handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukning Muskler vs. Fett


austria
2009-11-23, 10:25
Vet inte riktigt om den här tråden hör hemma här, men jag gör ett försök.

Hur stor är skillnaden i energiföbrukning på en man som väger 85 kg. mestadels muskler (vältränad) mot en som består mestadels av fett (inte vältränad)

Är skillnaden försumbar, eller är det en klar skillnad i energiförbrukning både under vila och träning?

King Grub
2009-11-23, 10:37
Varje kilo fett förbrukar 4.5 kcal per dygn, varje kilo muskelmassa 13 kcal per dygn.

austria
2009-11-23, 10:47
Varje kilo fett förbrukar 4.5 kcal per dygn, varje kilo muskelmassa 13 kcal per dygn.

Aha, ca. 3 gånger så mycket då.

Det svåra är väl att räkna ut hur mycket muskler man består av då :)

austria
2009-11-23, 10:51
Varför jag undrar är om det gör någon skillnad på hur tränad du är när man räknar på sin energiförbrukning i olika formler och uträknare på nätet. Om det är en variabel man skall ta med i beräkningen, eller om den är försumbar.

King Grub
2009-11-23, 10:54
Det kostar mer energi att förflytta, leva och arbeta med en tung kropp jämfört med en lätt, men det är ingen speciell skillnad om den vikten är 5 kilo fett, 5 kilo muskler, eller 5 kilo ryggsäck.

austria
2009-11-23, 10:57
Det kostar mer energi att förflytta, leva och arbeta med en tung kropp jämfört med en lätt, men det är ingen speciell skillnad om den vikten är 5 kilo fett, 5 kilo muskler, eller 5 kilo ryggsäck.

Ja, det é klart (Nu när du säger det :)). Tack för snabbt svar!

Eddie Vedder
2009-11-23, 15:47
Om det är en variabel man skall ta med i beräkningen, eller om den är försumbar.

Nej muskelmassan som variabel finns ingen anledning att ta med. Ekvationerna är opålitliga så det räcker ändå. Vad jag menar är att som verktyg är de bara indikationer och inget du skall gå efter slaviskt.

Att då krångla ännu mer matematiskt kommer liksom inte ge något extra. I värsta fall räknar du massa extra men hamnar bara ännu mer fel än innan.