handdator

Visa fullständig version : Övertränar man axlar?


Typsnubbe
2009-11-21, 16:46
För tillfället rullar jag på ett 3-pass schema och tränar 6ggr i veckan enligt det.

Pass 1: Bröst, Triceps, framsida axlar+rot. cuffar

Pass 2:Rygg, biceps, underarmar, baksida axlar, trapz

Pass 3: Ben, mage, "yttre" axlar

Såhär har jag tränat i flera månader nu..resultaten e fina och så men jag undrar över om mina axlar övertränas. Isoleringen av axelövningarna kan ju inte vara så specifik att de andra delarna av axlarna inte alls aktiveras. :confused:
Bör jag ta bort axelträningen från Pass 2,3 och sätta hela axelträningen på Pass 1 och flytta rot. cuffs-träningen till Pass 3? *screwy*

För övrigt så kan ni såklart slänga in några kommentarer angående några nödvändiga ändringar som kan behövas eller bara allmän förbättring av mitt tränings upplägg :naughty:

Mineur
2009-11-21, 17:07
Men om du skulle flytta hela axel passet till pass 1 blir inte det lite för mycket den dagen då?

Och trapz går även lite in på axelövningar. Men om du tycker det funkar nu och inte får problem med axelpartiet så är det väl bara keep going? ;)

Typsnubbe
2009-11-21, 17:26
Mjaaaaoo, jag har genetiskt vissa led-"problem". Mina leder har alltid knakat och knäppt till, alltså t.ex om jag låter armarna föras ovanför huvudet så knäpper det till i axlarna men sedan jag börjat träna rot. cuffarna så har knakandet minskat.
Men det har poppat fram ett annat ledproblem nu när det gäller just axlarna så jag är ganska säker på att är någon form av överträning just nu.
Hur ska jag lägga upp axelträningen(och trapz) för att det ska vara den minsta möjliga skadorisken? Jag vill behålla mitt 3-pass schema om det är möjligt dock.

Mr.Sjöborg
2009-11-21, 20:49
om jag var du skulle jag kört sido deltan på pass 1, dock skulle jag hellre kört en 4 alt 5 splitt och kört ett axel pass för sig

young_george
2009-11-21, 20:57
Vad har du för praktisk anledning att tro att du övertränar dina axlar?

Lyckas du inte återhämta dig? Ont i axlarna? E.t.c?

Är svaret på ovanstående inget, så lär du inte behöva oroa dig.