handdator

Visa fullständig version : Kan B-vitamintillskott leda till viktökning?


Zsara
2009-11-23, 09:47
En väninna till mig påstår att b vitaminen hon ätit ett tag har fått henne att öka i vikt och hon frågade mig om jag visste om de brukar göra det då hon vet att jag kan en del näringslära, men den delen har jag inte kunskapen om, så jag tänkte att jag frågar er här så hon får svar på sin fråga. Hon har inga viktproblem i övrigt utan är vetgirig som jag :D

mikaelj
2009-11-23, 09:51
Nej, det är helt felaktigt. Viktuppgången har ingenting med vitaminen att göra.

Såvida hon inte hade svår B12-brist innan, magrat av rejält och nu har lagt på sig muskelmassa, men....

Apos78
2009-11-23, 13:07
Tar hon ett tillskott av B-vitamin har det som sagt inget med det att göra. Har hon däremot ökat intaget av ett livsmedel rikt på B-bitamin blir det en annan sak. Beror dock inte heller då på just vitaminet.

Eddie Vedder
2009-11-23, 15:39
Jag kan bara se det motsatta fallet som en MÖJLIG riskfaktor, dvs att rejäla B-vitaminbrister kan öka risken för att bli överviktig eftersom B-vitaminerna styr flera steg i ämnesomsättningen. Glukosmetabolism, fettförbränning, aminosyremetabolism, transport av ATP och NADH m.m.

Överallt ingår olika B-vitaminer i olika steg. Men att tillskottet skulle förvärra viktregleringen låter helt orimligt.

EDIT: Jag ändrade dessutom titeln till något mindre obegripligt.;)

Sverker
2009-11-23, 19:22
Har för mig att det finns en skröna om att pyrodoxin, vitamin B6, kan verka som östrogen.


Har svårt att tänka mig att det skulle vara så.

Tom Warrior
2009-11-23, 23:02
Kan inte vissa B-vitaminer öka aptiten?

capron
2009-11-23, 23:49
Kan inte vissa B-vitaminer öka aptiten?

B12 känt för att öka aptitlig och sömn.

Zsara
2009-11-24, 06:57
Kan inte vissa B-vitaminer öka aptiten?

Även hos dem som inte har dålig aptit?