handdator

Visa fullständig version : Laga middag åt en vacker flicka men behöver tips!


FLP
2009-11-21, 14:09
Träffat en tjej och nu var tanken att jag skulle laga mat till henne. Problemet är att jag inte har så mycket idéer.

Middagen är tänkt att vara romantisk då jag verkligen gillar denna tjej.

Så kom med tips som en vanlig dödlig kan laga :)

Sir Anselm
2009-11-21, 14:10
Ah, så trevligt! Fågel, fisk eller kött? Eller, hemska tanke, vegetariskt?:D

FLP
2009-11-21, 14:13
Tankarna går till kött eftersom det är jag grym på men vill samtidigt att de ska vara lite annorlunda, kanske lite mackor som jag gjort i ordning + ost-bricka och sedan lite efterrätt

Trance
2009-11-21, 14:16
Några generella tips:

1. Ta reda på allergier eller om det är något hon inte äter.

2. Provlaga en (eller flera gånger) själv. Då märker man vilka moment som är krångliga och hur slutresultatet smakar.

3. Lägg lite tid på upp att lägga upp snyggt, det gör en del för intrycket.

Jajje
2009-11-21, 14:18
Vad det än bjuds på: Tänk på att (om inte alkoholfritt önskas) välja ett passande vin till maten. Ett bra och passande vin höjer även maten några snäpp.

Återkommer med reccept...

Jajje
2009-11-21, 14:19
några generella tips:

1. Ta reda på allergier eller om det är något hon inte äter.

2. Provlaga en (eller flera gånger) själv. Då märker man vilka moment som är krångliga och hur slutresultatet smakar.

3. Lägg lite tid på upp att lägga upp snyggt, det gör en del för intrycket.

+1

hahavaffan
2009-11-21, 14:21
Mackor? Wth?

Martin Löwgren
2009-11-21, 14:21
Har här du 31st recept varav vissa är mer lämpliga för en dejt än andra :thumbup:

http://axon.blogg.se/category/axons-kockskola.html

FLP
2009-11-21, 14:24
Tack för tips, tror detta kommer att gå bra nu. Vet att hon dricker vin har både rött och vitt hemma dock dricker jag inte vin själv, om sanningen ska fram hatar jag det men får väl försöka :P


Kommer nog att laga oxfilé med potatis klyftor som jag gör själv sen lite bea + rött vin till?

Jazzman
2009-11-21, 14:25
Håll dig borta från mat som kladdar ner eller låter äckligt när man äter det.
/Jazz

FLP
2009-11-21, 14:26
Håll dig borta från mat som är kladdar ner eller låter äckligt när man äter det.
/Jazz

Gröt FTW :) Keep it simple

Biceps
2009-11-21, 14:27
http://www.yellowman.dk/images/medium/food/n7310531027708_MED.jpg

Larsson85
2009-11-21, 14:28
Hade aldrig vågat mig på att bjuda på mat första gången. Så många moment som kan bli fel. Kanske ska du föreslå att ni lagar mat ihop, då blir det en social aktivitet av det hela?

Sen är det svårt att bestämma vilken nivå man lägger sig på också. Man vill gärna göra ett bra intryck i början, men om man lägger ner väldigt mycket tid/pengar och får det väldigt bra så blir det svårt eftersom man måste matcha eller överträffa det varje gång.

FLP
2009-11-21, 14:57
Hade aldrig vågat mig på att bjuda på mat första gången. Så många moment som kan bli fel. Kanske ska du föreslå att ni lagar mat ihop, då blir det en social aktivitet av det hela?

Sen är det svårt att bestämma vilken nivå man lägger sig på också. Man vill gärna göra ett bra intryck i början, men om man lägger ner väldigt mycket tid/pengar och får det väldigt bra så blir det svårt eftersom man måste matcha eller överträffa det varje gång.

Jo precis, men 3dje gången jag träffar henne. Men tror inte det går att misslyckas med kött och klyftisar :P

Tomten
2009-11-21, 15:04
Jo precis, men 3dje gången jag träffar henne. Men tror inte det går att misslyckas med kött och klyftisar :P

Köper du färdig klyftpotatis så tycker jag du är lite slapp.

Rosta i varje fall grönsaker och potatis i ugnen och gör en ordentlig sås, undvik färdigprodukter. Oavsett så är det nog smart att testa på att göra maten en gång på prov så du ser om det blir en hit eller miss.

rallii
2009-11-21, 15:14
Ett hett tips är plankstek, snabbt enkelt och enormt gott. Se bara till att ta reda på hur den bedårande damen vill ha sin köttbit före bara :-)

http://recept.nu/1.273924/per_morberg/varmratter/kott/per_morbergs_plankstek_med_grillade_tomater

Brinken
2009-11-21, 15:25
ja kan tipsa om nått som kan få vilken tjej som helst på fall...

Du behöver kycklinglårfilé
Massa parmesan
1 kruka basilika
Coctailtomater
Scharlottenlök
Vitlök
Serranoskinka

Tagilatelle
Grädde
Salt o peppar

Blanda massa parmesan med pressad vitlök, och en kruka hackad basilika + salt o peppar.

Väckla ut kycklinglårfilén och lägg en stor klump av parmesan/basilikageggan i. Vik ihop och linda serranoskinka runt paketet. Stick 2 spett som ett kors genom paketet och trä på scharlottenlök och coctailtomater på båda sidorna (då ser det snyggt ut och dessutom håller det allt på plats. Upprepa så du får tillräckligt många paket. Lägg i en form och mal över svartpeppar och parmesanost. 200°C i ca 20 - 25 minuter.

Koka tagilatelle och häll av vattnet. Rör ner lite grädde, riven parmesan och nymald peppar/salt. Rör runt så det blir lite klistrigt av osten.

Lägg upp snyggt i en djup tallrik med lite pasta under, ett kycklingpaket ovanpå och sen lite färsk basilika.

Du kan dricka både rött/vitt/öl till detta!

De e lätt och både du o tjejen kommer nog bli ganska imponerade av din prestation..! :)

Ett tips bara, du kanske skall prova en gång först - du behöver inte allt för mycket salt i/på kycklingen eftersom serranoskinkan ger rätt mycket sälta!

Lycka till!*popcorn*

FLP
2009-11-21, 16:20
Köper du färdig klyftpotatis så tycker jag du är lite slapp.

Rosta i varje fall grönsaker och potatis i ugnen och gör en ordentlig sås, undvik färdigprodukter. Oavsett så är det nog smart att testa på att göra maten en gång på prov så du ser om det blir en hit eller miss.

hehe rostade de själv och grönsaker i ugn :P marrinerade skiten sen toppar vi med lite bea :)

Ashenshugar777
2009-11-21, 17:01
Tips på hur du får ner vin: Socker.. ta bara en tesked eller två vitt socker in i glaset och vips, vin smakar fan gott : P

Frillan
2009-11-22, 03:54
Bjud inte på något man äter med händerna, det är lätt att man svinar och slaskar om man ska sitta och trycka upp tortillas i flabben.

Ryggbiff är ju gott..

Snobbe
2009-11-22, 04:16
Tack för tips, tror detta kommer att gå bra nu. Vet att hon dricker vin har både rött och vitt hemma dock dricker jag inte vin själv, om sanningen ska fram hatar jag det men får väl försöka :P


Kommer nog att laga oxfilé med potatis klyftor som jag gör själv sen lite bea + rött vin till?

kött bea sås och klyftpotatis är något som fucking alla gör. Var lite speciell istället. Men om du nu har bestämt dig så gör egna klyftpotatisar samt gör egen sås om du inte kan göra bea sås själv gör en god rödvinssås lr något sådant.

Lellan
2009-11-22, 09:09
Just idag är jag sugen på kantarellsås (om du har, kanske finns i butik än annars, ingen aning?), fläskfilé (gillar inte fläskfilé men just till kantareller tycker jag nästan det är godare än tex oxfilé som är gott annars) och nåt till (det bjöset bryr jag mig inte så mkt om, men rostade rotfrukter är alltid gott), plus vin.. *drool*

Gillar tjejen fisk är det annars klockrent, man blir så skönt mätt på det - ingen paltkoma och tja.. I dig it! Fast nu var det ju inte jag som ska käka.. :D Men tycker att du har fått bra tips i tråden, förutom socker i vinet.. wtf? :MrT:

Lycka till, hoppas ni får trevligt! Det är ändå sällskapet hon kommer för, att du lagar mat är dock säkert ett trevligt plus.. :)

Shakemynuts
2009-11-22, 11:20
Ja som du sa så ville du göra något lite mer speciellt. Och så säger du kött och bea med klyftpotatis? :D

Om du gör klyftpotatisen tillsamans med rotfrukter, rostade i lite honung eller rosmarin eller nått. Samt gör en mer engagerad sallad med t ex, lite strimlad rödlök, sockerärter, fetaost, avokado, tomat, machésallad eller babyspenat. Då fungerar det. Annars borde du nog göra något mer engagerat.

Egen bea borde du träna på om du ej kan och är inte så värst svårt om man följer ett recept och instruktioner.

Försök tänka på att göra något roligt med köttet. T ex ugnsgrillat med grönsaker, vitlöksspeckat. Etc.

Cohen
2009-11-22, 14:06
Jag håller med om att kött, pluggar och bearnaise låter lite väl fantasilöst om man nu ska läga mat till en fager dam. Nej, jag tycker du ska välja något annat.

Boeuf bourguignon kanske kunde vara ett passande alternativ. Dels känns det lite roligare och mer genomtänkt, och dels är det en rätt som vinner på att förberedas. Med en bra och välgjord potatispure (snåla inte på smöret och grädden), något schysst grönsakstillbehör och en sallad apart blir det en riktigt bra måltid.

Onigiri
2009-11-22, 14:56
1. Räkor.
2. Vit choklad.
3. Vitt sött vin.
4. ???
5. Profit.

FLP
2009-11-22, 18:46
Kött och klyftisar + bea och rött vin funkade prima! Lagade det med kärlek. Resultatet vart över förväntan :)

raZmus
2009-11-22, 18:51
Lite sent, men kanske ett tips tills nästa gång ;)

Detta är gott och enkelt.

Tortellini med ost i, koka dessa
Köp Arla Tomat soppa, häll över tortellini när de är klara
Skär cocktailtomatar i halvor
Häll olivolja och en del socker i en stekpanna
Stek cocktailtomaterna i detta tills sockret och sörjan börjar bli lite brun och tomaterna mjuknat.
Häll i tomaterna i resten
Servera tillsammans med parmesanost och babyspenat och ett glas vin.


Tar sammanlagt en kvart att göra och är riktigt gott.

malfunction
2009-11-22, 20:44
1. Räkor.
2. Vit choklad.
3. Vitt sött vin.
4. ???
5. Profit.

:laugh:

Klyftpotatis är typ alltid en hit. Gillar hon inte det så är hon ändå inget att ha.
Om jag vore en tös hade jag blivit väldigt imponerad av en avancerad sallad, gärna med frukt i, troligtvis hade jag put out.

Prisman
2009-11-22, 21:59
Gifflar och must. Sedan på kvällen ett saftigt spett.

Morty
2009-11-23, 10:18
Tråkigt att laga något som man kan få på det lokala grillhaket, imo. Min tjej gjorde iofs oxfile med bakad potatis, hemmagjort vitlökssmör, nån god sås och grönsaker en gång, och det var verkligen en höjdare. Då hade vi dock även skagen & avocado till förrätt och hemmagjord glass med smält mörk choklad efter. Riktigt nice.

Själv hade jag försökt luska ur lite ur tjejen om vad hon gillar. Något speciellt kök som hon gillar lite extra? Bryr sig om miljön? Gillar i hemlighet kill-mat (klyftpotatis med kött och bea)? Sedan är det bara att anpassa sig efter det.

Jag hade definitivt försökt att göra något mer speciellt. Minst två men helst 3 rätter. För- och efterrätt kan man dessutom göra i ordning i god tid innan och ha i kylen, så att det inte blir kaos sen mot kvällen när flickan gör entré. Hade nog inte blivit vild och kört på någon helt ny rätt heller, i värsta fall gjort den en gång innan, som det tidigare nämnts.

Vin hade jag självklart dissat eftersom jag är emot alkohol. Hos mig duger vatten med diverse tillbehör.

Kauppi
2009-11-23, 10:44
beställ en kebabpizza

thompaboy
2009-11-23, 11:10
Har inget specifikt tips på maträtt men om du ser till att lägga upp det snyggt tror jag inte maträtten i sig behöver vara så jävla avancerad. Då menar jag naturligtvis inte korv med bröd eller liknande men en köttbit med nån form av potatistillbehör eller motsvarande. Man äter ju som bekant med ögonen också.

Neco
2009-11-23, 11:21
Pröva beouf bourguignon, svårt att misslyckas med gryta. Dessutom är den godast om man kan man göra åden någon dag innan => köket kommer vara helt rent förutom grytan på spisen som du värmer upp den i. Både pressad potatis och ris passa till. Och så lite bröd, där överkurs är hembakt :)

Lycka till!! :thumbup:

spange
2009-11-23, 11:22
valfritt kött: rådjur/ oxfilé/ ryggbiff + potatiskaka + en god rödvinssås=win

bizniz
2009-11-23, 12:43
Det beror på när dejten är, under sommaren eller vintertiden, kan rekommendera skaldjurssoppa, otroligt frisk, varm och god. Till efterrätt en uppfriskande sorbet eller liknande.

Sir Anselm
2009-11-23, 13:22
Jag gjorde middag till min sambo för ett tag sedan, blev lyckat. Den bestod av följande:

Hemmagjord färsk pasta (detta borde fler pröva, enkelt och otroligt gott).
En sås med smak av saffran och chili.
Kallrökt lax som strimlades och lades ovanpå pastan och såsen, färsk dill som garnering (skulle jag göra det igen skulle jag nog köpa varmrökt lax istället, även om det var grymt gott nu med).

Till detta avnjöts en välkyld Pinot Gris, vitt vin alltså.

Sambon var väldigt nöjd :naughty:

Snobbe
2009-11-23, 13:54
Jag gjorde middag till min sambo för ett tag sedan, blev lyckat. Den bestod av följande:

Hemmagjord färsk pasta (detta borde fler pröva, enkelt och otroligt gott).
En sås med smak av saffran och chili.
Kallrökt lax som strimlades och lades ovanpå pastan och såsen, färsk dill som garnering (skulle jag göra det igen skulle jag nog köpa varmrökt lax istället, även om det var grymt gott nu med).

Till detta avnjöts en välkyld Pinot Gris, vitt vin alltså.

Sambon var väldigt nöjd :naughty:

grymt, låter verkligen som en middag man inte bli sådär äckligt mätt av samtidigt som du verkligen visar hur du jobbat med o göra egen pasta osv.

Grenen
2009-11-23, 14:48
Sushi brukar alltid gå hem, trevligt att fixa tillsammans med. Kan vara smart att förbereda riset.

smeander
2009-11-23, 18:16
Kesella som serveras med Vilda bär "Fun Light", till detta kan man ha ett par smaskiga Naturella Riskakor med eventuellt lite Lättkeso på om man vill lyxa till det!
Drycken till denna rätt kan vara till exempel Vatten med glutamin och kanske en citronskiva för att få det där lilla "extra!", ta även med en multivitamin och omega 3 som "grädden på mosen" så att säga.

Det kan inte gå fel!
Du behöver inte tacka mig, det var så lite så!
Lycka till!

Jones
2009-11-23, 19:01
Gifflar och must. Sedan på kvällen ett saftigt spett.

Låter som ett vinnande koncept. Är bara gifflarna och musten tillräckligt gott kommer spettet på köpet.

Zsara
2009-11-28, 10:05
Ja skulle iaf bli superglad bli bjuden på vinkokta musslor aioli med en fräsch sallad med bönor/linser, chevre o rödbetor i :D absolut inge potatis iaf haha :) men kanske ett gott glas rött till o tosca i nån form till efterrätt
men d e ju väldigt individuellt va man gillar finns tusen saker sm är fräscht o gott! Skaldjur i alla former älskar jag iaf

stevebc
2009-11-28, 15:31
Låter som ett vinnande koncept. Är bara gifflarna och musten tillräckligt gott kommer spettet på köpet.:laugh:

Cohen
2009-11-29, 11:08
Ja skulle iaf bli superglad bli bjuden på vinkokta musslor aioli med en fräsch sallad med bönor/linser, chevre o rödbetor i :D absolut inge potatis iaf haha :) men kanske ett gott glas rött till o tosca i nån form till efterrätt
men d e ju väldigt individuellt va man gillar finns tusen saker sm är fräscht o gott! Skaldjur i alla former älskar jag iaf

Nu ska jag inte vara den som är den, men om jag var du skulle jag undvika rött vin till den maten. Dels är musslorna kokta i vitt vin, och dels har rödbetor en ganska påtaglig negativ inverkan på vin i allmänhet (och framförallt rött). Salladen (som har en del beska) kan också komma att stöka, men dressar du den ordentligt ska det inte vara några problem. Med rödbetorna är det deras naturliga sötma som ställer till det och gör torra viner alltför sura och griniga.

Satsa istället på något friskt men fruktdrivet vitt vin, typ riesling från Alcase eller Pfalz.

Chrilli
2009-11-29, 15:30
Nu ska jag inte vara den som är den, men om jag var du skulle jag undvika rött vin till den maten. Dels är musslorna kokta i vitt vin, och dels har rödbetor en ganska påtaglig negativ inverkan på vin i allmänhet (och framförallt rött). Salladen (som har en del beska) kan också komma att stöka, men dressar du den ordentligt ska det inte vara några problem. Med rödbetorna är det deras naturliga sötma som ställer till det och gör torra viner alltför sura och griniga.

Satsa istället på något friskt men fruktdrivet vitt vin, typ riesling från Alcase eller Pfalz.

Lyssna på Cohen, fruktigt vitt är att föredra eller varför inte något bra trappist öl från belgien. Man borde inte bara se sig blind på vin till alla rätter.

Snobbe
2009-11-29, 15:57
han som gjorde tråden kändes dock som o va runt 17-18 skulle jag säga själv kanske tom yngre. Då tror jag inte så många har testat musslor och kan nog vara rätt svårt där då:)

Cohen
2009-11-29, 19:43
Musslor bör man väl ha lärt sig tycka om när man är 17, eller? Inte för att det är en direkt given rätt att bjuda på om man är i den åldern, men ändå. Testat bör man i alla fall ha gjort.

Snobbe
2009-11-29, 21:38
Musslor bör man väl ha lärt sig tycka om när man är 17, eller? Inte för att det är en direkt given rätt att bjuda på om man är i den åldern, men ändå. Testat bör man i alla fall ha gjort.

Jag e 20 och tror inte många av mina polare har testat det tbh. Dom tycker fortfarande sushi är läskig rå fisk typ.

toto2009
2009-11-29, 21:54
Servera din falukorv :D

Lellan
2009-11-29, 23:04
Lyssna på Cohen, fruktigt vitt är att föredra eller varför inte något bra trappist öl från belgien. Man borde inte bara se sig blind på vin till alla rätter.

Oh, vad vackert skrivet... *drool* Hemskt nog skulle jag vara såå lätt av att inse att killen inte bara hade smak nog att gilla mig, utan även god ölsmak!

Seriöst, hittar du hennes "svaga punkt" matmässigt så blir det nog.. trefligt. :D Vissa kvinnor har också en väg till hjärtat via magen.

Choklad brukar väl funka på de flesta tjejer? Ngt riktigt maffigt chokladigt till efterrätt (efterätt är väl, om man ska våga sig på en generalisering, också riktigt lyckat när det gäller fiska poäng hos tjej).

Cohen
2009-11-30, 11:28
Jag e 20 och tror inte många av mina polare har testat det tbh. Dom tycker fortfarande sushi är läskig rå fisk typ.

I see. Säger du det så tror jag dig. Fast nog tycker jag att sushi är mer "exotiskt" än vinkokta musslor, som trots allt är en relativt traditionell europeisk maträtt. Musslor är ju också ganska lätt att laga själv, och dessutom är det billigt i jämförelse med de flesta andra skaldjur.

shut teh face
2009-11-30, 12:03
Jag lagade tre rätters till sambon förut och det blev, lite fegt men men, de slår aldrig fel:

Förätt: Skagenröra toast :D
Varmrätt: Helstekt oxfile, potatisgratäng, bearniesås, rödvinsås
Efterätt: basilika och vitlöksost, m. kex, vindruvor

Det kanske låter rätt lamt, men tycker ändå det är helt okej när man gör såserna o potatisgratängen själv, och att oxfilen är perfekt tillagad. :)

FLP
2010-03-19, 22:53
Satt och tittade igenom mina startade trådar och hittade denna och tänkte berätta hur det gick.

Jag hatar vin och fejkade att tycka om det för att det skulle bli lite extra till köttet. Tydligen fejkade även hon sitt tycke om vin.

men det gick kanon, vi vart ett par och är snart inne på 4de månaden tillsammans :O)

Sjoba
2010-03-20, 00:48
Satt och tittade igenom mina startade trådar och hittade denna och tänkte berätta hur det gick.

Jag hatar vin och fejkade att tycka om det för att det skulle bli lite extra till köttet. Tydligen fejkade även hon sitt tycke om vin.

men det gick kanon, vi vart ett par och är snart inne på 4de månaden tillsammans :O)

Stort grattis! :)

omnibus
2010-03-20, 07:43
Hoppas det är det enda hon fejkar.

Haha, nä men grattis :)

FLP
2010-03-26, 19:41
Hoppas det är det enda hon fejkar.

Haha, nä men grattis :)

Haha då är vi fan 2 ;)

Morty
2010-03-27, 13:28
Ikväll så blir det vegetarisk lasagne med aubergine, och fetaost istället för bechamelsås. Jag tror att det har potential! Till efterrätt drar man en Ben & Jerrys. Seriöst, alla tjejer älskar dom. Ingen idé att hålla på och trolla bort sig själv med chokladmousse, bara att servera B&J's. Viktigt att de får se burken.