 18:45
Illamående är ju annars en vanlig biverkning av antiångestmedicin/sömpiller. Kanske tillsammans med styrketräning och mat på morgonen så blir det för mycket?
Nåja, skönt att du börjar få bukt med sömnen. Det är fan det värsta som finns att inte kunna sova....

Japp, det kan nog stämma. Men jag tar inga såna mediciner just nu. Däremot tar jag Campral och Naltrexon (medicin mot alkoholsug), listan på bieffekter kan såklart göras groteskt lång.
Men Naltrexonet gjorde så att jag 1a veckan gick ner 3kg med konstant huvudvärk, illamående och noll aptit. Åt motsvarande 600 kalorier under 4 dagar räknade jag. Sen släppte det lite och nu 2½ vecka senare är allting borta.

Jag känner att jag har Värre illamående nu än då jag gjorde tråden, kan mycket väl vara sammankopplat med dessa tabletter.

Shakemynuts
2010-03-04, 11:03
Mån-tis såg ut såhär:
Vakna kl 08, trycka en shake med:
3dl mjölk - 105 kalorier
2dl vaniljyoghurt - 180 kalorier
35g havregryn - 130 kalorier
3 ägg - 210 kalorier
1dl hallon - ???

Styra iväg mot gymmet kl 08:30. Under träningen har jag då mått fruktansvärt illa.

Imorse såg ut såhär:
Vakna kl 08, dricka yoghurt på 3dl ungefär.
Åka bil till gymmet kl 08:45, inte illamående, men ganska hungrig, mot slutet av träningen är jag så hungrig att jag börjar må illa ändå.

Jag tror alltså att opti kan vara att helt enkelt gå upp tidigare och äta, sen smälta maten i 2 timmar ungefär. För träna kl 09 kommer jag fortsätta göra.

Numse
2010-03-04, 11:13
Hade mått illa resten av dagen av den där shaken :)

Shakemynuts
2010-03-04, 11:18
Hade mått illa resten av dagen av den där shaken :)

Haha, vadåra? :D
Den är ju skitgod. Allvarligt, jag njuter från första till sista klunken. Är ju ingenting märkvärdigt, blir en len smoothie med hallon och vaniljsmak.

Numse
2010-03-04, 11:23
Tror säkert att den är god :) Jag äter 1,5 dl müsli på morgonen, sen väntar jag 1-2 timmar och äter två dubbelmackor med skinka. Sen är jag proppmätt till lunch. Sen efter lunch kan jag börja äta mer.

sur puppa
2010-03-04, 20:56
Tidig träning.. Jag kan må lite kväsigt av att träna tidigt (de gånger jag gjort det). I regel tränar jag efter lunch eller middag. Magen har kommit igång och sen så är näringsnivåerna på optimal nivå, vilket jag har svårt att tro att dom är så tidigt, trots din (relativt) kalorifattiga frukost.

Kanske pröva ta en nattmacka (inte en kvällsmacka utan en macka mitt under sömnen - väck dig, ät, gå och lägg dig)?

Annars verkar ju medicinen vara en het kandidat. Lycka till hur som helst!

Shakemynuts
2010-03-05, 14:54
Vadå kalorifattiga?! :D Jag blir proppmätt på den där haha. Runt 600 kalorier känns bra, och så äter jag åtminstone 4-5st såna mål på 1 dag.
Äter iofs inte speciellt mycket efter att jag gick ner i vikt. En vanlig pizza på en restaurang går inte ner, hälften ungefär. Samma Max etc, får inte i mig ett helt mål.

Men jag ska testa låta det gå ungefär 2 timmar innan jag tränar och så äta mer. Det borde vara bäst. Det fungerade bättre att äta mindre på morgonen, men då var jag svinigt hungrig mot slutet istället.

Borde alltså gå bra att äta mer om jag låter det gå längre tid.

Numse
2010-03-05, 14:58
Spela roll om du är hungrig. Om du fått i dig samma mängd mat när dagen är slut så har det ingen betydelse. Ät bara lite innan träning och mer efter, eftersom du är enveten och vill träna tidigt :)

sur puppa
2010-03-05, 15:18
Vadå kalorifattiga?! :D Jag blir proppmätt på den där haha. Runt 600 kalorier känns bra, och så äter jag åtminstone 4-5st såna mål på 1 dag.
Äter iofs inte speciellt mycket efter att jag gick ner i vikt. En vanlig pizza på en restaurang går inte ner, hälften ungefär. Samma Max etc, får inte i mig ett helt mål.

Men jag ska testa låta det gå ungefär 2 timmar innan jag tränar och så äta mer. Det borde vara bäst. Det fungerade bättre att äta mindre på morgonen, men då var jag svinigt hungrig mot slutet istället.

Borde alltså gå bra att äta mer om jag låter det gå längre tid.

600 kcal är inga problem som så, men med tanke på att du legat och sovit innan så är kroppen ganska hungrig - särskilt om den ska utsättas för styrketräning. Jag tror du är inne på rätt spår med att äta och låta maten sjunka ner och kroppen ta upp dess näring. En klump i matsäcken och lite kolhydrater i kroppen kan nog ställa dig det med illamåendet. Det skulle det göra för mig iaf. Dock är alla olika.

Jag brukar köra en dl gainer med mjölk en halvtimme till en timme innan gympasset. Då drabbas jag inte av hungerkänslorna som annars kan krypa in mot slutet av träningspasset (äter ca 3 timmar innan gympasset).

Shakemynuts
2010-03-07, 02:42
Det spelar roll att jag är hungrig eftersom jag mår illa av det också.

Fast föda på morgonen för mig är väldigt svårt, 1-2 ostmackor, vanliga skivor bröd är knappt så dom går ner. Så en smoothie på 600 kalorier ungefär är extremt bra.

Långhelg nu, så jag har inte tränat något. Ska testa på de här grejerna igen på måndag. :D

krappen
2010-03-07, 03:05
Vet inte om det är samma sak, men jag hade ett problem med min sköldkörtels hormonförbrukning som gjorde att min ämnesomsättning var åt skogen för låg. Detta i sig gjorde att jag blev yr i huvudet vid hög puls efter konditionsträning och var tvungen att trappa ner väldigt långsamt i puls innan jag slutade springa / cykla helt. När jag först märkte detta så var jag på gymmet och sprang på ett löpband, när jag sen slutade tvärt så blev jag otroligt illamående och hela världen snurrade, fick lägga mig ner på en brits och jag tror ärligt talat att jag svimmade i några sekunder. Har dock aldrig känt något liknande vid ren styrketräning, det är bara när pulsen är väldigt hög som det hänt.

Shakemynuts
2010-03-09, 11:18
Verkligen inte så extremt i mitt fall Krappen. Hoppas det har löst sig iallafall.

Jag kom på att jag har astma idag. :D Jag har bricanyl mot detta, men jag har helt glömt bort allt som haft med min astma att göra av någon jättekonstig anledning. Som någon sa tidigare så blev denne illamående när h*n glömde bort att andas ordentligt och idag tog jag min bricanyl ca 10min innan jag började gymma, vilket man ska göra och sen körde jag på.

Åt ca 1,5h innan gymmet, samt bricanyl = noll illamående. Jag tränade till och med lite hårdare idag.

Numse
2010-03-09, 11:21
Vad bra, hoppas det löser problemet helt.

Shakemynuts
2010-03-09, 13:17
Hoppas verkligen det. Min astma visar sig inte helt sålänge jag inte är ute på ganska tunga joggingturer. Hade helt glömt bort allt som hade med det att göra och att det ens kunde visa sig då jag gymmar. Vilket är klart det kan.

Tobbe Arnesson
2010-03-09, 15:21
Har en del problem med kalluftastma själv. Perioder när jag sovit dåligt har jag ofta blivit illamående av morgonträning på gymmet, speciellt av benträning eller löpband.

Har inte ätit frukost innan morgonträningen, bara en proteinshake.

Shakemynuts
2010-03-12, 15:01
Allright, jo känns som att dålig sömn och astma (vilka jag har båda två) var dom 2 största bovarna i mitt eget illamående.

Kunde inte riktigt somna igårkväll och det råkade bli lite sent, blev 6½ timmars sömn åtminstone, skynda mig iväg till sjukhuset efter att ha klämt i mig 2,5dl yoghurt med 1dl müsli, kl 10.00, tog astmamedicinen kl 12:00, var på gymmet kl 12:15 ungefär och tränade väldigt hårt till kl 13:10. Gick alldeles utmärkt.

Antar att det bara är att fortsätta såhär. :thumbup:

sharkzlayer
2010-03-12, 18:55
Mår illa om jag käkar/dricker snabba kolisar innan träning och inte lite illamående heller får fan hjärtklappning också :)

Shakemynuts
2010-03-13, 00:37
Mår illa om jag käkar/dricker snabba kolisar innan träning och inte lite illamående heller får fan hjärtklappning också :)

Intressant. Vad beror det på tror du?

Min hjärtklappning har nästan upphört helt nu då jag börjat med gym igen, innan var det bara motion som gällde. Och jag hade hjärtklappning mer eller mindre hela tiden. Var ganska jobbigt då jag skulle sova. Första gångerna jag upptäckte det gick jag och gjorde EKG och sånt på vårdscentralen och det handla tydligen bara om att jag har låg puls (ca 37 i vila).

sharkzlayer
2010-03-13, 01:17
Intressant. Vad beror det på tror du?

Min hjärtklappning har nästan upphört helt nu då jag börjat med gym igen, innan var det bara motion som gällde. Och jag hade hjärtklappning mer eller mindre hela tiden. Var ganska jobbigt då jag skulle sova. Första gångerna jag upptäckte det gick jag och gjorde EKG och sånt på vårdscentralen och det handla tydligen bara om att jag har låg puls (ca 37 i vila).

Det beror troligen på att de snabba kolhydraterna går ut i blodet lite för snabbt, och där med snabbt att öka blodsockret till olämpligt höga nivåer.

Det finns studier på elitlöpare som får långsamma respektive snabba kolhydrater innan träning/löpning, löparna som intog snabba kolisar innan passet fick försämrad återhämtning.

Det är antagligen en kombination av ovanstående som gjort mig illamående/hjärtklappning. Är väl inte riktigt hjärtklappning men jag känner mig som en 100 åring som ska göra en ironman totalt slutkörd konditionsmässigt efter 10 minuter = flåsar som en hund och hjärtat klappar som jag vet inte vad :)

adem1
2010-03-14, 21:34
Det beror troligen på att de snabba kolhydraterna går ut i blodet lite för snabbt, och där med snabbt att öka blodsockret till olämpligt höga nivåer.

Det finns studier på elitlöpare som får långsamma respektive snabba kolhydrater innan träning/löpning, löparna som intog snabba kolisar innan passet fick försämrad återhämtning.

Det är antagligen en kombination av ovanstående som gjort mig illamående/hjärtklappning. Är väl inte riktigt hjärtklappning men jag känner mig som en 100 åring som ska göra en ironman totalt slutkörd konditionsmässigt efter 10 minuter = flåsar som en hund och hjärtat klappar som jag vet inte vad :)

låter rätt