handdator

Visa fullständig version : Mitten av bröstet växer inte!!


Zippo
2009-11-23, 06:13
Hej, det är så att jag blir galen av att gymma bröst delen då det aldrig växer i mitten av delen. Sidorna växer bra det märker jag men i mitten så växer det inte hur kommer det sig? Finns det någon övning som riktar sig på den delen eller är det med tiden då det ploppar upp där.

67228

Röd område = Bra utveckling

Grön = Riktigt dåligt

Scratch89
2009-11-23, 06:50
Det kommer med tiden. Du har inte tränat så jättelänge, eller?

Lajne
2009-11-23, 07:32
Det kommer med antingen större massa eller mindre kroppsfett. Det är ingenting som går att prickskjuta.

Allan
2009-11-23, 08:11
Dessutom - alla får det inte. Det beror på hur du är byggd

Zippo
2009-11-23, 08:50
Dessutom - alla får det inte. Det beror på hur du är byggd

Tack för svaret, hur kommer det sig att det inte växer där ? Är det p.g.a någon medicinsk/genetisk anledning. Har tränat i 3 år är väl utvecklad vid sidorna av muskeln men inne i mitten så händer det inte mycket.

Allan
2009-11-23, 09:26
Det beror på hur ditt skelett ser ut. På samma sätt som en del har en naturlig peak i biceps, eller höga latsfästen. Gör det bästa av det - skaffar man sig rejält med massa brukar problemet försvinna

Christyle
2009-11-23, 09:49
Hej, det är så att jag blir galen av att gymma bröst delen då det aldrig växer i mitten av delen. Sidorna växer bra det märker jag men i mitten så växer det inte hur kommer det sig? Finns det någon övning som riktar sig på den delen eller är det med tiden då det ploppar upp där.

67228

Röd område = Bra utveckling

Grön = Riktigt dåligt

Brukar du köra Flyes? jag tror att det ska ta i mitten av bröstet

Morty
2009-11-23, 09:52
Fästet rör sig mot ursprunget. Hur muskeln växer av det är helt random, och man kan inte träna den inre delen specifikt eftersom det ända man kan göra är att få fästet att röra sig mot ursprunget.

http://www.docmartin.at/Unfallchirurgie/Schulter/pectoralis.jpg

Fästet är vid armhålan där muskeln "vrider sig" och ursprunget vid bröstbenet, markerat med några X-liknande ting på bilden.

creperiet
2009-11-23, 10:19
Visst har gener sin plats men vi kan väl inte avskriva träningstekniken. Person A's standardutförande av bänkpress kan innebära helt olika mycket stress på bröst, axlar & triceps axlar jämfört med person B's. T ex att efter halva rörelsebanan släppa fram axlarna och skulderbladen vs. trycka bak dem och dra med bröstet.

Anders The Peak
2009-11-23, 10:35
Cablecross på lätta vikter (12-30 reps) så att man riktigt kan klämma ut varenda fiber i muskeln brukar hjälpa till att få till rätt nervaktivering i andra övningar så att man använder bröstmuskeln och inte bara axlar och triceps.

z_bumbi
2009-11-23, 10:49
Visst har gener sin plats men vi kan väl inte avskriva träningstekniken.

Det genetiska i det här fallet är var bröstmusklerna fäster så hur påverkar träningstekniken det?

Zippo
2009-11-23, 11:34
Cablecross på lätta vikter (12-30 reps) så att man riktigt kan klämma ut varenda fiber i muskeln brukar hjälpa till att få till rätt nervaktivering i andra övningar så att man använder bröstmuskeln och inte bara axlar och triceps.

Brukar inte köra cablecross, men har sätt att det finns olika metoder, vilken är bäst tycker du för att kunna få det lilla extra i mitten av bröstet?

Denna ?

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html

Eller när man bara kör rakt ut varken upp vinklad eller ner vinklad utan rak rygg och armarna raka och sedan ihop pressning.

Kan det också vara så att det är en slags mutation alltså att bröst muskeln är satt långt isär från varandra så att det är mycket ben i mitten (solar plexus, stavning !?!)

Tack för alla svaren!

Arne Persson
2009-11-23, 11:53
Cablecross på lätta vikter (12-30 reps) så att man riktigt kan klämma ut varenda fiber i muskeln brukar hjälpa till att få till rätt nervaktivering i andra övningar så att man använder bröstmuskeln och inte bara axlar och triceps.

Jaha... så med denna övning så kan man isolera "inre pecsen"?

Anders The Peak
2009-11-23, 12:04
Jaha... så med denna övning så kan man isolera "inre pecsen"?
Var det det jag skrev? Börjar demensen att sätta in Arne.

Arne Persson
2009-11-23, 12:07
Var det det jag skrev? Börjar demensen att sätta in Arne.

Japp, den accelererar speciellt när du är i farten eftersom man inte pallar läsa allt du skriver...

Griffin
2009-11-23, 12:11
Japp, den accelererar speciellt när du är i farten eftersom man inte pallar läsa allt du skriver...

Då ska man väl ej kommentera :smash:

Anders The Peak
2009-11-23, 12:11
Japp, den accelererar speciellt när du är i farten eftersom man inte pallar läsa allt du skriver...

Pallar du inte att man skämtar med dig.
Vad är det för fel i mitt inlägg nu då?

Sniggel
2009-11-23, 12:14
Tycker inte det verkar som någon har försökt klargöra att trådskaparen inte kan påverka inre och yttre olika mycket.
Däremot kan man använda tekniker så att man aktiverar bröst mer än andra muskler som t ex triceps och axlar och på så sätt få en skjuts i muskelutveckling på just bröst. Mer muskelmassa på hela bröstmuskeln, mer inre bröst.

creperiet
2009-11-23, 12:25
Det genetiska i det här fallet är var bröstmusklerna fäster så hur påverkar träningstekniken det?

Tekniken påverkar ju inte hur och var musklerna fäster, men en träningsteknik som stressar en muskel mycket i en vinkel men lite i en annan kan vara en del av hypertrofiresultatet. Det är det Anders försöker få fram också tror jag - du vill inte försöka isolera delar var för sig utan att lära dig arbeta med muskeln genom hela utförandet. Argumentet att "det kommer med tiden" handlar i min mening om just det, att lära sig aktivera muskler fullt ut. Det är säkerligen en kombination av dels en förbättrad medveten koordination men också kroppens sätt att anpassa sig till tyngre belastningar genom att "omedvetet" rekrytera fler fibrer och även på ett effektivare sätt.

christian9
2009-11-23, 13:12
Alla ni som påstår att man inte kan lägga mer fokus på inre resp yttre delen av bröstet vid träning, vad har ni för belägg för det egentligen?

Maastaveto
2009-11-23, 13:14
Som de tidigare har skrivit M. Pectoralis fäster som sagt vid sidorna, så någon form av att kunna aktivera de inre delarna är inte möjligt. Du kan dock aktivera den övre eller nedre delen mer via incline eller decline bänkpress/hantelpress/flyes etc. Dock visar studier att skillnaden är marginell och att köra decline är ingen hälsosam övning direkt med risken av dissection.

Mitt tips till dig är att variera träningen, variation är vägen. kollar över din kost, kör strikt.

Man kan inte ändra genetiken men mer massa lär åtgärda problemet en del.

Anders The Peak
2009-11-23, 13:59
Som de tidigare har skrivit M. Pectoralis fäster som sagt vid sidorna, så någon form av att kunna aktivera de inre delarna är inte möjligt. Du kan dock aktivera den övre eller nedre delen mer via incline eller decline bänkpress/hantelpress/flyes etc. Dock visar studier att skillnaden är marginell och att köra decline är ingen hälsosam övning direkt med risken av dissection.

Mitt tips till dig är att variera träningen, variation är vägen. kollar över din kost, kör strikt.

Man kan inte ändra genetiken men mer massa lär åtgärda problemet en del.
Du kan visst påverka muskeln olika delar men inte mitten då det är fästpunkten. När det gäller decline så är det förmodade ökade trycket i hjärnan som man varnar för.

CaveThang
2009-11-23, 14:37
Om inte jag missuppfattat min fysiologi/myelogi helt fel, så går det inte att aktivera muskelfibrer mer eller mindre längst muskeln då dom följer vad dom kallar "allt-eller-inget-lagen". När nervcellen retas kontraherar alla fibrerna i den motoriska enheten. Närmast bröstbenet sitter väl senor/bindväv som inte växer lika mycket i volym som muskler. Muskler som typ axelmusklerna som kan göra flexion och extension i axelled går att träna fram eller baksida, men inte början eller slutet av respektive sida.
Sitter inte större delen av bröstmuskeln typ under armen? Om man tar bort fästen/senor. Sitter också inte andra muskler som Pectoralis Minor m.m under Majors muskelbuk, och "puttar upp den" lite?

Allan
2009-11-23, 14:42
Nej för helvete - rekommendera inte pressar med huvudet neråt till andra än avancerade tränande. Hata!!!

Allan
2009-11-23, 14:44
Alla ni som påstår att man inte kan lägga mer fokus på inre resp yttre delen av bröstet vid träning, vad har ni för belägg för det egentligen?

Anatomisk utbildning på högskolenivå t ex. Eller avancerad idrottsforskning. Det finns gott om referenser på forumet - bara att söka

bertbert
2009-11-23, 15:07
Nej för helvete - rekommendera inte pressar med huvudet neråt till andra än avancerade tränande. Hata!!!

Inte ens avancerade är betjänta av nedåtlutande skulle jag vilja påstå!

bertbert
2009-11-23, 15:11
Alla ni som påstår att man inte kan lägga mer fokus på inre resp yttre delen av bröstet vid träning, vad har ni för belägg för det egentligen?

Det inses lätt. Fibern går "inifrån ut". En enskild fiber kan endast kontraheras i hela sin längd. Tänk dig att du och en polare drar i var sin ände av en kedja. Spänningen i kedjan är lika stor i hela kedjan, det vore ytterst märkligt om spänningen var hög i ena änden men låg i den andra.

Det är detta man påstår när man säger att man kan isolera inre/yttre delen av bröstmuskeln.

Övre/nedre går däremot bra eftersom det är individuella fibrer som påverkas.

christian9
2009-11-23, 16:43
Det inses lätt. Fibern går "inifrån ut". En enskild fiber kan endast kontraheras i hela sin längd. Tänk dig att du och en polare drar i var sin ände av en kedja. Spänningen i kedjan är lika stor i hela kedjan, det vore ytterst märkligt om spänningen var hög i ena änden men låg i den andra.

Det är detta man påstår när man säger att man kan isolera inre/yttre delen av bröstmuskeln.

Övre/nedre går däremot bra eftersom det är individuella fibrer som påverkas.

Jo visst är det så, men som jag förstått det så mäts ju längden på varje muskelfiber i milimeter. En muskelkedja i längdled från ursprung till fäste måste ju därför modelleras bättre av en daggmask eller liknande snarare än ett snöre. Och precis som en daggmask kan kontraheras lokalt, förstår jag inte varför en muskel inte skulle kunna göra det. Vad är det tex annars som händer när man flexar biceps framför spegeln? Eftersom underarmen förblir fix (och ingen rotation sker i handleden och allt annat nu biceps påverkar) måste ju muskelns totallängd förbli konstant, och den sammandragning som sker endast sitta lokalt?

Jag ska väl nämna att jag inte vågar påstå att det här med inre/yttre bröst är fel, jag har bara hittills aldrig sett någon vettig förklaring till varför det skulle vara så omöjligt. Rent intuitivt vore det ju konstigare om det inte skulle gå än om det skulle gå - inte minst med tanke på hur många det är som upplever att just yttre delen av bröstmuskeln biffar till sig bättre än den inre av bänkpress.

bertbert
2009-11-23, 16:48
En muskelkedja i längdled från ursprung till fäste måste ju därför modelleras bättre av en daggmask eller liknande snarare än ett snöre.

Vi pratar om hur kedjan påverkas under träning, dvs under spänning. Syftet med min jämförelse var att illustrera att en kedja måste ha konstant anspänning genom hela sin längd, dvs från fäste till ursprung.

Doctor Snuggles
2009-11-23, 16:51
Jo visst är det så, men som jag förstått det så mäts ju längden på varje muskelfiber i milimeter. En muskelkedja i längdled från ursprung till fäste måste ju därför modelleras bättre av en daggmask eller liknande snarare än ett snöre. Och precis som en daggmask kan kontraheras lokalt, förstår jag inte varför en muskel inte skulle kunna göra det. Vad är det tex annars som händer när man flexar biceps framför spegeln? Eftersom underarmen förblir fix (och ingen rotation sker i handleden och allt annat nu biceps påverkar) måste ju muskelns totallängd förbli konstant, och den sammandragning som sker endast sitta lokalt?

Jag ska väl nämna att jag inte vågar påstå att det här med inre/yttre bröst är fel, jag har bara hittills aldrig sett någon vettig förklaring till varför det skulle vara så omöjligt. Rent intuitivt vore det ju konstigare om det inte skulle gå än om det skulle gå - inte minst med tanke på hur många det är som upplever att just yttre delen av bröstmuskeln biffar till sig bättre än den inre av bänkpress.

Dåligt argument. Om samma person genom två typer av övningar fått olika resultat på bröstmuskelns "inre" och "yttre" delar, då skulle det vara en rimlig fråga. För att detta dessutom skulle kunna attributeras bara till övningen så skulle de krävas att man fick mindre massa på ena "delen", för att man slutar träna den - så att det inte bara handlade om en generell massökning som upplevdes som ökning av en viss "del".

Anders The Peak
2009-11-23, 17:05
- inte minst med tanke på hur många det är som upplever att just yttre delen av bröstmuskeln biffar till sig bättre än den inre av bänkpress.

Det här en vanlig reflektion som man hört under alla år som jag har tränat på gym.

Milos har en bra träningsvideo som säkert inte är helt rätt i alla avseenden men ger bra input från erfaren bodybuilder och framgångsrik tränare med god akademisk utbildning inom området.

Spirit
2009-11-23, 17:48
En muskelkedja i längdled från ursprung till fäste måste ju därför modelleras bättre av en daggmask eller liknande snarare än ett snöre. Och precis som en daggmask kan kontraheras lokalt, förstår jag inte varför en muskel inte skulle kunna göra det.
Förutsättningen är då att du till varje segment av muskelfibern har separata nervtrådar, vilket inte känns helt otroligt, samt att man kan stimulera dessa individuellt och det kanske är det som är svårt/omöjligt att åstadkomma i någon större utsträckning.

Nej, jag har ingen aning om vad jag talar om utan filosoferar bara lite.

z_bumbi
2009-11-23, 18:09
Milos har en bra träningsvideo som säkert inte är helt rätt i alla avseenden men ger bra input från erfaren bodybuilder och framgångsrik tränare med god akademisk utbildning inom området.

"Education:
Giovane Medical Services Inc. American Academy of Anti-Aging Medicine
University of NoviSad-Nutritional Technology, Yugoslavia
International Sports Science Association
L'Accademia del Body Building e Fitness, Italy"

Han har en examen (?) i kostvetenskap från Jugoslavien?

Zippo
2009-11-23, 19:52
Kom från gymmet ganska nyligen och jag tog rådet från Anders att testa på cable cross då jag aldrig testat den. Jag fick äntligen en liten pump i innre delen av bröst muskeln men det var minimalt. Så kort fattat så kan man aktivera vissa delar av en muskel beroende vart fästet börjar ifån. Kan återkomma om några månader med en rapport. Ska köra CS nu när jag har Bröst pass.

Men fortfarande verkar det vara en argumenterande fråga om man kan eller inte.

Anders The Peak
2009-11-23, 20:12
Kom från gymmet ganska nyligen och jag tog rådet från Anders att testa på cable cross då jag aldrig testat den. Jag fick äntligen en liten pump i innre delen av bröst muskeln men det var minimalt. Så kort fattat så kan man aktivera vissa delar av en muskel beroende vart fästet börjar ifån. Kan återkomma om några månader med en rapport. Ska köra CS nu när jag har Bröst pass.

Men fortfarande verkar det vara en argumenterande fråga om man kan eller inte.

Problemet för de flesta är att de inte kan koppla in bröstmuskeln då de tränar bröst därför brukar jag rekommendera att man kör cablecrossen för att lära sig att få kontakt med bröstmuskeln.

När man har fått kontakt med bröstmuskeln så klarar man sig bra med en pressövning och en stretchövning typ hantelflyes/cablecross och pullover så får man med hela bröstets muskulatur på ett bra sätt.

creperiet
2009-11-23, 20:48
Problemet för de flesta är att de inte kan koppla in bröstmuskeln då de tränar bröst därför brukar jag rekommendera att man kör cablecrossen för att lära sig att få kontakt med bröstmuskeln.

När man har fått kontakt med bröstmuskeln så klarar man sig bra med en pressövning och en stretchövning typ hantelflyes/cablecross och pullover så får man med hela bröstets muskulatur på ett bra sätt.

Jag tycker det ligger mycket i det. Även om armarna följer samma rörelsebana för två personer kan det vara stor skillnad på rekryteringen om den ena fokuserar, omedvetet eller medvetet på att trycka ihop armbågarna, och den andra på att räta ut armen.

christian9
2009-11-23, 22:13
Vi pratar om hur kedjan påverkas under träning, dvs under spänning. Syftet med min jämförelse var att illustrera att en kedja måste ha konstant anspänning genom hela sin längd, dvs från fäste till ursprung.

Det är ju självklart. Men frågan här är ju om det är en omöjlighet att vissa fibrer är påkopplade medan andra är avstängda i ett litet, kritiskt breddsegment "dy" längs muskelns fiberriktning när den utför ett arbete. Om samtliga fibrer i en sån kedja hela tiden måste vara påkopplade för att muskeln ska kunna arbeta har vi en teoretisk förklaring jag faktiskt skulle kunna köpa.

Men.... är det så? Och om det är så, hur förklarar man i så fall vad som händer när en bodybuilder flexar musklerna på scenen, eller när ni själva spänner magen, biceps, bröstmusklerna, låren etc framför spegeln?

bertbert
2009-11-24, 06:08
Och det var återigen en jämförelse. Syftet med den var att visa att du inte kan spänna ena änden av ett snöre men inte den andra. Detta är inget bevis för att tesen stämmer, men en ytterst rimlig förklaring.

För egen del tycker jag att tala om att träna inre och yttre bröst är lika ologiskt som att lyfta en hantel i bicepscurl med supinerat grepp och notera att bara nedre halvan av biceps närmast armbågen är kontraherad men inte övre halvan närmast axeln. Jag har heller inte sett någon som kan spänna sina muskler så.

christian9
2009-11-24, 15:01
Återigen, det där är ju självklart - även om ditt resonemang när du pratar om konstant förutsätter att alla fibrer har samma tvärsnittsarea om man ska vara petig. Men det intressanta är ju fortfarande huruvida den kemiska kraftutvecklingen i kedjan är homogen eller inte.

Så här: Du hänger i en chinsstång, King Grub hänger i dina fötter, och jag hänger i hans fötter. Vi är precis lika grova allihop och har skött konditionsträningen såpass bra att vi är i det närmsta viktlösa. Nu kommer Allan och hänger en stenbumling i mina fötter och ryter att han vill ha upp den 1 m från marken. Jag gör ingenting, men Grub ovanför mig har just svept en slurk EAA och är ivrig att få träna, så han drar upp knäna till midjan och lyfter därmed stenen exakt 1 meter. Anspänningen i våra kroppar är samma både före och efter Grubs lyft, även om han håller kvar stenen, men kraftutvecklingen ligger helt hos King Grub. Vi får stretching, han får träning. En aktiverad fiber, två avstängda - i en kedja på tre som utför ett arbete.

Anledningen till att jag ifrågasätter det här med inre/yttre bröst är helt enkelt att jag tycker hela spektaklet är så löjeväckande. Vi har massor av folk som tycker att deras bröstmuskler blivit biffigare på en sida än på en annan av att köra bänk. Dom startar en tråd på ett träningsforum och frågar hur dom ska biffa upp den andra delen, och får höra att det tyvärr är omöjligt pga en teoretisk begränsning som bara håller i den allra mest primitiva modell av en muskel man kan tänka sig. Folk tror sig veta att den är realiserad i verkligheten ändå, men ingen kan riktigt redogöra för hur. Att den yttre delen redan nu växt sig större än den inre attribueras genast till genetiska faktorer och diskuteras inte närmre än så. Gissa om man blir frustrerad?

bertbert
2009-11-24, 15:12
Det finns miljarder av myter där ute, detta är bara en av dem.

Har man problem med bristande massa vid inre bröst beror det uteslutande på att man har för lite (muskel)massa.

Tränar man så att rattulaturen växer kommer även inre bröst att utvecklas.

Salus
2009-11-24, 16:35
brukar köra cablecross på medicinboll och fötterna i luften, ger grym kontakt!

z_bumbi
2009-11-24, 16:50
Att den yttre delen redan nu växt sig större än den inre attribueras genast till genetiska faktorer och diskuteras inte närmre än så. Gissa om man blir frustrerad?

Det som kallas de "inre delarna" av bröstmusklerna är i själva verket yttre delarna av musklerna och de yttre är i princip mitt på muskeln. Alla andra muskler växer mest i buken dvs den tjockare delen någonstans mitt emellan fäste och ursprung så varför skulle just bröstmusklerna vara ett undantag?
Det är inte så många som diskuterar varför gastroknemius (en av vadmusklerna) inte växer där den passerar knäleden eller ner mot hälsenan utan mest ca 1-2 dm nedanför knäleden men det är exakt samma fenomen där.

Lando
2009-11-24, 16:54
Det som kallas de "inre delarna" av bröstmusklerna är i själva verket yttre delarna av musklerna och de yttre är i princip mitt på muskeln. Alla andra muskler växer mest i buken dvs den tjockare delen någonstans mitt emellan fäste och ursprung så varför skulle just bröstmusklerna vara ett undantag?
Det är inte så många som diskuterar varför gastroknemius (en av vadmusklerna) inte växer där den passerar knäleden eller ner mot hälsenan utan mest ca 1-2 dm nedanför knäleden men det är exakt samma fenomen där.

Det där var nog den enklaste förklaring i ämnet jag sett, cred till dig!

christian9
2009-11-24, 17:19
Det där var nog den enklaste förklaring i ämnet jag sett, cred till dig!

Ja, verkligen - den där gillar jag också betydligt bättre!

Anders The Peak
2009-11-24, 22:26
Det som kallas de "inre delarna" av bröstmusklerna är i själva verket yttre delarna av musklerna och de yttre är i princip mitt på muskeln. Alla andra muskler växer mest i buken dvs den tjockare delen någonstans mitt emellan fäste och ursprung så varför skulle just bröstmusklerna vara ett undantag?
Det är inte så många som diskuterar varför gastroknemius (en av vadmusklerna) inte växer där den passerar knäleden eller ner mot hälsenan utan mest ca 1-2 dm nedanför knäleden men det är exakt samma fenomen där.

Nu kommer jag igen!
Jag tycker att ni fastnar på fel saker. Det hela handlar om muskelns arbetslängd och om du ska påverka muskelns hela längd måste den vara helt kontraherad och inte bara statiskt spänd i halva rörelseomfånget.

Bröstmuskeln kontraherar inte fullt i vanlig bänkpresss men däremot vid smal bänkpress. Därför säger Milos tex att smal bänkpress tar mer på mittpartiet av bröstet...

Sniggel
2009-11-24, 22:54
Christian9. Jag upplever att jag förstår din fråga.
Det nämndes ju tidigare att en muskelfiber spänns i hela dess längd, men inte exakt varför. Det skulle ju kunna vara så att hälften kontraherar, medans andra halvan slappt ger efter, visserligen hade även detta gett samma spänning i hela fibern ändå, bara det att det hade varit halva fibern som aktivt står för spänningen.

Nu fungerar dock inte en fiber så utan det kommer en nervsignal från hjärnan till muskelfibern och denna signal fortplantar sig längs hela fibern och ser till att hela fibern kontraherar maximalt vid varje signal den får.
Ju oftare (per sekund) signaler skickas och ju fler fibrer de skickas till, desto större bli spänningen och den utvecklade kraften i hela muskeln.

Hjärnan kan selektivt skicka signaler till de buntar av fiber som behövs anspännas, och på så sätt kan man träna övre o nedre bröst i viss mån. Men man har inte hur mycket kontroll som helst över detta.

Kauppi
2009-11-24, 23:09
lite trattbröstad kanske?

KniveN
2009-11-25, 02:49
Christian9. Jag upplever att jag förstår din fråga.
Det nämndes ju tidigare att en muskelfiber spänns i hela dess längd, men inte exakt varför. Det skulle ju kunna vara så att hälften kontraherar, medans andra halvan slappt ger efter, visserligen hade även detta gett samma spänning i hela fibern ändå, bara det att det hade varit halva fibern som aktivt står för spänningen.

Nu fungerar dock inte en fiber så utan det kommer en nervsignal från hjärnan till muskelfibern och denna signal fortplantar sig längs hela fibern och ser till att hela fibern kontraherar maximalt vid varje signal den får.
Ju oftare (per sekund) signaler skickas och ju fler fibrer de skickas till, desto större bli spänningen och den utvecklade kraften i hela muskeln.

Hjärnan kan selektivt skicka signaler till de buntar av fiber som behövs anspännas, och på så sätt kan man träna övre o nedre bröst i viss mån. Men man har inte hur mycket kontroll som helst över detta.

Jag tror att han har uppfattat det som att en muskelfiber i själva verket är flera muskelfiber i rad, iaf så jag tolkar chins förklaringen. Men en muskelfiber går ju hela vägen från ursprung till fäste.

z_bumbi
2009-11-25, 07:58
Nu kommer jag igen!
Jag tycker att ni fastnar på fel saker. Det hela handlar om muskelns arbetslängd och om du ska påverka muskelns hela längd måste den vara helt kontraherad och inte bara statiskt spänd i halva rörelseomfånget.

Bröstmuskeln kontraherar inte fullt i vanlig bänkpresss men däremot vid smal bänkpress. Därför säger Milos tex att smal bänkpress tar mer på mittpartiet av bröstet...
.
Vi fastnar på att en del påstår att man kan träna en del av bröstmusklerna så du kanske har rätt.

Martin Löwgren
2009-11-25, 11:14
Brukar du köra Flyes? jag tror att det ska ta i mitten av bröstet

Nej det gör den tyvärr inte. Den tar som alla andra bröstövning på hela bröstmuskeln och inte någon särskilld del.

Mvh

Anders The Peak
2009-11-25, 12:18
http://www.edulife.com.br/dados%5Cartigos%5Ceducacao%20fisica%5Cmuscula%C3%A 7%C3%A3o%20e%20condicionamento%20fisico%5Celetromi ografia%20do%20peitoral.pdf

Allan
2009-11-25, 12:46
Hur som helst är bröstet en liten muskelgrupp som inte kan expandera så enormt mycket utan att resten av kroppen får följa med. Med mer massa elimineras de flesta av de här problemen av typen "dåligt inre bröst", "kort biceps", "höga lats"

christian9
2009-11-25, 12:47
Nu fungerar dock inte en fiber så utan det kommer en nervsignal från hjärnan till muskelfibern och denna signal fortplantar sig längs hela fibern och ser till att hela fibern kontraherar maximalt vid varje signal den får.
Ju oftare (per sekund) signaler skickas och ju fler fibrer de skickas till, desto större bli spänningen och den utvecklade kraften i hela muskeln.

Hjärnan kan selektivt skicka signaler till de buntar av fiber som behövs anspännas, och på så sätt kan man träna övre o nedre bröst i viss mån. Men man har inte hur mycket kontroll som helst över detta.

Jo, så är det. Men.... vart vill du komma?

bertbert
2009-11-25, 12:55
http://www.edulife.com.br/dados%5Cartigos%5Ceducacao%20fisica%5Cmuscula%C3%A 7%C3%A3o%20e%20condicionamento%20fisico%5Celetromi ografia%20do%20peitoral.pdf

Men denna undersöker ju endast skillnaden mellan övre/nedre aktivering, inte inre/yttre.

christian9
2009-11-25, 14:47
Jag tror att han har uppfattat det som att en muskelfiber i själva verket är flera muskelfiber i rad, iaf så jag tolkar chins förklaringen. Men en muskelfiber går ju hela vägen från ursprung till fäste.

Nej, en enskild muskelfiber är bara några milimeter lång, centimeter på sin höjd, och i bröstmuskeln har du dessutom rätt stor pennationsvinkel så dom ligger inte i linje med muskelns axel heller. Däremot vet jag väl inte hur mycket min kedjeförklaring har med muskeln att göra egentligen. Jag ville mest åt det där med att det inte finns något som säger att en muskelfiber måste kontraheras bara för att den utsätts för en mekanisk spänning.

Men jag tror inte det kommer leda någon vart att grotta ner sig mer i det där heller för den här frågan. Jag tycker bumbibjörnens förklaring var rätt skarpsint i all sin enkelhet. Jag kan mycket väl tänka mig att han har rätt, och oavsett om fiberaktiveringen är inhomogen eller inte längs muskelns axel så är det inte det som är det avgörande. Alternativt att fiberrekryteringen helt enkelt alltid är som störst vid buken på muskeln. Med tanke på hållfasthet vore ju det en rätt slug taktik för kroppen att använda sig av.

Anders The Peak
2009-11-25, 16:03
Nej, en enskild muskelfiber är bara några milimeter lång, centimeter på sin höjd, och i bröstmuskeln har du dessutom rätt stor pennationsvinkel så dom ligger inte i linje med muskelns axel heller. Däremot vet jag väl inte hur mycket min kedjeförklaring har med muskeln att göra egentligen. Jag ville mest åt det där med att det inte finns något som säger att en muskelfiber måste kontraheras bara för att den utsätts för en mekanisk spänning.

Men jag tror inte det kommer leda någon vart att grotta ner sig mer i det där heller för den här frågan. Jag tycker bumbibjörnens förklaring var rätt skarpsint i all sin enkelhet. Jag kan mycket väl tänka mig att han har rätt, och oavsett om fiberaktiveringen är inhomogen eller inte längs muskelns axel så är det inte det som är det avgörande. Alternativt att fiberrekryteringen helt enkelt alltid är som störst vid buken på muskeln. Med tanke på hållfasthet vore ju det en rätt slug taktik för kroppen att använda sig av.
http://muscle.ucsd.edu/musintro/fl.shtml

Anders The Peak
2009-11-25, 16:22
http://muscle.ucsd.edu/musintro/fl.shtml
Det enda jag vill säga är att de flesta muskelfibrer i bröstmuskeln startar vid ursprunget och slutar i fästet. Ingenting annat.

Rockhard
2009-11-25, 16:54
lite trattbröstad kanske?

Att man har ett mellanrum mellan där bröstmusklerna fäster menar du? Ja då är det ju inte så myckat man kan göra.

Marcus H
2009-11-25, 16:58
Att man har ett mellanrum mellan där bröstmusklerna fäster menar du? Ja då är det ju inte så myckat man kan göra.

vad är trattbröstad?

Rockhard
2009-11-25, 16:59
vad är trattbröstad?

Det var vad jag undrade också. Väntar på svar ;)

Marcus H
2009-11-25, 17:03
Det var vad jag undrade också. Väntar på svar ;)

aha ;)

Arnoldski
2009-11-25, 17:19
Jo, så är det. Men.... vart vill du komma?

Med det resonemanget förklarar han varför din liknelse med chinsen inte är tillämplig i det här fallet. Där pratar du om nåt som snarare liknar hållfasthetslära.

Lyfter jag marklyft är det självklart stor påfrestning i de delar som gör att underarmen sitter ihop med överarmen -men de "delarna" lyfter inte stången.
Den muskel som däremot utför ett arbete (oavsett vilket, tex en bicepscurl eller vad som helst) består inte av flera oberoende delar i den utsträckning som du vill göra gällande.

Min enkla uppfattning i detta ärende kan summeras så här:
1) Man kan träna övre och under bröst olika mycket eftersom det är olika muskelfibrer
2) Man kan inte träna inre och yttre bröst olika för det är samma muskelfibrer (detta appliceras på exakt samma sätt på raka magmuskeln)
3) Precis som Allan säger; -när du bygger massa växer muskeln. End of story.

King Grub
2009-11-25, 17:20
Surface Mechanomyogram Reflects Length Changes in Fascicles of Human Skeletal Muscles. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050112.pdf)

The Effects of Strength Training on Muscle Architecture in Humans. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050199.pdf)

Selective muscle hypertrophy, changes in EMG and force, and serum hormones during strength training in older women. J Appl Physiol. 2001 Aug;91(2):569-80. Hakkinen K, Pakarinen A, Kraemer WJ, Hakkinen A, Valkeinen H, Alen M. (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91/2/569.pdf)

KniveN
2009-11-25, 17:29
Nej, en enskild muskelfiber är bara några milimeter lång, centimeter på sin höjd, och i bröstmuskeln har du dessutom rätt stor pennationsvinkel så dom ligger inte i linje med muskelns axel heller. Däremot vet jag väl inte hur mycket min kedjeförklaring har med muskeln att göra egentligen. Jag ville mest åt det där med att det inte finns något som säger att en muskelfiber måste kontraheras bara för att den utsätts för en mekanisk spänning.

Men jag tror inte det kommer leda någon vart att grotta ner sig mer i det där heller för den här frågan. Jag tycker bumbibjörnens förklaring var rätt skarpsint i all sin enkelhet. Jag kan mycket väl tänka mig att han har rätt, och oavsett om fiberaktiveringen är inhomogen eller inte längs muskelns axel så är det inte det som är det avgörande. Alternativt att fiberrekryteringen helt enkelt alltid är som störst vid buken på muskeln. Med tanke på hållfasthet vore ju det en rätt slug taktik för kroppen att använda sig av.

Här har du fel, och det är också där ditt resonemang fallerar.

Berguven
2009-11-25, 18:02
http://www.edulife.com.br/dados%5Cartigos%5Ceducacao%20fisica%5Cmuscula%C3%A 7%C3%A3o%20e%20condicionamento%20fisico%5Celetromi ografia%20do%20peitoral.pdf

Jobbigt att läsa abstract innan du postar, eller hade du hoppats på att ingen skulle orka kolla på länken?

creperiet
2009-11-25, 18:09
Det här var ju intressant. Kan det förklara varför träningsvärk ibland bara uppkommer i en liten del av en muskel?