handdator

Visa fullständig version : Kramp i en magruta


dt06mj2
2009-11-22, 20:15
Har fått det två gånger i mitt liv. För ett år sedan, och för en minut sedan.

Det är det värsta smärta jag någonsin varit med om, det är som att något skär ut den specifika rutan med kniv, medan resten av magen är helt avslappnad. Vanlig kramp är INGENTING i jämförelse.

Ni som fått det, hur fan ska man göra för att inte få sån extrem smärta? Prova att spänna magen, slappna av, böja mig fram och bak osv.

Nu är det bara hoppas att det dröjer ett år till...

creperiet
2009-11-22, 21:13
Jag fick det idag faktiskt, när jag satt på muggen. Upplevde det dock inte som särskilt smärtsamt. Lustigt fenomen dock.

dt06mj2
2009-11-22, 21:43
Vilken ruta fick du i? Kanske är olika smärtsamt i olika rutor ^^

Jag har fått kramp i någon av de nedersta rutorna båda gångerna.

Allan
2009-11-22, 21:45
Du fick kramp i magen. Rutorna är inte separata muskler

dt06mj2
2009-11-22, 21:48
Du fick kramp i magen. Rutorna är inte separata muskler

Jag har aldrig påstått något annat.
Däremot fick jag inte kramp i hela magen, jag fick det i en ruta, hela min mage var helt avslappnad utom en ruta som var stenhård.

Rags
2009-11-22, 21:59
Jag har aldrig påstått något annat.
Däremot fick jag inte kramp i hela magen, jag fick det i en ruta, hela min mage var helt avslappnad utom en ruta som var stenhård.

hmm det låter lite skumt.. eftersom rutorna egentligen är en lång muskel(rectus abdominis) så kan väl inte bara en ruta spänna sig och de andra vara avslappnade? kanske var nån annan muskel som krampade. rätta mig gärna om jag har fel :)

Morty
2009-11-22, 22:12
Du fick kramp i magen. Rutorna är inte separata muskler

Men eftersom varje magruta har en egen del av en nerv, och är avskild från de andra med senstråk, så borde kramp (pga något som går fel neurologiskt) i en magruta inte vara någon omöjlighet..?

Spekulerar bara.

mattilainen
2009-11-22, 23:55
låter lite som ett sånt där cp-ryck som småmuskler får ibland, speciellt vid ögat.

Får även såna där minispasmer i ryggen och biceps.

dt06mj2
2009-11-22, 23:59
låter lite som ett sånt där cp-ryck som småmuskler får ibland, speciellt vid ögat.

Får även såna där minispasmer i ryggen och biceps.

Jag får spasm ibland i triceps, och detta var inget sådant. Detta var kramp, min högra nedre ruta var stenhård i 1-2 minuter. Har fortfarande väldigt ont i den delen av magmuskeln.

Seb74
2009-11-23, 10:00
Ta lite magnesiumtillskott kanske, om du tror du ligger lågt där.
Det sägs att det ska hjälpa, och jag har själv upplevt mindre problem med kramper/sendrag sedan jag började knapra 30-40% RDI extra/dag.
Kan bero på annat, då perioder av såna problem brukar komma och gå lite tycker jag, men jag tror det är magnesiumet.

creperiet
2009-11-23, 10:26
Vilken ruta fick du i? Kanske är olika smärtsamt i olika rutor ^^

Jag har fått kramp i någon av de nedersta rutorna båda gångerna.

Den översta vänstra. Men det är ju uppenbarligen inte fysiologiskt möjligt, så jag bara inbillade mig allt.

Sniggel
2009-11-23, 11:08
Kramp behöver väl inte bero på signaler från nerver utan är ju snarare pg a skev elektrolytbalans.
Det borde väl därför kunna uppstå kramp i en del av en muskelfiber och inte hela vägen.

bizniz
2009-11-23, 12:35
Jag brukade krampa på morgonen innan, antingen i vaden eller i nacken. Nacken var nog värst då jag alltid fick otrolig smärta under krampen.

daks
2009-11-23, 13:14
Kan varmt rekommendera kramp i muskeln som gör att man kan vinka med penix, den var rätt svår att sträcka ut i biofåtöljen. Även muskeln som fäster i hakan och går bakåt/neråt mot hals öra till är väldigt behaglig att få kramp i.

Svårt med muskler som man inte riktigt har enskild pli på.

ARMSTARK
2009-11-23, 15:59
För den som har haft kramp i en magruta är det svårt att hålla med att rutorna inte är uppdelade. Lyfter man upp tröjan kan man se att det bara är en ruta som sticker rakt ut, ser helt sjukt ut och gör as-ont! Been there, done that.