handdator

Visa fullständig version : Sängs svättning...


rymdrattan
2003-09-09, 19:33
Jag har börjat träna nu efter ett jätte uppehåll å har börjat
svettas nått enormt under natten,.. undrar om det är normalt?

Sen funderar jag på igentligen om man borde ta å sova direkt
efter passet så kroppen vill bygga upp sig?

Sen om det är nån som kan svara på en kreatin fråga också
så undrar jag om kreatinet bara sätter sig i musklerna man tränar
eller ifall man får 'större' muskler i benen t.ex. då jag inte tränar
dom just nu??

'större' = mer vatten i musklerna...

shirunai
2003-09-09, 19:41
och ska man vänta med kreatinet tills det är upplöst eller trycka i sig direkt.

Rattan: Det är varmt i alla hem tycker jag därför man svettas, iaf jag. Annars är det väll inte en vanlig grejj om det nu är svalt i rummet.

Jag tror det är minimalt du tjänar på att sova, sen byggs ju inte muskeln upp på några timmar, utan fler än en dag.

kadudder
2003-09-09, 19:47
Är det inte så att träning ger högre ämnesomsättning, vilket ger högre kroppstemperatur och därmed gör så att man svettas lättare?

LunaSpice
2003-09-09, 20:52
Originally posted by rymdrattan
Jag har börjat träna nu efter ett jätte uppehåll å har börjat
svettas nått enormt under natten,.. undrar om det är normalt?

Sen funderar jag på igentligen om man borde ta å sova direkt
efter passet så kroppen vill bygga upp sig?

Sen om det är nån som kan svara på en kreatin fråga också
så undrar jag om kreatinet bara sätter sig i musklerna man tränar
eller ifall man får 'större' muskler i benen t.ex. då jag inte tränar
dom just nu??

'större' = mer vatten i musklerna...

Den mesta muskeltillväxten sker inte direkt efter passet om du nu inte tränar väldigt sent och går och lägger dig för natten direkt efter. Det är under sömnens 4:e fas som tillväxtshormonerna utsöndras och det är även då som den största muskeltillväxten och återhämtningen sker.

Ang, svettningarna så kommer det ta ett tag för tempcentrum i hypothalamus att vänja sig vid att du har ökad temp (pga träning). Det kan vara en av orsakerna till dina svettningar. Bara spekulationer dock...självklart så svettas du mer om när du tränar regelbundet pga ökad metabolism (förbränning).

Självklart så kommer inte kreatinet att sätta sig endast i de muskler som du tränar. Alla muskelceller suger åt sig det kreatin som cirkulerar fritt i blodbanan.

spas
2003-09-10, 09:34
Ibland har jag under perioder av riktigt tung träning kunnat vakna genom svettig och nästan ha feber känslor flera nätter irad. Tror att det kan vara så att man kör lite för hårt utan tillräcklig vila.

Ervin
2003-09-10, 11:15
eller så har du helt enkelt kissat ner dig rymdrattan :hbang:

Castro
2003-09-10, 11:37
Jag fick sova med öppet fönster inatt på grund av värmen, men satan så kallt det var i morse! Det var riktigt nära att jag inte skulle kunna ta mig upp från sängen.

Assazel
2003-09-10, 12:35
Originally posted by Castro
Jag fick sova med öppet fönster inatt på grund av värmen, men satan så kallt det var i morse! Det var riktigt nära att jag inte skulle kunna ta mig upp från sängen.

det upplevde minsann jag också imorse... blev otrevligt många snooze under mitt varma täcke...

Castro
2003-09-10, 14:01
Originally posted by Hominus_Nocturna

det upplevde minsann jag också imorse... blev otrevligt många snooze under mitt varma täcke...

Men det finns ju inget som kan mäta sig med :sleep: när man är riktigt trött...Och kom inte och säg att jag aldrig varit riktigt skitnödig någon gång! Det är bara att sömn är i en klass för sig :D

Assazel
2003-09-10, 14:33
Originally posted by Castro


Men det finns ju inget som kan mäta sig med :sleep: när man är riktigt trött...Och kom inte och säg att jag aldrig varit riktigt skitnödig någon gång! Det är bara att sömn är i en klass för sig :D

Skaffa blöja så har du en härlig upplevelse.. två önskningar i en. sova och skita! :thumbup:

skalman
2003-09-11, 22:51
Den var bra !!!:thumbup: :laugh: :laugh: :laugh: hahahahaha....

mangs
2003-09-12, 12:36
Originally posted by Hominus_Nocturna


Skaffa blöja så har du en härlig upplevelse.. två önskningar i en. sova och skita! :thumbup:


Full poäng! :D :hbang:

Tror jag blev skit-trött när jag läste det :notme:

Thomas
2003-09-12, 13:04
Precis samma sak hände mig igår natt och halft och halft i natt. Man svettas som om man skulle svalt solen strax efter man kryddat den med tacosås...

Vaknade upp igår natt och fick dra bort täcket och lakanet eftersom de var rent blöta. Virade in mig en filt och sov resten av natten på bara madrassen.

Börjar typ svettas bara jag går in i min lägenhet. Då ryker tröjan med en gång för annars är den färdiganvänd för den dagen. Ganska jobbigt, men det gäller väl att härda ut, ha öppet fönstren under både dag och natt tills vintern anländer. Då borde det gå över tycker man.