handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som firar jul eller tänker göra det...


Poxeman
2009-11-21, 22:35
Nu börjar det närma sig juletider, här tänkte jag att vi kunde snacka om julpynt, förberedelser och annat trevligt som hör julen till.

Ni som inte gillar jul, alternativt inte firar behöver inte skriva det i tråden.


Jag börjar med att säga att julglöggen står på jäsning och jag ska tappa upp den på flaskor andra advent.
Funderar dock på när jag vågar sätta upp utebelysningen? Vill ju inte vara för tidig men samtidigt blir det så mycket mysigare här ute i skogen när man kommer hem till ett upplyst hem. När får jag sätta i sladden?

Vad tycker ni är viktigast för att få in den rätta stämningen inför julen?

Olegh
2009-11-21, 22:41
Vad tycker ni är viktigast för att få in den rätta stämningen inför julen?

Snö. Annars blir det liksom inte jul på riktigt :)

Poxeman
2009-11-21, 22:43
Snö. Annars blir det liksom inte jul på riktigt :)

Som boende i Götlaborg har jag lärt mig att ha julstämning utan snö... hade inte funkat annars. Men visst är det trevligare!

Mimix
2009-11-21, 22:45
[HängerUppJulgranskulorSmällkaramellerOchGlitterITr ådenOchFunderarPåJulklappsrimIkon]

Den här tråden blir mysigast på forumet...*cupid*

emmzan
2009-11-21, 22:47
Egenvirkade pepparkakshus och fimoleratomtar med stora näsor!! Julen 2009 is on :D

Poxeman
2009-11-21, 22:48
[HängerUppJulgranskulorSmällkaramellerOchGlitterITr ådenOchFunderarPåJulklappsrimIkon]

Den här tråden blir mysigast på forumet...*cupid*

Härlig ikon!
Glömde helt av... ska hem till syrran imorgon och baka lussekatter. Lite för tidigt men jag tackar inte nej.

Poxeman
2009-11-21, 22:48
Egenvirkade pepparkakshus och fimoleratomtar med stora näsor!! Julen 2009 is on :D

Coolt! Då kan man ju återanvända husen nästa år. :thumbup:

emmzan
2009-11-21, 22:50
Har även virkat en pepparkaks-hundkoja till receptionen på jobbet :D Istället för nonstop är det virkade hundben som dekoration. ho ho ho

Mimix
2009-11-21, 23:21
Egenvirkade pepparkakshus och fimoleratomtar med stora näsor!! Julen 2009 is on :D
Vilka rara!!...Vad pysslig du är...:)
Min mamma (kör oxå Jul i maximum overdrive och är pysslig) har 500+ tomtar att plocka fram snart. Ca hälften av dem är vanliga och ovanliga prydnadstomtar i porslin, men den andra hälften är gjord av piprensare, garn, tubtrikå, kulor, vadd och broderade band. De böjs och sätts/hängs upp lite överallt i lampor, på tavlor, hyllor och gardiner i akrobatiska poser...:D
Härlig ikon!
Glömde helt av... ska hem till syrran imorgon och baka lussekatter. Lite för tidigt men jag tackar inte nej.
Kommer det att vara saffran i dem...?...Mmm doften...*cupid*

Recyclar min post från Julsångertråden. Jag märkte i efterhand att den tråden var ganska hardcore och denna mäkta malplacerad ;o)
_-uv5OZyz0U
"As far as I'm concerned Santa doesn't have to load his sleigh,
he can mark my other gifts return or give them all away..."
Mmmysigt sjunga med och slå in paket som luktar lack...*cupid*

mangemani
2009-11-21, 23:29
oh,den här tråden har jag längtat efter:D
vill ha mycket snö,mycket stämning och mycket tända ljus och gott sällskap!
förra året fanns ingen stämning alls kände man:(

Nelson81
2009-11-21, 23:30
pyntade julgranen nyss :D

Poxeman
2009-11-22, 08:47
Kommer det att vara saffran i dem...?...Mmm doften...*cupid*


Självklart saffran! Lussekatter utan saffran är som jul utan lussekatter... *screwy*:D


oh,den här tråden har jag längtat efter:D
vill ha mycket snö,mycket stämning och mycket tända ljus och gott sällskap!
förra året fanns ingen stämning alls kände man

Låter bra det!
Förra året firade jag med kompisar på en camping i Nya Zeeland, trevligt men ingen julstämning direkt... så jag ska köra dubbelt så hårt i år! :thumbup:

pyntade julgranen nyss

Full?

Nitrometan
2009-11-22, 08:50
Jul!

Snart är det jul!

Allt julpynt får tas fram den första advent.

Nitrometan
2009-11-22, 08:51
pyntade julgranen nyss :D

Full?

Julgranen är full.

Poxeman
2009-11-22, 09:04
Jul!

Snart är det jul!

Allt julpynt får tas fram den första advent.

Gäller det verkligen allt pynt??
Jag skulle säga att man börjar första advent med ljusstakar, stjärnor och utebelysning.
Andra advent kommer dukar och gardiner (om man haft några).
Tredje advent kan det vara lagom med tomtar och sånt.
Dagen innan julafton går man ut och stjäl en julgran i skogen.

Nitrometan
2009-11-22, 09:06
Mycket bra förslag där Poxeman.

Vad jag menade var bara inget julpynt innan första advent. Efter första advent är det fritt fram.

Sen kan man såklart detaljreglera mer om man vill.








Julmust!

David Brent
2009-11-22, 09:13
Mycket bra förslag där Poxeman.

Vad jag menade var bara inget julpynt innan första advent. Efter första advent är det fritt fram.

Sen kan man såklart detaljreglera mer om man vill.








Julmust!

Är du en sån där sur person som skriver insändare i tidningen om folk plockat fram ljusstakarna för tidigt? :D

Nitrometan
2009-11-22, 09:20
Är du en sån där sur person som skriver insändare i tidningen om folk plockat fram ljusstakarna för tidigt? :D
Nej.

Har de ingen julkänsla är det nåt de får leva med.

Alfred Nobel
2009-11-22, 09:37
Förberedelsena inför nästa söndag, första advent, är redan på gång! Idag ska familjen ut på skogspromenad och plocka mossa, kottar m.m. medan jag står för lussekatt- och pepparkaksbakandet. Ska bli nedrans mysigt.

Glöggen finns, julmusten finns, musiken finns och nu saknas bara stämning, nedräkning och julkalender. För visst följer ni, som jag, alltid julkalendern? (Tur att man har en 10 årig syster så man har anledning)

Läste ni vem som blev årets julvärd? Lisbeth Åkerman. Tror hon kommer göra bra ifrån sig efter alla år på svt och spec. rapport.
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.996967.1258546731!images/2961670683.jpg

Poxeman
2009-11-22, 10:11
Förberedelsena inför nästa söndag, första advent, är redan på gång! Idag ska familjen ut på skogspromenad och plocka mossa, kottar m.m. medan jag står för lussekatt- och pepparkaksbakandet. Ska bli nedrans mysigt.

Glöggen finns, julmusten finns, musiken finns och nu saknas bara stämning, nedräkning och julkalender. För visst följer ni, som jag, alltid julkalendern? (Tur att man har en 10 årig syster så man har anledning)

Läste ni vem som blev årets julvärd? Lisbeth Åkerman. Tror hon kommer göra bra ifrån sig efter alla år på svt och spec. rapport.
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.996967.1258546731!images/2961670683.jpg

Härligt!
*Funderar på om jag har någon ljusstake att plocka mossa till... får kolla källaren*

Jag kommer nog kolla julkalendern en helgmorgon eller två, vet inte ens vad den ska handla om i år.

Julvärden spelar mindre roll för mig, brukar inte ha tid att kolla på tv ändå. Det ska ju ätas gröt, promeneras och panikskrivas rim hela julafton...

forslund
2009-11-22, 10:18
ALLT julpynt ska upp första advent. Det gäller att ha julkänslan hela månaden, så man bara går och längtar som man var ett litet barn.

Har en hel by med Rofl Berg-keramik (tomtar, kor, katter, getter, hus, vedhus, granar, älgar, snögubbar... etc) som ska upp på datorbordet så man sitter varje kväll och tänder ett ljus i huset. *cupid*

Julen är den bästa högtiden som finns.

Poxeman
2009-11-22, 21:41
Såhär blev lussekatterna:

http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/DSC00318.jpg

Sjukt smarriga och vi lyxade oss med lite glögg och pepparkakor när dom avnjöts. Mumma!

Durden
2009-11-22, 23:17
Såhär blev lussekatterna:

http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/DSC00318.jpg

Sjukt smarriga och vi lyxade oss med lite glögg och pepparkakor när dom avnjöts. Mumma!

Var tusan är russinen?

Poxeman
2009-11-23, 16:58
Var tusan är russinen?

Vi missade lite och satte i russinen efter jäsning, så dom finns inuti bullarna.

Mimix
2009-11-23, 17:05
Såhär blev lussekatterna:

http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/DSC00318.jpg

Sjukt smarriga och vi lyxade oss med lite glögg och pepparkakor när dom avnjöts. Mumma!

Ooh vilka najsa...*cupid*

Själv har jag pyntat min avatar. Nu har jag ingen röd svullen nos längre men den har fått behålla den röda mulen, och på Madames inråden har den även fått ett par horn.

Biceps
2009-11-23, 18:50
Personligen hade jag ju velat se Leif GW Persson som julvärd

Madame
2009-11-23, 23:16
Såhär blev lussekatterna:

http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/DSC00318.jpg

Sjukt smarriga och vi lyxade oss med lite glögg och pepparkakor när dom avnjöts. Mumma!

*drool**drool**drool*

Åh, jag vill också baka såna! MMmmm... älskar julstämning och att pynta, glögga, pyssla, ha tända ljus. Dock ogillar jag julafton rätt bra, funderar på att strejka i år. Hoppas ni inte stryper mig nu för att jag skrev det i denna tråd. Jag tycker iallafall om allt annat runtomkring...

Matsa
2009-11-24, 01:50
Vad tycker ni är viktigast för att få in den rätta stämningen inför julen?

Jag gillar julen men jag brukar få julstämning först ett par dagar innan dopparedagen (och tyvärr brukar jag även dröja tills dess med att köpa julklappar). Hmm, glögg ger mig bra julvibbar. Morsans julmat är sjukt viktig för julstämningen och det får gärna vara snö med.

Huvudsaken är att familjen är samlad på julafton, det är mysigt.

Poxeman
2009-11-26, 15:50
Att ha småfåglar utanför köksfönstret som sitter och smaskar frön och talgbollar brukar vara en grej som jag tycker förhöjjer mysigheten inför jul.
Hängde upp två bollar och ett fågelbord i söndags men ännu har ingen varit där och smakat... jag är förorättad!

Parachutes
2009-11-26, 15:58
Men shit det är ju jättelångt kvar! Det är 10 grader varmt ute och bilen har sommardäck!

martikainen
2009-11-26, 15:59
Firar jul i Thailand i år med 5 kompisar, får se vad för mysigt vi kan styra ihop.
Har fixat en tomteluva i alla fall :D

machine gun
2009-11-26, 16:15
Jag ser fram emot glögg, lussebullar och pepparkakor. Har ännu inte tjuvsmakat, men det lutar åt att det blir av till helgen.

EDIT: Jo, en pepparkaka har jag faktiskt ätit när jag tänker efter.

grisbil3n
2009-11-26, 17:22
Firar jul i Thailand i år med 5 kompisar, får se vad för mysigt vi kan styra ihop.
Har fixat en tomteluva i alla fall :D

Styr upp ett julbord så kanske grisbil3n crashar partyt.

johanhej
2009-11-26, 18:25
Ser fram emot glöggen, som bara den.

Glögg + snö + hemmagjorda köttbullar är allt jag behöver!

z_bumbi
2009-11-27, 20:47
27 paket klara till adventskalendern på jobbet :hbang:

/Emmzan

G_lund
2009-11-27, 20:50
Öppnade första julmusten idag =)

Cilia
2009-11-27, 21:30
Inget julpynt innan första advent. Ingen julgran innan natten mot julafton dvs kvällen den 23/12.

Firar jul hemma för första gången på många år. Ska bli mysigt.



Firar jul i Thailand i år med 5 kompisar, får se vad för mysigt vi kan styra ihop.
Har fixat en tomteluva i alla fall :D
Skit i det. Skit i allt som har med jul att göra det är ju själva grejen med att dra iväg. Njut av vädret och landet, det räcker så.

RimJobb
2009-11-27, 21:43
Julen är ett jävla skit
Bara tvångshandel och meningslöst slit
Ingen undkommer traditionens kedja
Frossa i nitrit och åt en zombie bedja
Min utväg - att bli sjuk med flit

Poxeman
2009-11-29, 22:23
Idag har jag pyntat lite i min lilla stuga:

Brunnen:
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/PB290016.jpg

Entrén, dålig bild dock:
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/PB290017.jpg


Julgrupp, Jontebostyle:
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/PB290010.jpg


Lite grönska på murstocken:
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/PB290011.jpg

Oreganon fick besök av småstjärnor...
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/PB290008.jpg

Någon mer som börjar få julstämning därhemma?

Madame
2009-11-30, 09:54
Var ute på promenix igår runt Kottlasjön på Lidingö, och så uppenbarade sig denna lilla kamrat :) Ett mycket bra initiativ av någon måste jag säga!

http://i50.tinypic.com/2hmeqfa.jpg

Pirko
2009-11-30, 10:28
Finns det ett Lidingö i Malmö också?

Madame
2009-11-30, 10:31
Finns det ett Lidingö i Malmö också?
Nej, lidingö på lidingö
det finns en flygplats här med plan som flyger typ ditåt :D