handdator

Visa fullständig version : Promenera och/eller styrketräna på fastande mage?


Yvonne
2009-11-21, 18:05
Jag undrar om det är sant att man får en mycket större effekt (hur stor isof?) på viktnedgång när man promenerar/tränar direkt när man vaknat, på tom mage?
Man få så många olika infobud kring detta. Många skriver om hur viktig frukosten är - just för dagens träning. Andra att man ska hoppa över den för att få större effekt, för att det förbränner mer om man inte ätit alls.
Ni som vet, jag vore tacksam för lite vägledning i detta. Tack.

Eddie Vedder
2009-11-21, 18:19
Före frukost är blodets socker- och insulinnivåer låga och tillgången till fett som energi större. Du använder alltså mer fett som energikälla då.

Så långt stämmer. Men det är alltså bara en fråga om förhållandet mellan energikällor (fett och kolhydrater) och inte energiförbrukningen i sig.

Så att träna bort 300 kcal på morgon bör ge samma påverkan på kroppsfettet som 300 kcal på kvällen om du under dagen i övrigt förbrukar och stoppar i dig exakt lika mycket vid båda tillfällena.

Att fastande träning skulle påverka kroppens fettbalans på ett annat sätt än samma kaloribalans med träning vid andra tidpunkter finns det alltså inget vetenskapligt stöd för. Det är förvisso inte motbevisat heller men idag finns i alla fall inget stöd för det.

Men det kan vara skönt och en bra start på dagen däremot. Jag inledde själv både tisdagen och torsdagen denna vecka med ett löppass före frukost och därefter hade jag hela dagen framför mig att lägga tid på annat.:thumbup:

young_george
2009-11-21, 18:21
Men det kan vara skönt och en bra start på dagen däremot. Jag inledde själv både tisdagen och torsdagen denna vecka med ett löppass före frukost och därefter hade jag hela dagen framför mig att lägga tid på annat.

Du får det att låta som att man vill lägga dagen på något annat än att träna ;)

Eddie Vedder
2009-11-21, 18:22
Du får det att låta som att man vill lägga dagen på något annat än att träna ;)

Kan du tänka dig något mer underbart än att ha träningen avklarad före 7 på morgon och därefter kunna spamma Kolo enda tills läggdags?:D

Yvonne
2009-11-21, 19:08
Tack för ett jättebra svar!

nike
2009-11-22, 17:38
lite vatten sedan promenera