handdator

Visa fullständig version : För hårda pass?


Wesa
2009-11-22, 15:53
Finns det någon nackdel med att (ursäkta språket) "köra skiten" ur t.ex biceps vid ett och samma pass? Kan den tränas för hårt/mycket?

Jag körde säkert 25-30 set (5-6 olika övningar) bara biceps idag bara för att göra dom riktigt, riktigt slut. Kör nästan alltid till failure dessutom.

Jag är jättenoga med maten runtom passen och ger muskeln alltid 48 timmar att återhämta sig innan jag kör den igen.

Jag har just nu fokus på mina armar och vill få så bra resultat som möjligt, men kan den här inställningen få resultaten att utebli?

Sökte på "överansträngning" men hittade inte denna fråga.

Tacksam för svar

Gabriel174
2009-11-22, 15:56
http://forum.body.se/showthread.php?t=83&highlight=introduktion

Joachim Bartoll menar att man ska undvika träning till failure.

NiklasAlm
2009-11-22, 16:03
Jag har märkt att om jag gör kör för lite 6 set biceps/v så ökar jag inte alls nästan, kör jag mer än 30 set/v så ökar jag bättre än 6 set men inte optimalt. För mig för tillfället ligger det optimala nånstans mellan 7-20 set i veckan. Men detta tror jag är högst individuellt och hur långt man har kommit med sin träning. Mitt mål är aldrig att trötta ut musklerna tvärtom vill jag ha så hög kvalitet på alla set som möjligt, skulle jag t.ex. köra mig till failure i första setet så kommer jag inte orka alls lika mkt i dem andra seten. Fast jag planerar allt i förväg så när jag väl är där behöver jag inte tänka utan kollar bara på mitt papper hur många reps och med vilken vikt jag ska köra.

King Grub
2009-11-22, 16:28
Att bli trött är inte ett självändamål för styrke- och muskeltillväxt. När man nått den träningsmängd som stimulerar uppbyggnaden maximalt, blir allt därutöver något som enbart förlänger återhämtningstiden och ökar nedbrytningen. Var den gränsen går kan man diskutera, men den lär ligga långt under 30 set till failure för lilla biceps.

Sniggel
2009-11-22, 19:48
De explosiva fibrerna har störst tillväxtpotential. 25-30 set lär du förlita dig på att de långsammare fibrerna gör merparten av jobbet dessa set.
Med de resonemanget är nog 25-30 set overkill.
Dessutom kräver det stor återhämtning men ger nödvändigtvis inte lika mycket stimuli "per set" jämfört med om du kör 3 set t ex.
Inte prisvärt att köra så många set med andra ord.

edit: ah, ungefär vad king grub said :)