handdator

Visa fullständig version : Var hittar jag Vitamin D?


sumialic
2009-11-22, 19:17
Enligt wikipedia:

"Vitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning, men kan även fås med maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter."

"Vitamin D2 kan endast fås via maten, och då främst från grönsaker."


Någon som vet hur mycket vitamin d3 det finns i ost per 100g? Har inte lyckats hitta det någonstans.

I vilka grönsaker finns det vitamin d2 och i vilka mängder?

Eddie Vedder
2009-11-22, 19:26
Gå in på SLVs databas och välj D-vitamin så ser du.

Alla vegetabilier är odugliga källor. Minst dåligt är väl möjligtvis svamp.

Swiftey
2009-11-22, 19:42
Kalcium tabletter innehåller vitamin-d och omega-3
I ost per 100gram, beror ju på vad det är för ost antar jag. Tyckte jag såg på en hemsida tex färskost innehåller 0,06 microgram vitamin-d per 100gram

Apos78
2009-11-22, 19:44
Att öka intaget av fet fisk lär var det klokaste valet. Även med tanke på annat än just vitamin D.

malfunction
2009-11-22, 19:45
Kalcium tabletter innehåller vitamin-d och omega-3
Det är knappast generellt för kalciumtabletter, du får nog berätta vilka du syftar på.

I ost per 100gram, beror ju på vad det är för ost antar jag. Tyckte jag såg på en hemsida tex färskost innehåller 0,06 microgram vitamin-d per 100gram

Med ost är väl det vanliga mer fett => mer vitamin D..?

mikaelj
2009-11-22, 19:47
Eller äta tillskott av just vitamin D. Ganska svårt att överdosera, och man får äta väldigt mycket fet sill för att få i sig några betydande mängder.

Apos78
2009-11-23, 08:23
Eller äta tillskott av just vitamin D. Ganska svårt att överdosera, och man får äta väldigt mycket fet sill för att få i sig några betydande mängder.

Behövs väl inga enorma mängder. En burk på säg 125 g sill ger iaf 15 ug. Väljer du istället lax hamnar du aningen högre. Generellt kan nog sägas att många äter för lite fisk så att öka det intaget skadar inte. Välj kloka fiskevatten bara.

z_bumbi
2009-11-23, 09:47
Det är knappast generellt för kalciumtabletter, du får nog berätta vilka du syftar på.

D-vitamin (D-3) är ganska så vanligt bl a apotekets tabletter innehåller i alla fall det vilket är ganska så naturligt då det stora antalet som äter kalcium troligen gör det för benstommen.
Omega-3 har jag inte stött på och jag skulle inte hellre vilja göra det.

Zorgus
2009-11-23, 09:48
Sen är det väl skillnad på lax och lax? Har hört att lax i fångenskap innehåller mindre D-vitamin än vild lax?

jontet
2009-11-23, 10:43
Behövs väl inga enorma mängder. En burk på säg 125 g sill ger iaf 15 ug. Väljer du istället lax hamnar du aningen högre. Generellt kan nog sägas att många äter för lite fisk så att öka det intaget skadar inte. Välj kloka fiskevatten bara.

varannan vecka blir det en tablett med d-vitamin motsvarande 83 sillburkar då. snällt mot fisken :D

Apos78
2009-11-23, 13:05
varannan vecka blir det en tablett med d-vitamin motsvarande 83 sillburkar då. snällt mot fisken :D

Det går att överdosera. Ett intag över 50 ug/d anses öka risken för hyperkalcemi hos vuxna. Stora doser av enskilda vitaminer är sällan bra. Den dagen du tar din tablett ligger du då på 1245 ug? Och ser du ingen annan nytta med att få in lite mer fisk i matsedeln? Eller snarare - ser du några nackdelar med det?

Sniggel
2009-11-23, 13:13
Det går att överdosera. Ett intag över 50 ug/d anses öka risken för hyperkalcemi hos vuxna. Stora doser av enskilda vitaminer är sällan bra. Den dagen du tar din tablett ligger du då på 1245 ug? Och ser du ingen annan nytta med att få in lite mer fisk i matsedeln? Eller snarare - ser du några nackdelar med det?

Detta motsvarar 1000 IU (för att jag lättare ska förstå mängden). Har du någon källa på detta då det skulle vara intressant att läsa.

Sniggel
2009-11-23, 13:21
The serum 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] concentration that is the threshold for vitamin D toxicity has not been established. Hypercalcemia is the hazard criterion for vitamin D. Past policy of the Institute of Medicine has set the tolerable upper intake level (UL) for vitamin D at 50 mug (2000 IU)/d, defining this as "the highest level of daily nutrient intake that is likely to pose no risks of adverse health effects to almost all individuals in the general population." However, because sunshine can provide an adult with vitamin D in an amount equivalent to daily oral consumption of 250 mug (10,000 IU)/d, this is intuitively a safe dose. The incremental consumption of 1 mug (40 IU)/day of vitamin D(3) raises serum 25(OH)D by approximately 1 nM (0.4 ng/ml). Therefore, if sun-deprived adults are to maintain serum 25(OH)D concentrations >75 nM (30 ng/ml), they will require an intake of more than the UL for vitamin D. The mechanisms that limit vitamin D safety are the capacity of circulating vitamin D-binding protein and the ability to suppress 25(OH)D-1-alpha-hydroxylase. Vitamin D causes hypercalcemia when the "free" concentration of 1,25-dihydroxyvitamin D is inappropriately high. This displacement of 1,25(OH)(2)D becomes excessive as plasma 25(OH)D concentrations become higher than at least 600 nM (240 ng/ml). Plasma concentrations of unmetabolized vitamin D during the first days after an acute, large dose of vitamin D can reach the micromolar range and cause acute symptoms. The clinical trial evidence shows that a prolonged intake of 250 mug (10,000 IU)/d of vitamin D(3) is likely to pose no risk of adverse effects in almost all individuals in the general population; this meets the criteria for a tolerable upper intake level.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18290725?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=7

Sniggel
2009-11-23, 13:24
Detta motsvarar 1000 IU (för att jag lättare ska förstå mängden). Har du någon källa på detta då det skulle vara intressant att läsa.

Hmm, min matte verkar lite konstig, 2000 IU blir det nog.

Apos78
2009-11-23, 14:42
Du har rätt i att ingen fastställd dos finns som med säkerhet kan sägas vara för hög. Mängden jag nämnde är den som EU vetenskapliga livsmedelskommitté lagt fram som en siffra att köra på. Om det skiljer mellan oralt intag och solljussyntetiserat vet jag inte. Intressant att det nämns att enskilda stora doser kan ge akuta symtom pga icke metaboliserat vitamin.

Frågan är om det behövs så stora doser som, 10000 IU (eller 2000 IU för den delen). RDI ligger på 300 IU och det är väl tveksamt om det finns en nytta för 10 ggr denna dos. De allra flesta skulle dock dra fördel av att öka intaget, iaf vintertid.

Och ja, det blir 2000 IU där :).

Eddie Vedder
2009-11-23, 15:45
Jag tar 2000IU om dagen. Dessutom äter jag väl fet fisk 3-4 gånger i veckan, runt 60 ägg per vecka och så en del smör och yoghurt.

Förhoppningsvis får jag i mig vad jag tror är tillräckligt med vitamin D. Supplementeringen lär jag fortsätta med tills maj eller så.

Apos78
2009-11-23, 16:06
...runt 60 ägg per vecka...


Saftigt :cool:. Men visst är ägg gott. Löjligt gott.

Zorgus
2009-11-23, 16:33
Sen är det väl skillnad på lax och lax? Har hört att lax i fångenskap innehåller mindre D-vitamin än vild lax?

Lite mer om detta (3.5 oz = 100 gram):

http://newsletter.vitalchoice.com/e_article000760049.cfm?x=b11,0,w

The Boston University team found that Wild Salmon (unspecified species) had 988 IU of vitamin D per 3.5 oz serving, which is 147 percent more than the US RDA for vitmain D (400 IU).

And Farmed Salmon had only 25 percent of the vitamin D content of Wild Salmon (245 IU).

More surprisingly, they found that other fatty fish – species thought to be high in vitamin D -- fell far short of expectations and Wild Salmon.

mikaelj
2009-11-23, 16:40
RDI verkar å andra sidan vara underskattat.

Se

* http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/
* http://mikael.jansson.be/log/at-mer-vitamin-dejlig

samt

* http://drbganimalpharm.blogspot.com/2009/04/do-right-roid-vitamin-d3-part-i.html
* http://drbganimalpharm.blogspot.com/2009/11/roid-rage-vitamin-d3-do-it-part-ii.html

Cerberus
2009-11-23, 20:06
jag har tänkt att köpa 5000IU-piller , är det en ok dos att ta varje dag?

Eddie Vedder
2009-11-23, 20:08
jag har tänkt att köpa 5000IU-piller , är det en ok dos att ta varje dag?

Vore jag du skulle jag ta den varannan dag i såfall. 2500 IU om dagen med andra ord.

Cerberus
2009-11-23, 20:10
Eddie, vad tror du om att köra extremt högt intag, finns ju 50 000IU piller att köpa via nätet, sniggel kör på dessa. Läst och sett en föreläsning om Vitamin D-brist men jag är inte riktigt klar vad som kan va en optimal dos, om man ska köra högt intag några dar o sedan gå på en underhållsdos.

mikaelj
2009-11-23, 20:48
Eddie, vad tror du om att köra extremt högt intag, finns ju 50 000IU piller att köpa via nätet, sniggel kör på dessa. Läst och sett en föreläsning om Vitamin D-brist men jag är inte riktigt klar vad som kan va en optimal dos, om man ska köra högt intag några dar o sedan gå på en underhållsdos.

"Jag har inte dött än", efter en tablett varje/varannan vecka under vinterhalvåret sedan förra året. Inte för att det säger nå't, egentligen.

Om jag minns rätt är 100k IE dagligen toxiskt efter några veckor.

Cerberus
2009-11-23, 22:01
ah hörde att du körde på de, tänker också delvis på en del i familjen(speciellt morsan som alla sorters fysiska problem), me 50kIU skulle morsan få i sig en redig dos för det finns inte en chans att hon tar piller varje dag tror jag. Inte mest disciplinerade människan..